..: Slovenskí rušňovodiči budú štrajkovať, sami nevedia prečo :..

131.041 a 131.070 ZSCS v žst. Čadca (19.6.2007), foto: StrndaKomentár — Vlaky na Slovensku sa v piatok na hodinu zastavia. Rozhodol o tom štrajkový výbor Federácie strojvodcov SR, ktorá paralyzovaním železničnej dopravy počas piatkovej špičky chce vyjadriť svoj nesúhlasný postoj k vládnemu programu na ozdravenie slovenských železníc. Akciu, ktorú odborári veľmi nejasne prezentujú ako "výstražný štrajk", ale sprevádza hneď niekoľko pochybností, začínajúc jej účelom a končiac jej legálnosťou, a ani samotní organizátori nemajú jasnú predstavu, čo celoplošným narušením železničnej dopravy získajú. Najvýraznejším výsledkom protestu, ktorý potrvá od 14.50 do 15.50 na celej sieti ŽSR, tak budú desaťtisíce rozhorčených cestujúcich a bezradná ZSSK, ktorá sa v čase drastických úspor snaží napraviť svoju nezávideniahodnú reputáciu.

Mechanické návěstidlo, foto: FilipoSvoje motívy Federácia strojvodcov vysvetľuje, pomerne neobratne, slovami svojho prezidenta Milana Hoštáka: „FS prejavila svoje „nie“, rôznymi spôsobmi, ale neochota a častokrát i arogancia prevyšuje naše argumenty a aj dôkazy o tom, že profesia rušňovodič upadá a stráca svoje postavenie. O morálnych hodnotách ani nehovoriac, veď nám za 7 mil. €, ktoré by mali dostať úrady práce, ponúkajú rekvalifikáciu na vodiča vysokozdvižných vozíkov. A to už je asi sústo, ktoré nemožno len tak prehltnúť.“ Ak má po prečítaní tohto konštruktu čitateľ pocit, že minul jeho základnú myšlienku, rozhodne nebude sám. Ani plné znenie výzvy predsedníctva rušnovodičských odborov však bohužiaľ do situácie viac svetla nevnáša. Z dostupných vyjadrení, ktoré sa točia prevážne okolo nedocenenosti profesie strojvedúcich, sa dá vyčítať len toľko, že FS nie je spokojná s podobou trojročného plánu na ozdravenie slovenských železníc, a tak sa dva mesiace po jeho rozbehnutí rozhodla železnicu samotnú bojkotovať.

Protestná akcia takéhoto rozsahu však bezpodmienečne vyvoláva určité otázky, predovšetkým: Kde bola Federácia strojvodcov uplynulého pol roka? Prečo prichádza so štrajkom teraz, keď je revitalizačný balík rozbehnutý, a nie v čase, keď sa účastnila rokovaní o jeho podobe? Čo chce odstavením dopravy v najexponovanejšom čase dosiahnuť, keď neformulovala žiadne konkrétne požiadavky? A ako chce pracovať na zlepšení image železnice, keď svojou jednostrannou akciou vyráža do boja nie len proti tým zákazníkom, ktorí sú ešte ochotní vlakmi cestovať, ale zároveň proti kolegom v iných profesiách, ktorí budú musieť rozladeným cestujúcim priamo čeliť?

Prečo práve strojvedúci?

Stanoviště strojvedoucího - Desiro Classic, foto: Juraj KováčJe prinajmenšom zarážajúce, že sa do štrajku púšťajú práve strojvedúci. Otvorene sa síce sťažujú na klesajúcu prestíž vlastného povolania, zároveň však predstavujú skupinu železničiarov, ktorým i v neistých časoch hrozí relatívne najmenšie riziko. O nábor nových rušňovodičov v súčasnosti usiluje samotná ZSSK, ale aj súkromní dopravcovia, ktorým liberalizácia železničného trhu umožnila výraznejšie rozšírenie aktivít. Dokonca aj v prípadoch, keď časť dopravných výkonov namiesto štátneho dopravcu prevezme súkromný subjekt, majú strojvedúci najlepšiu šancu získať zodpovedajúcu pozíciu u nového zamestnávateľa, a to spravidla na modernejších vozidlách. Tieto inherentné sociálne "istoty" naopak nie sú zďaleka zaručené pre ostatné profesie palubného personálu alebo podporných zamestnancov, ktorých môže nový dopravca nahradiť jednoduchšie.

Keď si odmyslíme naplánovanie štrajku na piatkové popoludnie, počas ktorého sa domov vracajú desiatky tisíc študentov a pracujúcich, sú kroky odborárov, obvykle odkazujúcich na solidaritu ako základný princíp, až neuveriteľne bezohľadné voči kolegom, ktorí zastávajú pozíciu zamestnancov prvého kontaktu. V tridsaťstupňových teplotách existuje na železnici totiž len jedno horšie miesto ako miesto cestujúceho v starom vozni bez klimatizácie, odstavenom hodinu v malej stanici na koridore: je to miesto sprievodcu, ktorý týmto cestujúcim bude čeliť.

To isté platí pre proces znižovania personálnych stavov v železničných spoločnostiach. Federácia strojvodcov rada prezentuje profesiu vodiča dráhového vozidla ako najnáročnejšie pracovné zaradenie na železnici, ktoré by sa z princípu malo tešiť nadštandardnému ohodnoteniu. Nemám záujem zo svojej pozície náročnosť tohto povolania akokoľvek zľahčovať. Zároveň sa však musím dívať na stovky iných pracovníkov, a to vrátane administratívy, ktorí boli a budú zo železničných prepustení bez nároku na sociálny program, určený veľkej časti prevádzkových zamestnancov. Odbory odmietajú vnímať, že každý z týchto ľudí živí rodinu – a na rozdiel od rušňovodičov spravidla za štátny príspevok nedostane náhradné pracovné miesto v súkromnom sektore, hoci na vysokozdvižnom vozíku.

Kde boli odbory pol roka?

363.143, Štrba - Štrba zastávka, foto: DuhyNie príslovečných päť minút po dvanástej, ale skôr o tri štvrte na jednu – tak pôsobí snaha FSSR opätovne otvárať a meniť plán revitalizácie železníc, o ktorom sa na Slovensku hovorí od minulej jesene a ktorého realizácia sa naplno rozbehla k 1. aprílu tohto roka. Federácia strojvodcov sa pritom série rokovaní o konkrétnej podobe programu účastnila, nikdy však nepredstavila konkrétne alternatívne návrhy pre jeho finálnu podobu, a to ani v situácii, keď na súčasnú podobu ozdravných opatrení pristúpili ostatné odborové organizácie, vrátane najväčšej – Odborového zväzu železničiarov.

Svoje rebelské chvíle si preto strojvodcovia vynahradzujú s dvojmesačným meškaním, bez jasného varovania alebo konkrétnych požiadavkov. Trápi ich, že hoci majú jednu z najstabilnejších profesií na železnici, mohla by časť z nich do dvoch rokov skončiť pod súkromným manažmentom, alebo dokonca u súkromného dopravcu. Hnevajú sa na štát, že neplní svoje pohľadávky, i keď práve tento rok železniciam poskytne historicky najvyššiu finančnú pomoc a oddialením splátok podrží Cargo, ktoré sa na jar ocitlo na prahu platobnej neschopnosti. Kde bola Federácia strojvodcov v roku 2009, keď sa pracovné miesta jej členov zo ZSSKC zachraňovali jednorázovou injekciou vo forme úveru, ktorý dnes dopravca nedokáže splácať? Kde boli títo odborári rok predtým, keď si štát v osobnej doprave objednal o jednu miliardu korún viac výkonov, než bol ochotný platiť? A prečo si dnes svoje frustrácie ventilujú na platiacich zákazníkoch, vďaka ktorým poberajú mzdy – čiastočne príjmami z cestovného, čiastočne z daní prostredníctvom ZDO?

Výstražný štrajk ako pochod homosexuálov

Cestující, foto: Vlaky.netOkrem pochybností o obsahovej náplni však piatková akcia vzbudzuje pochybnosti aj v právnej rovine. Podobne ako v Česku, ani slovenské právne predpisy neupravujú podmienky štrajku nad rámec základného práva, zaručeného ústavou. Interpretácie sa však vo všeobecnosti zhodujú, že štrajk je prípustný v dvoch formách: ako krajná forma nátlaku pre úpravu podmienok zamestnania, alebo ako prejav solidarity s inou odborovou organizáciou. Výstražný štrajk nepatrí ani do jednej z týchto kategórií.

Svoje pochybnosti o legitimite krokov FSSR vyjadril aj generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec, ktorý vo svojej výzve odborárom zdôrazňuje, že ho považuje za cielenú snahu poškodiť dopravcu v očiach verejnosti. „Štrajk je v priamom rozpore so zákonom o kolektívnom vyjednávaní, nebojuje za lepšie podmienky zamestnancov v duchu kolektívneho vyjednávania, ale narušuje plynulosť a bezpečnosť osobnej vlakovej dopravy na Slovensku,“ uvádza sa vo vyhlásení. O oprávnenosti protestnej akcie pochybuje aj samotné Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Podľa oficiálneho vyjadrenia sa bude snažiť štrajku do poslednej chvíle zabrániť, FSSR však v priebehu štvrtka nebola schopná reagovať na ponúknuté možnosti.

Hodinové zastavenie vlakov na Slovensku tak vo svojej podstate nie je klasickým štrajkom, ktorý sa snaží presadiť konkrétne ciele. Ide prinajlepšom o demonštratívnu akciu na získanie publicity, nie nepodobnú pochodom Gay Pride v európskych metropolách. Federácia strojvodcov totiž namiesto konkrétnej kritiky alebo požiadaviek len dáva bolestivo všetkým najavo, že existuje. Zhodou okolností tou najhoršou formou.

Odborári všetkých zemí, starajte sa o seba

ikonka pragotronVlaky na Slovensku sa v piatok na hodinu zastavia. Reálnym dôsledkom budú tisíce platiacich cestujúcich, ktorí dorazia domov neskoro alebo zmeškajú prípoje – a to platí aj o pasažieroch zo susedných štátov. Minimálne dva expresy z Moravy na Prahu budú meškať medzi 20 a 40 minútami; Jaroslav Hašek by podľa informácií ČD mal uniknúť tak-tak. Dôvodom toho celého bude detinský prejav sily, ktorý nič nedosiahne, ale za jediné popoludnie poškodí železnicu viac, než zrušenie nejednej prázdnej lokálky. A sprievodcovia ZSSK aj ČD to cestujúcim budú musieť vysvetliť. Toľko k železničiarskej solidarite.

Zdroj: ŽelPage, FSSR, ZSSK, České dráhy, Transport.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 27.5.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti Komentáře

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
29.05.2011 (8:29)  
Treba si uvedomit jednu vec. Na zaciatku clanku mate slovo "komentar"

Zo slovnika:
komentár -a L -i mn. -e m.
výklad, vysvetlenie, stanovisko k niečomu

Vyjadruje teda osobne nazory autora a je to v poriadku.
registrovaný uživatel Zamcan 
29.05.2011 (7:17)  
rpet

Juraj Kováč selektuje príspevky a nie cenzuruje napísal to on sám pri rušení os vlakov na Slovensku Musel som pár príspevkov zastaviť lebo to bolo dosť neprehladné.....Ak má takýto status tak rozhoduje čo sa sa uverejní a čo nie.

ano súhlasím vydavatel určuje smer a vyberá si redaktorov, v tomto prípade sa to presne aplikovať nedá...ale smer je jasný u Želpage ale im to neberiem pokial komentáre budú na patričnej úrovni aj konfrontačné......
ibaže čomu ja neverím je že redaktori či už Kováč alebo Petrák nevedeli aké sú požiadavky štrajkujúcich...tie požiadavky sa dali lahko nájsť boli už staré nevznikli den pred štrajkom ako sa Petrák domnieva a vypisuje do diskusie vlastne nezmysly.
FSSR vyhrožuje stávkou, požadavky do výhružky nedá a v podstatě nedá možnost se dohodnout? Ehm...

celý konfrontačný komentár Kováča bol o tom že hoci požiadavky dobre vedel radšej písal že rušňovodiči štrajkujú len nevedia prečo....zato ja som presvedčený ako poznám jeho názory že ON dobre vie prečo to takto napísal,nesúhlas so štrajkom prejavil takým primitívnym spôsobom ako porovnanie s pochodom homosexualov.
28.05.2011 (23:32)  
Idiot, pako desaťkrát korunovaný, chlapče, chytrák,... tak to tiež nie je práve vizitka seriózneho portálu. Už si pripadám ako mega-moralizátor ale ak má železničiarska spoločnosť prežiť najbližšie ťažké obdobie čo možno najlepšie a do budúcna aj spolupracovať, tak by podobné výrazy nemali byť publikované (viď. napr. aj Pravidlá pre vkladanie príspevkov). Dúfam, že ma zase niekto neobviní, že chcem zaviesť cenzúru... : ) Spravte si dnes pohodlie a choďte niekde vláčikom na nedeľný výlet, zhlboka dýchajte a neurážajte... ; )
registrovaný uživatel jones  mail  
28.05.2011 (21:11)  
Ja by som do tohto "ŽELPAGE" nemontoval.Dostali článok,a uverejnili ho.AK by sme niektorí iní dali im článok opačného názoru,tak by ho tiež uverejnili.Som o tom skalopevne presvedčení.

Ja som len reagoval konkrétne na autora článku(názor mu neberiem) a keď sa ozve nejaký ...(mikael.5),a ani mi neodpovie na otázky mu položené,tak toho idiota by som priradil asi je... .
registrovaný uživatel rpet  mail  
28.05.2011 (18:05)  
@ Zamcan:

...redaktor akéhokolvek media určuje smer akým sa uberá aj svojimi komentármi...

vzdycky je to strasny, kdyz nekdo, jako jsi ty, nerozumi tomu, co kritizuje. REDAKTOR neurcuje smer media. redkator se pouze pohybuje na hristi, ktery je vymezeny vydavatelem. pokud vybehne mimo hriste, muze to mit pro nej (redaktora) nasledky. ale urcite to nezmeni styl a smer media, jako takovyho.

za dalsi. jses pako, a to jeste desetkrat korunovany. tuhle diskusi ctu uz dva dny a nevychazim z udivu, jak demagogicky dokazes uvazovat. a jeste za to chces obvinovat Zelpage??

Tak ja ti neco, chlapce, povim.

pro Zelpage jsem napsal nekolik malo clanku. jako dopisovatel (redaktor, nebo komentator - preloz si to, jak uznas za vhodny...) jsem se vdycky drzel presvedceni, ze pisu o nejakem tematu, a pisu to za sebe - nikoliv za Zelpage. i proto jsem byl pod clanky podepsan ja, a nikoliv Zelpage. normalni ctenar to nejspis pochopi.

Moje clanky - a to si troufam tvrdit s naprostou jistotou - museli obcas ostatni redaktory, vcetne toho silene podplacenyho bosse Josefa (Petraka), dost tocit a zvedat ze zidle - protoze jsem psal po svym a ve svym stylu. nechapu, ze me prezili, muselo to bejt docela tvrdy. ale NIKDY, a zduraznim to pro jistotu jeste jednou, NIKDY mi redakce nedala najevo, ze clanek nezverejni, protoze je tematicky mimo bezne tolerovany obecny a profesni nazor. NIKDY.

A k Jurajovi. nikdy jsem ho nevidel, vubec ho neznam, nikdy jsem se s Jurajem nepotkal. Vim jen, ze je redaktorem Zelpage. a taky vim, ze se nikdy nesnazil zastavit vydani clanku, at uz tema bylo jakykoliv. Juraj Kovac na Zelpage NIKDY NESELEKTOVAL praci autoru. obcas s nim nesouhlasim (coz je asi normal), obcas se nad jeho argumentaci pozastavim (pri cemz totez plati i od nej [nich] ke mne...), ale rozhodne nezneuzil svyho postaveni sluzebne starsiho redaktora, aby nejakym zpusobem poskodil moji praci, nebo mne samotneho.

takze, pro priste, nez zacnes kydat hnuj na nekoho z tyhle redakce, tak si sedni, dej si cigo a kafe, napocitej do deseti a pak si to pro jistotu jeste tak trikrat rozmysli. mozna ti dojde, jak zoufale vypadas.

clanek je koser. ja mam tenhle konfrontacni styl rad - sam jsem ho tu pouzival...
registrovaný uživatel Zamcan 
28.05.2011 (17:15)  
redaktor akéhokolvek media určuje smer akým sa uberá aj svojimi komentármi....

A dalo se to čekat – když někdo tady s něčím nesouhlasí, vždycky se snaží vyhranit buď vůči magazínu, nebo osobě autora a tvrdit....

a presne to platí na autora komentára ...nesúhlasí so štrajkom tak píše tendenčné manipulatívne články a dokonca urážajúce "nesvojprávnych" vodičov
28.05.2011 (17:03)  
Zámčan) Takže sám tvrdíš, že jsi ty body musel převyprávět, aby jsi je dal dohromady. Vážně ti to přijde normální? Když začnu vyhrožovat (stávkou), tak ty požadavky kladu a čekám, že budou plnit. Pokud ne, výhružku splním. Ale FSSR vyhrožuje stávkou, požadavky do výhružky nedá a v podstatě nedá možnost se dohodnout? Ehm... A jak se těch 9 bodů komunikovalo cestujícím v těch zastavených vlacích? Sdělením "googlujte si"?

Juraj Kováč je redaktor a napsal komentář, což je z definice subjektivní žurnalistický žánr, viz definice, kterou sem nakopíroval topič. A jakákoliv jiná interpretace je jen tvůj osobní dojem, nebo účelové tvrzení, aby jsi se tady mohl rozčilovat.

A dalo se to čekat – když někdo tady s něčím nesouhlasí, vždycky se snaží vyhranit buď vůči magazínu, nebo osobě autora a tvrdit, že je blbec. Vždycky to tak je, vždycky se někdo takový najde. :) Tentokrát ale máme v diskusi dokonce 2 takové.
registrovaný uživatel Zamcan 
28.05.2011 (16:48)  
josef Petrák nikto ani naostro netvrdil že je to komerční článek ale pre nezainteresovaného môže pôsobiť ako PR MDaRV a to svedčí o jeho úrovni....
Juraj Kováč je administrátor ŽElpage je jeden z tých ktorí komentáre od hocikoho selektuje tak jeho komentáre sa nedajú klasifikovať ako čisto súkromné...

9 bodov na webu samozrejme je len tam boli už dávno a dávno sa o nich diskutovalo. Bolo by to treba dlhšie hladať keby to samozrejme niekto velmi chcel zistiť...

boli známe od apríla no a nepredpokladám žeby sa niekto po takomto komentári vôbec unúval komunikovať s redakciou Želpage lebo to už má daleko od objektívnej žurnalistiky.

pre tých ktorí majú zaujem odporúčam ich časopis "Strojvodca" dá sa to lahko vygugliť sú tam požiadavky a odpovede ministerstva.

9 bodov
1.V krátkom termíne zadefinovať podmienky pre činnosť súkromnych podnikatelskych objektov ktorí podnikajú v žel doprave hlavne kontrolu ichčinnosti čo sa týka tech spôsobilosti HDV a organizáciu prac.času.

2.analýza kolko bude stáť odovzdanie trate BA-KN súkromnému dopravcovi zdôvodnenie prečo dá štát na túto dopravu takmer o 2 000 000 Eur viac ako to bolo doteraz ZSSK bez započítania úprav ktoré sa budú musieť spraviť od ŽSR analýza kolko to bude všetko stáť...

3.nedeklarovať ale konečne spracovať dopravnú politiku štátu apodielať sa na jej príprave...

4.nesúhlas s privatizáciou Carga

5.zachovať Cargo ako národného strategického žel dopravcu

6.prerozdelovanie majetku medzi jednotlivými žel spoločnosťami,ktoré má nahradiť škandalozne pri delení železnice.
7.podiel v DDS Stabilita

8.Prehodnotiť pôžičku pre Cargo ak došlo k pochybeniam vyvodiť trestnoprávne dôsledky.
9.skontrolovať minulé hospodárenie a vyvodiť trestnoprávne dôsledky....

tieto body boli prerozprávané nie sú presným textom.Ale na prvý pohlad sú v rozpore s tým čo prezentuje Juraj Kováč a preto od neho ten nervozny a urážajúci komentár.
28.05.2011 (16:36)  
topičovi

Pozri, ja teda názor autora tolerujem, akurát som sa pozastavil, že neslušný tón, ktorý uráža časť železničiarskej obce nie je namieste. A keby som aj hneď nemal porozumenie pre autorov komentár, tak je to vždy o niečom inom, ako keď on uráža. Alebo Ti to vysvetlím takto, predstav si, že v správach odznie informácia, že skupina utečencov z Bangladéša kdesi v azylovom dome okradne spolubývajúcich. Juraj Kováč na to napíše článok, že "Bangladéšski utečenci sú takí hlúpi, že okrádajú svojich susedov, za čo im teraz hrozí vyhostenie...". Teda generalizovaním faktu urazí všetkých bangladéšskych utečencov. A teraz sa prihlásim k jeho článku a okomentujem ho tak, že sa mi to jeho prirovanie nepáči. Na to ma iný diskutujúci, nazvime ho "kurič" obviní, že aj Juraj Kováč má nárok na jeho názor. atď. atď. Jurajovi Kováčovi sa v tomto ospravedlňujem ale použil som jeho meno len pre ilustráciu situácie. A teda to zhrniem - urážanie do slušnej spoločnosti nepatrí a ak chce byť niekto seriózny mal by takúto neslušnosť rovnako odsúdiť a nie sa jej zastávať, že predsa je sloboda názorov. Áno je, ale nie urážania.

Samozrejme dokážem rozoznať seriózny článok a PR reklamu. Na Slovensku je však v poslednom čase taký trend, že reklama je vydávaná za seriózne články a hoci má byť označená ako reklama/inzercia, stáva sa, že nie vždy tomu tak je.

A na záver - nepredpokladám, že do budúcna bude hocijaká profesná železničná organizácia zriaďovať PR oddelenie (hoci len ad hoc). Už to vidím, ako by sa zase hundralo, že ako sa tí hnusní odborárski bossovia majú dobre... že? ; )
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko