..: Velké změny na jihu Čech - výběrová řízení i zastavování dopravy :..

RegioJet X pravidelná souprava na trati 194, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — V pondělí 21. června v poledne se na českobudějovickém nádraží poprvé představilo žluté desiro společnosti RegioJet. První jízda z Českých Budějovic do Českého Krumlova a zpět byla uspořádána pro vzájemné setkání dopravce, zástupců objednavatele dopravy a novinářů. Ostatní cestující byli přepraveni jen do kapacity vlaku, která však nebyla ani zdaleka naplněna. Druhá jízda poté proběhla po stejné trase pro širokou veřejnost. Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce a zástupci kraje zde nastínili další směřování železniční dopravy v Jihočeském kraji, kterou v současnosti na základě tzv. desetileté smlouvy provozují výhradně České dráhy.

České Budějovice, foto: Michal Šimek Prezentační jízda vznikla jako reakce na oznámení Jihočeského kraje, že uvažuje o vyhlášení tendrů na zajištění osobní železniční dopravy. Obsahem tendru by mělo být až 25 % rozsahu železniční dopravy v kraji, což mu umožňuje smlouva s Českými drahami podepsána loni v prosinci. Mělo by jít o provozování osobní dopravy na tratích 194 České Budějovice – Volary / Černý Kříž – Nové Údolí, 197 Číčenice - Volary198 Strakonice – Volary. „Víme, že výběrovým řízením můžeme dosáhnout zvýšení kvality dopravy. Nový zákon o veřejné dopravě nám soutěžit ulehčuje, proto chceme tohoto silného motivačního kroku využít,“ říká Zdeněk Žemlička, poradce hejtmana a jednatel koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD. Příští rok by se mělo soutěžit a reálné zahájení provozu je v prosinci 2012,“ komentuje postup přípravy Otomar Gottstein, jednatel JIKORDu. Dle zástupců společnosti Regiojet, bude jejich společnost bezpochyby jedním z dopravců, který se soutěže zúčastní. Soutěž na zajištění části dopravy v Jihočeském kraji má přinést cestujícím nejen nová vozidla, ale i zrychlení dopravy, rozšíření služeb ve vlacích a kraji pak úspory v rozpočtu. V sousedním Bavorsku jsou například zadávány v tendrech bezvýhradně všechny zakázky na železnici. „Otevřená soutěž je jediný moderní a efektivní způsob zadání veřejných zakázek. Jsme potěšeni, že to kraje pomalu zjišťují,“ komentuje situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

RegioJet zde také prezentoval svůj odbavovací systém, fungující s využitím Wi-fi sítě uvnitř vlaku, díky čemuž umožňuje nejen on-line platby platebními kartami, ale také čtení elektronických průkazů ostatních dopravců, včetně In-karty Českých drah. Díky úspěšnému testování systému na palubě propagačních vlaků teď společnost Student Agency plánuje jeho nasazení i na svých autobusových linkách.

diskuze po prezentaci, foto: Michal Šimek Zástupci kraje zde přiznali, že v poslední době proběhla na jihu Čech nesystémová redukce osobní železniční dopravy, která byla způsobena zvýšenými finančními nároky ze strany Českých drah a hlavně o víkendech je velice nízká frekvence spojů, která zkomplikovala lidem cestování po regionu. Základem krajské dopravy by měl být celotýdenní dvouhodinový interval spojů na všech tratích, který by měl být ve špičkách zahušťován na interval hodinový. K tarifní integraci, která byla podle zástupců kraje „potřeba již včera“ ani podle dlouhodobých plánů nedojde. Aktuálně byla vedením kraje zastavena na Odboru dopravy a silničního hospodářství příprava pilotního projektu integrovaného dopravního systému, který měl zahrnovat prostor mezi Českými Budějovicemi, Třeboní, Českými Velenicemi a Novými Hrady a jeho okolí. Projekt byl zastaven kvůli vysokým počátečním nákladům. Zástupci kraje také projevili nespokojenost s tím, že České dráhy nejsou schopné rozepsat náklady na konkrétní tratě a spoje a trvale monitorovat obsazenost spojů jako to dělají silniční dopravci, což by umožňovalo efektivněji využívat krajské peníze. Na toto reagovali zástupci firmy RegioJet tím, že jejich nový odbavovací systém umí rozepsat přesně vytíženost vlaků na jednotlivé dny a úseky včetně cestujících se síťovými jízdenkami.

A na závěr zpráva pro železniční fanoušky neveselá, avšak pochopitelná. Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou193 Dívčice – Netolice. Na těchto tratích jezdí motorové vozy řady 810, jejichž vytíženost je trvale minimální. Počítá se, že by je nahradila autobusová linka Týn nad Vltavou – Číčenice – Netolice, která by byla v Číčenicích navázána na pražské i plzeňské rychlíky. Změnou způsobu dopravy se ušetří ročně přes pět milionů, které budou použity na zvýšení četnosti spojů na jiných tratích.

Zdroj: RegioJet, Jihočeský kraj


Michal Šimek Poslat mail autorovi | 23.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel orky 
23.06.2010 (17:29)  
Ivan Študlar:
Prvním základní chybou, který kraj udělal, je vůbec to, že nechal projít JŘ v nynější podobě. Tím roztočil spirálu úbytku cestujících a opět následný úbytek spojů... Mít ve špičkách na tratích typu 226 či 201 (alespoň Tábor-Milevsko) pouze dvouhodinový takt osobních vlaků, bylo selhání dopravní koncepce, protože hodina ve špičkách je naprosto nedostatečná. A o to víc, když byl doplněna dvouhodina na 192 a 193. O tratích 190 a 220 to platí taky, ale tam alespoň do větších míst zůstaly rychlíky (mluvím jen o všedních dnech, 3 páry o víkendech na příměstské dopravě tohoto formátu je výsměch).
Kvalitní veřejná doprava je základ fungování kraje a ten to podcenil. Je tedy potřeba napravit to, co kraj svou chybou způsobil. Je zřejmé, že zadarmo to nebude.
Když jsem loni viděl materiál "Obchodní nabídka ČD pro JŘ 2010 pro jihočeský kraj", byl jsem překvapen schopným návrhem konceptu. Už tehdá mi cosi říkalo, že kraj z toho přebere paskvil. Bohužel, stalo se.
Je potřeba, aby se kraj probudil ještě letos a určité změny provedl už od letošního prosince, i kdyby měl pár korun připlatit. Cestující nevydrží moc dlouho tolerovat špatnou dopravu a za dva, tři roky už bude pozdě.
23.06.2010 (16:16)  
Na Šumavu prostě patří 810 a taky to tak zůstane.Copak vás netíží to,že místo romantických motoráčků uvidíte na Šumavě tyto ,,žluťáky,,?

A nebo se červené šukafonní ropovody krásně vyjímají na fotkách a žluté Siemensy už by nebyly ono případně v Bafíku lze mít hlavu vystrčenou z okna? To jsou dvě věci, které šotouši neumí moc rozlišovat co se hodí do provozu a co se hodí na šotoúčely...
23.06.2010 (16:12)  
Výhledově se počítá s neobjednáním osobní dopravy na tratích 192 Číčenice – Týn nad Vltavou a 193 Dívčice – Netolice Žeby se v Blatné začalo výhledově opět jezdit s jednou provozní zálohou ? :-)
23.06.2010 (16:00)  
Snad ještě jednu poznámku:

návrh JŘ 2010/2011 bude ještě upravován, bude zveřejněn v červenci po zprovoznění domény www.jikord.cz

JIKORD s.r.o. byl zapsán do obchodního rejstříku 18. ledna 2010. Doména jikord.cz byla dle výpisu z NIC předběžně zaregistrována 22.12.2009, uhrazena pak byla 26.1.2010, tedy před více než pěti měsíci, přesto je dodnes bez jakéhokoliv obsahu. Zajímavé je i to, že dle výpisu z NIC není jejím vlastníkem JIKORD s.r.o., nýbrž jeden z jednatelů JIKORD coby fyzická osoba.

Pro srovnání: organizátor v Plzeňském kraji byl zapsán do obchodního rejstříku v dubnu 2010 a web mu v současnosti funguje.

Chcete-li na webu KÚ najít jakýkoliv kontakt na JIKORD, tak neuspějete. Fulltextové vyhledávání najde jen odkazy na jednání rady a zastupitelstva kraje. Inu dobře utajený organizátor ...

Vzhledem k tomu, jaká je současná praxe, lze jen těžko věřit tomu, že dojde ke zlepšení, jak zde tvrdí ing. Študlar.
registrovaný uživatel thingie  mail  
23.06.2010 (15:39)  
Tomáš Kraus: Naštěstí už nejsme v 80. letech, takže jsou k dispozici i menší a ekonomičtější autobusy než Karosa.

K dispozici sice jsou, ale co skutečně kraj za těch dvacet korun, co tu zaznělo, pořídí? Pokud se podívám na to co skutečně na regionálních autobusových linkách jezdí… propadám značné skepsi.
registrovaný uživatel thingie  mail  
23.06.2010 (15:24)  
Martin Jarath: Tady jde fakt čistě jenom o ten nucený výběr ze dvou možností, plus tu chybí aspoň trochu úvaha nad možnýma externalitama takového řešení v konkrétním případě. Že asi nemá vlak mezi Netolicema a Týnem smysl, nebo že žádný vlak do Netolic a/nebo Týna nemá smysl, to je určitě možné, asi i pravděpodobné, ale neplyne to z úvahy, že bus stojí tolik, vlak tolik, a jezdí tím x lidí. Nabízí se třeba otázka, zda by jeden vlak z Netolic ráno a večer zpátky, který by v Číčenicích nebo Dívčicích navazoval na vlaky, které se platí tak jako tak, nevyšel líp než x busů do všech světových stran. A když to samé nahradit busem, tak tady už bych se fakt divil, proč stačí jenom jeden. To už u skoro třítisícové vesnice zní podezřele.
23.06.2010 (15:04)  
Chtěl jsem se zeptat na tu trať do Netolic. Známej tam bydlí a z jeho vyprávění jsem se doslechl, že cestovat vlakem do Netolic je žůžo. Je jasné, že 810 je stroj svých kvalit a trať také, přesto však ... v čem je její kouzlo přesně :-) ?
23.06.2010 (15:02)  
thingie:
Pokud by se šlo jen podle nákladů, tak i přes všechny výhody (kterých ale zrovna na 192/3 vlak moc nemá) tam nemá cokoliv kolejového nárok. Leda by třeba v Netolicích někdo u tratě postavil panelák pro lopaťáky jezdící makat na Temelín. :-)
registrovaný uživatel thingie  mail  
23.06.2010 (14:51)  
„Cestou byli zástupci společnosti RegioJet prezentovány další plány dopravce“ Aneb oprav jednu chybu, vyrob novou.

Ivan Študlar:
autobusy reálně jezdí za dotaci okolo 20 Kč/ujkm, vlaky ČD za 95 Kč/vlkm - co má při obsazenosti 10-20 osob kraj zvolit?
A tohle je zase příklad tendenční otázky :-) Snaží se vést diskusi směrem výběru z dvou variant, přitom implicitně vylučuje třetí, kterou raději ani nezmiňuje -- zařídit aby ta obsazenost byla větší. Pročpak by nešlo to?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko