Česká republika — Aniž bychom si to uvědomovali, každý den se odehrává na železnici nějaká mimořádná událost. Když nebudeme počítat drobné události, jako je závada na lokomotivě, technická závada na trati, stržená trolej, apod. Nejčastěji se bohužel jedná o srážku vlaku s automobilem na přejezdu, nebo s osobou v kolejišti. Přestože média jsou plná zpráv o těchto nehodách, Drážní inspekce a další státní i nestátní organizace varují před neuváženém jednání ve styku s dráhou, neustále se nacházejí řidiči, kteří nejenže riskují život svůj a pasažérů ve svém vozidle, ale i životy a zdraví cestujících ve vlacích. Důkazem tohoto hazardování jsou zejména statistiky DIČR tohoto roku, kdy v měsíci září dosáhly úrovně roku loňského. Také posledních několik dní česká železnice zaznamenala zvýšený počet podobných událostí, které se neobešly bez zranění a ztrát životů.
Srážka rychlíku s kamiónem mezi Valšovem a Bruntálem
V neděli 26. září v 7.45 se na přejezdu na trati 310 mezi Bruntálem a Valšovem střetl R 820 jedoucí z Krnova do Olomouce hl.n. s nákladním automobilem. Po srážce zůstaly první dva vozy mimo koleje, třetí zůstal na kolejích. V době nehody cestovalo vlakem asi třicet osob, z toho 12 osob muselo z vágónu vylézt za pomoci hasičů. Železniční přejezd mezi Valšovem a Moravskoslezským Kočovem, na kterém se nehoda udála, je vybaven světelnou výstražnou signalizací, jež byla v době nehody aktivní. Při nehodě byli zraněni tři lidé vážně a dva lehce. Provoz na trati byl zastaven a zavedena byla náhradní autobusová doprava. Škody na vlaku jsou 10 mil. korun, na kamiónu 2 mil. korun a na trati 400 tis. korun. Vlivem nehody na trati byla omezená jízda zvl. parního vlaku, taženého lokomotivami 486.007 a 498.022. Vlak měl původně jet z Olomouce hl.n. do Krnova a zpět, ale po nehodě na trati jel pouze do Valšova a zpět.
Srážka prázdného vlaku s autobusem MHD Liberec
Tentýž den se střetla ráno kolem 8.30 na přejezdu v Liberci prázdná souprava s autobusem MHD. Přejezd, na kterém se srážka udála, je zabezpečen jen výstražnými kříži. Při srážce byla zraněna jedna osoba. Škoda na vlaku je 15 tis. korun, na autobuse 100 tis. korun.
Smrt v kolejích na Karvinsku
Opět v neděli se stala nehoda na Karvinsku na trati 320, poblíž stanice Chotěbuz. Sedmnáctiletého mladíka srazil vlak EuroCity jedoucí z Prahy do Čadce. Strojvedoucí srážku nezaregistroval a těla mladíka si všiml až strojvedoucí osobního vlaku, jedoucího za vlakem EuroCity. Sražená osoba bohužel podlehla smrtelným poraněním hlavy.
Řidič pod vlivem alkoholu způsobil vykolejení dvou vagónů
V neděli odpoledne v Ostravě narazil řidič, který měl v krvi 0,5 promile alkoholu, do pilíře mostu. Událost se stala ve Švermově ulici, řidič z místa srážky ujel. Po sléze policie řidiče vypátrala. Vlivem nárazu do mostu řidič vykolejil dva vagóny, které stály na mostě. Žádný člověk nebyl zraněn. Provoz v ulici Švermově byl zastaven, stav pilíře mostu posoudí statik.
Srážka dodávky a osobního vlaku v Olomouci
V úterý dopoledne se na železničním přejezdu na trati 301 srazila dodávka s osobním vlakem který jel z Olomouce směrem na Prostějov. Přejezd, který je zabezpečen zvukovou i světelnou výstražnou signalizací, leži v ulici Rybářská. Řidič dodávky vyvázl bez zranění, zraněna byla jeho sedmadvacetiletá žena. Důsledkem nehody bylo zastavení provozu na trati na dvě hodiny, provoz byl obnoven chvíli po poledni. Škoda na vlaku a trati byla vyčíslena na 400 tis. kč, na dodávce 600 tis. korun.
Nájezd vozu dráteníků do nákladního vlaku v Ústí nad Labem
Ve čtvrtek 23. září kolem 17 hodin najel ve stanici Ústí nad Labem – Střekov montážní vůz do nákladní soupravy. Při nehodě byli zraněni a převezeni do nemocnice dva lidé — strojvedoucí a vedoucí posunu. Několik hodin po nehodě byl ve stanici omezen provoz.
Zoufalý člověk si sedl do kolejiště, ale strojvedoucí stihl zpomalený vlak zastavit
Sebevrah na Svitavsku chtěl skoncovat život sednutím si do kolejí. O své myšlence informoval kamaráda, který následně podal informace výpravčímu, že v určitém úseku na kolejích bude sedět člověk. Výpravčí zajistil, aby vlak jel předpokládaným místem sebevraždy pomaleji. Strojvedoucí za pomalejší jízdy stihl vlak zastavit.
Vagón v plamenech v Dívčicích u Českých Budějovic
Ve středu kolem osmé hodiny ranní vzplál na rychlíku 1245 z Prahy do Českých budějovic vagón. Kvůli této události musel vlak mimořádně zastavit v Dívčicích u Českých Budějovic, kde vůz shořel. Vlivem ohně se vagón ve své půlce prolomil. Škoda na vagonu je 450 tis. korun, na trakčním vedení 20 tis. korun. Hasičům se podařilo do hodiny uhasit plameny. Při požáru nebyl nikdo poraněn. Příčinou požáru byla pravděpodobně závada na elektrickém topení.
Stržená trolej na trati 090 způsobila komplikace v provozu
V pátek 24. záři strhl vlak EC 171 Hungaria trolejové vedení poblíž stanice Hrobce. Pro rychlíky byla mezi stanicemi Roudnice nad Labem – Hněvice zavedena náhradní autobusová doprava. Trať se kompletně podařilo zprovoznit kolem jedenácté večerní. Některým lidem se poštěstilo a dostali nově vyplácené odškodnění od Českých drah.
Až na takovém přehledu si člověk uvědomí, kolik zbytečných i nečekaných neštěstí se během pouhých 7 dnů stane. Jsou to právě nehody na přejezdech, které můžeme označit za zbytečné. Stačí jediné — dodržovat pravidla silničního provozu, které jsme se v autoškole poctivě naučili. Přesto riskuje stále více řidičů a doufají, že mají před vlakem přednost. Nemají! Vlak má převahu jak v předpisech, tak ve fyzice! Doufejme, že právě začatý týden bude méně problémový.
Zdroj: Drážní inspekce, Mimořádnosti ČD, Novinky.cz, iDnes.cz
- I když si nemyslím, že by předzváněcí doby byly nastaveny u všech přejezdů ideálně, pochybuji, že by Vás těch pár důchodců z motoráku, jak píšete, zdrželo od Vaší práce zas až tak moc.
- I když si nemyslím, že by každý na železnici vyvíjel ve své práci maximální úsilí, najde se mnoho těch, kteří pracují srdcem a s plnou zodpovědností. Nejsou to ti "z daní slušných lidí dotovaní nádražáčtí poflakovači", jak píšete. Upřímně řečeno, pokládám se za slušného člověka, co z daní dotuje hned to a pak ono. Vím jistě, že existuje spousta věcí, při jejichž "dotování" mi srdce krvácí o mnoho víc, než při pouhé dotaci (podotýkám slušného) nádražáka, který prostě nemůže urychlit zabezpečovací zařízení.
- I když jsem dost skalním příznivcem železnice, netvrdím, že jet autem je hřích, je-li to cesta účelná. Bezohledně spěchající řidiči však nejsou mí favorité.
Že jet autem je rychlejší než vlakem (nebo jinou VHD), je obecně vžitá floskule, která se mele furt dokola. Že vlak blížící se k přejezdu zdržuje auta, to je též velmi "vděčná" věta. Že mě při každodenní cestě do práce zdržuje štrůdl aut v zácpě, díky níž se ani autobusy ani další auta nepohnou jinak než šnečím tempem... no každý by se mi vysmál, kdybych se chtěl na něco takového vymlouvat. Ale což - ti motoristé přece všichni tvrdě pracují a jsou nepostradatelní. Jen nevím, jak je možné, že mají tolik času, aby stáli ve štrůdlech. Ono to s tou tvrdou dřinou nebude asi až tak žhavé. A ta nevraživost k blikajícím přejezdům? Klídek - když Vás nezdrží štrůdl zcela nesmyslně stojících aut, nemůže Vás zdržet blikající přejezd. Odpusťte mi teď všichni, kdo se při práci opravdu bez auta neobejdete. Vás ale nemůže být většina. Mnohem víc je těch, co svými auty překážejí.
Jo, beru, že i když si strojvedoucí se zastavovací a zajišťovací procedurou pospíší, je v řadě případů již pozdě a nedá se nic dělat než toho nešťastníka dát naložit do funebráka, oddechnout si a nechat se vystřídat. Jen prostě nevím, zda-li bych mohl jenom jet dál a "nic nevidět", byť za cenu toho, že musím udělat tu celou proceduru se zastavením a zajištěním vlaku a pak ještě procházku po kamenitém kolejovém tělesu se závěrem, který nevím, zda by každý ustál. Asi by mi to dlouho leželo v žaludku. Možná déle než to, že jsem musel potom odvzdušňovat palivový systém. Je to jen můj názor, nemohu soudit, na stroji nejezdím.
Nouzové vypínání motoru: chápu, že s tím asi je patálie, ale kromě požáru mě nenapadá už moc jiných věcí, pro které by tam to nouzové vypínání mělo být.
Za článek i za dosavadní diskusi děkuji, mnohé jsem si ujasnil, na přejezdy nejezdím ani nechodím, ke trati mám respekt.
Ty sprejeři to je něco podobného. Chtělo by to dodatečnou úpravu zákona, vyhlášek, které by nutili lidi je dodržovat.
Zdá se mi že to mají náklaďáky, autobusy, trolejbusy (a možná i tramvaje?) udělané líp, tam když uteče vzduch má zabrždíno a ani se nehne...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.