..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa Vozidla

More from Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   
24.05.2011 (11:11)  
Dusanh: Tohle přesně mě štve. Přál bych škodovce úspěch, ale lze předpokládát, že zatímco peníze ze státních garancí za vývoj skončí na soukromých účtech kyperského vlastníka (přeju jim to), tak o případný neúspěch se nám jenom zvedne cena vývoje.
Mimochodem, v roce 2002 na základě memoranda o spolupráci skutečně BT Italy dodala výkresy multisystémovky. Asi proto škodováci teď dělaj takovej povyk...
Registered user Dusanh 
24.05.2011 (10:35)  
KK: neměl byste náhodou odpověď na moji otázku stran kompenzace zpoždění? Ať se bavíme věcně. Díky.

Edit:
Zippich: já bych to neformuloval, že BT dodal dokumentaci. Podle mých zdrojů nešlo o dokumentaci, ale o memorandum, že ŠT a BT budou postupovat společně. No a ŠT se na ně potom zvysoka ....
Nicméně v tomto okamžiku je:
1) ohrožena jakákoli zakázka, kterou ŠT získá, protože tam to BT může napadnout úplně stejně
2) BT může dát k soudu soutěž na 380 pro ČD. A jestli vyhraje, tak hádejte, kdo to zaplatí. Že by pánové Roman, Krsek a další ze svých kapes?
24.05.2011 (10:29)  
Karle Kováříku, ty důkazy posuzuje právě ten mezinárodní a nezávislý arbitrážní soud ve Vídni a na jejich základě došel k vydání uvedeného předběžného opatření. Líbí se mi, jak tady škodovka může vydávat propagandistická prohlášení, ve kterých se sama barví na růžovo a tští oheň a síru na cizácké zrádce a nikdo o tom nepochybuje. Ale stačí, aby někdo na základě jasných faktů (BT dodal dokumentaci, ŠT do toho šla sama) zapochyboval a lid už zvedá prst: "A máte důkazy?!" Přimlouvám se, abychom nalezení důkazů nechali na soudě. Čím dřív, tím líp.
Registered user Kakov 
24.05.2011 (9:56)  
Dusanh: máte pro své tvrzení/názor nějaké důkazy?? já nevím já bych si nedovolil tvrdit, že se jedná o podfuk jen na základě uveřejněných zpráv.
Registered user Dusanh 
24.05.2011 (8:19)  
Je škoda, že se vynořila další zapáchající česká ulička. Škodovka prostě (jako malej Jarda) podfoukla Bombardier v rámci podepsaného memoranda a teď se vymlouvá na konkurenční boj. Je vidět, že podpásovky, co stačí v ČR, nemusí fungovat na západ od nás.
Když už jede PR oddělení Škody na plné obrátky, tak by mě zajímalo, jak bude kompenzováno zpoždění dodávek řady 380 Českým drahám...
Registered user Kakov 
24.05.2011 (7:52)  
podvozky s přímým pohonem dvojkolí byla lahůdka, která bohužel předběhla dobu ..

ano i ne, kdysi dávno psali ve VTM článek o asynchronu a jeho vývoji, a tam kdosi ze škody tvrdil, že jeho koleka viděl návrh nové loko z USA 30. léta (nikdy se nevyráběla), kde se už navehlo přímo poháněné soukolí a to byl pro ně impuls, aby zkusili
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
24.05.2011 (7:23)  
Koukám, že jsem se dopustil malé chyby tisku .. :) E499.2 má být správně typ Škoda 65E .. Škoda 55E je ES499.0 dnešní 350.

Josef Petrák: Dneska již systém značení vozidel dle Ing. Kryšpína musí logicky selhávat, přeci jen je to cca 90 let od okamžiku, kdy byl zaveden u ČSD a myslím, že v době, kdy se tento systém značení vozidel zaváděl, nikdo nepředpokládal, že by tento systém byl používán 65 let a asi nikdo netušil, jak bude probíhat rozvoj železniční dopravy. Myslím, že v té době nikoho nenapadlo ani ve snu, že vlak se bude moci řítit rychlostí přes 300 km/h atd..
24.05.2011 (0:14)  
dsp76) U 380 asi Kryšpín už dost selhává, ale asi by se číslovalo hezky za bastardem, takže ES499.3 nebo .4, pokud by se mezi 372 a 380 vecpal 371, nebo ne. :-)
Registered user dsp76 
23.05.2011 (23:55)  
hawkey: Máte rechta. Stroj s E.XXX.5 by byl na ŠRT. Blbá otázka: Jak by byl dle ing. Kryšpína naceněn stroj řady 380 (dle UIC)? Ale jen prostě tak, mě se to staré značení líbí. Na zdi mám M 152.0572, jezdil s tím motůrkem otec a hezky se na tu litinovou desku kouká.
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
23.05.2011 (22:22)  
quido.speedy: Jen malá oprava, pokud se nemýlím Asynchron snad nikdy pod kryšpínovským číslem nevyjel. Pokud by přeci jen měl vyjet pod "Kryšpínem" byla by to zřejmě E499.4

E499.0 - Škoda 12E - 140
E499.1 - Škoda 20E - 141
E499.2 - Škoda 55E - 150
E499.3 - Škoda 71E - 163

Jinak máš pravdu, podvozky s přímým pohonem dvojkolí byla lahůdka, která bohužel předběhla dobu ..
  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko