..: Saské vedlejší tratě v příhraničí ohroženy :..

Stanice Kurort Altenberg, foto: Wikipedia Sebnitz — Saské Ministerstvo hospodářství se usneslo, že je nutné snížit příspěvky všem dopravním svazům o 7,5 %. Pro Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) to znamená ušetřit 8,4 mil. eur ročně, které se má odehrát zejména v železniční dopravě. Hrozí tak zastavení provozu na všech třech vedlejších tratích v okrese Pirna, tj. na Müglitztalbahn, Weisseritztalbahn a Sächsischen Schweiz Ring - včetně opětovného propojení trati ze Sebnitz do Dolní Poustevny.

Zemský radní Michael Geisler (CDU) tvrdí, že na autobusové dopravě se sotva něco může ušetřit. „Závisí na ní doprava do škol, a ta musí být zajištěna.“ Zůstávají tak vedlejší železniční tratě, a sice v první řadě ukončení financování provozu na úzkorozchodných tratích Lössnitzgrundbahn a Weisseritztalbahn z peněz na veřejnou dopravu, což by uspořilo 4,4 mil. eur, tj. zhruba polovinu požadované sumy. „Samotné zastavení dopravy na těchto především turistických parních železnicích nám nepomůže, musíme tedy vzít i za ty velké šrouby,“ říká Geisler.

Kromě omezování, resp. ukončování provozu na železničních tratích nelze vyloučit ani přehodnocení investic a zvýšení jízdného. Je otázkou, zda vůbec VVO může provoz na zvažovaných tratích zastavit, protože uzavřel dlouhodobé smlouvy s DB a SDG, podle nichž může omezit pouze maximálně 20 % výkonů během platnosti smlouvy a 5 % výkonů během jednoho roku. „Takhle se ale na potřebnou úsporu 8,4 mil. eur nikdy nedostaneme,“ konstatuje Geisler. „Saský ministr se k tématu nevyjádří, dokud to neprodiskutuje zemský sněm,“ komentuje situaci Martina Pirk, tisková mluvčí ministerstva.

  • Müglitztalbahn (Heidenau – Glashütte – Kurort Altenberg) je normálněrozchodná trať, přebudovaná z úzkorozchodné tratě. Z údolí Labe stoupá divokým údolím říčky Müglitz a poté po úbočí hory Geisingsberg dosahuje městečka Altenberg ve výšce 745 m n.m. Prochází celkem pěti tunely a jde patrně o nejzajímavější trať na německé straně Krušných hor. Motorové jednotky Desiro řady 642 DB Regio zde zajišťují pravidelné vlaky ve dvouhodinovém intervalu, který je v sezóně o víkendech ještě ve špičkách půlen posilovými přímými spoji z Drážďan.
  • Weisseritztalbahn (Freital – Dippoldiswalde – Kurort Kipsdorf), služebně nejstarší úzkorozchodná trať v Německu, byla zdevastována povodněmi v roce 2002. Po 6 letech se podařilo opětovně zprovoznit spodní úsek po Dippoldiswalde, kde nyní jezdí 6 párů turistických parních vlaků denně a často se zde konají zvláštní jízdy. Provozovatelem vlaků je společnost Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft (SDG), stejně jako u dalších saských úzkorozchodek Lössnitzgrundbahn a Fichtelbergbahn. Opětovná dostavba horního úseku tratě po Kurort Kipsdorf je obecným přáním, ale ve světle aktuálních škrtů v investicích nad ní visí velký otazník.
  • Sächsische Schweiz Ring (Pirna – Neustadt – Sebnitz – Bad Schandau) je trasa vzniklá spojením dvou tratí z Pirny a Bad Schandau v Neustadt (Sachsen) po zastavení provozu v úseku Neustadt – Wilthen – Bautzen. V nejzajímavějším úseku mezi Bad Schandau a Sebnitz (kde je také DB nesprávně nazývána Saským Semmeringem) prochází po okraji Národního parku Sächsische Schweiz. Dopravu zde zajišťuje DB Regio ve dvouhodinovém intervalu jednotkami Desiro řady 642. Na příští rok bylo plánováno opětovné propojení mezistátního úseku Sebnitz – Dolní Poustevna, který byl snesen po roce 1945. Na české straně byly koleje položeny od zhlaví stanice Dolní Poustevna ke státní hranici na jaře 2010. Nyní je ovšem nejasné, zda stavební práce na německé straně vůbec začnou, hovoří–li se o ukončení provozu na trati vedoucí přes Sebnitz. V tomto sídle byla iniciována podpisová akce s názvem „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), přičemž podpořena byla i z české strany — petiční archy je možné podepsat na několika místech v Dolní Poustevně.
Konec světa mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz, foto: NIcKONKonec trati 084, foto: NIcKONZbytky staré spojky do Sebnitz, foto: NIcKON

Zdroj: Sächsische Zeitung, Děčínský deník, Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft, Wikipedia: Müglitztalbahn, Wikipedia: Bad Schandau - Bautzen


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 30.7.2010 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kazan  mail  
30.07.2010 (11:52)  
Jejkote, další inspirace pro Nábřeží pod heslem : když to půjde v Německu, proč by to nešlo u nás?
registrovaný uživatel happy 
30.07.2010 (11:01)  
Jojo. Národní hospodářství spasí zastavení provozu na lokálkách... Jak budou Němci překvapeni, až zjistí, že jsou stále bez peněz a bez lokálek
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.07.2010 (10:32)  
Jó, konec legrace.

Zakopaný pes je v části věty "ukončení financování provozu na úzkorozchodných tratích Lössnitzgrundbahn a Weisseritztalbahn z peněz na veřejnou dopravu." A o to jde. Zajisté nebudeme Svobodnému (spolkovému) státu Sasko kecat do tohu, zda ty 4,4 Mega vyšpulí z nějakého fondu podpory turistiky.

Škoda, mám to tam docela rád. Ale gumokol je zde často několikanásobně (násobky celých čísel , prosím) rychlejší.

A ten Turek, co v Altenbergu v opuštěné obrovské nádražní budově provozuje občerstvení (česky: Fastfood) vaří ne příliš chutně a moc "to" koření...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko