Sebnitz — Saské Ministerstvo hospodářství se usneslo, že je nutné snížit příspěvky všem dopravním svazům o 7,5 %. Pro Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) to znamená ušetřit 8,4 mil. eur ročně, které se má odehrát zejména v železniční dopravě. Hrozí tak zastavení provozu na všech třech vedlejších tratích v okrese Pirna, tj. na Müglitztalbahn, Weisseritztalbahn a Sächsischen Schweiz Ring - včetně opětovného propojení trati ze Sebnitz do Dolní Poustevny.
Zemský radní Michael Geisler (CDU) tvrdí, že na autobusové dopravě se sotva něco může ušetřit. „Závisí na ní doprava do škol, a ta musí být zajištěna.“ Zůstávají tak vedlejší železniční tratě, a sice v první řadě ukončení financování provozu na úzkorozchodných tratích Lössnitzgrundbahn a Weisseritztalbahn z peněz na veřejnou dopravu, což by uspořilo 4,4 mil. eur, tj. zhruba polovinu požadované sumy. „Samotné zastavení dopravy na těchto především turistických parních železnicích nám nepomůže, musíme tedy vzít i za ty velké šrouby,“ říká Geisler.
Kromě omezování, resp. ukončování provozu na železničních tratích nelze vyloučit ani přehodnocení investic a zvýšení jízdného. Je otázkou, zda vůbec VVO může provoz na zvažovaných tratích zastavit, protože uzavřel dlouhodobé smlouvy s DB a SDG, podle nichž může omezit pouze maximálně 20 % výkonů během platnosti smlouvy a 5 % výkonů během jednoho roku. „Takhle se ale na potřebnou úsporu 8,4 mil. eur nikdy nedostaneme,“ konstatuje Geisler. „Saský ministr se k tématu nevyjádří, dokud to neprodiskutuje zemský sněm,“ komentuje situaci Martina Pirk, tisková mluvčí ministerstva.
- Müglitztalbahn (Heidenau – Glashütte – Kurort Altenberg) je normálněrozchodná trať, přebudovaná z úzkorozchodné tratě. Z údolí Labe stoupá divokým údolím říčky Müglitz a poté po úbočí hory Geisingsberg dosahuje městečka Altenberg ve výšce 745 m n.m. Prochází celkem pěti tunely a jde patrně o nejzajímavější trať na německé straně Krušných hor. Motorové jednotky Desiro řady 642 DB Regio zde zajišťují pravidelné vlaky ve dvouhodinovém intervalu, který je v sezóně o víkendech ještě ve špičkách půlen posilovými přímými spoji z Drážďan.
- Weisseritztalbahn (Freital – Dippoldiswalde – Kurort Kipsdorf), služebně nejstarší úzkorozchodná trať v Německu, byla zdevastována povodněmi v roce 2002. Po 6 letech se podařilo opětovně zprovoznit spodní úsek po Dippoldiswalde, kde nyní jezdí 6 párů turistických parních vlaků denně a často se zde konají zvláštní jízdy. Provozovatelem vlaků je společnost Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft (SDG), stejně jako u dalších saských úzkorozchodek Lössnitzgrundbahn a Fichtelbergbahn. Opětovná dostavba horního úseku tratě po Kurort Kipsdorf je obecným přáním, ale ve světle aktuálních škrtů v investicích nad ní visí velký otazník.
- Sächsische Schweiz Ring (Pirna – Neustadt – Sebnitz – Bad Schandau) je trasa vzniklá spojením dvou tratí z Pirny a Bad Schandau v Neustadt (Sachsen) po zastavení provozu v úseku Neustadt – Wilthen – Bautzen. V nejzajímavějším úseku mezi Bad Schandau a Sebnitz (kde je také DB nesprávně nazývána Saským Semmeringem) prochází po okraji Národního parku Sächsische Schweiz. Dopravu zde zajišťuje DB Regio ve dvouhodinovém intervalu jednotkami Desiro řady 642. Na příští rok bylo plánováno opětovné propojení mezistátního úseku Sebnitz – Dolní Poustevna, který byl snesen po roce 1945. Na české straně byly koleje položeny od zhlaví stanice Dolní Poustevna ke státní hranici na jaře 2010. Nyní je ovšem nejasné, zda stavební práce na německé straně vůbec začnou, hovoří–li se o ukončení provozu na trati vedoucí přes Sebnitz. V tomto sídle byla iniciována podpisová akce s názvem „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), přičemž podpořena byla i z české strany — petiční archy je možné podepsat na několika místech v Dolní Poustevně.
Zdroj: Sächsische Zeitung, Děčínský deník, Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft, Wikipedia: Müglitztalbahn, Wikipedia: Bad Schandau - Bautzen
Ke zbytku – pak je otázka, jestli ten spoj, který zmiňujete by vyškrtnutím uspořil náklady nebo by se místo toho vygenerovali v rámci složitějších oběhů souprav. Stejně tak je otázka, jestli tím jelo jen 50 lidí proto, že se rozmělnili do jiných spojů nebo že někdo blbě odhadl celkovou poptávku na této relaci. Ono zrovna nedávno se hovoři, že jsme zrovna v nejhorším místě poklesu cestujících VHD a že se to snad brzo začne obracet nahoru. A v neposlední řadě bych uvažoval, jestli v tom nehraje roli atraktivita nasazené soupravy, tarifu či jiné podobné věci.
Němci jsou hodně šetrný národ a i když se ekonomicky daří , tak se snaží chovat úsporně. Proto i v době kdy se dařilo byla nabídka dotovaného spojení mezi velkými městy Německa daleko menší než u nás.
Vemte si , že nabídka spojení mezi Drážďany a Berlínem je daleko menší než mezi Prahou a Ústím nad Labem. Troufnu si tvrdit , že celkový počet cestujících všemi druhy doprav mezi Drážďanami a Berlínem je ale několikanásobný oproti Praze a Ústí. Proto to dopadá tak , že dne 14.7.2010 odjezd v cca 15:30 (z Praha hl.n.)cestovalo rychlíkem z Prahy do Chebu přes Ústí cca 50 cestujících. Má to vůbec smysl něco takového provozovat ??
Ano , toto má smysl vyškrat. Na druhou stranu brát peníze nemouhoucím invalidům mě přijde prasácké.
U nás půjde škrtat daleko lépe. Když vidím ta kvanta poloprázdných dálkových vlaků , tak si troufnu odhadnout , že pokud jich zmizí třetina , vůbec nic se nestane.
Kurort Altenberg - Glashütte - Heidenau (MÜGLITZTALBAHN) http://zkracene.cz/C02I
Freital-Hainsberg - Dippoldiswalde (WEIßERITZTALBAHN) http://zkracene.cz/PBdW
Bad Schandau - Sebnitz - Neustadt - Pirna (Sächsisch-Böhmische Semmeringbahn)
http://zkracene.cz/RymO a zpět http://zkracene.cz/kIcN
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.