..: České dráhy na chvíli oživily funkci brzdaře :..

Desná - Pustinská, první vlak, foto: město Desná Desná(Aktualizováno 1. listopadu 15.26) Na celé síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je jediná zastávka, která Českým drahám (a do budoucna jistě i jiným dopravcům) působí problémy. Jde o nedávno vybudovanou zastávku Desná–Pustinská, která leží na nejstrmější trati u nás, vedoucí z Tanvaldu do Harrachova. Její nástupiště leží ve sklonu 56,6 promile. Ozubnicový systém, kterou je trať vybavena, již dnes není až na výjimky v podobě historické lokomotivy T426.0 využíván. Vlaky se v tomto místě nerozjedou jinak, než s přímočinnou brzdou. Strojvůdci tak pomáhá brzdař, zpravidla strojvedoucí v přípravě, který ve správnou chvíli na pokyn z vysílačky zatáhne přímočinnou brzdu na stanovišti zadního vozu a včas ji zase povolí. A jelikož další zastávky již nejsou příliš strmé, brzdař v nejbližší zastávce vystoupí a sejde necelý kilometr zpět, aby mohl pomoci dalšímu spoji.

Motorový vůz řady 843 na sklonově náročné trati 036, foto: Petr Klaban Vůz řady 810 s postrkem na trati 036, foto: Aleš KunaČeské dráhy tak vytvořily „povolání snů“. Nicméně dle slov Zdeňka Hortenského ze Železniční společnosti Tanvald však nebude mít tato práce dlouhého trvání. ČD totiž zkoušejí nový způsob, jak rozjezd ze sklonově náročného úseku organizovat. Strojvedoucí totiž jede již z Tanvaldu na zadním stanovišti, kterému dává zpředu informace vlakvedoucí pomocí vysílačky. Druhým způsobem je zvýšení tlaku v přímočinné brzdě natolik, aby vlak udržela. Na tom se již údajně také pracuje. Otázkou však je, zda přímočinná brzda, byť se zvýšeným účinkem, dokáže vlak zajistit i v zimě na namrzlých kolejích. Již od konce příštího roku také uvidíme, jak se se stejným problémem poperou nové motorové vozy RegioShuttle, které chce dopravce na této trati provozovat.

Návrat brzdaře neměl dlouhého trvání. Dnes je totiž již v platnosti opatření, které říká, že jede–li vlak z Tanvaldu do Kořenova v řazení 843 + 943, přejde strojvedoucí v zastávce Desná–Pustinská na zadní stanoviště druhého z vozů. Vpředu je vlakvedoucí, který dává strojvedoucímu pokyny pomocí vysílačky. Vlak poté pokračuje jako sunutý až do Kořenova.

Zdroj: Železniční společnost Tanvald, Lidové noviny


Dominik Jaroš | 1.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ReActor  mail  
02.11.2010 (12:46)  
Vim, že to je dost offtopic, ale kdy vyjde aktualitka o tom, že chce Bárta sloučit SŽDC+ČD+ČD-Cargo. Alespoň co jsem vyčetl z jiných serverů. (napsal bych to sám, ale nevim jak)
registrovaný uživatel lwq  mail  
02.11.2010 (9:35)  
Zajimave ...

Napad s elektromagnetickou brzdou zni fajn, myslim ze by to pomohlo rade vlaku i v daleko beznejsim provozu a na realizaci by to nemuselo byt prilis tezke.

Jedine co me mrzi, ze ta ozubnice je uz definitivne odepsana a pritom by se jiste dala vyuzit (kdyz by se chtelo), treba prave jako "brzdny/zadrzny clen" ve velkem stoupani a jenz by i vlaku pomohl se "odpichnout" ...
registrovaný uživatel MOL  mail  
01.11.2010 (22:57)  
Topič: Nějaké vyjímky by se taky našly, viz kupř. 742 či 814...
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.11.2010 (22:32)  
SYN: Z řídícího vozu lze samozřejmě ovládat brzdy v celé soupravě. To je nepřímočinná, vlaková nebo průběžná brzda a brzdí všechna vozidla, která mají funkční brzdy. Přímočinná nebo-li také lokomotivní brzda brzdí, jak vyplýváí už z názvu, pouze hnací vozidlo.
registrovaný uživatel happy 
01.11.2010 (21:24)  
Jenomže je potřeba udržovat jistou štábní kulturu v názvosloví. Zvláště elektrotechnika je v tomto ohledu velmi přesná. To aby se v tom pak prase vyznalo, kdyby si každý zaváděl svoje názvosloví.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
01.11.2010 (20:59)  
Věta z odkazu Pokud je kontrolér zmiňován v souvislosti s vozidly dieselové trakce, vždy se jedná pouze o páku nebo volant pro řazení otáčkových stupňů. On se pojem kontrolér všeobecně používá i v textech o motorové trakci. Znovu říkám, je to jen řečnění a napsal jsem to správně, s tou regulací/zadáváním otáček, dobrá, u motorové trakce je to řídící páka - spokojen?
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
01.11.2010 (20:48)  
čistě z jazykového hlediska: controler = regulátor
registrovaný uživatel happy 
01.11.2010 (20:33)  
A já myslel, že ta "páčka" co se s ní zadává rychlost/otáčky/proud, se vždy jmenovala jízdní kontrolér
Boha jeho.... Když nevím, co to je kontrolér, tak si to zadám do googlu. Najde to třeba toto: http://www.atlaslokomotiv.net/page-kontrolery.html NASTUDOVAT!
registrovaný uživatel MOL  mail  
01.11.2010 (20:29)  
Zatím pouze mechanik motorových vozů a lokomotiv.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
01.11.2010 (20:11)  
MOL - A já myslel, že ta "páčka" co se s ní zadává rychlost/otáčky/proud, se vždy jmenovala jízdní kontrolér, případně sdružený jízdní a brzdový ovladač. Ale to je jedno, to je jen řečnění, to nic, hlavně, že víme nač to je. Vy jste strojvedoucí?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko