Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.
eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte
Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.
eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket
Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.
eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko
Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.
Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.
Relace | Cena |
---|---|
Praha – Lipsko | 29 eur |
Praha – Erfurt | 39 eur |
Praha – Frankfurt nad Mohanem | 49 eur |
Praha – Kodaň/Aarhus | 59 eur |
Další novinky
A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.
Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.
Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
Ten komu je dotaz určen buď skutečně nerozumí otázce nebo není schopen odpovídat "v lidštině" nebo prostě pro danou situaci není řešení známo, podle modelu - ke katastrofě nemůže dojít, protože předpisy jsou nastaveny tak, aby k ní nemohlo dojít ...
Před několika desítkami hodin jsem upozornil na skutečnost, že vyhledávač IDOSUniversal nedokáže najít tramvajové spojení s přestupem mezi linkou A a B u téhož označníku za situace, že linka B jede minutu po lince A. Měl jsem zato, že pražský Dopravní podnik nějak opomenul upravit údaje "standardní přestupní doba" mezi linkami jedoucími k témuž označníku (týmž směrem)... v návaznosti na změnu trasování linek z důvodu výluky v prostoru Anděl.
Načež jsem se z odpovědi dozvěděl, že u daného označníku je za standardní dobu na přestup počítáno se dvěma minutami a "zkušený uživatel" si s problémem umí poradit.
Tedy zkušený uživatel, který zná dopravní zeměpis, má jakousi znalost vedení linek, kterému se nezdá, že výluka v prostoru Anděl by měla mít za následek tak katastrofální prodloužení cestovní dob.
Dopravní "balík", který se spoléhá na to, že vyhledávač IDOS mu najde to nejlepší spojení má smůlu, protože ho ani ve snu nenapadne, aby si měnil standardní doby. Ty přece dělali odborníci ...
Domníval jsem se, že vztah Dopravního podniku i ROPIDu k cestujícím je drobet jiný, než v případě ČD ...
http://www.ceskedrahy.cz/assets/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/nove_tarifni_nabidky_cd.pdf
Ano, místo toho, aby se už existující platforma (TCV, NRT, IRT, ARES, atd.) rozšířila, tak si každá železnice a každý region (pomocí svého IDS) hraje na vlastním písečku a příspívá tak k nepřehlednosti pro cestujícího.
V evropském rezervačním systému by přitom mohly být všechny národní i mezinárodní nabídky. Byly by tak prodejné každou pokladnou a cestovní kanceláří v Evropě a internetové vyhledávače by v nich mohly hledat přes daný interface.
Podobnou věc udělaly i aerolinky. Existující globální rezervační systémy (Amadeus, Galileo) mnoho z nich vůbec nevyužívá a prodávají letenky jen na svém webu. Mohou si to dovolit, typická cesta letadlem je přímý let. Železnice, která je na přestupech založena, by takto ale postupovat neměla.
Diky. Akorat myslim, ze misto "stale" patri sluvko "uz zase", protoze se zmenou JR v prosinci to kratce platit prestalo.
S tim germanskym vzorem samozrejme souhlasim.
Pozn.: V Nemecku se listky take kupuji na konkretni spojeni, v Nemecku se Sparxxx prodavaji taky v 3?dennim predstihu a Nemci s tim zit dokazou (pokud je to jinak a sparxxx jsou open a k dostani tesne pred odjezdem, tak se omlouvam za svoji neschopnost, kterou vnitrne omlouvam tim, ze kdyz jedu do Nemecka, tak to vim vzdy predem a nerozhoduji se spontanne na nadrazi:-)
Ale možná se pletu a sporotiket bude integrovaný do stávajícího éšopu tak jak v Rajchu.
R.U.R. Problém s 3rd-party elektronickým rádcem není ani v naprogramování (to tu už docela dobře vysvětlil Oto), ale jak ho naplnit daty. Ať už kilometrické vzdálenosti stanic, aktuální jízdní řády (dobrá, to by snad šlo vykuchat z offline idosu) nebo eliščí a špártiketí ceník. Navíc když ČD tak ostentativně prohlašují kontingent elišek za obchodní tajemství, jehož vyzrazení se trestá lámáním v kole :(
A bez relaček je takový systém nepoužitelný.
Bahn.de prý má interface pro napojení cizího systému, zatím jsem nezjistil, kolik to stojí a zdali by se vůbec bavili s nějakým českým šotoprogramátorem :) U ČD takovou soudnost a prozákaznickost pro jistotu ani neočekávám.
ano, docela pěkná analýza, poukazuje i na zde neprezentovaný fakt, že mezi vlaky se sporotiketem jsou slušné díry. nejen na relaci Praha-Pardubice, ale i Praha-Ústí jsou i 5 hodinové mezery. osobně nechápu, proč to oficiálně neplatí ve všech vlacích a regulaci neprovádějí "potichu" velikostí kontingentu . tohle je vyloženě protizákaznický přístup.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.