..: Velké změny na jihu Čech - výběrová řízení i zastavování dopravy :..

RegioJet X pravidelná souprava na trati 194, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — V pondělí 21. června v poledne se na českobudějovickém nádraží poprvé představilo žluté desiro společnosti RegioJet. První jízda z Českých Budějovic do Českého Krumlova a zpět byla uspořádána pro vzájemné setkání dopravce, zástupců objednavatele dopravy a novinářů. Ostatní cestující byli přepraveni jen do kapacity vlaku, která však nebyla ani zdaleka naplněna. Druhá jízda poté proběhla po stejné trase pro širokou veřejnost. Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce a zástupci kraje zde nastínili další směřování železniční dopravy v Jihočeském kraji, kterou v současnosti na základě tzv. desetileté smlouvy provozují výhradně České dráhy.

České Budějovice, foto: Michal Šimek Prezentační jízda vznikla jako reakce na oznámení Jihočeského kraje, že uvažuje o vyhlášení tendrů na zajištění osobní železniční dopravy. Obsahem tendru by mělo být až 25 % rozsahu železniční dopravy v kraji, což mu umožňuje smlouva s Českými drahami podepsána loni v prosinci. Mělo by jít o provozování osobní dopravy na tratích 194 České Budějovice – Volary / Černý Kříž – Nové Údolí, 197 Číčenice - Volary198 Strakonice – Volary. „Víme, že výběrovým řízením můžeme dosáhnout zvýšení kvality dopravy. Nový zákon o veřejné dopravě nám soutěžit ulehčuje, proto chceme tohoto silného motivačního kroku využít,“ říká Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana a jednatel koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD. Příští rok by se mělo soutěžit a reálné zahájení provozu je v prosinci 2012,“ komentuje postup přípravy Otomar Gottstein, jednatel JIKORDu. Dle zástupců společnosti Regiojet, bude jejich společnost bezpochyby jedním z dopravců, který se soutěže zúčastní. Soutěž na zajištění části dopravy v Jihočeském kraji má přinést cestujícím nejen nová vozidla, ale i zrychlení dopravy, rozšíření služeb ve vlacích a kraji pak úspory v rozpočtu. V sousedním Bavorsku jsou například zadávány v tendrech bezvýhradně všechny zakázky na železnici. „Otevřená soutěž je jediný moderní a efektivní způsob zadání veřejných zakázek. Jsme potěšeni, že to kraje pomalu zjišťují,“ komentuje situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

RegioJet zde také prezentoval svůj odbavovací systém, fungující s využitím Wi-fi sítě uvnitř vlaku, díky čemuž umožňuje nejen on-line platby platebními kartami, ale také čtení elektronických průkazů ostatních dopravců, včetně In-karty Českých drah. Díky úspěšnému testování systému na palubě propagačních vlaků teď společnost Student Agency plánuje jeho nasazení i na svých autobusových linkách.

diskuze po prezentaci, foto: Michal Šimek Zástupci kraje zde přiznali, že v poslední době proběhla na jihu Čech nesystémová redukce osobní železniční dopravy, která byla způsobena zvýšenými finančními nároky ze strany Českých drah a hlavně o víkendech je velice nízká frekvence spojů, která zkomplikovala lidem cestování po regionu. Základem krajské dopravy by měl být celotýdenní dvouhodinový interval spojů na všech tratích, který by měl být ve špičkách zahušťován na interval hodinový. K tarifní integraci, která byla podle zástupců kraje „potřeba již včera“ ani podle dlouhodobých plánů nedojde. Aktuálně byla vedením kraje zastavena na Odboru dopravy a silničního hospodářství příprava pilotního projektu integrovaného dopravního systému, který měl zahrnovat prostor mezi Českými Budějovicemi, Třeboní, Českými Velenicemi a Novými Hrady a jeho okolí. Projekt byl zastaven kvůli vysokým počátečním nákladům. Zástupci kraje také projevili nespokojenost s tím, že České dráhy nejsou schopné rozepsat náklady na konkrétní tratě a spoje a trvale monitorovat obsazenost spojů jako to dělají silniční dopravci, což by umožňovalo efektivněji využívat krajské peníze. Na toto reagovali zástupci firmy RegioJet tím, že jejich nový odbavovací systém umí rozepsat přesně vytíženost vlaků na jednotlivé dny a úseky včetně cestujících se síťovými jízdenkami.

A na závěr zpráva pro železniční fanoušky neveselá, avšak pochopitelná. Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou193 Dívčice – Netolice. Na těchto tratích jezdí motorové vozy řady 810, jejichž vytíženost je trvale minimální. Počítá se, že by je nahradila autobusová linka Týn nad Vltavou – Číčenice – Netolice, která by byla v Číčenicích navázána na pražské i plzeňské rychlíky. Změnou způsobu dopravy se ušetří ročně přes pět milionů, které budou použity na zvýšení četnosti spojů na jiných tratích.

Zdroj: RegioJet, Jihočeský kraj


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 23.6.2010 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
28.06.2010 (15:16)  
outdoor: RailJet na Černý Kříž? Nedalo mi to...:-)))
26.06.2010 (13:25)  
jojo, kez by neco takove (RJ) jezdilo po 194 na Cerny kriz, to bych zas nekdy vlakem vyrazil, ale na tak dlouhou jizdu v 810 jsem uz starej...
25.06.2010 (11:06)  
pantograf: a kolik tam jelo lidí? Netolice 5 Týn 10?
25.06.2010 (11:05)  
K čemu udržovat železnici když tam pojede jeden nebo 2 páry výletních vlaků. Kdyby to byla Šumava s cca deseti páry denně, tak to má smysl, ale 4 spoje o víkendu a jinak nic? Dit je to zbytečný...
25.06.2010 (10:32)  
Dle mého zážitku byly vozy směr Týn nad Vlatavou obsazeny mnohem více než na Netolice. Pokud bude doprava zastavena na obou tratích současně, bude to pro mě překvapení. Pevně doufám, že zůstane alespoň jeden či dva páry výletních vlaků, řekl bych, že se to vyplácí např. na trati Chomutov - Vejprty.
registrovaný uživatel SYN 
24.06.2010 (14:42)  
Hm, opakovaně se mluví o ceně za dopravní cestu a jak moc to znevýhodňuje železnici, ale fakt je že se moc nevidí nějaká konkrétní čísla. Proto jsem trošku hledal, a našel jednak toto (článek plus diskuze k němu, je tam příspěvek i od našeho zde vcelku známého kolegy Šimrala - tam bych obzvláště vypíchl dva číselné údaje: 810 na lokálce = 5,83Kč/km, osobák 300tun na koridoru = 20,1Kč/km):
http://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nakladni-zeleznicni-doprava-skryte-dotuj-e-osobni
a dále pro fanošky vzorců bych uvedl stránku s konkrétními vzorci a koeficienty pro letošní rok:
http://www.szdc.cz/soubory/prohlaseni-o-draze/cs/p-d.pdf

Celé mi to vychází tak že poplatky za DC sice nejsou zanedbatelné, ale přecejen tvoří menší část celkové ceny a neměl by jim být přikládán rozhodující význam.
A taky by možná bylo zajímavé uvést na pravou míru jak jsou na tom gumokoly, taková dálniční známka sice není majlant ale zadarmo též není plus tuším se (mimo soukromé použití) též platí nějaká silniční daň, též povinné ručení, no neškodilo by znát kolik to tak asi typicky může vyjít pro průmerný autobus při tom kolik tak asi za rok najede...

P.S. A jestli to celé nebude taky trochu o tom aby se už konečně začaly používat nějaké dnešnímu stavu techniky přiměřené vehikly pro dopravu osob po kolejích, když vidím ten 300 tun osobák na koridoru a porovnám to s takovým třídílným elektrodesirem Bulharských železnic které má při kapacitě 191 sedících osob váhu udávanou 101 tun (hm, to je prázdné, takže možná spíš 116t i s cestujícími, pro cenu DC se používá počet míst k sezení krát 0,08t)...
24.06.2010 (13:06)  
xAnri05) RegioJet a 105 Kč? Slyšel jsem cenu 91 Kč v nabídkách pro Olomoucký kraj.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.06.2010 (12:47)  
Farkac: nevim, kde pan Studlar vzal cenu za bus kolem 20,-Kc (zrejme bere v potaz nejaky minibus na plyn?). Za standardni cenu prazdneho busu povazuji castku kolem 30-35Kc. Napriklad DPmUL jezdi po okrese v ramci ZDO za 45,-Kc/bkm - a to neni nakladova cena, nybrz prokazatelna ztrata!
Cena vlaku za 95,-vlkm neni najak prehnana. Jancura uctuje nakladovku kolem 105,-vlkm.
24.06.2010 (11:41)  
Farkač Karel) Cena 95 Kč/vlkm vs. 20 Kč/bkm – rozdíl může být třeba ve výši odpisů vozidla, nákladech na údržbu, ale problém bych viděl třeba v ceně dopravní cesty. Kolik platí autobusy za kilometr jízdy a kolik vlaky?
24.06.2010 (11:40)  
Jak jednoduché udělat lokálku "nerentabilní": Spoje budou končit ve stanici, kde nestaví rychlík ani není potřeba nějak zvlášť jezdit. Pak se zavede autobusová linka, jezdící do přestupního bodu, ač je to kousek... Co se týče (ne)poměru 95:20 Kč, jedná se o odraz nerovnosti mezi autobusovou a vlakovou dopravou, tedy jednostranné zvýhodnění autobusů, které "někomu" moc dobře slouží. Jistě ne drobnému místnímu koncesionáři - řidiči autobusu.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko