..: Začíná InnoTrans, připravte se! :..

Venkovní výstavní plocha, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Messe BerlinBerlín — Dva roky uběhly jako voda a máme tu opět událost, která na následujících několik dní vyplní stránky všech železničních periodik. Zatímco svět elektroniky má CES v Las Vegas a letectví Farnborough Airshow, výrobci ze světa kolejí si své nejdůležitější novinky v minulých dnech dovezli do Berlína, kde dnes začal osmý ročník mezinárodního veletrhu InnoTrans. Představí se na něm rekordní počet 2242 vystavovatelů z 45 zemí světa, včetně několika zástupců bývalého Československa. Před dvěma lety se největší světové drážní výstavy poprvé účastnila i naše redakce. Kromě více než stovky fotografií jsme tehdy jako první železniční médium nasadili 3D technologii Microsoft Photosynth. Letos vyrážíme do Berlína opět, vyzbrojeni lepší technikou a více zkušenostmi, s cílem přinést vám nejpodrobnější pohled na InnoTrans 2010 a jeho nejzajímavější novinky.

Co uvidíme?

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákLetošní InnoTrans se nese ve znamení technologických inovací a součinnosti nových řešení. Na ploše 123.058 m2 se představí vystavovatelé v pěti hlavních segmentech: železniční vozidla, infrastruktura, interiéry, stavby tunelů a městská hromadná doprava. Nás bude i letos nejvíce zajímat venkovní expozice, realizovaná na kolejišti o celkové délce 3,5 kilometru. V něm je letos k vidění 121 vozidel, tedy o 30 více než před dvěma lety. Expanzi zaznamenaly i další části veletrhu: jen počet vystavovatelů od posledního ročníku stoupl o 330. Až 52 z nich přitom právě na tyto čtyři dny připravilo světovou premiéru svých nových produktů.

České a slovenské zastoupení se v aktuálním ročníku pohybuje v desítkách firem (58 z Česka, 18 ze Slovenska), z pohledu novinek je ale chudší, než v minulosti. Až na jedinou výjimku – patrovou soupravu řídicího a vloženého vozu ř. 951 a 051 ZSSK z produkce Škody Vagónka – nás na kolejích berlínského výstaviště nečeká žádné překvapení.

  • Škoda Plzeň nabídne návštěvníkům menší déjà vu v podobě lokomotivy 109E a tramvaje ForCity. Jediným rozdílem oproti roku 2008 bude provedení – místo pražské 15T se předvede modrá "lotyšská" verze, která už od června brázdí ulice Rigy.
  • ŽOS Vrútky v Německu nepředstaví očekávanou motorovou jednotku řady 861 pro ZSSK. Vinou zpoždění projektu dovezl slovenský výrobce ukázat klasické vozy vlastní konstrukce, konkrétně řady Ampeer a Bmpeer. Minimálně první z nich bude nejednomu návštěvníkovi opět povědomý: přesně před dvěma lety zde totiž měla řada Ampeer svou premiéru. Jedinou odlišností tak zůstává, že oba vystavené vozy ZSSK patří do druhé výrobní série, jež se vyznačuje několika vylepšeními.
  • Tatravagonka Poprad představí samovýsypný nákladní vůz řady Talns.

Ze seznamu zahraničních vystavovatelů je patrné, že prim mezi vozidly osobní dopravy přebírají ucelené jednotky. Své novinky předvedou všichni členové "vysokorychlostní trojky":

  • Siemens představí čtvrtou inkarnaci své platformy Velaro. Po španělské, čínské a ruské verzi nyní přichází na řadu německé Velaro-D, podobné dřívějšímu koprodukčnímu produktu ICE3.
  • Alstom sáhne do své italské sekce s jednotkou New Pendolino
  • Bombardier zatím svůj vysokorychlostní vlak příští generace pod označení Zefiro nemá hotový; předvede tedy alespoň model interiéru

Výrazně větší nával je v regionální dopravě, kde své nízkopodlažní jednotky chrlí snad všichni evropští výrobci kolejových vozidel. Vedle již zmiňované netrakční jednotky z ostravské Vagónky a zatím nehotové řady 861 od ŽOS Vrútky je letos na InnoTransu k vidění:

  • Desiro Mainline od Siemensu, tentokrát v dieselové verzi a v delší variantě pro belgické státní dráhy SNCB
  • Alstom naváže na svou sérii Coradia – po verzích Lirex a Nordic teď uvede typ Coradia Continental. Francouzské dráhy SNCF vystavují svůj nedávný přírůstek ze stejné rodiny – jednotku Coradia Duplex Z2N NG.
  • chorvatský Končar dovezl ukázat svůj projekt nízkopodlažní jednotky ř. 6112 HŽ
  • polský Newag Nowy Sącz představí svou první motorovou jednotku pod označením 220M
  • konkurenční PESA Bydgoszcz ukáže svou novou elektrickou jednotku ELF
  • Bombardier zabrousí do dieselových končin novou řadou ITINO C.L.E.A.N. s úspornějším a ekologicky šetrnějším provozem
  • Stadler opráší osvědčené klasiky: GTW 2/8 pro štýrského dopravce Graz-Köflacher Bahn a upravenou verzi FLIRTu pro norské železnice NSB. Na řadu přijde také dálková dvoupodlažní jednotka Dosto RV, která mj. poslouží také na demonstraci odstraňování graffiti.

Pokud něco opravdu budilo zájem návštěvníků minulého ročníku, byla to zbrusu nová 380.001, představující jednu z mála skutečně moderních elektrických lokomotiv na ploše berlínského výstaviště. Letos se však s lokomotivami doslova roztrhl pytel a jen tady jich uvidíme 29 (plus dvě historické). Zatímco škodovácké stodevítky dva roky od své premiéry kroužily po okruhu a tahaly uhlí v rámci zkoušek, konkurence vyvíjela dál, což má za následek, že pravděpodobným králem tohoto segmentu se letos stane Siemens. Ten se pochlubí hned čtyřmi verzemi své nové řady Vectron, která v porovnání s dřívějšími Eurosprintery (včetně taurů ÖBB) přináší třeba shodu s nejnovější normou TSI. Kromě Vectronů mezi lokomotivami uvidíme:

  • Alstom Prima II, včetně hybridní verze
  • americkou Power Haul od General Electric
  • Voith Gravita 15 BB
  • Vossloh G6, G12, EUROLight, DE18, Euro 4000
  • Bombardier TRAXX, ALP-45DP

Tolik velmi stručný výčet hlavních lákadel letošního InnoTransu. Příště už se přihlásíme přímo z mediálního centra berlínského výstaviště s prvními dojmy a fotografiemi toho nejlepšího, co světoví výrobci letos představují.

Chystáte se do Berlína?

Pokud se chcete podívat na vlastní oči, využijte třeba eTiket Německo z nabídky eshopu ČD. Z Prahy do Berlína tak vyjde cesta na 29 eur, z Brna 39 eur. Celodenní vstupenka vás vyjde na 36 eur, permanentka na celou dobu trvání veletrhu pak 46 eur. Obě lze pohodlně zakoupit online. Organizátoři a partneři (včetně Deutsche Bahn) nabízejí i ucelené produktové balíčky. Zajímavou možností pro nejednoho návštěvníka mohou být tzv. veřejné dny, probíhající tento víkend. Výstaviště v sobotu a v neděli nabídne vstup do venkovní expozice za 2 €. Zájemci si tak mohou vystavená vozidla prohlédnout i mimo veletržních dnů, ve větším klidu a za lepší cenu.

Budete v Berlíně zítra, ve středu? Ozvěte se! Průběžně se budeme hlásit i přes Twitter a redakční stránku na Facebooku.

Zdroj: Messe Berlin


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 21.9.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
23.09.2010 (11:12)  
Strojvudce - ale jo, je to takova "chladny", objektivni pohled. Auto neni zaklad vseho, neni ani levne, ale hodi se. A bez dalnic bysme se taky obesli, ale vsechno by bylo pomalejsi. Bez placatych televizi taky. Holt, je takova doba
23.09.2010 (9:59)  
doporučuji Orangeways, lístek se dá koupit pár hodin před odjezdem a zpáteční je za 990 kč. Autobusy mají nádherné a jízdní doba je asi 4:45. Staví přímo u výstaviště, jedou 3 krát denně
23.09.2010 (1:13)  
Nechci tu moc reagovat na příspěvky o autě, protože chápu, že to sem napatří, ale..
Auto beru jako nezbytnost, proto ho mám. Ale je evidentní, že levnější je auto vůbec nemít (pokud nevozíte rodinu), nicméně jen o penězích to není. Spousta lidí mimo dráhu třeba říká, že jezdí autem kvůli tomu, aby na ně druzí neprskali, nemuseli bojovat o sednutí, aby si nastavili teplotu jim příjemnou, pustili si svou hudbu apod. Pohodlnost a ničení ovzduší se penězmi nevyčíslí..
Byla tu otázka na pneu. Mám strýce s autodílnou, takže u něj něco seženu o trochu levněji než normálně.
Octavii jsem koupil před 2 lety za 110 tis., hodlám ji však prodat. Škodovky si drží cenu.

PARDON ještě jednou za offtopic!
22.09.2010 (13:47)  
hmm..takže radši pojedu klasickým EC a pak ještě vyřešit jak se dostat dom.
registrovaný uživatel konca 
22.09.2010 (11:31)  
pokud by někdo chtěl vzít, jedu autem zítra tj. ve čtvrtek v 5.30 z Prahy, návrat večer
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.09.2010 (11:14)  
M 474 003 - Tak moderní, nebo modernizovaná vozidla už budou jenom s poťouchlou výpočetní technikou - smiřme se s tím. Někdy funguje dobře, jindy je spíše na škodu...
22.09.2010 (10:30)  
KDYBY se do ceny jízdy započítávaly náklady za poškozování životního prostředí tak se za jízdu autem nedoplatíte.
Jinak očekávám exponáty nabité poťouchlou výpočetní technikou, nic pro hrubý železniční provoz.
22.09.2010 (10:21)  
No jestli mužu doporučit levnou cestu na InnoTrans:Vlakem do Draždan na třeba na Sone+ nebo nějaký regioNET.A pak busem z Dráždan Hbf za 18eur a nebo zpáteční 32eur.Jezdí 8xdenně a někdy je rychlejší jak vlak.No vice info na www.rvd.de.Jo a dá se koupit i za 9eur jizdenka v předprodeji.:)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
22.09.2010 (9:52)  
Innotrans, Auto, S-Bahn:

Ano vstupenka na Innotrans platí v onen den i na "MHD".

Ale už ji musíte mít - tedy koupit přes internet, po potvrzení příjmu platby si ji barevně vytisknout. A text pod jménem a názvem firmy "gültig für den ÖPNV am dd.mm.rr" dává najevo, že můžeš jezdit.

Autem v blízkosti Innotrensu nezaparkuješ. Je to mnohem horší než MSVB v "tučných" letech
registrovaný uživatel Oto 
22.09.2010 (9:29)  
Na Metropol na poslední chvíli Sparpreis nejspíš nekoupíte.

Ale můžete z Brna koupit:
Brno hl.n.-Schöna(Gr) za 458 Kč / 365 Kč.
Schöna(Gr)-Berlin za 47 EUR / 35.30 EUR.
Místenku (myslím, že za cca za 5 EUR)

Takže celkem za 1780 Kč / 1390 Kč s InKartou.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko