..: Velké změny na jihu Čech - výběrová řízení i zastavování dopravy :..

RegioJet X pravidelná souprava na trati 194, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — V pondělí 21. června v poledne se na českobudějovickém nádraží poprvé představilo žluté desiro společnosti RegioJet. První jízda z Českých Budějovic do Českého Krumlova a zpět byla uspořádána pro vzájemné setkání dopravce, zástupců objednavatele dopravy a novinářů. Ostatní cestující byli přepraveni jen do kapacity vlaku, která však nebyla ani zdaleka naplněna. Druhá jízda poté proběhla po stejné trase pro širokou veřejnost. Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce a zástupci kraje zde nastínili další směřování železniční dopravy v Jihočeském kraji, kterou v současnosti na základě tzv. desetileté smlouvy provozují výhradně České dráhy.

České Budějovice, foto: Michal Šimek Prezentační jízda vznikla jako reakce na oznámení Jihočeského kraje, že uvažuje o vyhlášení tendrů na zajištění osobní železniční dopravy. Obsahem tendru by mělo být až 25 % rozsahu železniční dopravy v kraji, což mu umožňuje smlouva s Českými drahami podepsána loni v prosinci. Mělo by jít o provozování osobní dopravy na tratích 194 České Budějovice – Volary / Černý Kříž – Nové Údolí, 197 Číčenice - Volary198 Strakonice – Volary. „Víme, že výběrovým řízením můžeme dosáhnout zvýšení kvality dopravy. Nový zákon o veřejné dopravě nám soutěžit ulehčuje, proto chceme tohoto silného motivačního kroku využít,“ říká Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana a jednatel koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD. Příští rok by se mělo soutěžit a reálné zahájení provozu je v prosinci 2012,“ komentuje postup přípravy Otomar Gottstein, jednatel JIKORDu. Dle zástupců společnosti Regiojet, bude jejich společnost bezpochyby jedním z dopravců, který se soutěže zúčastní. Soutěž na zajištění části dopravy v Jihočeském kraji má přinést cestujícím nejen nová vozidla, ale i zrychlení dopravy, rozšíření služeb ve vlacích a kraji pak úspory v rozpočtu. V sousedním Bavorsku jsou například zadávány v tendrech bezvýhradně všechny zakázky na železnici. „Otevřená soutěž je jediný moderní a efektivní způsob zadání veřejných zakázek. Jsme potěšeni, že to kraje pomalu zjišťují,“ komentuje situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

RegioJet zde také prezentoval svůj odbavovací systém, fungující s využitím Wi-fi sítě uvnitř vlaku, díky čemuž umožňuje nejen on-line platby platebními kartami, ale také čtení elektronických průkazů ostatních dopravců, včetně In-karty Českých drah. Díky úspěšnému testování systému na palubě propagačních vlaků teď společnost Student Agency plánuje jeho nasazení i na svých autobusových linkách.

diskuze po prezentaci, foto: Michal Šimek Zástupci kraje zde přiznali, že v poslední době proběhla na jihu Čech nesystémová redukce osobní železniční dopravy, která byla způsobena zvýšenými finančními nároky ze strany Českých drah a hlavně o víkendech je velice nízká frekvence spojů, která zkomplikovala lidem cestování po regionu. Základem krajské dopravy by měl být celotýdenní dvouhodinový interval spojů na všech tratích, který by měl být ve špičkách zahušťován na interval hodinový. K tarifní integraci, která byla podle zástupců kraje „potřeba již včera“ ani podle dlouhodobých plánů nedojde. Aktuálně byla vedením kraje zastavena na Odboru dopravy a silničního hospodářství příprava pilotního projektu integrovaného dopravního systému, který měl zahrnovat prostor mezi Českými Budějovicemi, Třeboní, Českými Velenicemi a Novými Hrady a jeho okolí. Projekt byl zastaven kvůli vysokým počátečním nákladům. Zástupci kraje také projevili nespokojenost s tím, že České dráhy nejsou schopné rozepsat náklady na konkrétní tratě a spoje a trvale monitorovat obsazenost spojů jako to dělají silniční dopravci, což by umožňovalo efektivněji využívat krajské peníze. Na toto reagovali zástupci firmy RegioJet tím, že jejich nový odbavovací systém umí rozepsat přesně vytíženost vlaků na jednotlivé dny a úseky včetně cestujících se síťovými jízdenkami.

A na závěr zpráva pro železniční fanoušky neveselá, avšak pochopitelná. Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou193 Dívčice – Netolice. Na těchto tratích jezdí motorové vozy řady 810, jejichž vytíženost je trvale minimální. Počítá se, že by je nahradila autobusová linka Týn nad Vltavou – Číčenice – Netolice, která by byla v Číčenicích navázána na pražské i plzeňské rychlíky. Změnou způsobu dopravy se ušetří ročně přes pět milionů, které budou použity na zvýšení četnosti spojů na jiných tratích.

Zdroj: RegioJet, Jihočeský kraj


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 23.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel J.K.  mail  
23.06.2010 (11:00)  
Anwyn: Řekl bych, že se svým pojetím romantiky v podobě zadnice těžce zkoušené tříhodinovým vysedáváním při teplotě 35°C na tvrdé lavici řvoucí 810 budete spíš v menšině :-)
23.06.2010 (10:58)  
Taky bych nejásal předčasně. To, že zaměstnanci koordinátora pod tlakem jiných argumentů připustí směřování k alespoň částečně zdravému vývoji ještě neznamená, že budou dost úspěšní při přesvědčování krajské reprezentace. Navíc v situaci, kdy se pomalu přehoupává volební období na krajích do druhé poloviny a volby budou skoro co nevidět.

Navíc považuju za značně optimistický předpoklad, že se linky dají vysoutěžit na rok 2012, ale rád bych se nechal překvapit.

Ostatně stojí za to zauvažovat i nad situací v Jihomoravském kraji, kde by se KORDIS předpokládám nebránil tendrům na kolejích, ale hejtman Hašek, který je zároveň předsedou Asociace krajů, je kategoricky proti.
23.06.2010 (10:56)  
Anwyn) 810 a romantické vozidlo? To není láska k technice, to už spíš sadismus. Doufám, že Vaše památné prohlášení se hrubě mine s realitou co nejdřív.
registrovaný uživatel Anwyn  mail  
23.06.2010 (10:46)  
Já výrazně nesouhlasím s tím,aby tyto soupravy jezdili na trati 194.Na Šumavu prostě patří 810 a taky to tak zůstane.Copak vás netíží to,že místo romantických motoráčků uvidíte na Šumavě tyto ,,žluťáky,,? Kdyby mělo být po mém,tak bych je nasadil na 196 kde by zajišťovali pohodlné spojení ČB-Linz....
23.06.2010 (10:35)  
Jinak článek je sepsaný dobře, pouze pro jihočeské cestující může působit spíš jako nepovedený apríl.
Pro nezasvěcené možná jako PR, ale není tomu tak, spíše jen díky tlaku ze strany RJ byli dotyční k takovým prohlášením donuceni.

Ostatně zájem o obyvatele dokládá i to, že i letos bude jihočeský kraj jedním z posledních krajů, který zveřejní návrh alespoň vlakového JŘ (pokud ho vůbec zveřejní).
23.06.2010 (10:30)  
JK:
Tak nějak.

- IDS nebude, to je jasné už nyní (mohlo by to něco stát).
- Výběrko nakonec nebude (mohlo by to něco stát skoro určitě, když zatím si kraj na 194 vymohl 810 (možná s novým motorem) a i ty 814 tam za rok budou víceméně nad plán).
- Dvouhodinový takt (což je stejně ubohost, a ne veřejná doprava) celotýdenně nebude, mohlo by to něco stát.
- Páteřní linka z Tejna do Netolic bude zachována, rušení by nebylo politicky korektní, navíc se plánuje nová zastávka.
- Pokud už se linka zruší, náhrada nebude zavedena (viz letošní JŘ, kdy se rušily desítky spojů bez jakékoliv náhrady *).

* - Je možné, že v tomto ohledu opravdu ke změně dojde - i když třeba tzv. náhrada vlaku busem u Číčenic (díky níž teď 814 stojí bez práce, místo toho aby ujela něco málo navíc, a to zde by to bylo pouze za variabilní náklady - tedy pod 30 Kč za km - zde jednoznačně je lež, že ČD neumí vyčíslit náklady na daný spoj, protože minimálně zde to uměly), kde je návaznost na vlak pouze jednostranná a tarifní provázanost nulová (viz výše).

I když to tak trochu nahrává i variantě, že se před založením JIKORDu co nejvíc zmrvilo, aby teď ta slavně založená společnost (která už při vzniku byla specifikována jako nová pozice pro stávající pracovníky odboru dopravy) mohla vše zase dát do pořádku (což už nejde, některé likvidační kroky se vrací těžko).

Pokud aspoň jedna z odrážek nakonec nebude naplněna, bude to důvod k radosti.
registrovaný uživatel J.K.  mail  
23.06.2010 (10:01)  
Uf, to je síla...
K čemu tedy ty krajské úředníky máme? Přiznávají nesystémovost rušení. Touží po IDS, ale IDS rozhodně nebude (jen se zas nejpíš utratilo pěkných pár peněz za studii). A ten dvouhodinový takt na "jihočeské páteřní lince" Týn nad Vltavou - Netolice se tam nejspíš vyskytnul sám od sebe (jeho naprostá mimoňovitost by koneckonců nasvědčovala mimozemskému výsadku), naštěstí máme šikovný kraj, který nesmyslný provoz na této lince statečně vymýtí.
23.06.2010 (9:53)  
Podívejte se na jižní Moravu. Když to jde na Moravě, tak to musí jít i v Čechách. Samozřejmě intenzita bude nižší, ale spojení je základ, integrace super
23.06.2010 (9:52)  
Dobrý den - již dlouho jsem se neúčastnil žádné diskuze avšak toto téma sleduji sice z povzdálí ale pečlivě. Možná se budu opakovat jako již mnoho lidí přede mnou ale chtěl bych vyjádřit regiojetu podporu v dalších akcích vedoucích ke zlepšení železniční dopravy v Česku. Takovéto aktivity jsou výborné a chtělo by to rozšířit je po celém státě. Teď jsem asi potěšil příznivce soukromého dopravce...

A teď aby bylo vše v rozvnováze je nutné se zastat Českých drah - pokud vím tak při podepsání těch desetiletých smulv byla jedna z podmínek, které si kraje daly to, že ČD postupně ale výrazně zmodernizují svůj vozidlový park. Nevím sice jak moc se dají čerpat nějaké peníze z různých zdrojů ale neveřím tomu, že pokud bude vypsáno výběrové řízení na výše uvedené tratě, tak se ČD přihlásí s modením vozidlem (minimálně RS1 nebo podobná moderní jednotka -nebude to Regionova ani žádná vysokopodlažní rekonstrukce - určitě to bude nový stroj). Nemohl by někdo kdo vidí do věci financování víc napsat kde všude se dají vzít peníze? Byl bych za takové informace moc rád! :-)

Podívejme se na to z pohledu Drah - chtějí zajišťovat co největší rozsah tratí protože dostanou co nejvíce zaplaceno. V dnešní době kdy je tu taková motivace a reálná hrozba převzetí provozu na některých tratích, tak nikdo nebude spát na vavřínech a dá do toho všechno (a to si pište, že Dráhy to všechno udělají). Jde přece o pěkný balík peněz - jezdit na objednávku kraje je zlatý důl. To je potřeba si uvědomit - to je oč tu běží - prostě o prachy.
registrovaný uživatel happy 
23.06.2010 (9:45)  
Myslím, že Michal Š. pojal tento článek dobře a neshledávám na něm cokoliv tendenčního. Je snad pozitivním zjištěním, že konečně Jč. kraj procitl. Jinak ny Vysočině byl včera poslán pod stůl návrh na zavedení IDS http://transverzala.ic.cz/?mn_post=56

Co se týče zastavení provozu na netolicko- týnecké magistrále, tak si myslím, že jednoznačně je to dobře. I když bych byl rád, kdyby na netolické byla zachována víkendová prázdninová doprava přímými spoji z ČB. Lokálce do Týna žádné ohrožení nehrozí, protože JE Temelín.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko