Ostrava — Unikátní modernizaci malého hnacího vozidla představila v úterý 15. června 2010 na mezinárodním veletrhu Czech Raildays 2010 firma Vítkovice Doprava, člen skupiny Vítkovice Machinery Group. Stroj řady 703.8 vznikl modernizací původní dieselové lokomotivy řady 703 úpravou pohonu na zemní plyn (CNG). Jedná se o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice; prototypový stroj 703.821 vznikl ve vítkovickém závodě během let 2009 a 2010. Na projektu se podílejí kromě Vítkovice Doprava také Výzkumný ústav železniční (VÚZ) a ČD Cargo. Během slavnostního představení stroje byl oznámen vstup čtvrtého partnera, Českých drah. Stroj je určen pro lehký posun na vlečkách a dopravu lehkých vlaků.
Video: Slavnostní uvedení lokomotivy do provozu
Video: Náhled do strojovny i na exteriér stroje
Prototyp je vybaven spalovacím motorem TEDOM TG 250 AV. Trvalý výkon stroje je 180 kW, který je přenášen hydrodynamicky. Maximální rychlost 40 km/h. Výhodou nového pohonu je především ekologická stránka. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen dnes sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek. Prototyp vykazuje také menší hlučnost jak v kabině strojvedoucího, tak v exteriéru. Při maximálních otáčkách byly naměřeny hodnoty 74, resp. 80 dB u rekonstrukce proti 83, resp. 92 dB u původního stroje. Lokomotiva čeká na povolení Drážního úřadu ke zkušebnímu provozu.
Čtvrtý člen vývojového týmu, České dráhy, již avizovaly zájem o tuto technologii. Náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek uvedl, že dráhy uvažují o přestavbě lokomotiv řady 714 na pohon zemním plynem. Ty by našly uplatnění jako ekologičtější stroje pro provoz na tratích, kde jsou provozovány nyní. Sloužily by k tažení souprav složených z vozů lehké stavby.
Zdroj: Vítkovice Doprava, České dráhy; foto: Josef Petrák, video: Tomáš Vrabec


Lépe než přes vodík, je lepší do mašin tahat energii přímo po drátech, tam kde to opravdu nepůjde holt nějaké akumulační technologie.
Jinak plyn je čístý jen ve srovnání prastarými smraďochy, bohužel na české železnici častými. Například autobusové dieseley současných norem Euro 5 a EEV se jim rovnají, či je dokonce překonávají... (Některé plynové motory neplní normu EEV)
Co se tyce jaderneho reaktoru v lokomotive - neni problem, ale - tech "ale" je vsak tolik, ze to neni mozne implementovat i kdyz by to bylo v zasade "temer" idealni.
Velmi blizko idealni stavu by byl "jakysi" fuzni termonuklerarni reaktor, ktery spotrebuje cokoliv se mu vpali do plasmy a vystupem je jen elektrina a teplo. Jenze to dost dobre neni mozne = ma to cas.
Nez se k tomu dojde tak CNG (ac se mi nelibi, ze to je zas(!) fosilni palivo), pripadne palivove clanky ci treba solarni energie, pripadne cokoliv jineho, pokrokoveho je jedine dobre.
Teoreticky : stavajici solarni panely maji ucinnost do 20%, kdyz jim ale ucinnost vylepsime na treba 60%, tak potrebujeme daleko mensi plochu na 1W, tedy sezeneme vic vykonu a ten muzeme ulozit (do baterii, setrvacniku) a navic, kdy bude mozne fotovoltaicky panel nanest jako film na cely povrch, tak je, ciste teoreticky, mozne jezdit ciste i takto.
Toliko ma "troska do mlyna" a drzim modernim technologiim a vubec vede palce, at prevalcuje konecne ropnou lobby :-)
EDIT: A k bezpecnosti plynu - zalezi dost na tom, co se presne stane, ale obecne jde rici, ze CNG je daleko bezpecnejsi nez nafta ci benzin a k vybuchu je treba prave uzavrenych prostor = venku to pujde tezko ...
... premyslim, ze plynova motorka na CNG, to by bylo terno - takovej fen (cti skutr maleho objemu) do mesta :-P ...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
