..: Velké změny na jihu Čech - výběrová řízení i zastavování dopravy :..

RegioJet X pravidelná souprava na trati 194, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — V pondělí 21. června v poledne se na českobudějovickém nádraží poprvé představilo žluté desiro společnosti RegioJet. První jízda z Českých Budějovic do Českého Krumlova a zpět byla uspořádána pro vzájemné setkání dopravce, zástupců objednavatele dopravy a novinářů. Ostatní cestující byli přepraveni jen do kapacity vlaku, která však nebyla ani zdaleka naplněna. Druhá jízda poté proběhla po stejné trase pro širokou veřejnost. Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce a zástupci kraje zde nastínili další směřování železniční dopravy v Jihočeském kraji, kterou v současnosti na základě tzv. desetileté smlouvy provozují výhradně České dráhy.

České Budějovice, foto: Michal Šimek Prezentační jízda vznikla jako reakce na oznámení Jihočeského kraje, že uvažuje o vyhlášení tendrů na zajištění osobní železniční dopravy. Obsahem tendru by mělo být až 25 % rozsahu železniční dopravy v kraji, což mu umožňuje smlouva s Českými drahami podepsána loni v prosinci. Mělo by jít o provozování osobní dopravy na tratích 194 České Budějovice – Volary / Černý Kříž – Nové Údolí, 197 Číčenice - Volary198 Strakonice – Volary. „Víme, že výběrovým řízením můžeme dosáhnout zvýšení kvality dopravy. Nový zákon o veřejné dopravě nám soutěžit ulehčuje, proto chceme tohoto silného motivačního kroku využít,“ říká Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana a jednatel koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD. Příští rok by se mělo soutěžit a reálné zahájení provozu je v prosinci 2012,“ komentuje postup přípravy Otomar Gottstein, jednatel JIKORDu. Dle zástupců společnosti Regiojet, bude jejich společnost bezpochyby jedním z dopravců, který se soutěže zúčastní. Soutěž na zajištění části dopravy v Jihočeském kraji má přinést cestujícím nejen nová vozidla, ale i zrychlení dopravy, rozšíření služeb ve vlacích a kraji pak úspory v rozpočtu. V sousedním Bavorsku jsou například zadávány v tendrech bezvýhradně všechny zakázky na železnici. „Otevřená soutěž je jediný moderní a efektivní způsob zadání veřejných zakázek. Jsme potěšeni, že to kraje pomalu zjišťují,“ komentuje situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

RegioJet zde také prezentoval svůj odbavovací systém, fungující s využitím Wi-fi sítě uvnitř vlaku, díky čemuž umožňuje nejen on-line platby platebními kartami, ale také čtení elektronických průkazů ostatních dopravců, včetně In-karty Českých drah. Díky úspěšnému testování systému na palubě propagačních vlaků teď společnost Student Agency plánuje jeho nasazení i na svých autobusových linkách.

diskuze po prezentaci, foto: Michal Šimek Zástupci kraje zde přiznali, že v poslední době proběhla na jihu Čech nesystémová redukce osobní železniční dopravy, která byla způsobena zvýšenými finančními nároky ze strany Českých drah a hlavně o víkendech je velice nízká frekvence spojů, která zkomplikovala lidem cestování po regionu. Základem krajské dopravy by měl být celotýdenní dvouhodinový interval spojů na všech tratích, který by měl být ve špičkách zahušťován na interval hodinový. K tarifní integraci, která byla podle zástupců kraje „potřeba již včera“ ani podle dlouhodobých plánů nedojde. Aktuálně byla vedením kraje zastavena na Odboru dopravy a silničního hospodářství příprava pilotního projektu integrovaného dopravního systému, který měl zahrnovat prostor mezi Českými Budějovicemi, Třeboní, Českými Velenicemi a Novými Hrady a jeho okolí. Projekt byl zastaven kvůli vysokým počátečním nákladům. Zástupci kraje také projevili nespokojenost s tím, že České dráhy nejsou schopné rozepsat náklady na konkrétní tratě a spoje a trvale monitorovat obsazenost spojů jako to dělají silniční dopravci, což by umožňovalo efektivněji využívat krajské peníze. Na toto reagovali zástupci firmy RegioJet tím, že jejich nový odbavovací systém umí rozepsat přesně vytíženost vlaků na jednotlivé dny a úseky včetně cestujících se síťovými jízdenkami.

A na závěr zpráva pro železniční fanoušky neveselá, avšak pochopitelná. Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou193 Dívčice – Netolice. Na těchto tratích jezdí motorové vozy řady 810, jejichž vytíženost je trvale minimální. Počítá se, že by je nahradila autobusová linka Týn nad Vltavou – Číčenice – Netolice, která by byla v Číčenicích navázána na pražské i plzeňské rychlíky. Změnou způsobu dopravy se ušetří ročně přes pět milionů, které budou použity na zvýšení četnosti spojů na jiných tratích.

Zdroj: RegioJet, Jihočeský kraj


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 23.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
23.06.2010 (14:30)  
variabilní a fixní náklady ČD je pouhé žonglování s čísly, dokud nebudeme mít k dispozici od dopravce strukturované náklady a tržby dle jednotlivých železničních tratí a přepravní výkony v oskm, můžeme počítat jen s průměry, které samozřejmě na regionálkách typu Netoličky jsou pro faktické vyčíslení příp.úspory nepoužitelné

S Netoličkou souhlas. Nicméně co ten konrétní případ, kdy byl v KJŘ zaveden pár vlaků do Vodňan a byl pak posléze v tichosti zrušen (v JŘ však zůstal až do druhé změny, ač nikdy nejezdil)?
I kdyby to nebylo jen žonglování čísly (*), proč tam nebyla 814 protočena a byl zaveden bus s uvedenými nevýhodami (navíc i po vrácení jízdného od dopravce nejspíš navíc dražší)?

* - Zde bych o žonglování nemluvil - mělo se jednat o vlak nad rámec sjednaného rozsahu, který již byl smluvně sjednán a vykalkulován. Takže navíc zaplacené peníze by byly v jednoznačném vztahu k danému páru vlaků (a z pohledu dopravce to byly náklady variabilní, což je ale jinak celkem nepodstatné).
23.06.2010 (14:22)  
Tomáš Kraus, waszyn:
Tyto tratě opravdu nemají pro běžné dojíždění za daných podmínek moc co nabídnout. Sice se to může změnit, ale zatím mají význam snad o víkendech a i tak je pro ně ty dvě 810 škoda. Jedna by se obětovat snad nechala. Ne ale cokoliv novějšího a většího.

Pokud tam letos měl některý spoj význam, tak na Netolice paradoxně ten, co byl druhou změnou zrušen. I zde bez jakékoliv náhrady autobusem (poslední jede před sedmou, což je pro takové město docela ostuda). Zbývá ještě vlak v osm z Budějc, aspoň ten byl zachován, pak už nejede vůbec nic.
23.06.2010 (14:16)  
Ivan Študlar:
Děkuji za reakci a doplňující informace.


nemůžeme ale provozovat současnou luxusní železniční dopravu mezi Dívčicemi a Číčenicemi

To je sice pravda, ale jistě sám nejlépe víte, že i kdyby se dalo navázat vlaky od Netolic na osobní vlaky ČB - Strakonice (nebo jiné), tak by případné vynechání úseku Dívčice - Číčenice (při zachování stávajících přípojových možností od Týna) nic neušetřilo, ba právě naopak (vyžadovalo by to vozidlo navíc).
Ten souběh v tom úseku mě také nijak netěší, ale je vynucen okolnostmi a takové řešení je zatím nejlepší (pominu, že při vynechání tohoto souběhu by o spojení přišly o víkendu i Dívčice - nyní mohou alespoň oklikou přes Číčenice, byť to je řešení pouze nouzové).


v podmínkách Jč. kraje je vzhledem k frekvenci a nákladovosti železniční dopravy dvouhodinový takt na železnici s vloženými hodinami ve špičkách maximum možného, nikoli ubohost, v některých případech je dokonce intervalová doprava v regionálce nevhodná

Souhlasím, že takt zejména do ranní špičky moc nepatří (on by tam teda měl být také, a k němu navíc účelové spoje, ale berme jako fakt, že je nutné si vybrat, protože na oboje nemáme ani dostatek cestujících, a hlavně ani financí - i když aspoň někde by se opodstatnění našlo).
Nicméně jakékoliv narušení taktu je třeba dělat s vědomím důsledků (možná ztráta přípojů, při vyšší míře nepřehledný JŘ atd.).

Jistá specifika našeho kraje vidím a chápu. Je jasné, že třeba za Prachaticemi nebo Vimperkem (tam však spíš jen po Lenoru) je i ten dvouhodinový interval velmi slušný (zdráhám se napsat zbytečný, nicméně v případě nutnosti by se tam škrtat a něco málo vhodně umístěnými přerušeními personálu ušetřit dalo), našly by se i další tratě.
Kupodivu na jmenovaných tratích je dvouhodina dokonalá, zatímco na silnějších tratích u Budějovic se vynechávalo (místo toho, aby se naopak zahušťovalo).
Pokud má být veřejná doprava pro běžné cestování zajímavá, je ale i ten dvouhodinový interval ukrutně málo, tím spíš v těsné blízkosti Budějovic, kde je i osídlení poměrně husté.

Ale čím je náš kraj tak specifický, že v úseku, kde je reálně vlakem ve všední den přepraveno kolem 1,5 - 2 tisíc cestujících denně (odhad, ono letos to reálně po osekání JŘ pokleslo, nemalá část lidí byla pravděpodobně vyhnána - nicméně přepravní poptávka jako taková existuje a neustále roste), je v pracovní dny interval dvouhodinový se čtyřhodinovými mezerami (o víkendu se pak jedná o tři spoje za den), zatímco na srovnatelných linkách v jiných krajích se lze setkat i s půlhodinovým intervalem (a to ne jednou za den, ale celé ráno i odpoledne), přinejhorším hodinovým?
Ano, jedná se třeba jen část dané linky, ale kde je psáno, že vlaky musí jet v celém úseku tratě (když to vhodně technologicky vyjde)?

Hustotou sítě to těžko bude, dobrým pokrytím autobusy už vůbec ne. Opravdu vynakládá náš kraj na dopravu adekvátní množství prostředků ve srovnání s jinými kraji? A pokud ano, tak snad za ty prostředky dostává výrazně méně služby než jiné kraje? Obávám se, že v tomto ohledu se na jihu Čech můžeme srovnávat možná ještě tak s Vysočinou.
registrovaný uživatel waszyn 
23.06.2010 (13:58)  
Frantisek: jako ze kdyz to za tech 20 let nikdo nedokazal, ze by se objevil nejaky "marketingovy Buh", ktery by dokazal zvetsit prepravni proud 10 lidi jednou za 2 hodiny na 40 lidi jednou za hodinu? (Kdy uz ma smysl tam dotovat vlak). Cili 8x? V tomto bych byl hodne skepticky.
Taky by neskodilo se mrknout na mapu kde se tyto dve lokalky nachazeji a kde se nachazi cil cest obyvatel.
23.06.2010 (13:47)  
František: Teoreticky se vším souhlasím, ale zrovna v případě tratí 192 a 193 se obávám, že není pomoci. Z Týna a Netolic se člověk pomalu a nekomfortně dostane někam, kam zpravidla vůbec jet nepotřebuje, a i když tam něco jako přípoj je, pro moc lidí to atraktivní není a nebude (ani s lepším vozidlem a lepším přípojem, nejspíš ani s přímým spojením do ČB). Naštěstí už nejsme v 80. letech, takže jsou k dispozici i menší a ekonomičtější autobusy než Karosa.

Zdeněk Michl: Dobře, tak řekněme "alespoň dvouhodinový takt" - v porovnání s těmi dírami co jsou někde dneska.
23.06.2010 (12:46)  
V případě zastavování provozu, které se může zdát na první pohled rozumné, by myslím bylo dobré nejprve prozkoumat, PROČ jsou vlakové spoje neobsazené, a zvážit, zda vhodnými opatřeními obsazenost nezvýšit. Přijde mi nepochopitelné, že 810 v určité trase zrušíme a Karosu (se stejnou, ne-li vyšší spotřebou) v prakticky téže trase nasadíme. Nebo pojede jinudy, a tudy dnes autobusy nejezdí? Nebylo by lépe celý systém upravit na použitelný, například nasazením lepších vozidel, zavedením proklamovaných návazností již u vlaků a ne až u autobusů, zavedením přímých spojů (nová vozidla již půjde spojovat a rozpojovat bez zbytečných zdržení), lepším provázáním vlakové a autobusové dopravy? Jistě, každý systém neco stojí, ale jde o to, co chceme cestujícím nabídnout - zda nouzový systém pro ty, co nemají auta, nebo kvalitní systém pro všechny, aby auty nezahlcovali krajinu.
23.06.2010 (12:36)  
Než oranžoví utrpěli ve volbách nepoužitelné vítězství, tak se hejtman-předseda cítil být vrchním hejtmanem. Nyní, když oranžovým zůstaly jen ty kraje, tak už si tak nemůže jejich velitel tolik vyskakovat a vyhrožovat. Proto také na některých krajích začali odvážně hledat to, co je pro ně výhodnější a rozhodují dle vlastního rozumu a ne podle rozkazů vrchního hejtmana, případně z paralyzovaného oranžového centra. Proto se asi v jižních Čechách chtějí vydat cestou, která by mohla přinést změnu k lepšímu, protože horší už ani to být nemůže. FRK
23.06.2010 (12:20)  
Ivan Študlar:
Díky za vstup do diskuse, nebudu reagovat na vše, tak jen pár poznámek.

dokud nebudeme mít k dispozici od dopravce strukturované náklady a tržby dle jednotlivých železničních tratí a přepravní výkony v oskm

V Jihomoravské smlouvě kraj po ČD vysloveně požaduje každoročně výkaz nákladů jednotlivých linek/tratí. Stejně tak požaduje kopie dokumentů, jimiž ČD vykazují MD/ČSÚ přehled přepravených cestujících (podklady pro statistiku, jaký podíl v přepravě má železnice, autobusová doprava, auta, ...). Je jen na Jihočeském kraji, aby si s ČD vyjednal dodatek smlouvy a požadoval totéž. Druhá věc pak samozřejmě je, jaky ony výkazy po linkách budou vypadat, ale Jihomoravský kraj si úmyslně dal do smlouvy vlastní formuláře, aby donutil ČD členit náklady tak, jak chce on. Co vlastně ČD vyplní, je otázkou (velmi by mě zajímalo jaký bude podíl nepřipsaných režií), ale to se dá zjistit jedině tím, že se to po nich bude požadovat.

Navíc již několik let ČD předávají krajům pravidelná sčítání počtu cestujících v jednotlivých vlacích. Ale na jihu Čech to stále působí dojmem, že není vůle s těmito daty pracovat, neb je jen těžko pochopitelné, proč byl všude zvolen koncept dvouhodiny bez doplnění špiček a to celé bez ohledu na skutečné přepravní proudy (ať již na trati 199 či ze Zlivi do Českých Budějovic) a proč se "díry" v dvouhodinovém taktu zvolily na tratích s větší vytížeností.
23.06.2010 (11:53)  
A co třeba nově (zbytečně) elektrizovaná trať 199? Tam budou stále jezdit plecháče s třemi vozy?
23.06.2010 (11:52)  
Vážení,
článek je objektivní a vystihuje diskusi, která při prezentační jízdě Regiojet proběhla.
Dovolím si reagovat na některé příspěvky:
- 810 není určitě vozidlo vhodné pro Šumavské tratě
- s VŘ to myslíme vážně, ČD budou informovány oficiálně (dle smlouvy) počátkem července - jakmile vstoupí v platnost zák. 194/2010 Sb., reálný je termín zahájení provozu vybraného dopravce JŘ 2012/13, t.j. prosinec 2012,
- návrh JŘ 2010/2011 bude ještě upravován, bude zveřejněn v červenci po zprovoznění domény www.jikord.cz
- neobjednání železniční dopravy na 192 a 193 bude případným rozhodnutím samosprávy kraje, není pravděpodobná realizace od 12.12. t.r., nemůžeme ale provozovat současnou luxusní železniční dopravu mezi Dívčicemi a Číčenicemi
- v podmínkách Jč. kraje je vzhledem k frekvenci a nákladovosti železniční dopravy dvouhodinový takt na železnici s vloženými hodinami ve špičkách maximum možného, nikoli ubohost, v některých případech je dokonce intervalová doprava v regionálce nevhodná
- autobusy reálně jezdí za dotaci okolo 20 Kč/ujkm, vlaky ČD za 95 Kč/vlkm - co má při obsazenosti 10-20 osob kraj zvolit ?
- variabilní a fixní náklady ČD je pouhé žonglování s čísly, dokud nebudeme mít k dispozici od dopravce strukturované náklady a tržby dle jednotlivých železničních tratí a přepravní výkony v oskm, můžeme počítat jen s průměry, které samozřejmě na regionálkách typu Netoličky jsou pro faktické vyčíslení příp.úspory nepoužitelné.
Díky za diskusi !
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko