..: Nové vlaky pro regionální spoje v podkrušnohoří :..

Vogtlandbahn, foto: Ota PavlásekKarlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.

Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.

Desiro ve Staré roli, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, VT.018, Bad Brambach, 30. 9. 2007, foto: Miloš RegioSprinter, foto: MirKo

Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.

Karlovy Vary Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.

Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.

Žst. Cheb, foto: Jiří Randa, JRtrain Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.

Zdroj: České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 31.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
31.05.2010 (18:51)  
Viděl jsem že s desirem teď jezdil i pod dráty
31.05.2010 (18:47)  
Davidus135) A RegioJet chce Desira Classic nasadit na koridoru? O tom jsem nějak neslyšel. Naopak jsem slyšel o elektrických jednotkách Desiro ML, které s prvně jmenovaným mají společného jen jméno, a jsou to el. jednotky!
31.05.2010 (18:45)  
Davidus 135: Měli by mít ve správě také Hradec Králové a Pardubice. Ale nějak změny nepozoruji, korát Pardubice mají "nový" lokál a lékarnu
31.05.2010 (18:37)  
PS-které další budovy opravuje Grandi stazioni ?
31.05.2010 (18:36)  
Já nevim. Když přijde Jančura s desirem, všichni volaj sláva a píší o tom dlouhé články, a když s tím úplně samým vystoupí ČD, najednou je to hrůza, nesmysl, vyhozené peníze atd. Nenadáváte všichni už jen tak ze zvyku ? VždyT´tpřece tyto desira budou jezdit na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Navíc dnes už tyto jednotky jsou opravdu ekologicky málo škodlivé. Já mám radost, že konečně po letech se něco děje
31.05.2010 (18:25)  
No taky z toho nejsem odvázaný - v KV kraji jsou ty hlavní směry elektrifikované, a ten zbytek jsou vesměs takové cancourky, kde se ta RegioNova resp. RegioSprinter ještě docela snese. Tak proč motoráky, a proč za tři roky? Asi protože Škodovka se chystá vyrábět motoráky, a jak se nechala slyšet, vývoj každého nového vozidla prý musí trvat dva roky (co na tom že je to licenční, i to se musí dva roky vyvíjet).
Mimochodem, střídavý Flirt je tuším schválený na Slovensku, co by bránilo jeho schválení u nás? Dvousystémové Desiro Mainline (SNCB) už také existuje, koneckonců střídavé Desiro Classic (BDŽ) také.
registrovaný uživatel Eeeeeeda  mail  
31.05.2010 (18:24)  
Dopravě na trati 140 by pomohlo hlavně vedení vlaků v taktu. Současný systém, kdy vlaky jsou vedeny systémem náhodných výstřelů (nepočítám rychlíky, kde objednatelem je MD) a pokud možno několik minut po jízdě rychlíku, není nejšťastnější.

Dostat se z Varů do Chebu na výlet pomocí osobní Sonky je taky na broskev - osobák jede ve tři čtvrtě osm a další až ve čtvrt na dvě a mezi tím je pět a půl hodiny díra. Zlatej GVD před čtyřmi lety, kdy byl dvouhodinový takt rychlíků provázán s dvouhodinovým taktem osobáků :-(

Jedinou větší akcí posledních let, jak zvelebit karlovarské nádraží, bylo natažení ipy na střeše nad nástupišti. Vydržela do prvního většího větříčku a šla dolů :-) Osobně si myslím, že návštěva radikální islamistické skupiny by bylo to nejlepší, co by karlovarské horní nádraží mohlo potkat. Ale netřeba zoufat, za takových deset patnáct let spadne samo od sebe.
31.05.2010 (17:40)  
už za tři roky se možná něco stane! radujme se veselme se
31.05.2010 (13:14)  
Myslím, že když už se kupuje něco nového a zároveň to má přijít až za tři (!) roky, nebyl by problém mezitím zapůjčit prototyp elektrické jednotky ke schválení. Pravda, předpokládám, že schválení by bylo úspěšné... A na ten kousek do Kadaně (myslím, že tam nejsou dráty, nebo ano?) by byl nejspíš stejně lepší akumulátor, nebo to zadrátovat.

A pokud jde o ty Karlovy Vary - nebylo by lepší než stavět zbrusu novou budovu na okraji města se konečně začít zabývat osobním průtahem přes dolní nádraží? Ovšem, já zapomněl, že přímá trať z Mariánských Lázní do Karlových Varů, na níž ono městské nádraží leží, pro ČD neexistuje (proto taky nabízejí spojení přes Cheb :) - i když tam to asi bude i kvůli obratům a využití potřebných návazností). Krom toho ta stará budova by mohla být po opravě docela hezká, škoda jí.
registrovaný uživatel José 
31.05.2010 (12:44)  
Jen aby zde nejezdila vršovická desira..
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko