..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Tarify

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
05.12.2010 (23:05)  
Nevíte někdo náhodou, zda se chystají nějaké úpravy v nabídkách nákupu jízdních dokladů v eShopu ČD? Třeba ta nesmyslná věc, že si tu můžete pořídit zpáteční zákaznickou jízdenku platnou jen na konkrétní spoje, sice s bonusem, ale třeba mně osobně, který se pravidelně rozhoduje mezi množstvím přímých spojů pro cestu ZPĚT, by vyhovovala klasická zpáteční platná na všechny spoje do 6:00 hod. následujícího dne? Malinko chápu marketingovou strategii (obava, aby cena zákaznické zpáteční nespadla pod nejdražší úroveň 2x eLišky/SporoTiketu Česko - pro cestu tam a zpět), ale nač kupovat doklady dva, když můžu mít jeden? Hlava to často nebere ani pokladním v ČD centru, musím jim vysvětlovat, že ač si vše ostatní z 99 % kupuju online a v UNIPAJích, klasickou zpáteční nemám šanci se odbavit sám a musím do fronty k pokladně. Občas to risknu se zpáteční z eShopu i na jiném spoji a průvodčí jsou shovívaví, protože taky vědí... Nebo svítá na změnu? :-)
registrovaný užívateľ wxdf  mail  
30.11.2010 (20:48)  
Robert-Antonio: Nemáš úplně pravdu.
Vyber si například na http://www.bahn.de spoj Drážd'any - Praha hl.n. 8.12.2010 v 9:10 h a vyjde Ti, že s Bahncard25 zaplatíš 14,25 €, zatímco s Bahncard50 Ti to vyjde na 19 € :-)
registrovaný užívateľ Honza  mail  
30.11.2010 (19:50)  
M: třeba šukafon, 460, peršing, bastík, toho by bylo
registrovaný užívateľ M 
30.11.2010 (16:50)  
A co tam meli dat? Para-B-B-B?
registrovaný užívateľ Honza  mail  
30.11.2010 (15:50)  
S tím City elefantem jsou maximálně trapný! Je to co se kvality cestování týče naprostý otřes a nadělají s tím, jako by to bylo kdoví co, když už vychladly z Pendolín, tak mají pořád tuhle hrůzu. Musej cpát obrázek i na jízdní řád, jako by už toho nebylo dost.
Kdyby raději už před rokem se zamysleli, jestli by ta nová série škatulí nešla udělat tak, aby odstranila většinu nedostatků. Něco sice odstranily (koše na odpadky)ale to je všechno.
29.11.2010 (15:01)  
Pomocí kontaktního formuláře ČD jsem se zeptal, jak to bude s tím 3% bonusem za bezhotovostní platbu. Byl jsem ujištěn, že od 12.12. se na tom nic nemění.
Na bonus za samoobslužné odbavení jsem se jaksi zeptat zapomněl. Nenapadlo mě to, neb nemám v dosahu žádný automat.

Druhá moje otázka byla záludnější:
V TR 10 se píše: "V období nebo ve vlacích vyhlášených v PTV se nárok na aplikaci IN 50 neprokazuje předepsaným způsobem a je přiznán všem cestujícím." Znamená to, že když si za 2990 Kč pořídím tuto aplikaci, tak třeba za nějaký čas zjistím, že to bylo zbytečné? Že slevu bych měl i bez ní?
Odpověď zněla:
Tarif TR 10 připouští jak u slevy IN 25 tak u slevy IN 50, že ČD mohou ve vyhlášeném období nebo ve vyjmenovaném vlaku přiznat tyto slevy i cestujícínm, kteří nemají tuto aplikaci zaplacenou. V praxi se to využívá minimálně, v letošním roce ani jednou. V minulosti bylo toto ustanovení využito třeba při dopravě účastníků na místa startů z z cílových stanic při pochodu Praha - Prčice = cestující byli odbaveni v jednom dni za zákaznické jízdné do vyjmenovaných stanic i bez prokázání nároku aplikací In-zákazník (nově IN 25 njebo IN 50).
26.11.2010 (14:29)  
M
V Německu je ten rozdíl, že Bahncard 50 mi dává 50% slevu i na Sparpreis (obdoba sporotiketů a elišek). Takže IN50 mi nabízí výhodu oproti IN25 jen tehdy, pokud velmi často jezdím mezi vidlákovy, kam sporotiket neplatí. Nebo opravdu-hodně-moc jezdím na poslední chvíli, že i drobný rozdíl oproti okamžitému sporotiketu mi cenu IN50 zaplatí.
Například i když tento i příští rok plánuji hodně vlakových cest, tak se mi IN50 nevyplatí, protože většina cest je Brno-Praha (158 Kč IN50, 150-170 Kč sporotiket s IN25) a do Rakouska a Německa, kde část českého úseku zase mohu jet na sporotiket.

Franta Plášek
No to je přesně ten "letecký tarif", který tady někteří diskutéři zatracují, ale mně vcelku vyhovuje :)

kobros
A čo si vojín Kefalín predstavujetě pod takým slovom "dostanu listek za cenu, kterou si vetsina obyvatelstva muze dovolit"? :) Ruská realita je taková, že spousta vlaků je vyprodaná několik dní předem a kvůli "lidu dostupnému" jízdnému nemám šanci se dostat do plánovaného vlaku i kdybych platil nevímco.
Jinak ani ruský tarif není jednotný kilometrický, rozlišuje silné a slabé dny (rozdíl je skoro dvojnásobný), různé druhy vlaků (firmennyj, skoryj, passažirskij) a ještě existují neveřejné opravné koeficienty na konkrétní spoje. Jednoduchost spočívá v tom, že si vždy kupujete lístek na konkrétní vlak a den, a bábuška na vás vybafne cenu. A jsme zase u toho leteckého tarifu :))
registrovaný užívateľ Sim 
26.11.2010 (13:17)  
V souvislosti s "odskodnovanim" (lepe receno, v soucasnosti s parodii na odskodneni) v pripade, ze vlak jede jinak nebo nejede vubec je tu jeste jedna "neprijemnost", spojena s InGold/In100 ... tato karta umoznuje spoustu veci, ale za nic neruci.

Takze, pokud nebude razena prvni trida, prestoze deklarovana je, mam smulu. Zaroven mam smulu pri pripadnem odskodnovani nebo reklamacich, protoze tahle karta je presne ve stylu "muzes vsechno, ale jen z toho, co se nam bude chtit ti zrovna nabidnout".

Tim padem muze nastat situace, ze - ackoliv diky castemu pouzivani vlaku - by In100 vysla o fous levneji, staci par mimoradnosti v provozu, kdy to kvuli predpokladanemu dojezdu v pulce cesty otocim (nebo pojedu jinak).
registrovaný užívateľ Oto 
26.11.2010 (10:51)  
Silné a slabé dny? Myslím, že SporoTiket (něco mi říká, že z něj ČD chtějí teď udělat více používanou nabídku) je přesně krok tímto směrem.

Akorát že ten "kalendář" bude tajný a závislý jen na dni, nikoliv na vlaku.
registrovaný užívateľ kobros 
26.11.2010 (10:17)  
Hm, ja nevim, ja jsem mozna staromodni, ale CD a Evropu obecne v tomto nechapu. Proc tu nemuze toto byt jako v Rusku?
Proste prijdu k okenku, reknu babe kam a kdy chci jet a v jakem komfortu a dostanu listek za cenu, kterou si vetsina obyvatelstva muze dovolit. Pokud tedy nekdo netrva na nejakych "firemnych pojezdech". Pripadne, kdyz se nechci divat na babu, koupim si to na eshopu RZD. Tomu rikam pouzitelny tarif. A ne jak v Evrope, kde nektere ceny plati jen nekdy a pro nekoho a dost casto je to stylem, ze nechci slevu zadarmo a zakladni tarif je v te dane (i treba bohate) zemi pro vetsinu obyvatelstva nepouzitelny.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko