Ostrava — Unikátní modernizaci malého hnacího vozidla představila v úterý 15. června 2010 na mezinárodním veletrhu Czech Raildays 2010 firma Vítkovice Doprava, člen skupiny Vítkovice Machinery Group. Stroj řady 703.8 vznikl modernizací původní dieselové lokomotivy řady 703 úpravou pohonu na zemní plyn (CNG). Jedná se o první lokomotivu s tímto pohonem v České republice; prototypový stroj 703.821 vznikl ve vítkovickém závodě během let 2009 a 2010. Na projektu se podílejí kromě Vítkovice Doprava také Výzkumný ústav železniční (VÚZ) a ČD Cargo. Během slavnostního představení stroje byl oznámen vstup čtvrtého partnera, Českých drah. Stroj je určen pro lehký posun na vlečkách a dopravu lehkých vlaků.
Video: Slavnostní uvedení lokomotivy do provozu
Video: Náhled do strojovny i na exteriér stroje
Prototyp je vybaven spalovacím motorem TEDOM TG 250 AV. Trvalý výkon stroje je 180 kW, který je přenášen hydrodynamicky. Maximální rychlost 40 km/h. Výhodou nového pohonu je především ekologická stránka. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen dnes sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic, ale také i karcinogenních látek. Prototyp vykazuje také menší hlučnost jak v kabině strojvedoucího, tak v exteriéru. Při maximálních otáčkách byly naměřeny hodnoty 74, resp. 80 dB u rekonstrukce proti 83, resp. 92 dB u původního stroje. Lokomotiva čeká na povolení Drážního úřadu ke zkušebnímu provozu.
Čtvrtý člen vývojového týmu, České dráhy, již avizovaly zájem o tuto technologii. Náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek uvedl, že dráhy uvažují o přestavbě lokomotiv řady 714 na pohon zemním plynem. Ty by našly uplatnění jako ekologičtější stroje pro provoz na tratích, kde jsou provozovány nyní. Sloužily by k tažení souprav složených z vozů lehké stavby.
Zdroj: Vítkovice Doprava, České dráhy; foto: Josef Petrák, video: Tomáš Vrabec
Coz nic ale nemeni na faktu, ze plyn neni tak nebezpecny, za jaky ho vetsina verejnosti povazuje. Zejmena ve srovnani s benzinem.
jinak s ní ve Vítkovicích posunují běžně-netrčí v depu.
Vítkovice mají nově vybudovanou čerpací stanici na cng, i pro veřejnost a mají v plánu vyvinout motor pro osobní auta speciálně na cng.
ohledně autobusů - v Havířově je taky pár kopečků a autobusy tam jezdí běžně na plyn dlohodobě žádný problém.
- je v principu uplne fuk, jestli se prorazi naftova nebo plynova nadoba. Ovsem plynove nadoby jsou vyrabeny podstatne odolnejsi, nez naftove/benzinove nadrze. Proto se da predpokladat, ze prorazeni plynove nadoby v miste puvodni naftove je mene pravdepodobne.
- je v principu uplne fuk, jestli motor honi benzin, lihobenzin, drevoplyn, svitiplyn, propanbutan, nafta nebo zemni plyn. Pokud je na to motor optimalizovan a zkalibrovan na dany vykon, pak nema smysl zpusob pohonu resit a reci typu "do kopce jim dochazel dech" nemaji totiz co delat s pouzitou technologii "napajeni" pohonu, ale s instalovanym vykonem pohonne jednotky. Schvalne, co bude rychlejsi (klidne do kopce), plynova Skoda 120 nebo dieselova Multikara?
- pokud uz dojde k poskozeni naftove nadrze, je potreba ucinit vsechno proto, aby to "nechytlo" ... jinak je zatracene zle. U plynu je samosebou vhodne take ucinit protipozarni opatreni, ovsem riziko pozaru je nekolikanasobne mensi... proc? Plyn co utece z nadrze se prosterozptyli do atmosfery. Nebude delat louze ani potoky horlave kapaliny, nebude pronikat do pudy a kontaminovat ji. Naopak proste "utece do luftu" a protoze to je plyn cerpany ze zeme, z hlediska ekologie se jedna o prakticky zanedbatelnou havarii, protoze k unikum zemniho plynu do atmosfery probiha v prirode samovolne.
- jedine podstatne riziko vznika v uzavrenych prostorach. Typicke jsou patrove garaze pro automobily, servisy nebo STK uvnitr budov, kam LPG/CNG auta nesmi. Duvod je prosty a jasne plyne z predchoziho odstavce.
Takze ano, nevyhody to samozrejme take ma, ale takhle je to se vsim. Dulezite je, zda tyto novou technologii zpusobene problemy dokazi prinosy prevalcovat, nebo ne. Ovsem pokud si nejaka firma poridi tuto masinu na vlecku ve venkovnim provozu a zridi si tankovaci stanici (nebo si upravi tu, co uz ma pro tankovani svych aut a jesterek), v podstate uz ji v souvislosti s provozem takoveto masiny cekaji jen "svetle zitrky".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.