O nadcházejícím víkendu skončí objednávka pravidelné osobní dopravy na několika dalších tratích České republiky. Jde například o tratě Velká Kraš - Vidnava, Chrudim město - Heřmanův Městec. Na několika dalších pak zbývá posledních několik dní provozu, například z Moravských Budějovic do Jemnice už jen do konce roku a z Dívčic do Netolic až do 28.II. Na několika tratích připravily železniční spolky symbolické rozloučení s pravidelným provozem lokálky.
sobota 11. prosince
První akcí je dlouho dopředu avizovaná jízda s M 262.0209 (830.209-3) z Kolína do Malé Morávky na trať 312 Bruntál - Malá Morávka, po které již řadu let jezdí pouze rekreační víkendová doprava. Ani s tou se již nepočítá.
V olomouckém kraji je připraveno rozloučení s tratí Velká Kraš - Vidnava, jde o krátkou odbočnou trať 296 Velká Kraš - Vidnava, jejíž provoz nebylo ČD schopno efektivně zajistit.
Z nového jízdního řádu také zmizely tratě, po kterých byly provozovány pouze výletní vlaky, konkrétně například Bošice - Zásmuky - Bečváry, Čelákovice - Mochov, Lovosice - Most, Děčín - Oldřichov. U řady z nich zároveň ministerstvo vede správní řízení na jejich zrušení, přestože původně deklarovalo zájem o jejich převedení na jiné subjekty. To se přes nepřehlednost agendy skutečně v některých případech nakonec asi podaří, o věci vás budeme ještě informovat. Nicméně dnes vás především pozveme na Zvláštní vlaky s 830.056 do Zásmuk po trati 013 Bošice - Zásmuky - Bečváry.
neděle 12. prosince
Nová koncepce obsluhy pardubického kraje již neobjedná vlaky na trati 017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Jelikož obce jeví zájem o její předělání na cyklostezku, jsou možná jízdy M 262.0209 (830.209-3) mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem jednou z posledních možností se sem podívat vlakem.
..tak jej optimalizují bez ohledu na cokoli a na kohokoli
Vystihl jste další zásadní problém naší (stále ještě) poměrně bohaté země plné šikovných lidí. Ne každý krade, ale málokdo se snaží o nějakou součinnost. Doufám, že se díky škrtům lidi proberou a převezmou trochu iniciativu. Rozdávat není z čeho, tak musíme být konečně efektivní, jinak se propadneme kamsi na Balkán...
K ceně 810/bus: Ony náklady mohou být na 810 skutečně nižší, pokud 810 staví-brzdí pouze v zastávkách a trať není výrazně náročnější než silnice (a není rozbitá). 810 jede po kolejích, čímž má možnost spořit. Dále - 810 jsou oproti zpravidla novým autobusům účetně odepsané. Faktory působícími proti úsporám tak zůstávají platba za dopravní cestu (silnice se ovšem musí také udržovat více, jezdí-li po ní navíc těžká vozidla, akorát to neplatíme "v ceně") a velká firma ČD (jejíž struktura nákladů není zcela jasná a může tak docházet k přelévání finanční zátěže tam, kam "je třeba"). Také některé 810 byly remotorizovány, takže ne všechny mají zastaralý motor ŠM11.
Význam dopravního systému zpravidla pochopíme až v době,
kdy díky našemu nezájmu zanikne.
Dříve velmoc teď upadá zájem, ale hvavně že cpou prachy do koridorů a na lokálky skoro nic a to vykřikujou,že je krize že nemaj prachy.
Nezbejvá nám než se slzou v oku se stěmito dalšími rušícíme se tratěmi rozloučit
Já ale tu integrovanou dopravu nemyslel jen vytrženou z kontextu či jen pro dopravu turistů, ale jako jednu ze součástí, jeden z prostředků celkového projektu/systému oživení regionu Javornicka. Tedy jen jako jeden z nástrojů vedoucích k mnohem komplexnějšímu cíli, než je jen a pouze záchrana jedné lokálky. Mám sice řadu nápadů, co na Javornicku dělat, aby ten miniregion opravdu "žil". Jenže tam sám nežiju, takže to taky můžou být třeba úplné blbosti. Vymyslet by to opravdu měli hlavně místní lidé. Iniciativa by opravdu - jak sám říkáte - měla vyjít od nich. Jinak jim tu železniční dopravu z "centra" časem prostě zruší úplně. A nemůžeme se vlastně na GŘ ČD zlobit, protože oni prostě optimalizují dopravní systém, který řídí. Oni jen maximalizují jeho "výnosnost". A jelikož nemáme centrálně řízenou ekonomiku, tak jej optimalizují bez ohledu na cokoli a na kohokoli. Ty "ohledy" si regiony prostě musí samy vynutit (a pak taky zaplatit). A nebo si vybudovat vlastní dopravní systém (ale ten pak samozřejěm taky zaplatit).
Ano, přesně tak.
Ono o vybudování dobře fungující regionální dopravy, která je schopna konkurovat, asi skutečně zájem nikdo nemá.
Nesouhlasím s argumenty typu "máme hustou železniční síť". No a co? Kolik tu padlo rozumných, ekonomicky aspoň trochu reálných návrhů na využití rušených lokálek? Takhle to dál nejde. Diskuze mají být konstruktivní, aby je někdo četl a třeba pak i přikročil k činu.
Když se různé šotoušské povzdechy typu "chtějí nám zrušit lokálku, která nedávno oslavila 150 let, to je skandál!" šíří do mainstreamových médií, nemůžeme se divit, že má železnice v ČR takovou pověst (a podporu veřejnosti), jakou má. Když sami nádražáci a šotouši hrají na city namísto snahy o to, aby měl systém smysl i ve 21. století... Kdo z politiků bude navyšovat výdaje na něco, co by podstatná část veřejnosti nejradši zrušila úplně?
Máte pravdu, že samospráva by měla fungovat hlavně na místní, "sousedské" útrovni, kde se lidé ještě znají. Subsidiarita propagovaná EU jsou bohužel jen kecy. A musí si pomoci sami. Snad je ta řešení "od zeleného stolu" časem přimějí k aktivitě "zdola".
Nevím ale, jestli by jejím výsledkem bylo zrovna provozování lokálky ve stylu "Železnice Desná". Přece jen, údolí Desné leží mezi Šumperkem a turistickými středisky Jeseníků.
Vidnavsko je taky krásné, ale kmitá tam méně místních i turistů. Takže se domnívám, že mít Rychlebští na starosti svoji dopravu, vypočetli by si kupeckými počty, že se jim vyplatí bus - někde jen "na zavolání" či nějaká sousedská spolujízda.
Přiznejme si konečně, že pokud chceme, aby papaláši začali brát železnici vážně, musíme nad některými lokálkami zamáčknout slzu. Neříkám vytrhat, ale neobjednávat vlaky vozící vzduch.
P.S.: A oni vlastně nijak nebrání tomu, aby se obce domluvily a příslušnout rať převzaly do vlastní správy a provozovaly ji. Jenže by musely hódně pohnout. Jinak se opravdu vše co nejdříve vytrhá a to už pak mají obyvatelé smůlu. Už budou navždy odkázaní na autobusy. Však proto si pan GŘ tehdy vzal jako náměstka manažera z Veolie. A tak nějak nenápadně naznačil, že autobusová doprava by měla tu "páteřní" železniční síť "napájet".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.