..: Reportáž: S ŽelPage do Otovic zastávky a Žacléře :..

M 131.1441 + M 131.1081 ve stanici Trutnov střed 20.11.2010, foto: Matouš Danielka Žacléř — Je sobota 20. listopadu 2010. Probouzím se do chladného rána a dívám se na budík: 3.30. Přestože čas na něm nastavený mi dopřává ještě nějakou tu minutu odpočívat, vstávám a chystám si snídani. Hlavou se mi honí myšlenky, jak celá dnešní akce ŽelPage proběhne a především zda se na nás usměje počasí, protože v předcházejících dnech za moc nestálo. Úderem čtvrté hodiny ranní se za svitu pouličních lamp vydávám vstříc železniční stanici Beroun, odkud vyrazím prvním víkendovým osobním vlakem Os 8803 do Prahy. S dostatečným časovým předstihem přicházím k jediné otevřené pokladní přepážce a kupuji jízdenku. Ta díky In–kartě nestojí žádnou závratnou částku – vzdálenost z Berouna do Jaroměře je celých 186 kilometrů, já ale platím pouhých 88 korun. Nasedám do příjemně vytopené jednotky CityElefant, zazní zvuk píšťalky průvodčího a vlak se rozjíždí…

Stanoviště motorového vozu M131.1, foto: Matouš Danielka Cestou míjím rozzářený Karlštejn i do tmy ponořené Dobřichovice. Na pražském hlavním nádraží jsem s minutovým náskokem a zbývá mi zhruba čtvrt hodiny do odjezdu EC 345 Avala. Zabírám místo v prvním kupé nepříliš atraktivního srbského vozu ABlm, odkud během jízdy spolehlivě uslyším „zpěv“ slovenské lokomotivy řady 350. Vlak se rozjíždí o několik minut později, než by měl; zpoždění však brzy dohání a do Kolína přijíždíme dokonce s náskokem. V Pardubicích vystupuji a v soupravě R 982 se setkávám s redakčním kolegou Matoušem Danielkou. Společně pokračujeme do Jaroměře, kde pořizujeme záběry výjezdu dvou Hurvínků – M 131.1081 MBŽS a M 131.1441 Výtopny Jaroměř z místní rotundy. Souprava je poté přistavena před nádražní budovu a zajímavý výlet může začít.

Trutnovský brejlovec 750.162 v čele R 849 Úpa, foto: Matouš Danielka Naše pozvání na zvláštní jízdu z Jaroměře do Otovic a Žacléře přijalo mnoho lidí z řad čtenářů i kolegů, kteří neodolali možnosti projet si tratě bez pravidelného provozu, které možná budou brzy zrušeny. Chtějí si pořídit neopakovatelné záběry, nebo se jen zkrátka projet historickým motorovým vozem řady M 131.1. Náš vlak je přesně v 8.05, tedy podle plánu, vypraven ve směru do České Skalice, kde nás čeká první delší pobyt, a to z dopravních důvodů. Křižujeme s Os 15407 a R 849 Úpa, jenž táhne trutnovský stroj 750.162. Oba vlaky jedou včas a většina našich cestujících si je patřičně dokumentuje.

Náš vlak dorazil do Otovic zastávky, foto: Matouš Danielka Po úvrati ve Starkoči pokračujeme do Václavic, kde křižujeme s Sp 1747. Cestující spěšného vlaku nás s údivem sledují a naši jízdu kupodivu oznamuje i místní staniční rozhlas. Přes Náchod a Meziměstí míříme k jednomu z hlavních cílů jízdy – Otovicím zastávce. Špatný stav kolejí nás donutil výrazně zpomalit a vybavit se notnou dávkou pozornosti. Náš vlak symbolicky zastavuje těsně před otovickým zarážedlem. Trať zde dříve nekončila, ale pokračovala dále a po dvou nebo třech kilometrech překonávala česko-polskou hranici. Místní nás s nadšením vítají, ve své obci totiž už dlouho žádný vlak neviděli. Po řádném zdokumentování „dobyté“ otovické zastávky se vydáváme zpět do Meziměstí. Cestou na krátkou chvíli zastavujeme, abychom si mohli vyfotit naši soupravu na trati.

Náš vlak ve zpustlé zastávce Otovice, foto: Matouš Danielka Pokračujeme do stanice Teplice nad Metují, kam přijíždíme se značným náskokem a můžeme tak využít přebytečný čas k občerstvení či dokumentování křižujících vlaků. Pod Adršpašskými skalami děláme další fotozastávku a vznikají tu krásné snímky. V Radvanicích křižujeme s Os 15761. Dalším bodem trasy je Královec státní hranice (ČR/Polsko, resp. SŽDC/PKP PLK) a také Žacléř, kde náš vlak lidé opět vítají s nadšením a obdivem. O tom, že náš jízdní řád je pouze informativní a nemůže být garantován, se mohli cestující přesvědčit na zpáteční cestě ve stanici Trutnov střed, kam dorážíme se zpožděním a někteří, bohužel, nestíhají R 856 Metuje do Prahy.

Křižování se Sp 1747 ve Václavicích, foto: Matouš DanielkaFocení pod Adršpašskými skalami, foto: Matouš DanielkaM131.1 ve stanici Královec, foto: Matouš Danielkavodní jeřáb se uplatní i dnes, foto: Matouš DanielkaPokračujeme úvratí do Žacléře, foto: Matouš DanielkaKonečná… stanice Žacléř, foto: Matouš Danielka

Ani to však nekazí dobrou náladu, která ve vozech panuje a tak se vydáváme přes Červený Kostelec zpět do Jaroměře, kde naše jízda končí. S čistým svědomím pak můžeme prohlásit, že se velmi vydařila a poděkování posíláme nejen organizátorům, kteří věnovali přípravě programu a všem administrativním záležitostem velkou část volného času, ale také samotným účastníkům jízdy. V Pardubicích se loučím s kolegou Matoušem Danielkou, který míří domů. V Kolíně nás opouští Jan Máca a já s organizátorem akce Michalem Šimkem pokračuji vstříc hlavnímu městu. Domů přicházím před desátou hodinou večerní a s pocitem naprosté spokojenosti ulehám do postele. Ovečky ale nepočítám — přemýšlím, kam bychom mohli vyrazit příště…

S odstupem času pak zpracovávám jednoduché a amatérské video, které můžete zhlédnout na našem YouTube kanále.

Dominik Jaroš , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 3.1.2011 (20:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže ŽelPage

More from ČR Královéhradecký

1 2      Zpráv na stránku:
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail
04.01.2011 (15:15)
Akce se povedla nejen 20.11., ale i o týden později, kdy nás příroda obdařila "tím bílým svinstvem", takže fotky byly ještě kouzelnější :-)
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail
04.01.2011 (9:46)
MOs: Časový plán akce se vytváří jako skládačka: musíte se vejít do časových poloh, které má volné správce dopravní cesty; musíte si tam nechat nějakou "vatu" na fotozastávky; berete ohled na příjezd lidí z hlavních směrů...

Jestli se chcete akce zúčastnit, je to jen na Vás, co proto jste ochoten podstoupit.

Když před časem vyjížděl motoráček z Opavy do Svobodných Heřmanic a Kobeřic, vyjíždělo se po deváté. Přesto dorazili na jízdu i lidé z jižních Čech, kteří to v žádném případě nemohli stihnout za den na otočku. A přesto přijeli.

Mne Michal také skoro nahlodal, už jsem měl vyhlédnutý hotýlek u Jaroměře (určitě bych nejel na otočku v jednom dni), ale práce nedovolila...
04.01.2011 (7:07)
Jojo bufet opět perfekt, stejně jako celá akce. Rád jsem si to jako účastník užil
04.01.2011 (0:52)
MOs - to by se silně omezily fotozastávky a pro řadu lidí by to ztratilo na atraktivitě. Kdo měl skutečný zájem, dorazil...

Jinak pořadatelům patří obrovský dík za perfektně zvládnutou akci (jel jsem 27.11.), a můžu jen popřát: Jen tak dál.
Registered user MOs
03.01.2011 (23:59)
Hezky vecer,pekny clanek ale skoda ze cas toho vlaku nebyl posunout az odjezd ze stanice Jaromer az v 10:05
ja sem si to napsal na papir kdyby ten vlak jel v 10:05 ze stanice Jaromer do Otovic a Zaclere a pak zpet do Jaromere ...,
Jaromer odjezd 10:05,Ceska Skalice odjezd 10:40,Starkoc 10:48-10:52,Vaclavice 10:56-11:12,Nachod 11:19-11:22,Police nad Metuji odjezd 11:50,Teplice nad Metuji 12:15-12:44,Mezimesti vlak projizdi po odbocce,Otovice zastavka 13:24-13:30,Mezimesti vlak projizdi po odbocce,Teplice nad Metuji 13:59-14:02,Adrspach odjezd 14:14,Trutnov stred 15:01-15:04,Trutnov-Porici 15:06-15:10,Kralovec 15:28-15:32,Zacler 15:43-15:50,Kralovec 16:01-16:04,Trutnov-Porici 16:22-16:25,Male Svatonovice odjezd 17:11,Jaromer prijezd 17:50.Takhle kbyby ten zvlastni vlak jel,tak bych ho v pohode stihnul,a jeste bych se dostal v klidu domu.Nevim na kolik lidi se nedostalo teto pekne akce a za kolik lidi pisu.
Registered user Honza  mail
03.01.2011 (23:30)
Ten "příjemně vytopený" city elefant, to jste měl teda štěstí, takový znám jen v létě, když se rozbije klimatizace :-)
Editor or ŽelPage Administrator Jan Máca  mail
03.01.2011 (22:28)
btv: Za obsluhu bufetu jsem velice rad, ze jste s nami byli spokojeni a meli s nami trpelivost, nebot jsme pracovali ve stizenych podminkach (kdo nas videl, tomu nemusim vysvetlovat). Ano, cestujici zavideli. Dukazem toho bylo par prihlizejicich v Teplicich n. Met.
Doufam, ze se budu moci na dalsich ZP akcich podilet a opet se setkat s tvurci a ctenari naseho e-zinu.
PS: Ten neunavny vyvolavac jsem byl ja.
Registered user elbun
03.01.2011 (22:14)
pro Fabiho, omlouvám se, za přehlednutí fota z druhé zastávky a zároveň jsem opravil příspěvek
Registered user Fabi
03.01.2011 (22:01)
elbun: jelo se do obou...
http://www.zelpage.cz/story/zelpage-jaromer/otovice.jpg Otovice ("první zastávka")
http://www.zelpage.cz/story/zelpage-jaromer/otovice_zastavka.jpg Otovice zastávka ("druhá zastávka")
Registered user elbun
03.01.2011 (21:55)
,,Koleje dále nejsou vytrhány, jak by se dalo čekat, ale asi po dvou nebo třech kilometrech překračují české hranice."

Jen pro doplnění: z druhé otovické zastávky, koleje opravdu končí a dále do Polska nepokračují.
A tak to je už mnoho a mnoho let(v letech 1988-1993 jsem
brázdil na této trati, jako mašinfíra), co koleje do Polska nevedou a z bývalého náspu je docela solidní polní cesta.
  1 2      Zpráv na stránku:

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.