..: Nové vlaky pro regionální spoje v podkrušnohoří :..

Vogtlandbahn, foto: Ota PavlásekKarlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.

Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.

Desiro ve Staré roli, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, foto: bazala68 Desiro Vogtlandbahn, VT.018, Bad Brambach, 30. 9. 2007, foto: Miloš RegioSprinter, foto: MirKo

Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.

Karlovy Vary Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.

Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.

Žst. Cheb, foto: Jiří Randa, JRtrain Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.

Zdroj: České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 31.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Karlovarský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
01.06.2010 (12:49)  
Semík: A to "objednali"znamená co? Ode dne vyhlášení výsledků VŘ, nebo mezitím uplynula nějaká doba, než podepsali konečnou smlouvu na výrobu těch desir. ;-)
01.06.2010 (12:42)  
Osobně si myslím,že volba desir či stadlerů by nemusela být špatnou volbou zejména pro karlovarsko.Rozhodně by umožnila moderní a dnešku odpovídající dopravu a i vznik nových spojení v okolí KV.Spíše chci říci,už aby tu byli.Taková jízda Regionovou z Klášterce do Varů teda nic moc:-(
01.06.2010 (11:03)  
Fučida:
Ale jestli budou ty licenční Desira (Jak tomu budeme říkat? Prasiro?) "úspěšná", jako 109E, tak budou k dispozici někdy kolem roku 2020. :-(

Peníze z ROP je třeba vyčerpat do konce roku 2014. Tedy si ČD nebudou moci dovolit otálet a uvařžovaný rok 2013 tedy neskýtá příliš velkou rezervu pro případ, že se to na něčem zasekne. Navíc je třeba hledět i na cash flow dopravce. Domnívám se, že v tomto ohledu je pozdější pořízení pro dopravce spíše výhodnější.

lada:
Neverim vlastnim ocim. To jsou opravdu ta dnesni Desira nedotovana? Nebo zdrojovy clanek jednoduse lze?
Na německém území se jedná o dopravu objednávanou. Pokud je německý zemský objednatel ochoten na sebe vzít pokrytí fixních nákladů pořízení vozidla, tak si lze představit, že varibilní náklady se u nás již ufinancují bez krajské objednávky. Berte to ale spíše jako spekulaci podloženou přečtením nějakého novinářského textíku před pár lety.

Twix:
Nejsem si jist, ale myslím, že střídavý FLIRT je už schválen i pro naši síť.
01.06.2010 (11:03)  
Samozřejmě že šest Desir je technicky možné dodat mnohem dříve než za tři roky. Ale to nestačí. Důležité je i to, aby odběratel měl peníze na jejich zaplacení. Pokud ČD vědí, že ty peníze budou mít až za tři roky, pak je logické, že neslibují dřívější termín nasazení.

Z jízdy nafťáku pod dráty taky nemám velkou radost. Ale na druhou stranu je fakt, že největší zátěž pojede na elektřinu: rychlík je 5x těžší než Desiro a vlak plný uhlí je dokonce 30x těžší.
registrovaný uživatel Sim 
01.06.2010 (10:35)  
Tak ze to jde i rychleji, to se muzeme podivat v soucasnosti na koleje. Dokazuji to i CD se svym "odrazovacim" motorakem, ktery nasazujou na bezne spoje i tam, kde po skonceni divadylka zase budou dlouha leta jezdit sukafony (proto odrazovaci, jinak to vozidlo povazuji za velmi vhodne a melo tu byt uz davno i jinde, nez jen u hranic) ... zrovna tak to jde i u RegioJetu, ktery taky ma vlaky pronajate a jezdi "hned".

Takze jsem stale vice presvedcen o tom, ze tam nejaka habadura bude. At mi nikdo nerika, ze u serioveho vozidla musim na prvni kusy cekat dele nez pul roku od presne specifikace pozadavku... bez ohledu na to, zda se jedna o auto nebo vlak.
01.06.2010 (9:46)  
JP: Pozor, George_Couser píše o licenčních Desirech vyráběných v Prasu. Stadlery jsou zase jiná akce.
Je fakt, že by se tady asi spíš využila elektrická jednotka, ale jinak s tou naftovou verzí nevidím problém. Netuším, proč si tady někteří stěžují na akceleraci. Jel jsem s Regiojetem z Olomouce a akcelerace byla velmi dobrá. ČD rychlejší motorák nemají. Nevím, jak na tom bude ten Stadler.
Ale jestli budou ty licenční Desira (Jak tomu budeme říkat? Prasiro?) "úspěšná", jako 109E, tak budou k dispozici někdy kolem roku 2020. :-(

P.S. Krutas57: O 109E se ví jen to, že je po pár letech zpoždění puštěná do zkušebního provozu. Myslím, že na jakékoliv hodnocení úspěšnosti je ještě příliš brzo.
registrovaný uživatel Semík  mail  
01.06.2010 (9:37)  
George_Couser: Tak Bulhaři objednali v lednu 2005 Desira a v dubnu 2005 už 4 Desira jezdila v Bulharsku. Maďaři 22.03.2006 objednali Talenty a ještě v březnu 2006 už první jednotka byla v Maďarsku. Takže ne 3 týdny ,ale 1 týden. Takže pokud by ČD chtělo, mohlo si třeba pronajat stejné jednotky jaké chce provozovat a nasadit je během 14 dnů na plánované trasy. Výrobci jsou schopni bez problémů tak malou sérii udělat do 6 měsíců. To jen u nás se vymýšlí proč to nejde a proč to musí být drahé.
01.06.2010 (1:18)  
JP: Ono to nějak odporuje tomu, co jsem napsal?
01.06.2010 (0:50)  
GC) Jenže ono to kulhá na tom, že i ty Stadlery objednané letos nepřijdou letos, ale až... A z těch 33 žádný nepůjde na Pardubicko, Plzeňsko a Zlínsko, to pozor.
01.06.2010 (0:38)  
Koukám, že někteří zase neví, která bije, neuvažují v souvislostech a přitom si myslí, že snědli všechnu moudrost světa.

1. Kdybyste četli ŽP (a nejen ŽP :-D), tak víte, že se v první fázi (tj. to, co se bude objednávat ještě v letošním roce) nebude kupovat 6, ale 33 dvoudílných nízkopodlažních motorových jednotek (mimojiné se dočká i zlínský a plzeňský kraj).

2. Opravdu se tu někdo naivně domnívá, že výroba takové jednotky, pokud si ji objednám (byť se nejedná o nový typ vozidla) tak od objednání komponent, přes zařazení do fronty na dodělání dřívějších objednávek, svaření skříně, laku, montáž oživení apod. trvá třeba jen ty 3 týdny? Jen pro příklad - zkuste si někdo zavolat k dealerovi Škody, a poptejte se, když si hned objednáte třeba takového Yetiho 1.4TSI, za jak dlouho bude. Potom mu taky můžete říkat, co to je za blbost, že to přece musí být do večera smontováno... ;-)

3. Škoda (teda spíš Pars) nemusí nic složitě 3 roky vyvíjet - teda už má dávno vyvinuté vozidlo (pracuje e na tom přes 3 roky), které je z velké části licenční výroba, kdy kastli bude dodávat výrobce, který poskytuje licenci. Takže bych prosil mírnit vlhké sny některých brouků pytlíků...;-)
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko