..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   
02.06.2011 (9:04)  
Karle, Rakousko je taky součástí EU...
registrovaný uživatel Kakov 
31.05.2011 (17:11)  
rakouská zvůle pokračuje a dovolím si tvrdit, ze toto je opravdu už zvůle
http://byznys.lidovky.cz/pujcit-dila-rakousku-to-si-priste-rozmyslime-fab-/statni-pokladna.asp?c=A110527_152354_statni-pokladna_nev

pochybného daňového ráje tarten a jiní, uvědomujete si, že ten ráj je součástí EU??
registrovaný uživatel tarten 
26.05.2011 (21:32)  
No vidíte, probíhají národní zkoušky 380 v Rakousku (s jiným kusem), cosi se s 380 děje v Německu, u Velimi to 380 zkouší s RailJetem, jedna dnes dokonce vezla Orient-Expres (asi je nedostatek Mikád), a vy neumíte nic jiného, než se nechat strhnout nějakým kojzarovským public relation vlastníků z pochybného daňového ráje, kteří mají v zahraničí kvůli svým majetkovým čachrům tak mizernou pověst, že už na jejich firmy nezávislé soudy musí vydávat předběžná opatření.
26.05.2011 (10:34)  
No, ja si iluzie nerobim - je jasne, ze aj v zahranici je nejaka ta korupcia, klientelizmus, .... Otazkou je vsak, aka je miera v CR(SR) a inde, v "zapadnom" svete. Myslim, ze toto je kazdemu jasne ... Ved si len pozrime tendre CD - kolko z celkoveho poctu vypisanych a realizovanych tendrov skoncilo nasledovne : cena bola dodrzana, kvalita bola dodrzana, terminy boli dodrzane, .... Ja to sledujem sice len spoza hranic na ceskych spravodajskych serveroch (alebo odbornych typu ZelPage, .....) a teda ... nepamatam si ziadny .... Vsetky tendre skoncili s nejakymi dodatkami, meskanim, nedodrzanim kvality, resp. inymi problemami ...
V clanku o elektrickach su urcite aj nepresne tvrdenia (tie ziadne elektricky a podobne), ale urcite je na tom aj dost pravdy .... Porovnanie na M2 je kludne znesitelne - kedze vsetky elekticky su nizkopodlazne a maju urcity stupen pohodlia, tak m2 je parameter, ktory urcuje mnozstvo preprvenych cestujucich v jednej elektricke a teda da sa kludne zhodnotit aj prepocet, kolko nas bude stat preprava urciteho poctu cestujucich, ktori sa vojdu do jedneho metra. Jasne, dalsimi apsektami moze byt energeticka narocnost vozidla, .... Ale v dalsom je spomenuta aj absencia klimatizacie (dnes uz je toto standardna vybava prakticky v kazdom vozidle), co cenu opat moze riadne navysit).
Celkovo je to vsak asi o tom - ked si bude ST robit tieto statne kseftiky sama za seba, je to vec ST, CR a jej danovych poplatnikov. Akonahle vsak do toho zatiahla bombradier, museli si byt vedomi toho, ze uz to take jednoduche nebude. Co cakali - ze nad tym BT mavne rukou a necha to tak ? Ono je to tak v zivote vzdy - akonahle do svojich kseftov zatiahnes partaka, uz s nim musis vzdy pocitat. Pokoj ti da jedine vtedy, ked bude spokojny so svojim podielom ....
registrovaný uživatel Luxian  mail  
25.05.2011 (17:04)  
-> Dusanh: Tak zrovna článkama na Aktuálně bych se tu moc neoháněl, to je v podstatě takový politický bulvár, který jede v linii: Cokoliv se děje, děje se špatně.
Ten článek je vyloženě zaujatý a už takovými větami typu: "Dopravní podnik tak fakticky dotuje vývoj nových tramvají firmě, která s nimi dosud neměla žádné zkušenosti." nebo "v soutěži porazila nejsilnějšího světového výrobce, rakousko-německý Bombardier." jednoznačně ukazuje, že je autor ve věci docela dost neznalý. Nehledě na to, že porovnávat cenu tramvají za metr čtvereční podlahy taky není zrovna moc fér. Nechci říct, že zakázky škodě jsou úplně košér, ale takovéhle věci, jak správně poznamenal SYN se nedějí jen u nás a skoro všude se vyskytují připomínky, jak dané město nakoupilo nevýhodně. Bylo by dobré, abychom tady nelítali ode zdi ke zdi. Ona pravda je vždycky někde uprostřed.
registrovaný uživatel Kakov 
25.05.2011 (16:59)  
Dusanh: v článku pod Vaším odkazem je několik nepřesností (pravděpodobně, protože to psal někdo, kdo o tramvajích nic neví) mě přijde že pro kritiku 15T použili chyby 13T, tento dojem jsem nabyl už před několika dny,
a teď pozor, není stejně zavádějící/nepřesné i porovnání cen....
například já jsem se dočetl v novinách, že nástupní plat učitele je 30 000,- čím to že mezi mými kolegy nikoho s tímto platem neznám??
registrovaný uživatel Dusanh 
25.05.2011 (16:09)  
Pokud Škodovka prodá stovky Zázraků, ešusů, 7Ev a dalších vozidel, tak uznám, že jsem byl předpojatý.
Ale obávám se, že v tom je právě oproti BT docela rozdíl.

Mimochodem, v této souvislosti mám vtipnou vzpomínku, jak Siemens nedostal zakázku na tramvaje v Krefeldu, kde má přitom fabriku... Záleží na mentalitě konšelů, politiků a zákazníků obecně.
registrovaný uživatel SYN 
25.05.2011 (15:39)  
Michal Tvrdý: Tak on ten Bombardýr taky není čistá lilie, zrovna včera jsem padl na článek který psal o tom jak firmu Bombardier obviňují z toho že bez výběrového řízení dostala přidělenou zakázku od nějakých Ontario transportation (provozující VHD v oblasti kde se nachází domovské sídlo společnosti) a firma to normálně komentovala (volně) "A co, však Bombardier v Ontariu představuje jednoho z největších zaměstnavatelů a plátců daně, proč by to tu měl dělat někdo jiný?" Takže prakticky totéž co za argumenty používá ŠT doma...
Konkurenti je pak taky napadají že si nechávají vývoj draze zaplatit "od státu" a potom to využívá jako konkurenční výhodu která jim umožňuje prodávat za levno jinam a pobít konkurenci...
25.05.2011 (14:51)  
to dusanh: No, myslim si, ze to nepotrebuje komentar. Nech si kazdy tu urobi svoj nazor, ako "cisto" a "transparntne" ŠT podnika. A to nehovorim o tom, ze 109 (380) je presne to co tieto elektricky .... CD si tiez plati predrazeny vyvoj u skodovky. Nehovorim, treba podporovat aj domaci priemysel, ale zial, globalizacia je globalizacia a tomu sa treba prisposobit. Taka Skoda auto mala rozum, zosobasila sa s VW a dnes predava vcelku kvalitne auta do celeho sveta (realne - keby ze nie VW, kolko by asi tek tych felicii predala ?). A nepotrebuje sa prizivovat na peniazoch danovych poplatnikov (kde by napriklad Superb predavala za cenu o 30% vysiu ako BMW 750).
Detto ŠT - keby niektori "podnikatelia" neboli nenazrani, tak mohli kludne spolupracovat s Bombardierom. A dnes sa namiesto 20 lokomotiv s neistou buducnostou mohlo v skodovke montovat 100 Traxxov rocne ... (nehovoriac o tom, kolko by ich uz davno jazdilo po CD). Ja viem, su to len dohady, ale pozrite si, kolko firem globalneho priemyslu ako funguje pod zahranicnym investorom a kolko a ako funguje samostatne.
registrovaný uživatel Dusanh 
25.05.2011 (12:31)  
Michal Tvrdý - palec nahoru, díky za střízlivé a rozumné zhodnocení známých faktů.
Ostatně když si člověk přečte třeba tohle
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=700460, tak se už ničemu nediví...
  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko