..: Mimořádnosti a nehody v uplynulých dnech :..

nehody_a_mimoradnosti_uni, foto: MG Česká republika — Aniž bychom si to uvědomovali, každý den se odehrává na železnici nějaká mimořádná událost. Když nebudeme počítat drobné události, jako je závada na lokomotivě, technická závada na trati, stržená trolej, apod. Nejčastěji se bohužel jedná o srážku vlaku s automobilem na přejezdu, nebo s osobou v kolejišti. Přestože média jsou plná zpráv o těchto nehodách, Drážní inspekce a další státní i nestátní organizace varují před neuváženém jednání ve styku s dráhou, neustále se nacházejí řidiči, kteří nejenže riskují život svůj a pasažérů ve svém vozidle, ale i životy a zdraví cestujících ve vlacích. Důkazem tohoto hazardování jsou zejména statistiky DIČR tohoto roku, kdy v měsíci září dosáhly úrovně roku loňského. Také posledních několik dní česká železnice zaznamenala zvýšený počet podobných událostí, které se neobešly bez zranění a ztrát životů.

Srážka rychlíku s kamiónem mezi Valšovem a Bruntálem

V neděli 26. září v 7.45 se na přejezdu na trati 310 mezi Bruntálem a Valšovem střetl R 820 jedoucí z Krnova do Olomouce hl.n. s nákladním automobilem. Po srážce zůstaly první dva vozy mimo koleje, třetí zůstal na kolejích. V době nehody cestovalo vlakem asi třicet osob, z toho 12 osob muselo z vágónu vylézt za pomoci hasičů. Železniční přejezd mezi Valšovem a Moravskoslezským Kočovem, na kterém se nehoda udála, je vybaven světelnou výstražnou signalizací, jež byla v době nehody aktivní. Při nehodě byli zraněni tři lidé vážně a dva lehce. Provoz na trati byl zastaven a zavedena byla náhradní autobusová doprava. Škody na vlaku jsou 10 mil. korun, na kamiónu 2 mil. korun a na trati 400 tis. korun. Vlivem nehody na trati byla omezená jízda zvl. parního vlaku, taženého lokomotivami 486.007 a 498.022. Vlak měl původně jet z Olomouce hl.n. do Krnova a zpět, ale po nehodě na trati jel pouze do Valšova a zpět.

Nehoda u Valšova 1, foto: Tomáš Kubovec Nehoda u Valšova 2, foto: Tomáš Kubovec Nehoda u Valšova 3, foto: Tomáš Kubovec Nehoda mezi Bruntálem a Valšovem, foto: Drážní inspekce Nehoda mezi Bruntalem a Valsovem, foto: Drážní inspekce

Srážka prázdného vlaku s autobusem MHD Liberec

Tentýž den se střetla ráno kolem 8.30 na přejezdu v Liberci prázdná souprava s autobusem MHD. Přejezd, na kterém se srážka udála, je zabezpečen jen výstražnými kříži. Při srážce byla zraněna jedna osoba. Škoda na vlaku je 15 tis. korun, na autobuse 100 tis. korun.

Smrt v kolejích na Karvinsku

Opět v neděli se stala nehoda na Karvinsku na trati 320, poblíž stanice Chotěbuz. Sedmnáctiletého mladíka srazil vlak EuroCity jedoucí z Prahy do Čadce. Strojvedoucí srážku nezaregistroval a těla mladíka si všiml až strojvedoucí osobního vlaku, jedoucího za vlakem EuroCity. Sražená osoba bohužel podlehla smrtelným poraněním hlavy.

Řidič pod vlivem alkoholu způsobil vykolejení dvou vagónů

V neděli odpoledne v Ostravě narazil řidič, který měl v krvi 0,5 promile alkoholu, do pilíře mostu. Událost se stala ve Švermově ulici, řidič z místa srážky ujel. Po sléze policie řidiče vypátrala. Vlivem nárazu do mostu řidič vykolejil dva vagóny, které stály na mostě. Žádný člověk nebyl zraněn. Provoz v ulici Švermově byl zastaven, stav pilíře mostu posoudí statik.

Srážka dodávky a osobního vlaku v Olomouci

V úterý dopoledne se na železničním přejezdu na trati 301 srazila dodávka s osobním vlakem který jel z Olomouce směrem na Prostějov. Přejezd, který je zabezpečen zvukovou i světelnou výstražnou signalizací, leži v ulici Rybářská. Řidič dodávky vyvázl bez zranění, zraněna byla jeho sedmadvacetiletá žena. Důsledkem nehody bylo zastavení provozu na trati na dvě hodiny, provoz byl obnoven chvíli po poledni. Škoda na vlaku a trati byla vyčíslena na 400 tis. kč, na dodávce 600 tis. korun.

Nájezd vozu dráteníků do nákladního vlaku v Ústí nad Labem

Ve čtvrtek 23. září kolem 17 hodin najel ve stanici Ústí nad Labem – Střekov montážní vůz do nákladní soupravy. Při nehodě byli zraněni a převezeni do nemocnice dva lidé — strojvedoucí a vedoucí posunu. Několik hodin po nehodě byl ve stanici omezen provoz.

Zoufalý člověk si sedl do kolejiště, ale strojvedoucí stihl zpomalený vlak zastavit

Sebevrah na Svitavsku chtěl skoncovat život sednutím si do kolejí. O své myšlence informoval kamaráda, který následně podal informace výpravčímu, že v určitém úseku na kolejích bude sedět člověk. Výpravčí zajistil, aby vlak jel předpokládaným místem sebevraždy pomaleji. Strojvedoucí za pomalejší jízdy stihl vlak zastavit.

Vagón v plamenech v Dívčicích u Českých Budějovic

Ve středu kolem osmé hodiny ranní vzplál na rychlíku 1245 z Prahy do Českých budějovic vagón. Kvůli této události musel vlak mimořádně zastavit v Dívčicích u Českých Budějovic, kde vůz shořel. Vlivem ohně se vagón ve své půlce prolomil. Škoda na vagonu je 450 tis. korun, na trakčním vedení 20 tis. korun. Hasičům se podařilo do hodiny uhasit plameny. Při požáru nebyl nikdo poraněn. Příčinou požáru byla pravděpodobně závada na elektrickém topení.

Vůz zachvácený dýmem, foto: Jósef Rákos Hořící vůz 1, foto: Jósef Rákos Hořící vůz 1, foto: Jósef Rákos Hasiči zasahují, foto: Jósef Rákos

Stržená trolej na trati 090 způsobila komplikace v provozu

V pátek 24. záři strhl vlak EC 171 Hungaria trolejové vedení poblíž stanice Hrobce. Pro rychlíky byla mezi stanicemi Roudnice nad Labem – Hněvice zavedena náhradní autobusová doprava. Trať se kompletně podařilo zprovoznit kolem jedenácté večerní. Některým lidem se poštěstilo a dostali nově vyplácené odškodnění od Českých drah.

Až na takovém přehledu si člověk uvědomí, kolik zbytečných i nečekaných neštěstí se během pouhých 7 dnů stane. Jsou to právě nehody na přejezdech, které můžeme označit za zbytečné. Stačí jediné — dodržovat pravidla silničního provozu, které jsme se v autoškole poctivě naučili. Přesto riskuje stále více řidičů a doufají, že mají před vlakem přednost. Nemají! Vlak má převahu jak v předpisech, tak ve fyzice! Doufejme, že právě začatý týden bude méně problémový.

Zdroj: Drážní inspekce, Mimořádnosti ČD, Novinky.cz, iDnes.cz


Filous Poslat mail autorovi | 4.10.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
06.10.2010 (0:26)  
Koffr: no, to záleží na úhlu pohledu.

- I když si nemyslím, že by předzváněcí doby byly nastaveny u všech přejezdů ideálně, pochybuji, že by Vás těch pár důchodců z motoráku, jak píšete, zdrželo od Vaší práce zas až tak moc.

- I když si nemyslím, že by každý na železnici vyvíjel ve své práci maximální úsilí, najde se mnoho těch, kteří pracují srdcem a s plnou zodpovědností. Nejsou to ti "z daní slušných lidí dotovaní nádražáčtí poflakovači", jak píšete. Upřímně řečeno, pokládám se za slušného člověka, co z daní dotuje hned to a pak ono. Vím jistě, že existuje spousta věcí, při jejichž "dotování" mi srdce krvácí o mnoho víc, než při pouhé dotaci (podotýkám slušného) nádražáka, který prostě nemůže urychlit zabezpečovací zařízení.

- I když jsem dost skalním příznivcem železnice, netvrdím, že jet autem je hřích, je-li to cesta účelná. Bezohledně spěchající řidiči však nejsou mí favorité.

Že jet autem je rychlejší než vlakem (nebo jinou VHD), je obecně vžitá floskule, která se mele furt dokola. Že vlak blížící se k přejezdu zdržuje auta, to je též velmi "vděčná" věta. Že mě při každodenní cestě do práce zdržuje štrůdl aut v zácpě, díky níž se ani autobusy ani další auta nepohnou jinak než šnečím tempem... no každý by se mi vysmál, kdybych se chtěl na něco takového vymlouvat. Ale což - ti motoristé přece všichni tvrdě pracují a jsou nepostradatelní. Jen nevím, jak je možné, že mají tolik času, aby stáli ve štrůdlech. Ono to s tou tvrdou dřinou nebude asi až tak žhavé. A ta nevraživost k blikajícím přejezdům? Klídek - když Vás nezdrží štrůdl zcela nesmyslně stojících aut, nemůže Vás zdržet blikající přejezd. Odpusťte mi teď všichni, kdo se při práci opravdu bez auta neobejdete. Vás ale nemůže být většina. Mnohem víc je těch, co svými auty překážejí.
06.10.2010 (0:03)  
Jen trocha do mlýna- kdysi jsem četl o nějaké sebevraždě, kdy se dokázalo, že onen se životem koncující člověk byl schovaný u trati a skočil pod vlak až poté, co jej minula lokomotiva. Myslím, že se ani nemusel trefit mezi podvozky, že pouhé vrhnutí se do průjezdného profilu vlaku zabije dotyčného (zachycení o části skříně vagonu). Asi proto se tak dlouho vyšetřuje. Ale myslím že by se rychlost vyšetřování u těchto MU měla zvýšit, dost to poškozuje obraz železnice. Je to můj názor, vzhledem k tomu, že se v oboru nepohybuji, tak mě prosím nekamenujte.
05.10.2010 (23:51)  
Rodny: díky za info k funkci brzdy. Neměl jsem představu, jaké jsou úniky vzduchu a jak dlouho tedy může mašinka - vlak brzdit, než to poutíká.

Jo, beru, že i když si strojvedoucí se zastavovací a zajišťovací procedurou pospíší, je v řadě případů již pozdě a nedá se nic dělat než toho nešťastníka dát naložit do funebráka, oddechnout si a nechat se vystřídat. Jen prostě nevím, zda-li bych mohl jenom jet dál a "nic nevidět", byť za cenu toho, že musím udělat tu celou proceduru se zastavením a zajištěním vlaku a pak ještě procházku po kamenitém kolejovém tělesu se závěrem, který nevím, zda by každý ustál. Asi by mi to dlouho leželo v žaludku. Možná déle než to, že jsem musel potom odvzdušňovat palivový systém. Je to jen můj názor, nemohu soudit, na stroji nejezdím.

Nouzové vypínání motoru: chápu, že s tím asi je patálie, ale kromě požáru mě nenapadá už moc jiných věcí, pro které by tam to nouzové vypínání mělo být.

Za článek i za dosavadní diskusi děkuji, mnohé jsem si ujasnil, na přejezdy nejezdím ani nechodím, ke trati mám respekt.
05.10.2010 (23:13)  
SYN, 743 010-1: Pokud se vlak, rezp. vzduchové hadice roztrhnou, vlak opravdu začne brzdit, protože začne unikat vzduch z brzdového potrubí a přes rozvaděč se do brzdového válce bude dostávat vzduch pod tlakem. Jenže ten mrška vzduch je malý a rád utíká pryč, takže po určitém čase ho v tom brzdovém válci nenajdeme a proto lokomotiva ani vozy nebrzdí. Proto se taky vozy při delším odstavení podkládají zarážkama a mašinky klínama. A jak dlouho trvá stopnout mašinu? No vezmi to takhle, nouzovým stopem to nikdo dělat nebude, například u 851 by jsi zavzdušnil palivový okruh a asi žádnému fírovi se pak nebude chtít jej odvzdušnit... Takže pěkně zastavíš, pak teprv standartně stopneš motor, což zvlášť u velkých motorů prostě nějaké ty sekundy trvá, odpojíš baterky, utáhneš ruční brzdu, vylezeš z mašiny, pokud jsi naivní, tak i s lékárničkou v ruce, zamkneš dveře a vyrazíš směrem ke konci vlaku. Pokud jsi jel s nějakým delším a rychlejším vlakem, tak se projdeš i docela daleko, běhat nikdo nebude, jde to docela dost blbě po tom štěrku, no a do té doby je člověk stejně bez krve. Takže ano, samočinná tlaková brzda funguje tak, že vzduch uteče a vlak stojí, ale jenom po určitý čas.
registrovaný uživatel lbc 
05.10.2010 (22:26)  
koffr : Když se uvede v činnost na přejezdu výstražná signalizace, tak je jasné, že se dokončí jízda přes přejezd. Jde o princip a základní myšlenku. Tozn i kdyby stál před blikajícím přejezdem motorák a z něj se soukal důchodce 2 minuty, nemá nikdo na přejezdu v době účinnosti signalizace co dělat. A to platí pro každého bez vyjímky. A bral bych za to osobně řidičáky. A jak by někdo způsobil nehodu na chráněném přejezdu vlastní ignorancí, zacáloval by tu nehodu celou!
registrovaný uživatel koffr 
05.10.2010 (22:03)  
přes přejezdy jezdím zcela běžně, nehodlám čekat na přejezdu u zastávky, kde stojí motoráček z kterýho se soukaj důchodci. stejně tak když dojíždím přejezd a ten začne blikat tak na to taky radši šlápnu. vzhledem k nulovému, možná i zápornému celospolečenskému přínosu z daní slušných lidí dotovaných nádražáckých poflakovačů by na přejezdech měli mít přednost všichni, jen ne vlaky!
05.10.2010 (21:20)  
SYN: přesně to se mi honí hlavou. Docela mě udivilo, co píše Rodny. Taky jsem si myslel, že průběžná brzda se odbržďuje dodáváním stlačeného vzduchu. Ale ono je to asi postavené na rozdílech tlaků, takže vzduch sice v potrubí není, ale v brzdovém pracovním válci ano - a TEN asi uteče. No nic, musím si tohle ještě načíst. Se zajišťováním mašiny včetně zastavování motoru / odpojování trakce u E-lok je to samozřejmě pravda. Na druhou stranu - jak dlouho trvá chcípnout motor nebo odpojit linkáč? Dotahování ručních brzd by mohl zvládnout vlakový doprovod na návěst "Zabrzděte úplně" danou v téhle situaci.
registrovaný uživatel lbc 
05.10.2010 (20:35)  
Co mě také štve a způsobuje občas zpoždění vlaků, je chování řidičů na přejezdech. Zřejmě je to vychováním v každé rodině. Může tam být výstražné zařízení a oni tam budou stejně jezdit v době výstražného zařízení přes přejezd . Už by si měli uvědomit tyto omezený lidi typů o.c.h.l.a.s.t.ů., neadrtálců, hlupáků, že vlakovou souprava o hmotnosti několika desítek tun do několika stovek tun hmotnosti s danou kynetickou energií a setrvačností se nedá zastavit mávnutím proutku. Že nemají na tom přejezdu v době výstražného zařízení nikdy co dělat! Kromě policie, záchranek, atd, který by mohli přejíždět jen v případě, že by neohrozili bezpečnost provozu. Neboli přibrzdím na dostatečnou rychlost, či zastavím, rozhlédnu se a teprve pak pokračuji v jízdě.
Ty sprejeři to je něco podobného. Chtělo by to dodatečnou úpravu zákona, vyhlášek, které by nutili lidi je dodržovat.
registrovaný uživatel SYN 
05.10.2010 (19:56)  
Rodny: přiznám že v tomhle jsem neználek, ale dodneška jsem si myslel že nejméně jedna z brzd vlaku je konstruována na principu "uteče vzduch, je zabržděno"? Nebo to platí jen tak napůl, že pro začátek když uteče vzduch z průběžného potrubí tak se sice zabrzdí, ale postupně jak uteče i z vzduchojemů jednotlivých vozů tak to zase povolí?
Zdá se mi že to mají náklaďáky, autobusy, trolejbusy (a možná i tramvaje?) udělané líp, tam když uteče vzduch má zabrždíno a ani se nehne...
05.10.2010 (19:05)  
743 010-1: Pokud opouštíš stroj, tak jej musíš zajistit, tzn. utáhnout ruční brzdu na lokomotivě, stopnout motor, popřípadě na spádu utáhnout ručky i na určitém počtu vozů, zamknout mašinku a teprve pak můžeš jít okouknout tu mrtvolu. On totiž ten vzduch je sviňa a po určitém čase uteče.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko