Lucemburk — Société nationale des chemins de fer luxembourgeois (CFL) objednaly 8 třívozových dvoupodlažních jednotek KISS. Součástí smlouvy je dále opce na dalších 31 jednotek. Jedná se o dvousystémové jednotky (25 kV, 50 Hz pro Lucembursko a 15 kV, 16,7 Hz pro Německo), vybavené systémem ETCS. Jsou konstruovány pro rychlost 160 km/h. 80 m dlouhé soupravy budou mít kapacitu 300 míst k sezení, 3 místa pro umístění invalidních vozíků a 24 míst pro převoz jízdních kol. Nechybí ani zázemí pro vlakovou četu. Zakázka má hodnotu zhruba 60 milionů euro (zhruba 184 milionů korun za jednotku). CFL uvedlo, že řešení bude obdobné, jako jednotky pro švýcarskou společnost BLS. Interiér nabízí velkorysý prostor pro nohy pro všechny cestující a velmi komfortní 1. třídu.
Soupravy budou nasazeny v Lucembursku a počítá se rovněž s jejich zajížděním do Německa. Od roku 2014 by měly být nasazovány v hodinovém intervalu mezi Lucemburkem a Koblenzem, třetím největším městem oblasti Porýní–Falc.
Nezáviďte ale Lucemburčanům, že při nástupu do nové soupravy KISS budou políbeni krásnou stevardkou, resp. dámy sympatickým stevardem. KISS nemá s polibkem nic společného, skrývá se za ním jen zkratka z německého označení: "komfortabler innovativer spurtstarker S–Bahn–Zug”
„S touto objednávkou se nám opět dostalo potvrzení, že neustálý vývoj koncepce stávajících vozidel je správná cesta,“ řekl Michael Daum, ředitel Stadler Pankow GmbH. „Jsme potěšeni, že stejně jako ve Švýcarsku, Rakousku a Německu budou cestující v Lucembursku nyní moci cestovat našimi moderními a pohodlnými vlaky.“
Jednotky KISS, odvozené z jednotek Flirt, se vyrábějí od roku 2008. Od té doby obdržela společnost Stadler objednávky na více než 125 souprav, připomeňme některé dřívější kontrakty:
- 50 ks šestidílných souprav pro SBB, které budou nasazeny v okolí Curychu,
- 7 ks šestidílných souprav pro soukromého rakouského dopravce Westbahn, který je nasadí na komerčních vlacích InterCity mezi Vídní a Salcburkem,
- 16 ks čtyřdílných jednotek pro německé ODEG bude nasazeno mezi Berlínem a Brandenburgem,
- 28 ks čtyřdílných jednotek pro švýcarské BLS můžete časem potkat v okolí Bernu,
- 24 ks čtyřvozových souprav pro SBB.
Zdroje: Eisenbahnjournal Zughalt, International Railway Journal, Railway Gazette, publics.bg, Stadler Rail Group
Ale pokud je "nemaj" tak se asi od roku 2008 vyvíjej, nikoli vyráběj, ne?
To už spíš bych se zamýšlel nad cenou AVV, které mají sloni navíc.
Ale no tak... Kolik bude stát třeba taková 671 (dražší o trafo)? Nejsou náhodou ve hře trochu jiné důvody než technické ;-)?
* edit: rozdíl ceny Slona a KISSáka
Každopádně ale asi nemá cenu se tu bavit o tom, kolik stojí jeden záchod. To už spíš bych se zamýšlel nad cenou AVV, které mají sloni navíc. Nesporné ale je, že pokud Stadler umí udělat obdobnou a podle všeho ne horší (spíše naopak) jednotku zhruba o pětinu levněji než Škoda, je to zarážející. A nebudu se zamýšlet nad tím, jestli je Stadler podezřele levný nebo Škoda podezřele drahá. A především bude zajímavé, jestli na ty nové jednotky bude vypsáno výběrové řízení, jestli se do něj přihlásí i někdo jiný než Škoda, kdo to vyhraje... Zkrátka je to celé nějaké divné...
Ešusy vám možná připadají předražené, jenže v těch 184 melounech není jistě započítán vývoj a investice do výrobní technologii, kterou už dávno zaplatily předchozí dodávky ...
To je stejné, jak když budete tvrdit, že flešková paměť za 2 000 Kč byla před 4 roky předražená, protože teď stojí 500 Kč ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.