..: Vítkovice Doprava představila lokomotivu na zemní plyn :..

703.821, Vítkovice Doprava (Veletrh Czech Raildays 2010), foto: Josef Petrák Ostrava — Unikátní modernizaci malého hnacího vozidla představila v úterý 15. června 2010 na mezinárodním veletrhu Czech Raildays 2010 firma Vítkovice Doprava, člen skupiny Vítkovice Machinery Group. Stroj řady 703.8 vznikl modernizací původní dieselové lokomotivy řady 703 úpravou pohonu na zemní plyn (CNG). Jedná se o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice; prototypový stroj 703.821 vznikl ve vítkovickém závodě během let 2009 a 2010. Na projektu se podílejí kromě Vítkovice Doprava také Výzkumný ústav železniční (VÚZ) a ČD Cargo. Během slavnostního představení stroje byl oznámen vstup čtvrtého partnera, Českých drah. Stroj je určen pro lehký posun na vlečkách a dopravu lehkých vlaků.

Video: Slavnostní uvedení lokomotivy do provozu

Video: Náhled do strojovny i na exteriér stroje

Představení prototypu 703.821, Vítkovice Doprava (Veletrh Czech Raildays 2010), foto: Josef Petrák Prototyp je vybaven spalovacím motorem TEDOM TG 250 AV. Trvalý výkon stroje je 180 kW, který je přenášen hydrodynamicky. Maximální rychlost 40 km/h. Výhodou nového pohonu je především ekologická stránka. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen dnes sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek. Prototyp vykazuje také menší hlučnost jak v kabině strojvedoucího, tak v exteriéru. Při maximálních otáčkách byly naměřeny hodnoty 74, resp. 80 dB u rekonstrukce proti 83, resp. 92 dB u původního stroje. Lokomotiva čeká na povolení Drážního úřadu ke zkušebnímu provozu.

Čtvrtý člen vývojového týmu, České dráhy, již avizovaly zájem o tuto technologii. Náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek uvedl, že dráhy uvažují o přestavbě lokomotiv řady 714 na pohon zemním plynem. Ty by našly uplatnění jako ekologičtější stroje pro provoz na tratích, kde jsou provozovány nyní. Sloužily by k tažení souprav složených z vozů lehké stavby.

Zdroj: Vítkovice Doprava, České dráhy; foto: Josef Petrák, video: Tomáš Vrabec


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.6.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
24.06.2010 (22:53)  
Pavel Svrcina: Vodík pravděpodobně energetickým nosičem budoucnosti není (o palivo se nejedná, bo se do něj nejdříve energie "musí vložit"). Současná technologie výroby vodíku, mnohonásobného stlačování, relativně malé energetické kapacity a transportu způsobuje, že na jednotku spotřebované energie je potřeba vyrobit nejméně dvojnásobek. Tedy účinnost příšerná. Jako vývojová větev dobrý, ale dopravu budoucnosti v tomto nevidím.
Lépe než přes vodík, je lepší do mašin tahat energii přímo po drátech, tam kde to opravdu nepůjde holt nějaké akumulační technologie.

Jinak plyn je čístý jen ve srovnání prastarými smraďochy, bohužel na české železnici častými. Například autobusové dieseley současných norem Euro 5 a EEV se jim rovnají, či je dokonce překonávají... (Některé plynové motory neplní normu EEV)
registrovaný uživatel Etienne  mail  
23.06.2010 (19:20)  
Jak říkám, pryč se zemním plynem. Další krize možná na obzoru a pokud si někdo myslí, že stabilnější bude dovážet plyn ze středoasijských -stánů... Ať žije alektřina, další blok Temelína a akumulátorové lokomotivy!
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
20.06.2010 (14:21)  
Petr Svrcina: Vodík se stane palivem budoucnosti až v okamžiku, kdy nebude k jeho výrobě třeba tolik energie. Za současného stavu smysl nemá.
20.06.2010 (0:43)  
Zajimavé že tu nikdo nezmínil palivo budoucnosti Vodik. http://www.trihybus.cz/ Stači to dat jen na koleje.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
17.06.2010 (20:56)  
Vousáči, převodovka zůstala původní, osobně jsem na té mašince pár věcí dělal. Stroj naposledy jezdil v depu Cheb, poté jej koupila spol. Vítkovice-Doprava.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
17.06.2010 (19:46)  
Sim: Jedno to rozhodně není, když se má plyn vyvětrat, kudy asi? Kde bývají odvětrávací šachty? Navíc nezůstane u stropu, ale smísí se se vzduchem.
registrovaný uživatel Sim 
17.06.2010 (15:32)  
Vousáč > mam stejne informace, tedy ze motor je staven na 250 kW a vykon je - kvuli puvodni prevodovce - elektronicky omezen na 180 kW.
17.06.2010 (14:46)  
Neví někdo,zda původní hydromechanická převodovka ČKD SRM na lokomotivě zůstala? Podle článku ne (je v něm napsáno hydrodynamicky),ale z jiných pramenů jsem se dověděl,že použitý spalovací motor je schopen i výkonů vyšších,které však původní převodovka,dimenzovaná na 180kW,nepřenese. Jinak k diskuzi: zemní plyn je jistě lepším palivem než nafta,ale podle mne je nejlepším řešení elektrizace a závislá hnací vozidla. Pochopitelně ne všude,na Vítkovických vlečkách by to byla blbost,ale třeba ta trať Praha-Dobříš by byla pěkná. I když 750 V ss asi není to pravé ořechové,pokud by se neuvažovalo o jakési jednosystémové tramvaji.
registrovaný uživatel mattto 
17.06.2010 (14:09)  
Vie niekto ako to je so startovanim studeneho motora,ze ci ma aj nadrz na naftu??ak nie tak je to super a drzim palce pri rozsirovani aj na ine vlecky. :)
registrovaný uživatel lwq  mail  
17.06.2010 (13:27)  
2 M 474 003 : jednak nechapu dost dobre tvoji (Vasi) obavu, ale dejme tomu.

Co se tyce jaderneho reaktoru v lokomotive - neni problem, ale - tech "ale" je vsak tolik, ze to neni mozne implementovat i kdyz by to bylo v zasade "temer" idealni.

Velmi blizko idealni stavu by byl "jakysi" fuzni termonuklerarni reaktor, ktery spotrebuje cokoliv se mu vpali do plasmy a vystupem je jen elektrina a teplo. Jenze to dost dobre neni mozne = ma to cas.
Nez se k tomu dojde tak CNG (ac se mi nelibi, ze to je zas(!) fosilni palivo), pripadne palivove clanky ci treba solarni energie, pripadne cokoliv jineho, pokrokoveho je jedine dobre.
Teoreticky : stavajici solarni panely maji ucinnost do 20%, kdyz jim ale ucinnost vylepsime na treba 60%, tak potrebujeme daleko mensi plochu na 1W, tedy sezeneme vic vykonu a ten muzeme ulozit (do baterii, setrvacniku) a navic, kdy bude mozne fotovoltaicky panel nanest jako film na cely povrch, tak je, ciste teoreticky, mozne jezdit ciste i takto.

Toliko ma "troska do mlyna" a drzim modernim technologiim a vubec vede palce, at prevalcuje konecne ropnou lobby :-)

EDIT: A k bezpecnosti plynu - zalezi dost na tom, co se presne stane, ale obecne jde rici, ze CNG je daleko bezpecnejsi nez nafta ci benzin a k vybuchu je treba prave uzavrenych prostor = venku to pujde tezko ...

... premyslim, ze plynova motorka na CNG, to by bylo terno - takovej fen (cti skutr maleho objemu) do mesta :-P ...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko