..: České dráhy mění tarif – nové produkty jsou malou revolucí :..

Převoz prvních dvou bistrovozů ARmpee k ČD, 6.3.2010, Žilina, foto: Juraj Kováč Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.

eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte

eLiška ČD (logo), foto: České dráhy Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.

eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket

Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.

eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko

Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.

Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.

RelaceCena
Praha – Lipsko29 eur
Praha – Erfurt39 eur
Praha – Frankfurt nad Mohanem49 eur
Praha – Kodaň/Aarhus59 eur

Další novinky

A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.

Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.

Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.6.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
07.06.2010 (17:55)  
Oto to spocital rocne na 1800. Zrejme pijes opravdu luxusni znacky:-)
07.06.2010 (17:24)  
Sim: To bych musel jet opravdu daleko, abych s dražší keliškou oproti automatové ceně ušetřil na nějaké slušné pivo... Pro informaci: třeba u relace Praha - Přerov je rozdíl asi 8 Kč (počítám už s tou novou keliškou Praha - Přerov).
registrovaný uživatel Sim 
07.06.2010 (17:10)  
doomlukas > ono zalezi, jak se na to clovek kouka. Ja obcas vyuzivam i nestastnyho eBobra, protoze si reknu, ze za tech usetrenejch par korun oproti inkartovy cene mam treba pivko navic jako bonus... proste i usetrena dvacka se pocita, ovsem tezko bude dvacka usetrena ze dvou stovek argument, proc jet zrovna vlakem, kdyz to jde i jinak a levneji.

Jde proste o to na to koukat jako na moznost a ne na nutnost. Pokud vim predem, ze pojedu, proste eBobra koupim. Pokud si jistej nejsem, zalezi jak daleko jedu a tedy jestli se mi vyplati koupit listek zbytecne a nechat ho za storno propadnout, nebo zda je v dane situaci lepsi varianta s nestastnym eBobrem nebo primo se zakaznickym jizdnym.

Souvisi to samosebou i s tim, zda vyuziju celou platnost jizdenky - pokud potrebuju ze Smichova do Rokycan, nic mi nebrani si koupit Praha - Plzen... ale pokud nemam stastnou, usetrim fakt kulovy. Jestlize se ale potrebuju dostat treba do Ostravy a nevim, jakym vlakem presne pojedu, mam u eBobra prijemny bonus v podobe platnosti na vsechna tri velka nadrazi... a proste neresim, kde me vlak vysadi.
registrovaný uživatel Oto 
07.06.2010 (16:44)  
doomlukas: eLiška se může někomu vyplatit. Například týdenní dojíždění Ústí nad Orlicí - Praha, tedy žádná "eLiškou protěžovaná relace". Téměř vždy vím předem, že pojedu. Zákaznické jízdné s EPIKem 143 Kč, v automatu 138 Kč (v Ú/O automat není, v Praze ano). eLiška 120 Kč.
Žádný velký risk to není, za nevyužitou eLišku je srážka jen 30 Kč, peníze vám vrátí automaticky. Úspora cca 1800 Kč ročně (45x tam a zpět).

R.U.R: ale jinak máte pravdu v tom, že, zvlášt poté, co byla eLiška "zobecněna" na 113 měst, mohli rovnou dát za včasný nákup libovolné relace klidně 25% slevu + rezervaci zdarma (rezervace ČD nic nestojí).
07.06.2010 (16:26)  
R.U.R.: Tak teď je při nákupu v automatu bonus 6 %, při bezhotovostní platbě u pokladny nebo štiplístka 3 %. To obojí využívám. Když je k dispozici automat, kupuji vždy v automatu, takže bych uvítal automaty v podstatně větším množství stanic a zastávek než dnes, někde by mohly úplně nahradit pokladnu (musely by toho ale umět více než dnes...). Když už tu elišku chtějí mít v této podobě, tak by byla lepší jen jedna (ta levnější, k dispozici by byla až do odjezdu, resp. do vyprodání), ta dražší je víceméně zbytečná a opravdu to jen komplikuje tarif a mate cestující, když nepřináší prakticky žádné výhody (ba spíše naopak) a oproti zpáteční jízdence je i dražší.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.06.2010 (15:30)  
doomlukas:
Souhlasím, kdyby místo toho ČD prostě vyhlásili slevu třeba 3% na jízdenky zakoupené aspoň 3 dny předem, bylo by to +- totéž, ale aspoň by to tolik nekomplikovalo tarif... Takhle se s tim strašně nadělá, má to vlastní název, vlastní ceník, vlastní pravidla, ale v konečném důsledku to spíš jenom pro obyčejné cestující zbytečně dělá tarif složitějším...
07.06.2010 (15:05)  
M: Já ji čerpat nebudu, jen mi trochu uniká smysl takové slevy a humbuk kolem ní je jen trapné divadlo... Ta 4 procenta mi opravdu nestojí za to, že s keliškou např. ani nemůžu uplatnit právo z přepravní smlouvy.
registrovaný uživatel M 
07.06.2010 (14:31)  
Kdo nechce slevu ve vysi byt jen 4 procent, ten ji samozrejme cerpat nemusi a muze si koupit drazsi variantu. Problem?
07.06.2010 (10:55)  
To je pěkné, že keliška platí ze 113 měst, ale její současná podoba je ve většině případů v podstatě k hovnu (když nepočítám třeba speciální případ Praha - Brno). Levnější varianta je sice cenově ještě celkem zajímavá, ale nutnost nákupu alespoň 3 dny předem její atraktivitu výrazně sráží. Téměř nikdy nekupuju jízdenky takhle dopředu, je to moc riskantní a rozhoduji se spíše na poslední chvíli. Sleva není zas tak velká, abych to riziko pravidelně podstupoval. Dražší varianta potom vůbec nestojí za řeč. Oproti jízdence koupené v automatu sleva celá 4 %. To je směšné. Zpáteční jízdenka vyjde vždy levněji než dvě dražší kelišky, obzvlášť koupená v automatu. Takže kelišky jsou pro mě většinou nepoužitelné a myslím, že podobně je na tom dost lidí...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.06.2010 (10:46)  
Oto:
Už to vypadá že se blížíme k něčemu použitelnému :-) Tj. teď tam mám na výběr čas na přestup buď "standardní" nebo přímo zadat počet minut. A úprava by spočívala v tom, že by tam kromě možnosti "standardní" bylo třeba ještě "riskantní" a "bezpečný" nebo "poloviční" a "dvojnásobný" nebo tak něco...
To si myslím že by mohlo být dobré, implementovatelné, rozumné, a nikomu by to nevadilo.
Takže si ještě vyměníme nějaký ten diskuzní příspěvek a můžeme jim napsat podnět :-)
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko