..: Racionalizace trati Žďárec u Skutče – Svitavy dokončena :..

Vjezdové návěstidlo Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Svitavy/Žďárec u Skutče — Trať 261, vedoucí ze Svitav do Žďárce u Skutče, procházela od října 2008 takzvanou racionalizací, která zahrnovala především rozšíření zabezpečovacího zařízení a drobné úpravy trati, které si vyžádaly menší, ale i rozsáhlejší výluky s využitím náhradní autobusové dopravy. Ve všech stanicích byla instalována odjezdová návěstidla a stará vjezdová návěstidla ruského typu byla nahrazena novými. Pro potřeby posunu navíc přibyla na zhlavích některých stanic pomocná stavědla. Ve Svitavách pak proběhlo zřízení centrálního dispečerského stanoviště, ze kterého je celá trať nyní řízena. Pro případ mimořádností bylo realizováno nouzové dispečerské stanoviště ve Žďárci u Skutče.

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš DanielkaÚpravy zabezpečovacího zařízení si vyžádaly položení desítek kilometrů nových kabelů na této téměř třiapadesát kilometrů dlouhé trati. Opraveny byly mosty a propusti. Zvýšení bezpečnosti se dočkaly některé frekventovanější přejezdy, u kterých byly nahrazeny výstražné kříže světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Většina přejezdů však zůstává i nadále opatřena pouze výstražnými kříži. Z dispečerského stanoviště jsou řízeny nejen vlakové cesty, ale také například hlášení ve stanicích. Elektronicky jsou ovládány také některé výkolejky na kusých kolejích. Výjimečně používané koleje, respektive výhybky, jsou i nadále závislé na lidské síle. Některé z nich mají několikanásobné jištění a informace o jejich stavu se přenášejí také do dispečerského stanoviště. Dispečer má k dispozici i záznam z kamer, které nepřetržitě monitorují všechny stanice na této trati. Spuštění centrálního řízení celé trati proběhlo v pátek 12. listopadu ve večerních hodinách. Plně funkční bude od nového jízdního řádu, nicméně již nyní jsou vlaky řízeny centrálně.

Hlavní přínosem racionalizace je snížení počtu zaměstnanců, respektive mzdových nákladů, na výplatách výhybkářů a výpravčích, dále pak také drobné zvýšení bezpečnosti ve prospěch zaměstnanců drah i účastníků silničního provozu. Vliv na rychlost dopravy je minimální.

vlak Os 15358 ve Skutči 27.11.2010, foto: Matouš DanielkaS příchodem nového jízdního řádu nastává na této trati změna koncepce dopravy. Zvýší se počet vlaků jedoucích v celé délce trati a dojde k minimalizaci pobytů vlaků v Poličce. Zvýší se také počet přímých vlaků mezi Svitavami a Borovou u Poličky. Celkově se drobně rozšíří počet spojů. Zrušeny budou naopak přímé spěšné vlaky Polička – Pardubice hlavní nádraží, které jsou doprovázeny průvodčím. Nahradí je osobní vlaky jedoucí pouze z/do Žďárce u Skutče. Na trati se také nově už nebudou vyskytovat motorové jednotky Regionova, které byly řazeny převážně na těchto spěšných vlacích. Na všech spojích tak potkáme motorové vozy 810, na některých vlacích jedoucí s přípojnými vozy 010. Žádný z vlaků nebude doprovázen průvodčím, neboť bude zaveden takzvaný specifický způsob odbavování cestujících.

Video: Změny na trati Svitavy - Žďárec u Skutče

Zdroj: SŽDC, IDS PK, České dráhy


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 30.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
01.12.2010 (10:25)  
Nemáte někdo informace o tom, kolik to celé stálo a jak se racionalizace projevila na počtu zaměstnanců?
01.12.2010 (9:30)  
Když jsem v létě projížděl po souběžné státovce, před jednou stanicí (podle mapy mi vychází, že to byla Borová) bylo návěstidlo těsně před výhybkami a bylo označeno snad jako hradlo. Předělali tam stanici na AHr?

Busman: cestovní rychlost 60 km/h dosahují osobáky akorát na koridoru, na trati do Havl. Brodu to fakt nehrozí.
01.12.2010 (7:20)  
Jestli tomu dobře rozumím, tak na trati se z provozního hlediska vlastně nic nezlepšilo, pouze se teoreticky zlevnila její obsluha pro vlastníka. Tomu říkám smysluplná rekonstrukce. Doufám, že se investice brzy vráti a bude možno zlevnit použití dopravní cesty pro uživatele; současně ovšem bude zajištěna její celoroční sjízdnost, nebudou pomalé jízdy přes přejezdy a v případě potřeby bude bez problémů zajištěn vjezd na "méně používané" koleje ovládané "lidskou silou". Uniká mi, proč byla měněna funkční návěstidla (nešlo je zapojit?) na úkor zabezpečení všech přejezdů (nebo zůstaly kříže jen na přehledných místech u málo frekventovaných polních cest?). Nahrazení příjemného spěšného vlaku spojením s přestupem mezi starými vozidly může znamenat i postupný konec osobní dopravy. Jistě, silnice je třeba udržovat, ale tím dráže, čím více se po nich jezdí těžkými vozidly, takže potřeba náhrady vlaků autobusy podle mě spočívá spíše v tom, že nebyla nijak zkvalitněna samotná železniční cesta, především bezstykovou kolejí a zvýšením traťové rychlosti tak, aby zde mělo vůbec smyl nasadit lepší vozidla.
registrovaný uživatel Busman 
01.12.2010 (6:25)  
Miroslav Zikmund: omlouvám se za to prznění, prostě 814 má dvakrát nižší výkon než silnější Desiro, takže má jistě pomalejší rozjezd a tohle je důležité. U Regionov se taky píše o problému, že mají jen jednu hnací nápravu, navíc vnější, to má určitě taky vliv. Ale to víte, fyziku jsem měl naposled v 1. ročníku SŠ, tak se na mě nezlobte... ;-)
01.12.2010 (1:11)  
Děkuju za informativní článek, ale ten drásající sloh! Až budete realizovat další, zkuste si to po sobě alespoň jednou přečíst, případně to dát přečíst někomu, kdo se nerealizuje v jakékoliv státní organizaci. Opravdu nevím, co vám vytknout dřív, jestli nastavování kaše menšími, ale i rozsáhlejšími výlukami, nelogickou stavbu myšlenek, například zrušení přímých vlaků nelze považovat za opak k celkově drobnému rozšíření počtu spojů, nevhodná slovní spojení či také nadměrné používání slova také. To, že takhle dnes tak nějak celkově probíhá psaní článků, neomlouvá vás ani redakci.
Jinak se také těším, že do rána tu proběhne alespoň deset mínusů.
registrovaný uživatel Arsene 
30.11.2010 (22:35)  
Matouš Danielka 30.11.2010 (22:22) :

Na druhé a třetí fotce jste PSt ve Skutči vyfotil :-)
registrovaný uživatel Arsene 
30.11.2010 (21:41)  
Matouš Danielka 30.11.2010 (21:30):

Kdepak návěstidla, myslel jsem PSt.1(2) ve zmíněných stanicích.
30.11.2010 (21:23)  
Busman : co je to násobně nižší. Nedává to smysl ani logicky, ani početně.
Desiro s výkonem 2 x 275 kW má měrný výkon 6,25 kW/tunu, s výkonem 2 x 360 kW měrný výkon 8,18 kW/tunu, 814 výkon 4,4 kW/tunu, TRIO 5,97 kW/tunu.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
30.11.2010 (21:21)  
ještě doplním, že na některých úsecích byla zvednuta rychlost z 50 na 60, i když většinou jen pro jednovozové soupravy.

Kluba: nějaký velký význam bych tomu skladu moc nedával, ale kolen té květné je těch tajemností víc.
Během prvních fází rekonstrukce tam vyměnili vjezdová a odjezdová návěstidla, vytrhány označníky,...
Letos v srpnu byla návěstidla opět vyměněna, tentokrát včetně předvěstí. Nově také přibyli trpaslíci a byly usazeny nové označníky.

Sim: Až tak of to není, protože prakticky od Svitav až po Borovou, v podstatě až do Koruny vede trať paralelně (relativně) se sinicí první třídy, na které Pardubický kraj objednává autobusy, kterým se vlak nemůže rovnat jízdní dobou, cenou ani vzdáleností zastávek od sídel. Takže dokud tu bodou busy, tak bude problém naplnit i 810.
registrovaný uživatel Arsene 
30.11.2010 (21:09)  
Co jsem viděl, tak pomocná stavědla nepřibyla jen v Poličce, ale jsou nově i v Květné, Čachnově a Skutči.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko