Česká republika — Aniž bychom si to uvědomovali, každý den se odehrává na železnici nějaká mimořádná událost. Když nebudeme počítat drobné události, jako je závada na lokomotivě, technická závada na trati, stržená trolej, apod. Nejčastěji se bohužel jedná o srážku vlaku s automobilem na přejezdu, nebo s osobou v kolejišti. Přestože média jsou plná zpráv o těchto nehodách, Drážní inspekce a další státní i nestátní organizace varují před neuváženém jednání ve styku s dráhou, neustále se nacházejí řidiči, kteří nejenže riskují život svůj a pasažérů ve svém vozidle, ale i životy a zdraví cestujících ve vlacích. Důkazem tohoto hazardování jsou zejména statistiky DIČR tohoto roku, kdy v měsíci září dosáhly úrovně roku loňského. Také posledních několik dní česká železnice zaznamenala zvýšený počet podobných událostí, které se neobešly bez zranění a ztrát životů.
Srážka rychlíku s kamiónem mezi Valšovem a Bruntálem
V neděli 26. září v 7.45 se na přejezdu na trati 310 mezi Bruntálem a Valšovem střetl R 820 jedoucí z Krnova do Olomouce hl.n. s nákladním automobilem. Po srážce zůstaly první dva vozy mimo koleje, třetí zůstal na kolejích. V době nehody cestovalo vlakem asi třicet osob, z toho 12 osob muselo z vágónu vylézt za pomoci hasičů. Železniční přejezd mezi Valšovem a Moravskoslezským Kočovem, na kterém se nehoda udála, je vybaven světelnou výstražnou signalizací, jež byla v době nehody aktivní. Při nehodě byli zraněni tři lidé vážně a dva lehce. Provoz na trati byl zastaven a zavedena byla náhradní autobusová doprava. Škody na vlaku jsou 10 mil. korun, na kamiónu 2 mil. korun a na trati 400 tis. korun. Vlivem nehody na trati byla omezená jízda zvl. parního vlaku, taženého lokomotivami 486.007 a 498.022. Vlak měl původně jet z Olomouce hl.n. do Krnova a zpět, ale po nehodě na trati jel pouze do Valšova a zpět.
Srážka prázdného vlaku s autobusem MHD Liberec
Tentýž den se střetla ráno kolem 8.30 na přejezdu v Liberci prázdná souprava s autobusem MHD. Přejezd, na kterém se srážka udála, je zabezpečen jen výstražnými kříži. Při srážce byla zraněna jedna osoba. Škoda na vlaku je 15 tis. korun, na autobuse 100 tis. korun.
Smrt v kolejích na Karvinsku
Opět v neděli se stala nehoda na Karvinsku na trati 320, poblíž stanice Chotěbuz. Sedmnáctiletého mladíka srazil vlak EuroCity jedoucí z Prahy do Čadce. Strojvedoucí srážku nezaregistroval a těla mladíka si všiml až strojvedoucí osobního vlaku, jedoucího za vlakem EuroCity. Sražená osoba bohužel podlehla smrtelným poraněním hlavy.
Řidič pod vlivem alkoholu způsobil vykolejení dvou vagónů
V neděli odpoledne v Ostravě narazil řidič, který měl v krvi 0,5 promile alkoholu, do pilíře mostu. Událost se stala ve Švermově ulici, řidič z místa srážky ujel. Po sléze policie řidiče vypátrala. Vlivem nárazu do mostu řidič vykolejil dva vagóny, které stály na mostě. Žádný člověk nebyl zraněn. Provoz v ulici Švermově byl zastaven, stav pilíře mostu posoudí statik.
Srážka dodávky a osobního vlaku v Olomouci
V úterý dopoledne se na železničním přejezdu na trati 301 srazila dodávka s osobním vlakem který jel z Olomouce směrem na Prostějov. Přejezd, který je zabezpečen zvukovou i světelnou výstražnou signalizací, leži v ulici Rybářská. Řidič dodávky vyvázl bez zranění, zraněna byla jeho sedmadvacetiletá žena. Důsledkem nehody bylo zastavení provozu na trati na dvě hodiny, provoz byl obnoven chvíli po poledni. Škoda na vlaku a trati byla vyčíslena na 400 tis. kč, na dodávce 600 tis. korun.
Nájezd vozu dráteníků do nákladního vlaku v Ústí nad Labem
Ve čtvrtek 23. září kolem 17 hodin najel ve stanici Ústí nad Labem – Střekov montážní vůz do nákladní soupravy. Při nehodě byli zraněni a převezeni do nemocnice dva lidé — strojvedoucí a vedoucí posunu. Několik hodin po nehodě byl ve stanici omezen provoz.
Zoufalý člověk si sedl do kolejiště, ale strojvedoucí stihl zpomalený vlak zastavit
Sebevrah na Svitavsku chtěl skoncovat život sednutím si do kolejí. O své myšlence informoval kamaráda, který následně podal informace výpravčímu, že v určitém úseku na kolejích bude sedět člověk. Výpravčí zajistil, aby vlak jel předpokládaným místem sebevraždy pomaleji. Strojvedoucí za pomalejší jízdy stihl vlak zastavit.
Vagón v plamenech v Dívčicích u Českých Budějovic
Ve středu kolem osmé hodiny ranní vzplál na rychlíku 1245 z Prahy do Českých budějovic vagón. Kvůli této události musel vlak mimořádně zastavit v Dívčicích u Českých Budějovic, kde vůz shořel. Vlivem ohně se vagón ve své půlce prolomil. Škoda na vagonu je 450 tis. korun, na trakčním vedení 20 tis. korun. Hasičům se podařilo do hodiny uhasit plameny. Při požáru nebyl nikdo poraněn. Příčinou požáru byla pravděpodobně závada na elektrickém topení.
Stržená trolej na trati 090 způsobila komplikace v provozu
V pátek 24. záři strhl vlak EC 171 Hungaria trolejové vedení poblíž stanice Hrobce. Pro rychlíky byla mezi stanicemi Roudnice nad Labem – Hněvice zavedena náhradní autobusová doprava. Trať se kompletně podařilo zprovoznit kolem jedenácté večerní. Některým lidem se poštěstilo a dostali nově vyplácené odškodnění od Českých drah.
Až na takovém přehledu si člověk uvědomí, kolik zbytečných i nečekaných neštěstí se během pouhých 7 dnů stane. Jsou to právě nehody na přejezdech, které můžeme označit za zbytečné. Stačí jediné — dodržovat pravidla silničního provozu, které jsme se v autoškole poctivě naučili. Přesto riskuje stále více řidičů a doufají, že mají před vlakem přednost. Nemají! Vlak má převahu jak v předpisech, tak ve fyzice! Doufejme, že právě začatý týden bude méně problémový.
Zdroj: Drážní inspekce, Mimořádnosti ČD, Novinky.cz, iDnes.cz
Jsem častý cestující v Libereckém kraji. Ale i bývalí absolvent železniční průmky. Píši ohledně železniční dopravy v Libereckém kraji. A to ohledně trati 036. Dříve spoje na této trati jezdili celkem na čas. Byl jsem spokojen. V poslední době občas tomu tak ale není. Nepočítám výluku, povodně, náhlé napadání sněhu minulí rok v říjnu atd. Musím bohužel konstatovat a pravdivě, že jsem se spolehlivostí jednotek a s dodržováním jízdních dob občas velmi nespokojen. A mělo by se v tomto směru začít něco dělat. Proč? Posuďte sami. Zrovna dnes. U okénka slyším, že od rána mají vlaky občas i 20 zpoždění. Slyším, že Regionovy se opět klouzají na listí. Možná dle info, že automatická regulace spolu s nedostatečnou adhezí dělá ,,cirkus´´ v hornatém terénu. Ona se totiž někdy klouže i když mrholí. Přijíždí 843+943 skoro na čas. Hurá myslím si, ale neraduji se na dlouho.
V Jablonci n N hl n chytneme 10 minut zpoždění čekáním na protijedoucí vlak. A to ještě vidím, že tam paní v oranžové vestě běží k vyhybce. Říkám si, to si snad dělají srandu, že zde v roce 2010 přehazují vyhybku ještě ručně. Kdyby to bylo v zimě v době napadaného sněhu, tak se to dá asi pochopit. Raději tam nekoukám. Před Prosečí už několik měsíců projíždíme u nechráněných přejezdů pomalou jízdou jen v tomto směru. Za Prosečí zvyšujeme zpoždění. Jedeme u každého funkčního signalizačního přejezdu - dle pohledu zdá se 10 km h. Za 1:20 v opačném směru už projíždím traťovou rychlostí 50 km h. Před Vescem u Liberce čekáme na postavení traťové cesty. Vlakem do Liberce přijíždím o 22 minut déle. Spoj směr Hrádek pryč. Jedu dalším. Vyjíždím kombinací 810 +010. Za Liberecem za vyhybkami a mostem vlak zastavuje. Po 20 minutách se vracíme zpět do Liberce. Sleduji, že koukají na propojovací kabely mezi vozy. Takže el. nebo vzduch. Tyto události jsou pro cestujícího dojíždějícího do práce zničující kombinací přinášející akorát problémy.
To se mi líbí. Takové případy by měly být častěji, bohužel je to naopak no...
Je to přesně tak.Pěší zona.V Otrokovicích sem čuměl jako tele.Že lidi přecházej koleje je bohužel normální,ale co jich ještě přelejzalo tu zeď za nima?Starý nebo mladý úplně jedno.Až pak sem si všimnul,že za tou zdí je parovod či co a tak to maj trochu lehčí.Ale od kolejí to není nic moc.
Ke komentáři M. Zikmunda: uvažujme situaci, že fíra rozpozná překážku v podobě osoby v kolejích. Hrábne po rychlobrzdě a počítá ty předlouhé vteřiny. Když zastaví, letí zpátky podívat se, jak to vypadá, případně si vyžádá pomoc z řad vlakového doprovodu či z řad cestujících. Předpokládám, že brzdič ponechal bez další manipulace až do úplného zastavení a ani pak s tím nehýbal. Takže vlak je snad proboha ZABRZDĚN. Tak jaké další utahování brzd????
Ovšem obecně jistě platí, že lidstvo degeneruje, a alespoň nějaký přirozený výběr by asi měl být zachován - myš která vleze krokodýlovi do tlamy taky nejspíš nepřežije.
Takže tratě pěkně obehnat plotem z obou stran, a na ploty navěsit lebky a zkřížené hnáty. Plus doprovodný text "nevstupovat, tady jste lovná zvěř".
A raději je rovnou řádně zredukovat, aby nám takovýchhle životu nebezpečných oblastí citelně ubylo...
Bohužel, toto je moje osobní reakce na ta chladnokrevná konstatování, buďte rádi že se tato nešíří mezi prostý lid, jinak má fíra automaticky nálepku řezníka co se s tím nepáře...
Nezlobte se na mě, ale nemůžu s Vámi souhlasit. Ať je zde řeč o jakémkoliv tématu, vždycky se od Vás dočkáme obsáhlé analýzy, proč to či ono "není možné, nefunguje, je stejně zbytečné" a podobně. Předpokládám, že i toho chlapa, co si v Ostravě sedl do kolejiště, byste tam nechal sedět a o nic se nepokusil, se slovy, že to nemá cenu a že si tam příště stejně sedne zase.
Pokud se nepletu, pracujete u drah (jako výpravčí?). Měl byste jít aspoň trochu příkladem a uvažovat více zodpovědně než "nikoho jsem v kolejišti neviděl, souhlasím s tím nezastavit" atd.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.