..: Na první elektrifikované trati do Bechyně budou jezdit Regionovy :..

Regionova na Bechyňce, foto: Roman Mayer Tábor — Dne 14. října 2010 proběhly jízdní zkoušky motorové jednotky 814.013 + 914.013 na osobních vlacích 28410, 28413, 28412 a 28415 na trati č. 202, vedoucí z Tábora do Bechyně. Testy byly provedeny kvůli plánovanému nasazení jednotek od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost dne 12. prosince 2010. Na internetových stránkách Jihočeského koordinátora dopravy (Jikord) je prezentován návrh jízdního řádu pro období 2010/2011, kde jsou všechny zastávky na trati z Tábora do Bechyně již vedeny jako zastávky na znamení. Výjimkou zůstanou vlaky 28420, 28401, 28402 a 28407, nadále vedené klasickou soupravou s elektrickou lokomotivou řady 113, neboť jednotky Regionova nemají kapacitu odpovídající počtu cestujících v ranních spojích.

Na trati z Tábora do Bechyně došlo v minulém roce k poměrně nešetrnému sestavení grafikonu vlakové dopravy, kdy byly stanoveny nevhodné časové polohy pro dojíždění do zaměstnání v táborské aglomeraci, a také dlouhé pauzy pro přestup na spoje do Prahy či Českých Budějovic. To způsobilo úbytek pravidelných cestujících, kteří většinou přešli na autobusovou či individuální automobilovou dopravu. Návrh jízdního řádu pro rok 2010/2011 vrací časovou polohu osobních vlaků na trati do původního stavu, což je však – dle KCOD České Budějovice – podmíněno nasazením jednotek Regionova. Důvodem jsou prý technologické časy pro objíždění klasické soupravy v Táboře a v Bechyni. Pokud tedy opravdu Regionovy „promluví“ do provozu na této trati, dojde k převedení provozu na historicky první elektrifikované dráhy do motorové trakce, neboť ČD Cargo zde provozuje na manipulačních vlacích stroje řady 742. Tato změna je tak zřejmě pokračováním razantních úprav na jihu Čech.

Pane Křižíku, promiňte!

EM 400.001, Tábor - Horky u Tábora, foto: Václav RůžekBechyňka - to je přeci legenda mezi našimi tratěmi. Psal se rok 1900, byly poslední tři dny do jeho závěru - a to byl první zlomový den v historii tratě. V tento den získalo Družstvo bechyňské dráhy společně s firmou Křižík povolení k vypracování projektu na elektrický pohon. Necelých 16 měsíců nato byla udělena koncese na stavbu. 1. června 1903 vyjel na trať první zkušební vlak a 21. června 1903 byl zahájen pravidelný provoz. Dnešní projektanti a stavitelé by mohli tiše závidět - ti by za tak krátkou dobu ani nedořešili projekt, protože by stačil jediný vlastník kousku pozemku, který by byl proti stavbě, a řešily by se výkupy pozemků, změny trasování…

Byla to první elektrifikovaná dráha v českých zemích a vlastně jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, kde se vůbec nepočítalo s parním provozem. Za pokrokovým technickým řešením je nutno hledat "českého Edisona" Františka Křižíka. Řešení, se kterým přišla jeho firma, bylo ekonomičtější. Elektrické vozy mohly zdolávat větší stoupání, než parní lokomotivy, což vedlo k minimalizaci zemních prací. (Na trati je maximální stoupání 41 promile.) To vykompenzovalo nutnost výstavby pevného trakčního zařízení včetně napájecí stanice. Hnací i tažená elektrická vozidla byla lehčí, než vozidla klasické stavby, a tedy i levnější.

Zavádět na elektrifikované trati provoz motorových souprav bude snad jen dočasné řešení. Situace je o to paradoxnější, že naše největší jaderná elektrárna je odsud téměř na dohled. Věřme, že se management ČD "probudí" a věc, která by se panu Křižíkovi věru nelíbila, vbrzku vyřeší. Stačí se podívat jen kousek po Evropě - Švýcarské dráhy by jistě na takovouto trať nasadily adekvátní elektrické vozidlo. Před nedávnem se slavilo 100 let trati. Doufejme, že až v budoucnu budeme slavit nějaké další kulatiny, budou moci fotografové fotit zase jen elektrické lokomotivy a pokud se někde objeví motorová lokomotiva, tak to bude jen proto, aby přetáhla soupravu z hlavní trati na malé nádraží Bechyňské dráhy v Táboře.

Snad i v budoucnu bude možno na této trati pořizovat krásné fotky s elektrickými lokomotivami či soupravami.

100.001-7, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: topič E 422.001, Bechyňská Smoleč - Sudoměřice u Bechyně, foto: topič 113.001-2, Horky u Tábora - Tábor, foto: Václav Růžek 100.001-7, Sudoměřice u Bechyně - Bežerovice, foto: topič 113.003-8, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: Václav Růžek 113.003-8, Tábor, foto: Václav Růžek

Zdroj: ŽelPage, Jikord, město Bechyně


Atila Poslat mail autorovi | 27.10.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Atila  mail  
11.11.2010 (20:11)  
842 jezdily v Táboře na rameni Ražice-Tábor H.Cerekev na Sp vlacích jako spojka Junáku. Byly to zdické stroje. Dnes už tu nejezdí žádná.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
10.11.2010 (20:45)  
Nevím, nemám zdání, že by byla v depu Tábora 842....
registrovaný uživatel Atila  mail  
08.11.2010 (9:58)  
Regionova byla dnes nasazena již od prvního vlaku 28400. Ranní deštíček vykonal své a tak si přivezl první vlak 40 min. zpoždění.Největším problémem bylo stoupání z Tábora do Horek u Tábora. U dalších ranních vlaků to nebylo o nic lepší. Nabízí se tak pelíškovská otázka ,,Kde ti soudruzi udělali chybu?".
registrovaný uživatel Atila  mail  
06.11.2010 (15:11)  
Kdo chce vidět ,,Reginu" v akci, má možnost od 8. do 12.11, kdy bude využito napěťové výluky na trati k zácviku strojvedoucích. Regionova bude nasazena na vlacích 28404 až 28421.
registrovaný uživatel Vlakomil  mail  
05.11.2010 (18:54)  
Honnzok: Proč by tam měli posílat soupravu zrovna z Brna?????? Vždyť si podobnou soupravu můžou udělat i v Táboře.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
04.11.2010 (20:10)  
Jeden střeštěný návrh, co tam posílat soupravu z Brna? 842 + 954.2. Návoz by mohl být prováděn den před tím pomocí rychlíku z Brna do Plzně. A odvoz by mohl být konán večer opět s využitím r do Brno (obrat R následně na osobák do Tábora z HOrní Cerekve a Bechynku.....)? TO byste měli luxusní soupravu i s první třídou. A při troše snahy strojvedoucího by v případě potřeby mohl být vložen mezi motor a řídicí vůz vůz 054
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
02.11.2010 (13:58)  
Rop - ale vždyť jsem to tu psal, jen to zapadlo v ostatních komentech. Bude se dodávat řídící vůz řady 961 od podniku Pars nova Šumperk - kontrakt je již podepsán a snad se příští rok dočkáme prvních prototipů, 961 má být určen asi hlavně pro elekrické rychlíky a osobáky - bude mí oddíl 1. třídy, topný kabel. To znamená, že pokud by se řadě 113 dodala zásuvka pro dálkové ovládání (UIC linka), tak by to asi šlo a přijde mě to docela reálné..
registrovaný uživatel Rop 
01.11.2010 (20:58)  
A nemohlo by tam jezdit něco takového? http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/954054.jpg
Respektive co máme za nabídku funkčních elektrických lokomotiv? 100.001, 113.001, 113.002? K tomu se nedá hodit řídící vůz?
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
31.10.2010 (9:10)  
843/943 - troufnu si říct, že to je asi zatím to nej co máme, 814 má sice vak WC + nízkopodlažní oddíl, ale jinak co do jízdy je to konec... Teď jde o to, proč od toho výrobce odstoupil..
registrovaný uživatel SYN 
31.10.2010 (8:41)  
strejcekms: No tak jistě že by se užily (i když z nepřítomnosti trafa vidno že použe na ss, ale i tak), problém bych viděl v tom
Předpokládalo se, že rekonstruované motorové vozy budou nahrazeny dalšími dodávkami řady 843.
Ono leccos by bylo jednodušší kdyby bylo víc 843 (a 943,043)... nejsou to hvězdy ale ujde to...
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko