..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 21      Zpráv na stránku:   
23.05.2011 (16:54)  
Karel Kovářík Ano, ale komponenty 109E se ve skrini asynchronu nikdy netestovaly. Odstrojena skrin E499.5 stoji zakryta v arealu Skody. Libilo by se mi kdyby nasla sve misto vedle velke laminatky, i kdyz patrne se svymi rychlobeznymi podvozky, protoze z tech pomalobeznych (a technicky tak trochu unikatnich) udajne nic nezbylo...
registrovaný uživatel Kakov 
23.05.2011 (16:18)  
quido.speedy: shoda 380 s asynchronem, je dana tim, ze 380 z asynchronu vychzela, a prvni pokusny prototyp byl prestaveny asynchron...
23.05.2011 (15:26)  
bighans Souhlas, vsek jsem nekde niz psal, ze do elektriky vidim mnohem vic nez do vnejsich rozmeru. Urcite bychom pri srovnani blokovych schemat obou stroju dosli k tomu ze jsou podobne. Stejne tak IGBT prvky budou od Mitsubishi/Infineonu budou stejne. Trakcni motory jsou produkcí jiné divize škody a v takovém výkonu (1600kW) je nikdo nemá, ani bombardier. Jako nejcennější vidím návrh řízení a ochranu proti rušení.
23.05.2011 (15:20)  
Dobrá práce Speedy, ale to pořád nic neříká o podobnosti elektrovýzbroje (já vím 3/4 systém), řízení, atd., což jsou asi "citlivější věci" co se týče know-how...
23.05.2011 (14:58)  
Tak jsem udělal malou fotokoláž

http://quido.wz.cz/109Etraxx.jpeg

Nesedí délka strojů, vzdálenost otočných čepů, konstrukce podvozků, vedení podvozků, zkrátka nic. Minimálně na můj první pohled. Je tam také srovnání typových výkresů s Asynchronem, kde rozměry zcela odpovídají. Omlouvám se za kvalitu, ta gamma je přepálená právě aby vynikly detaily podvozků :-)
registrovaný uživatel Sim 
23.05.2011 (14:27)  
Trosku to zkusim odlehcit ... ta bunka s napisem Bombardier - je to objekt s ND na lokomotivy (v cene cca odpovidajici jednomu nasemu zazraku), zabaveny uradem v ramci predbezneho opatreni druhe strane :-)
registrovaný uživatel M 
23.05.2011 (14:18)  
Jo a muzu poprosit o informaci, kde rakouske urady nepravdive pisi o zapeceteni? Vazne se jen ptam, chci si to precist. Doufam jen, ze zdroj nebude v Plzni..
registrovaný uživatel M 
23.05.2011 (14:16)  
No z fotek jako takovych neni ani poznat, ze je to ve stejne mestske casti:-)
23.05.2011 (13:58)  
Petr Stříteský: Nechci dělat stejnou chybu jako mnozí diskutující a slepě hájit jednu stranu bez znalosti věci. Dosud jsem říkal jen to, co bezpečně vím. V případě servisního střediska nechci spekulovat, ale zatím jsme viděli, že na nádraží stojí stará stavební buňka s nápisem Bombardier. Patrně nějak souvisí se závodem, který je na okraji Vídně. "Servisní středisko" z té boudy udělala až škodovácká propaganda...
23.05.2011 (13:39)  
Zippich: Ano, pokud jsou Vámi zmíněné body pravdivé, pak souhlasím, měly by být zařazeny do objektivního hodnocení.

V tom případě se ale vyskytne další otázka: Použila ŠT něco z původního výkresu od Bombardieru pro vlastní samostatný vývoj 109E (pokud ano, tak do jaké míry)?

I kdyby v sobě měla 109E cokoli okopírovaného od Bombardieru, opravňuje to rakouské úřady podávat NEPRAVDIVÉ informace o zapečetění lokomotivy? (A umístit ji hned vedle servisního střediska konkurenční společnosti navzdory přísahám, že k lokomotivě nikdo nebude mít přístup?)
  1 2 3 4 5 6 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko