Bavorsko — V poslední době se v České republice často mluví o výběrových řízeních na zajištění železniční dopravy v rámci dodržení základní dopravní obslužnosti. Protože zatím je od slov k činům velmi daleko, nabízím pro inspiraci aktuální událost z Bavorska. Bavorský stát vlastní firmu Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která podobně jako v ČR například OREDO, ROPID nebo KORDIS JMK plánuje, financuje a kontroluje železniční regionální osobní dopravu. Ročně se v Bavorsku v sítích zadávaných BEG ujede 110 milionů vlakokilometrů (vlkm). Od roku 1996, kdy byla BEG založena, došlo k postupnému navýšení počtu ujetých kilometrů o 34%, zejména díky zavádění minimálně hodinového taktu na většině tratí. Počet přepravených cestujících vzrostl o 60%.
BEG každoročně otevírá výběrová řízení na zajištění subvencované osobní železniční dopravy v určitých částech bavorské železniční sítě. Tyto části jsou voleny tak, že zahrnují spolu související tratě, většinou vycházející z jednoho uzlu a mající stejnou trakci. Stát se v nich zavazuje dopravci hradit objednaný rozsah osobní dopravy po dobu zpravidla deseti let a naopak stanovuje dopravcům tarifní podmínky a určuje požadavky na vozidla, jejich vybavení personálem a podobné požadavky na kvalitu.
Od roku 1996 proběhlo již celkem 19 výběrových řízení o padesát milionů vlkm. Mimo DB Regio dnes zajišťují osobní dopravu v Bavorsku následující dopravci: Arriva, Veolia, Erfurter Bahn, Hessische Landesbahn, Salzburg AG a agilis. DB Regio vyhrála celkem osm výběrových řízení se 46% dopravního výkonu, Veolia i Arriva vyhrály čtyři VŘ po 15% dopravního výkonu. Zbývající část se dělí mezi ostatní dopravce.
Zajímavé je, jak velké sítě jsou zahrnovány do jednotlivých výběrových řízení. Objednaný rozsah dopravy kolísá mezi 0,3 a 6 miliony vlakokilometry ročně. Pokud by se podobnou logikou postupovalo v ČR, vypisovala by se například Dieselová síť Plzeň – Jih nebo Elektrická síť Brno. Toto porovnání je zajímavé zejména proto, že jihomoravský hejtman Hašek požadoval výběrové řízení “všechno nebo nic“.
Jako již druhé v letošním roce vyhlásila BEG 2. prosince výběrové řízení na regionální osobní vlaky v oblasti Východní Bavorsko. Zajímavé pro nás je, že všechny tři místní tratě přesahují do České republiky.
Jedná se o tyto úseky:
Waldbahn (smlouva od konce roku 2013 do konce roku 2023):
Naabtalbahn (smlouva od konce roku 2014 do konce roku 2023):
Oberpfalzbahn:
Celkový rozsah objednané přepravy je 5 milionů vlkm za rok. Dopravci mají nabídnout výši jimi požadované subvence na jeden ujetý vlkm. Při splnění všech ostatních pevně definovaných podmínek je to jediným kritériem pro úspěch ve výběrovém řízení.
Pro každou trať stanovuje BEG požadovaný jízdní řád ve formě minimální frekvence vlaků, jejich kapacity, jízdní doby a event. přípojů. Například na trati Zwiesel – Grafenau bude nově zaveden hodinový takt místo dnešního dvouhodinového, na úseku, ve kterém se nachází nový most přes Dunaj, z Deggendorfu do Plattlingu půlhodinový takt, stejně jako v úseku Schwandorf – Regensburg.
Na hraničních přechodech Schirnding, Furth im Wald a Bayerisch Eisenstein by měly být ve spolupráci s Českou republikou nabídnuty přímé vlaky do Chebu, Domažlic a Klatov bez přestupů. Tyto úseky nejsou součástí výběrového řízení a budou domluveny s českými orgány až na základě výsledku VŘ.
Všechny vlaky musí být obsazeny minimálně jedním průvodčím, BEG připouští kromě použití nových vozidel i nasazení použitých moderních nízkopodlažních motorových vozů, které musí být vybaveny víceúčelovým oddílem a informačním systémem pro cestující. Nabídka tarifů musí obsahovat zavedení nové měsíční jízdenky s platností po deváté hodině, která musí být významně levnější než standardní měsíční traťová jízdenka. Mimo prodeje jízdenek ve vlaku z automatu nebo u průvodčího požaduje BEG i zachování určitého počtu otevřených pokladen na nádražích. Mimo to se budoucí provozovatel musí zavázat, že se zapojí do systému sledování kvality, který BEG používá pro sledování čistoty, funkčnosti vybavení, informovanosti, spolehlivosti a zpoždění vlaků. Pokud požadavky dopravce neplní, vybírá BEG pokuty. Dopravci musí nabídky odevzdat nejpozději 16. května 2011.
Kdy se podaří zavést podobný systém u nás?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Já mám (musím mít) OPENCARD, přes opakované bláboly tiskového mluvčího projektu, jaké úžasné výhody mi ta karta přináší, jsem to za dva roky nepoznal.
Na rozdíl od papírové jízdenky, kde není pochybnost o její platnosti zjistitelná pohledem, pokud bude karta "nečitelná" - čtečka se nemůže pokazit, je cestující považován za cestujícího bez platné jízdenky !!! NESKUTEČNÁ VÝHODA PRO CESTUJÍCÍHO.
***
Zajímavý je požadavek na konduktéra. K čemu ? Na Waldbahn se jezdí bez průvodčího, podobně vlaky Vogtlandbahn.
Takže se obávám toho, že v českém prostředí s výběrovými řízeními otevřeme kapitolu plnou protestů, výpovědí a neplnění smluv, arbitráží. A co bude nakonec nejsmutnější co nás může potkat: mizivý zájem kvalitních dopravců z ČR i ze zahraniční se v českých výběrových řízeních utkávat. Rád bych se mýlil, věřte mi.
A ještě jedna věc - velké procento lidí mí Bahncard 25, 50 či i 100 nebo různé jiné slevy, platí na celé síti, jako třeba Bayerncard - pro 2 - 5 osob bez ohledu na věk, ta dokonce za 28 eur platí na celou železniční síť Bavorska - i do Salzburgu, na 99% autobusů v Bavorsku a veškerou městskou dopravu v Mnichově a Norimberku, pro jednoho je to tuším za 20 eur.
Další slevy jsou regionální včetně "volňásků" které dávají na některé autobusové linky majitelé penzionů či hotelů.
Ceny jednotlivých jízdenek jsou dost vysoké, takže pokud někdo jede regionální dopravou dál tak si určitě koupí onu zemskou síťovku.
Vše je na webu DB - sám jsem většinou jezdil na onu Bayerncard, platí v pracovní dny od 9,00 do 3 ráno, pokud je volný den celých 24 hodin.
A kolem Zwieselu - tam je zase obdobná Bayerwaldcard, i na autobusy, tuším za 7 euro.
Tedy úplně jiný přístup a jiná situace než si tu někteří myslí - prakticky pro cestujícího žádná viditelná konkurence.
Jinak jsem doufal, že se zde ozvou někteří místní experti a vysvětlí nám, kde dělají němečtí soudruzi chybu a proč to vlastně celé nemá fungovat. Ale kde nic, tu nic...
Zatím nebylo v diskuzi vysvětleno, jak se tržby dělí konkrétně, zkusím to tedy teoreticky.
Existují 2 způsoby objednávky:
NETTOSMLOUVA
Soutěží se výše "dotace". Dopravce odhaduje výši nákladů i výši tržeb. Dopravce je motivován snižovat náklady a zvyšovat tržby. Systém je založen na stabilitě, důvěře a na všeobecném respektu ke stanovenému klíči k rozúčtování tržeb. Klíč se určuje třeba dle přepravních průzkumů. Jestli padne 1 euro sem nebo tam, se moc neřeší. Takhle to asi mají ti Bavoráci. V ČR není ani stabilita, ani důvěra, ani respekt, pro padesátník si koleno vrtat necháme, a proto nastupují podobné "pitchowiny" jako čipkarty a jejich zúčtování, čímž se docela slušně živí různé clearingové firmy, vše pod závojem tzv. zvýšené atraktivity VHD.
BRUTTOSMLOUVA
Soutěží se cena dopravního výkonu, dopravce odhaduje jen náklady (a přiměřený zisk). Dopravce je motivován snižovat náklady, na tržby kašle. Rozdíl docáluje objednatel. Pak žádné rozúčtování není třeba. Systém klade vyšší nároky na veřejnou správu, objednatel musí přesně vědět, co chce, definovat kvalitu a vyžadovat ji. Tímto v ČR opět nastávají problémy. Objednatelé se budou bát kvalitu definovat tvrdě a konkrétně (zejména požadavky na vozidla), protože pak od "domácího průmyslu" hrozí obvinění z diskriminace (nejsou schopni to vyrobit). A veřejná správa se bojí, že to bude drahé, proto volí obecné požadavky, které papírově splní každá regionoha.
Osobně bych volil bruttosmlouvu a časem přešel k nettosmlouvě, až se systém ustálí, s rozumným klíčem k přeúčtování. V jednoduchosti je krása. Všechna geniální řešení jsou v zásadě jednoduchá. Holt to chce profesionalizovat veřejnou správu a hlavně politická zadání. Rozlišujte prosím volenou samosprávu a (odborný) úřednický aparát.
Omlouvám se za dlouhý příspěvek a budu rád, když mě někdo doplní.
Franta Plášek) Někdy i zjevná ironie nepochodí. Sám jsem si to vyzkoušel.
A teď, prosím, pokračujme ve vážné diskusi... Díky.
Jediné využití IT je načtení průkazky pomocí čárového kódu, když si kupuju kupon - tzv. šalinkartu. Na všecko ostatní stačí papír a termotiskárna.
A s tím zajížděním do Klatov... Je pravda, že v Železné Rudě je stále ta železná opona patrná. Od Plattlingu tiše přijede souprava RegioShuttlů, zastaví u peronu a cestující pohodlně vystoupí z nízkopodlažních vozů. Na vedlejší koleji fíra natočí motor brejlovce, ten vychrlí oblaka tmavého dýmu, cestující se začnou věšet na kliky zlamovacích dvěří a šplhat po schodech nahoru, s velkým rachotem vlečou lyže skrz tvrdohlavě se zavírající přechodové můstky, snaží se zavřít okna zkřížená v rámech, průvodčí práskají dveřmi a souprava se s velkým skřípěním houpe přes výhybky na svou předlouhou cestu do daleké Plzně...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.