..: Vítkovice Doprava představila lokomotivu na zemní plyn :..

703.821, Vítkovice Doprava (Veletrh Czech Raildays 2010), foto: Josef Petrák Ostrava — Unikátní modernizaci malého hnacího vozidla představila v úterý 15. června 2010 na mezinárodním veletrhu Czech Raildays 2010 firma Vítkovice Doprava, člen skupiny Vítkovice Machinery Group. Stroj řady 703.8 vznikl modernizací původní dieselové lokomotivy řady 703 úpravou pohonu na zemní plyn (CNG). Jedná se o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice; prototypový stroj 703.821 vznikl ve vítkovickém závodě během let 2009 a 2010. Na projektu se podílejí kromě Vítkovice Doprava také Výzkumný ústav železniční (VÚZ) a ČD Cargo. Během slavnostního představení stroje byl oznámen vstup čtvrtého partnera, Českých drah. Stroj je určen pro lehký posun na vlečkách a dopravu lehkých vlaků.

Video: Slavnostní uvedení lokomotivy do provozu

Video: Náhled do strojovny i na exteriér stroje

Představení prototypu 703.821, Vítkovice Doprava (Veletrh Czech Raildays 2010), foto: Josef Petrák Prototyp je vybaven spalovacím motorem TEDOM TG 250 AV. Trvalý výkon stroje je 180 kW, který je přenášen hydrodynamicky. Maximální rychlost 40 km/h. Výhodou nového pohonu je především ekologická stránka. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen dnes sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek. Prototyp vykazuje také menší hlučnost jak v kabině strojvedoucího, tak v exteriéru. Při maximálních otáčkách byly naměřeny hodnoty 74, resp. 80 dB u rekonstrukce proti 83, resp. 92 dB u původního stroje. Lokomotiva čeká na povolení Drážního úřadu ke zkušebnímu provozu.

Čtvrtý člen vývojového týmu, České dráhy, již avizovaly zájem o tuto technologii. Náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek uvedl, že dráhy uvažují o přestavbě lokomotiv řady 714 na pohon zemním plynem. Ty by našly uplatnění jako ekologičtější stroje pro provoz na tratích, kde jsou provozovány nyní. Sloužily by k tažení souprav složených z vozů lehké stavby.

Zdroj: Vítkovice Doprava, České dráhy; foto: Josef Petrák, video: Tomáš Vrabec


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.6.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
17.06.2010 (13:17)  
NIcKON > ja po tom nijak nepatral, jen vim, ze proste "plynovky" do uzavrenych objektu v principu nesmi. Logicky mi prijde fuk, jestli se v hale plyn nahromadi u podlahy nebo u stropu, v obou pripadech to je spatne.

Coz nic ale nemeni na faktu, ze plyn neni tak nebezpecny, za jaky ho vetsina verejnosti povazuje. Zejmena ve srovnani s benzinem.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
17.06.2010 (12:56)  
Sim: Dobrý rozbor, ale v jedné podstatné věci se pleteš; do většiny podzemních garáží mají vjezd zakázán jen vozidla na LPG, u CNG totiž nemá opodstatnění (i když na řadě míst platí též). Metan je totiž, narozdíl od propan-butanu, lehčí než vzduch, čili nezůstane u země, ale rozptýlí se úplně stejně jako výfukové plyny a pravděpodobnost, že vznikne kritická výbušná směs, je mizivá, dokonce mnohem nižší, než u benzínu. Podobné je to s možností výbuchu nádrže - tlakové nádoby jsou nejenže nepoměrně ododlnější, než benzínové, ale při deformaci se otevřou na předem určeném místě a plyn zpravidla neškodně unikne do ovzduší. Jeho zapálení je opět nepoměrně méně pravděpodobné, než u nafty či dokonce benzínu a jeho velmi nebezpečných výparů. CNG je zkrátka mnohem bezpečnější než kapalná paliva, a to jak přímo, tak nepřímo.
17.06.2010 (12:02)  
podle mého soudu jezdí velmi dobře. na You Tube si přehrej MVI_1622.MOV , točil jsem na dni otevřených dveří.jeli jsme tím a fíra se vyjadřoval, že zatím dobrý.
jinak s ní ve Vítkovicích posunují běžně-netrčí v depu.
Vítkovice mají nově vybudovanou čerpací stanici na cng, i pro veřejnost a mají v plánu vyvinout motor pro osobní auta speciálně na cng.
ohledně autobusů - v Havířově je taky pár kopečků a autobusy tam jezdí běžně na plyn dlohodobě žádný problém.
registrovaný uživatel Etienne  mail  
17.06.2010 (10:25)  
Spíš než zemní plyn, závislý na dovozu, bych jednoznačně upřednostnil v železniční dopravě akumulátorový pohon - svého času se A.219 tak chválila, je škoda, že se dále nepokračovalo.
registrovaný uživatel Vezak  mail  
17.06.2010 (9:09)  
Když zde bylo zmíněno CNG v autobusech tak v Pardubicích byl od 1.11.2009 spuštěn provoz 7 autobusů na zemní plyn CNG včetně nové čerpací stanice stím že se počítá tento počet autobusů rozšířit o další 7 autobusů v roce 2010 a 6 kusů v roce 2011. Dopravní podnik vyhodnotil úsporu 45% na palivu a úsporu provozních nákladů kolem 30 %, což jsou velmi významné položky. V provozu se zatím neprojevily žádné vážné poruchy, které by měli vliv na jízdu s cestujícími. Stejný systém pro provoz využívají v současné době Dopravní podnik Ostrava, Liberec a využívají i ČSAD po celé republice s vysokou spolehlivostí.
registrovaný uživatel Sim 
17.06.2010 (7:57)  
M 474 003 > lidi se casto boji neceho, co neznaji. Ale staci si dat par veci dohromady:
- je v principu uplne fuk, jestli se prorazi naftova nebo plynova nadoba. Ovsem plynove nadoby jsou vyrabeny podstatne odolnejsi, nez naftove/benzinove nadrze. Proto se da predpokladat, ze prorazeni plynove nadoby v miste puvodni naftove je mene pravdepodobne.
- je v principu uplne fuk, jestli motor honi benzin, lihobenzin, drevoplyn, svitiplyn, propanbutan, nafta nebo zemni plyn. Pokud je na to motor optimalizovan a zkalibrovan na dany vykon, pak nema smysl zpusob pohonu resit a reci typu "do kopce jim dochazel dech" nemaji totiz co delat s pouzitou technologii "napajeni" pohonu, ale s instalovanym vykonem pohonne jednotky. Schvalne, co bude rychlejsi (klidne do kopce), plynova Skoda 120 nebo dieselova Multikara?
- pokud uz dojde k poskozeni naftove nadrze, je potreba ucinit vsechno proto, aby to "nechytlo" ... jinak je zatracene zle. U plynu je samosebou vhodne take ucinit protipozarni opatreni, ovsem riziko pozaru je nekolikanasobne mensi... proc? Plyn co utece z nadrze se prosterozptyli do atmosfery. Nebude delat louze ani potoky horlave kapaliny, nebude pronikat do pudy a kontaminovat ji. Naopak proste "utece do luftu" a protoze to je plyn cerpany ze zeme, z hlediska ekologie se jedna o prakticky zanedbatelnou havarii, protoze k unikum zemniho plynu do atmosfery probiha v prirode samovolne.
- jedine podstatne riziko vznika v uzavrenych prostorach. Typicke jsou patrove garaze pro automobily, servisy nebo STK uvnitr budov, kam LPG/CNG auta nesmi. Duvod je prosty a jasne plyne z predchoziho odstavce.

Takze ano, nevyhody to samozrejme take ma, ale takhle je to se vsim. Dulezite je, zda tyto novou technologii zpusobene problemy dokazi prinosy prevalcovat, nebo ne. Ovsem pokud si nejaka firma poridi tuto masinu na vlecku ve venkovnim provozu a zridi si tankovaci stanici (nebo si upravi tu, co uz ma pro tankovani svych aut a jesterek), v podstate uz ji v souvislosti s provozem takoveto masiny cekaji jen "svetle zitrky".
17.06.2010 (6:22)  
Princip plynového motoru je stejný ať je na jakýkoli plyn. Mnohokrát se psalo že se při posunu prorazila naftová nádrž a došlo k požáru. Tohle umístění se mi vůbec nelíbí. Autobusy na CNG do kopce ztrácejí výkon, tam kde jezdím už nejezdí. Je to velmi nepříjemný pocit vlézt do monstra, které má plnou střechu natlakovaných bomb s prudce hořlavým plynem. Opakuji, že někdo shrábl penízky. Ono se před 50 lety předpokládalo, že se podaří umístit atomový reaktor do lokomotivy, taky z toho nějak sešlo.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.06.2010 (20:01)  
M 474 003: Ehm? Počet autobusů na CNG se utěšeně rozrůstá jak ve světě, tak u nás. Co do bezpečnosti je na tom stlačený zemní plyn o poznání lépe, než jedovatý svítiplyn. Princip určitě není tentýž, čili bych s tím vynalézáním vynalezeného brzdil. Narozdíl od akumulátorového pohonu s sebou nemusí lokomotiva tahat tuny akumulátorů, jejichž živostnost je navíc omezená a s přibývajícím věkem (= nabíjecími cykly) se snižuje kapacita. Toto u CNG nehrozí, při teoreticky srovnatelném dojezdu dvou kusů shodného typu vozidla, vybaveného tím či oním principem.
16.06.2010 (17:44)  
Tady nejde o efektivitu, ale o to, že někdo shrábl penízky. Vynalézá se vynalezené, první spalovací motory s vnitřním spalováním byly na svítiplyn. 714+010 je jediný způsob jak tohle použít, dovede si někdo představit bomby na střeše 810? S autobusů to už nějak zmizelo, asi to nebylo tak úplně bezpečné. Já bych uvítal akumulátorovou lokomotivu pro tyhle výkony, nebo akumulátorový elektrický vůz, a elektrifikaci i vedlejších tratí, třeba i soustavou 750V třeba z Prahy do Dobříše.
registrovaný uživatel Sim 
16.06.2010 (16:05)  
Velmi zajimavy pocin a drzim palce. Ovsem na zadek me posadila informace o tom, ze happy hovezi planuji CD provozovat dlouhodobe k tahani sukovleku, coz je z hlediska efektivity samo o sobe blbost. Masina ma 65 tun, pokud poveze 4 vleky o celkove vaze 60 tun => vic nez polovina vykonu padne na rozhybani masiny.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko