..: České dráhy mění tarif – nové produkty jsou malou revolucí :..

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.

eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte

eLiška ČD (logo), foto: České dráhy Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.

eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket

Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.

eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko

Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.

Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.

RelaceCena
Praha – Lipsko29 eur
Praha – Erfurt39 eur
Praha – Frankfurt nad Mohanem49 eur
Praha – Kodaň/Aarhus59 eur

Další novinky

A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.

Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.

Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.6.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
07.06.2010 (1:33)  
rpet: tohle je, co o tom vím já, amatér, jestli tomu tady někdo rozumíte, tak to upřesněte:


Pokud jde o ČR, tak databázi tarifů ČD si nekoupíte, protože žádná neexistuje (dosud vlastně žádná ani nebyla potřeba, protože tarif byl v podstatě velmi jednoduchý, resp. vůbec neměl "databázovou strukturu").
Existuje databáze jízdních řádů CIS, http://www.chaps.cz/cis.asp, která existuje ze zákona, popis formátu je veřejný a zdarma, a kterou exkluzivně spravuje firma Chaps, která žádné veřejné podmínky pro poskytnutí dat z ní nemá.

CIS samotný ovšem tarify neobsahuje, to málo, co je z tarifů v IDOSu (km ceník ČD, vybraných bus firem a vybraných IDS) tam (asi) dávají v Chapsu ručně z toho, co mají dopravci na webu nebo pošlou mailem.


Na úrovni Evropy existuje databáze jízdních řádů MERITS http://www.uic.org/spip.php?article2223 .Taky neobsahuje tarify a podmínky přístupu k ní taky nejsou veřejné. Veřejný je akorát formát, ovšem jeho popis není zdarma, ale za 155 EUR.

Na tarify tu byly sešity TCV, které se ale používají čím dál míň a teď už to je hlavně na železnicích samotných a jejich vzájemných dohodách. Takže tarifní data dnes už zřejmě ani nikde pohromadě nejsou.


A ještě tu máme třetí "level". Kromě databáze jízdních řádů a databáze tarifů potřebujete ještě rezervační systém s aktuální obsazeností, dostupností kontingentů atd. Na to je na evropské úrovní ARES, ale taky v něm už asi není všechno ...
registrovaný uživatel Oto 
07.06.2010 (1:04)  
R.U.R: Tuhle funkcionalitu v IDOSu v podstatě zajišťuje pole "čas na přestup".

Ne tak docela. "Minimální čas na přestup" aplikuje na všechny přestupy stejný čas. To řešení, o kterém jsem mluvil, má stále pro přestupy různé časy. Akorát se liší podle volby risk/nerisk. Může to být např. dvojnásobek, ale klidně i obecnější.
registrovaný uživatel rpet  mail  
07.06.2010 (0:52)  
@Oto, RUR, kobros: tak jsem se asi zase objevil v realite: ted prave testujeme implementaci databaze RoyalMail pro Post-Code/address/tarif finder do naseho systemu tak, aby se dala udelat shared service (zakaznik-nase firma-royalmail-prijemce). paradoxne nejjednodussi byla prave implementace databazi a scriptu v zavislosti na checkpiontech RoyalMail - byt to stalo 3000 liber. za to totalnim vopruzem byla administrativa - tolik lejster jsem snad v zivote jeste nevidel, porad me boli zapesti od podepisovani.

proto nejak nechapu, proc by to nemelo jit i s CD, snad tarify tajny nejsou a databazi vcetne offline aktualizaci by melo jit koupit?? ono vlastne pri rozumny koncepci vsech zucastnenych v IDOS a jinych ruznych gulasich by to melo bejt pomerne splavny... nebo je tu varianta, ze jsem opet pretazenej a vubec mi to nemysli...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
06.06.2010 (23:25)  
Oto:
Tuhle funkcionalitu v IDOSu v podstatě zajišťuje pole "čas na přestup".
registrovaný uživatel Oto 
06.06.2010 (21:23)  
M: co kdyz ty prestupy budou dva nebo dokonce tri?

Tak se stejný typ použije pro všechny přestupy. Není třeba vytvářet žádné varianty v počtu exponenciálně rostoucím.

Výsledkem bude stále jen jedna varianta - ovšem místo přestupních dob např. (1 min, 2 min, 1 min) bude mít přestupní doby (3 min, 5 min, 3 min).

Myslím, že jsem to v nějakém zahraničním vyhledávači dokonce viděl, akorát se to nejmenovalo "risk", ale "rychlost chůze", ale v principu to bylo totéž.

Mimochodem hledání "plánu B" v offline IDOSu existuje už dlouho. Je to volba "Pozdější spojení z ...".
06.06.2010 (21:02)  
SzKT : k těm kontingentům - k dobách bolševikových se vlakem jezdilo k Černému moři nejen zvláštními, ale i letními pravidelnými vlaky. V nich byly řazena vesměs lehátka. Předprodej se zahajoval podle obecných pravidel 60 dní předem. Když jste ovšem přišel minutu po zahájení prodeje, tak jste měl třebas s Mangalíí (R 1377 Mamaia) smůlu. Lehátka, často i místenky byly vyprodány.
ČSD totiž měly dva termíny předprodeje - jeden pro běžný substrát, druhý pro substrát cestovek. Cestovky si blokly kapacitu pro své zájezdy, takže individuální cestující měl smůlu ... Cestovky to přišlo levněji než objednávat si zvláštní vlak, nehledě na to, že pro další speciály už lehátka nebyla...
registrovaný uživatel M 
06.06.2010 (20:39)  
Téoz - souhlas. V podstate jde o stejnou diskusi jako o "slozitem tarifu". Byl tady jeden, ktery chtel jen cenik pro IN a pro deti (a mozna jeste jeden) a ostatni zrusit. Pritom ty chtene prece ma a k pouzivani tech navic ho nikdo nenuti...
Londyn je to samy
registrovaný uživatel M 
06.06.2010 (20:36)  
Oto - co kdyz ty prestupy budou dva nebo dokonce tri? Pak aby tam byl nejakej posuvnik mezi konzervativnim a agresivnim cestovatelem...
A taky se to jaksi zesloziti - ono i ten agresivni (riskujici) cestovatel jiste bude chtit i ten svuj plan B, takze tu kazdyho prestupu budou muset byt dve pokracujici vetve.
No a ciste teoreticky - kdyz budou dva prestupy a budeme chtit vytvorit tri strategie (konzervativni, agresivni a stredni cestu) a najde to tri postupne odjezdy z vychozi stanice, tak z toho mame krasnych 27 spojeni. Skutecne si nemyslim, ze tohle lide oceni. No ale mozna jo...
registrovaný uživatel Oto 
06.06.2010 (19:44)  
takze co navrhujes?
Aby to vyhledavalo spojeni nasledovne?

Spoj A, prijezd X:00
Spoj B, odjezd X:03 **pozor, pokud jste stari a pomali, tak vam to mozna ujede

Spoj A, prijezd X:00
Spoj B, odjezd X:07


Ideální by bylo, aby pro každou přestupní vazbu byly dva časové údaje. Jeden "riskantní" a druhý "v pohodě". A uživatel by zvolil typ hledání. Jedu-li do hospody, zvolím první možnost, naopak jedu-li na letiště, zvolím druhou.
registrovaný uživatel Téoz  mail  
06.06.2010 (17:34)  
SzKT a další:
CityStar je celkem široce použitelný, ne? ten výčet zemí je dost příjemný (a zas tak super restriktivní neni-zhlediska podmínek zakoupení a použití)
+ skupinová mezinárodní sleva použitelná..
+ "CityStar" pro Česko... je vlastně naše skupinovka se zpáteční slevou
+ jak píšete různé zj. regionální síťové lístky...
+ interrail neni nikterak předražený.. (je problém s rezervací na EST, ano, to je...EST je prostě cenově dost problematický)
+ další nabídky na východ/západ...

Co byste ještě chtěl/i? (hold jezdit za pár korun po západní evropě nepůjde a vydávat levnější lístky pro "výchoďáky", to už by v dnešní době neprošlo.. + řekl bych, že provoz vlaku je mnohonásobně drazší než autobusů, taky se mi to může nelíbit, ale je to dnešní ekonomický fakt - zas ale kolik lidí se přepraví do/v západní evropě busem a kolik vlakem, to je pak zásadní zjištění..)

Jo a do Sczeczina.. můžete klidně příští pátek vyrazit na víkend, z bad schandau do stanice tantow za 29€... a pak je to jen přes hranice...

A London-Spezial... je fakt smutný, že je dostupný na 9. června (ano, dnes jsme 6. !!!) - ano, za tři dny se vyráží... za 89€ z Marktredwitz do Londýna... z Dražďan někdy kolem 20. června... a 4. července i za 69€...
A i kdyby ne, tak je pochopitelný, že tak levné lístky nejsou jednoduše dostupný, vždyť se stačí podívat na normální ceny eurostaru...

Tak co, měníte názor?
Hodně zdaru a krásné cestování!!
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko