..: České dráhy mění tarif – nové produkty jsou malou revolucí :..

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.

eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte

eLiška ČD (logo), foto: České dráhy Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.

eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket

Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.

eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko

Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.

Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.

RelaceCena
Praha – Lipsko29 eur
Praha – Erfurt39 eur
Praha – Frankfurt nad Mohanem49 eur
Praha – Kodaň/Aarhus59 eur

Další novinky

A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.

Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.

Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.6.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
06.06.2010 (16:46)  
M: Kouzlo je v tom, kolik míst v těch kontingentech je- to totiž nikdo nikde nezveřejňuje. A pokud máme např. kontingent 5 míst v lehátkovém voze a stejný počet v lůžkovém voze, není problém je vyprodat 3 měsíce předem: pár lidí se v celé Evropě určitě najde.
Ale šlo mi o něco jiného: současná "tarifní politika" všech evropských drah (kupodivu bez výjimky) je stavěná na tom, že máme loterii a na koho nevybyde, nezbývá už jiná možnost, než si koupit základní NRT jízdenku+příplatky. A tohle spoustu klientely od vlaků odradí- v krajním případě jedou jen ti, na které vyjde kontingent a jinak vlak zeje prázdnotou. A protože je vlak "nevyužívaný", zruší se, takže ve výsledku se třeba i do relativně blízkého Říma nedá rozumně dostat: mám-li ze zaalpské oblasti všeho všudy 2 "poloviční" noční vlaky (ve dne jen pár švýcarských ex-CIS a omezené spojení na relaci Mnichov-Bologna, kde se nedá koupit žádný lístek, platný i na vlaky před Mnichovem nebo za Bolognou a vice versa, tudíž loterií je nutno hrát hned několik), není opravdu problém ten kontingent vyprodat.
Speciálně ty české eShopové nabídky jsou úsměvné, protože je to jenom na přímé vlaky a tím pádem do míst, kde to málokdo plánuje měsíce předem. Prostě když mám chuť jet příští víkend do Štětína, tak tam pojedu, ovšem nabídka nejspíš bude nevyužitelná. Ještě že v tomhle případě se dá jet levně na NRT přes Polsko nebo na Schönes Wochenende.
A s tím Londýnem jsem to právě minulý týden zkoumal- v tomhle konkrétním případě se jednalo o to, kam bych mohl jet na pár dní kolem 28.10. (bo dovolené málo) v případě, že v září budou v práci prémie. A zjištění je takové, že pokud v polovině září zjistím, jestli peníze na cestu mám nebo ne, tak tahle destinace padá, protože London Spezial bude vyprodaný a tolik peněz aby bylo na NRT jízdenku případně Interrail+ 2x ES příplatek á 75 EUR (cenově vychází obě varianty skoro stejně) zcela určitě nebude. Takže buď letecky nebo někam jinam- nejlépe na východ, kde je NRT tarif i pro českou kapsu ještě únosný. Když to člověk srovná třeba s 90. léty, kdy byly jednak síťové jízdenky Eurodomino a Interrail méně restriktivní a (nejen pro nás na východě) i trochu levnější a kromě nich se po celé Evropě dala poskládat řada různých CityStarů (že nebyly v nabídce ČD nevadilo, protože si je člověk mohl koupit třeba na začátku cesty v Drážďanech), tak tohle je jednoznačný úpadek. Prostě mi chybí vrstva slev (třeba ne tak výhodných jako loterie), které by nebyly vázané na omezený kontingent míst v konkrétním vlaku.
registrovaný uživatel M 
06.06.2010 (15:17)  
Polik - takze co navrhujes?
Aby to vyhledavalo spojeni nasledovne?

Spoj A, prijezd X:00
Spoj B, odjezd X:03 **pozor, pokud jste stari a pomali, tak vam to mozna ujede

Spoj A, prijezd X:00
Spoj B, odjezd X:07

Jinymi slovy, aby tam vsechny pripoje byly znasobeny podle delky prestupu?
registrovaný uživatel M 
06.06.2010 (15:14)  
SzKT - no a Ceske drahy se taky opici po ostatnich drahach a maji webovy stranky, prodavaji jizdenky po internetu, atd. atd. Ani tohle totiz CD nevynalezly prvni.
K cemu vlastne je zeleznici eshop s listkama?
DB London Spezial je proste nabidka na first moment slevu. Jestli nevis, kam a jestli pojedes za dva mesice, tak si to holt nekupuj no. Nebudes je uverovat a oni ti nedaji nizsi cenu. To je ten princip.
Pokud by byla pravda, ze se na kratsi vzdalenosti lide rozhoduji az mesic pred odjezdem, tak to mi teda vysvetli, jak je mozny, ze se ty kontingenty vycepraji? Moznosti jsou dve - bud DB lzou a nic nenabizi nebo se mesic pred odjezdes rozhodujes TY a ostatnim to nevadi a klidne si to koupi i dva mesice predem. Osobne pak tipuji moznost cislo 2.

PS: Do Tuniska se lita, protoze je to daleko? No svym zpusobem mas pravdu, protoze pres Turecko je to fakt daleko:-))
registrovaný uživatel Polik  mail  
06.06.2010 (14:46)  
MZ: V Idosu je vícero vtipů. Pokud pominu že jim tam občas chybí nějaké vlaky (byť to už zdá se opravili), tak jsem si kdysi stěžoval, že mi to při zadání hledání ze zastávky Kolovraty (vlak) od času X najde vlaky až od X+5min. Bylo mi odpovězeno že je tam nějaká nástupní hrana takové délky. Akorát jsem později náhodou zjistil, že když dám zobrazit následující spoje a existuje vlak spadající do času (konec hledání) až (konec hledání + 5 minut), tak ho to nevypíše vůbec. Odpověď byla "předáno dál", tuším že už to bude víc než rok, chování přetrvává.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
06.06.2010 (14:39)  
Úžasné- ČD se opičí po ostatních evropských drahách a zavádí 3000 různých tarifních kombinací. Bohužel jsem se tu nedočetl, zda budou dáhy garantovat tu "druhou" cenu eLiškjy opravdu 3 hodiny před odjezdem vlaku- v tom případě by to použitelné bylo. Ovšem u těhle loterií to bývá zpravidla tak, že lístků bývá omezený kontingent a ten když se vyprodá, má klientela smůlu. Osobně tam žádný pokrok nevidím- síťové jízdenky typu ČD-Net, Libnet nebo Egronet se naštěstí neruší a na občasné cestování není zákaznické jízdné o tolik dražší, než aby se člověk musel podrobovat různým restrikcím.
Jinak je ovšem úžasné, jak modré gumy v celé Evropě jen bezduše kopírují cenovou politiku nízkorozpočtových aerolinií a pak všichni sborem hořekují nad úbytkem cestujících- DB nevyjímaje. Problém je totiž v tom omezeném kontingentu: třeba na papíře skvělá nabídka DB London Spezial za 59 EUR odkudkoliv z Německa do Londýna je lákavá, nicméně v tuto chvíli se dá koupit nejdřív na polovinu srpna. A skutečně netuším, kam a zda vůbec někam za 2 měsíce na prodloužený víkend pojedu. Takhle dlouho dopředu plánuju vysloveně dlouhé cesty, které je nutné dobře připravit- např. Řecko, Tunisko apod. Tam se ovšem létá, protože to jsou vzdálenosti na železnici už poněkud dlouhé. Na kratší vzdálenosti se lidé obvykle rozhodují impulzivně třeba měsíc před odjezdem a to už loterie obvykle nebývají k mání. Kdyby byly dráhy monopol, tak je to dokonalá politika, protože část cestujících by se naučila každou cestu dlouho dopředu plánovat a druhá část by solila mastný základní tarif. Ovšem dráhy (na rozdíl od aerolinek na dlouhé vzdálenosti) monopol nemají: když do toho Londýna budu chtít, můžu tam jet ještě autem, autobusem nebo letět. Takže ve výsledku dráhy spláčou nad výdělkem a stále více vlaků se musí dotovat z veřejných rozpočtů, případně pro nevyužití rušit. Kvli tomu je mezinárodní železniční doprava stále méně použitelná a unijní modré gumy už to ani neřeší- pro ně je to tak pohodlnější. Pořád čekám, kde už někoho napadne spásná myšlenka, že železnice je něco jiného než letecká doprava a tudíž musí nabízet jiné produkty: na bázi síťových jízdenek a relační slevy á la Citystar, dostupné bez omezení i pár dní před odjezdem (a bez "Zugbindungu"). Ale asi čekám marně- trpné vyklízení trhu zjevně drážním manažerům vyhovuje...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
06.06.2010 (11:32)  
Liberec - Pardubice sporoticket za 200?? To je nějaký překlep ne? Zpět je to za 120, to jinak moc sporo není :D
registrovaný uživatel M 
06.06.2010 (1:16)  
Tohle ale se znalosti mista nesouvisi. Muzu si vyhledat spojeni metro-tram s prestupem ve stanici, ve ktere jsem v zivote nebyl a "pochopim" to.
Tim "to" myslim to, ze IDOS mi nenabidne vazbu s prestupem 3 minuty, ale 13 minut. Tohle bych dokazal pochopit, i kdyby IDOS vyhledaval spojeni i v Hamburgu...

Ten mudrlant holt stal pred volbou - nechat tam i 1minutove "pripoje" a riskovat, ze mu lidi budou nadavat, protoze kdyz pet krizovatek pred zastavkou blbe blikne "zelena", tak se ty saliny seradi opacne nez maji a druha ujede prvni.
Nebo je tam nenechat a objevi se zase mudrlant MZ. Takze vzdy ho nekdo zkritizuje.
Ano, co by mozna slo - vyhledat i 1 (nebo 0) minutovy prestup, ale s poznamkou "mozna vam to ujede". Problem je v tom, ze lidi by si zase pokladali otazku "a kdyz mi to ujede, tak kdy jede dalsi" a byli bysme tam, kde ted - u zkusenych uzivatelu...
05.06.2010 (18:34)  
M : problém je v tom, že tohle vyhodí IDOS pouze za předpokladu, že vyloučíte vyhledávání se standardními (dopravcem stanovenými) přestupními dobami a zvolíte si individuální přestupní dobu... Tak jako já neznám Plzeň / Ostravu / Brno, tak obyvatel těchto (a dalších) lokalit, nezná pražský dopravní zeměpis, tak spoléhá na to, že vyhledávač nabídne nejrychlejší spojení ... nemůže tušit, že nějaký mudrlant v DP rozhodl, že standardní doba bude 2 minuty i když přestupujete v témže bodě ... a pro spoje jedoucí za sebou v minutovém odstupu by stačila "nulová" doba.
Mám zato, že IDOS není určen primárně pro "šotouše", ale naopak pro nešotouše (vyhýbám se jinému výstižnějšímu výrazu ...), zejména mimopražské, tím spíše, že IDOS je dostupný ze zahraničí a umí komunikovat cizojazyčně.

babilon : v období 8, případně 10 minutového intervalu je to s přestupem celkem jedno.
U polonočním provozu s 20 minutovým intervalem, zejména při zrušení tramvajové linky nabízející alternativní přestup (místo přestupu A>B v místě X se přestoupí C>D v místě Y) je to otravné.
registrovaný uživatel M 
04.06.2010 (20:18)  
Reseni zkuseneho uzivatele - IDOS mu vyhodi 10 spojeni, ze kterych je patrne, ze vsechny A prijizdeji v X5 a vsechny B odjizdeji v X6, takze pochopi, ze kdyz to klapne, tak nebude cekat 11 minut, ale jen minutu.
Je pravda, ze by to mohlo byt i naopak, tzn. ze by to ten pripoj naslo. Jenze tenhle vysledek by i nezkuseni uzivatele brali jako dany...


Mne osobne neni treba jasny, proc v Brne velmi casto autobusy pousti (ve smeru od Vinohrad) u Delnickeho domu salinu, ale tak nejak jsem s tim pocital a to navzdory tomu, ze by tam mel byt podle JR autobus dokonce driv...
04.06.2010 (19:19)  
Téoz: Děkuji.
M.Z.: Vzhledem k tomu, že ty tramvaje tam mají i několik desítek minut zpoždění (dnes v odpolední špičce), tak detaily typu minutový přestup je zbytečné řešit.
  1 2 3 4 5 6 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko