..: Povodně výrazně zasáhly i do železničního provozu :..

Povodně 2010, foto: Dennis Hübsch Ostrava — Vytrvalý déšť během uplynulého týdne zvedl hladiny řek a potoků. Nejvíce zasažený je sever Moravy, kde kvůli vodě musel být už v neděli zastaven provoz na několika tratích. Vlaky nejezdily například mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Kunčicemi pod Ondřejníkem, Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm nebo Frýdkem-Místkem a Lískovcem u Frýdku. V průběhu nejkritičtější situace se dokonce zastavil i 2. koridor, čímž řada dálkových vlaků nabrala několikahodinová zpoždění. V průběhu týdne se následně tratě podařilo zprovoznit, déšť se zmírnil a voda pomalu opadává. Pojďme se nyní podívat, co všechno povodeň způsobila.

Zatopené stále zůstávají některé podchody k nástupištím. Na postižených místech se z bezpečnostních důvodů jezdí sníženou rychlostí. Hrozbou nejen pro dopravu nadále zůstávají sesuvy podmáčené půdy. Voda poškodila také železniční násep mezi Žihlí a Blatnem u Jesenice na trati 160 – provoz je od 20. do 23. 5. zastaven a vlaky jsou nahrazeny autobusovou přepravou. Odklony ucelených souprav s uhlím z mostecké a sokolovské uhelné pánve směrem na Plzeň a České Budějovice jezdí přes Prahu a Ústí nad Labem. Voda zasáhla i do provozu na trati 280, a to v úseku mezi Hranicemi na Moravě a Hustopečemi nad Bečvou, kde se jezdí po jedné traťové koleji.

Křižování EC Jan Perner a EC Beskyd, Ostrava Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Křižování SC a OS, Ostrava Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Zatopený Svinov, foto: Dennis Hűbsch Problém měli i autobusy, foto: Dennis Hűbsch

Správa železniční dopravní cesty předběžně odhadla škody způsobené záplavami na 350 milionů korun. „Budeme předpokládat pro nás příznivou dohodu mezi ministerstvem dopravy, ministerstvem financí a vládou,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Prý se ještě ani nestihly napravit škody po loňských povodních, které přišly po náhlé letní bouři, i když na ně stát mimořádně přidal Státnímu fondu dopravní infrastruktury na odstranění škod dvě miliardy korun.

Peníze od státu byly určené i na opravu lokální trati 326 z Nového Jičína do Hostašovic. SŽDC nechce trať zprovoznit, protože se kraje odmítly zaručit, že na této trati budou minimálně v průběhu dalších deseti let objednávat osobní dopravu. Pro SŽDC tak oprava za přibližně 90 milionů korun představuje investici do tratě, na které může být v brzké době osobní doprava zcela zastavena.

I poškození dalších lokálních tratí by mohlo být záminkou k jejich rušení. Podle vyjádření SŽDC je velmi hustá síť železnic v ČR spíše na obtíž. Stát prý dává na údržbu a modernizaci velmi málo peněz, a tak je velké množství tratí ve velmi špatném stavu. Udržovat se přitom pochopitelně musí i lokálky, po kterých projede pouze několik osobních vlaků za den. Své opodstatnění tyto tratě navíc prakticky ztratily s poklesem nákladní přepravy na železnici.

Zatímco v Česku voda pomalu opadává, v sousedních zemích mají velké problémy. Nejhorší situace je v Polsku, kde voda ohrožuje například památník v Osvětimi, nebo hrad Wawel v Krakově, kam se k poslednímu odpočinku ukládali polští králové a nedávno se k nim přidal také zesnulý prezidentský pár. Největší problémy mají na jihu země, kde hladina řeky Visly v noci na čtvrtek přesáhla své 40leté maximum a v některých místech přesahuje devět metrů. Kvůli vodě zahynulo už nejméně šest osob; další tisíce byly evakuovány. Potížemi trpí i zásobování, neboť na mnoha místech jsou neprůjezdné silnice i železniční tratě.

Ne zrovna příznivá situace je také na severovýchodě Maďarska. Mnoho obcí je odříznuto od okolního světa a situace se může ještě zhoršit: k dešti se totiž přidal také vítr, a tak silnice a železnice zatarasily kromě vody i padlé stromy. Třetí stupeň povodňové aktivity platil a někde stále platí také na Slovensku. Neprůjezdné byly dvě přeshraniční tratě, jedna z Čadce do polského Zwardoně a druhá mezi obcí Plaveč a polskou Muszynou.

Zdroj: SŽDC, ŽelPage


Dennis Hübsch Poslat mail autorovi , Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 21.5.2010 (3:00)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Evropa ČR Moravskoslezský


24.05.2010 (11:45)  
Qaws - Docela zajímavé. Kdyby Turci měli zájem, jsou možné odklony přes Řecko (Svilengrad - Ormenio - Dikea - Pythio -Uzunköprü - Alpulu). Ale nevraživost mezi Řeckem a Tureckem bude asi silně proti
Registered user Qaws 
23.05.2010 (14:47)  
Koukám, že tu bylo hodně "veselo". Jen bych dodal, že od 15. května asi od 11 hodin se nejezdí v Turecku mezi Kapikule a Edirne. Po deštích zde došlo k zasypání tratě. Spolupráce mezi Bularskými a Tureckými železnicemi vůbec neexistuje - alias, dostaň se jak chceš.. Takže doprava mezi Sofií a Istanbulem jedině linkovými autobusy (nás bylo hodně, tak vypravili posilové spoje).
22.05.2010 (20:07)  
Na, na síti to dle SŽDC vypadá následovně. Provoz omezen na úsecích:

* Hranice na Moravě - Lhotka nad Bečvou - 1. traťová kolej - oprava po povodni
* Žihle - Blatno u Jesenice - od 11:20 dne 20.5.2010 je zavedena nepředpokládaná nepřetržitá výluka traťové koleje na trati Plzeň - Žatec v úseku (porušená stabilita svahu v km 154, 457 - 154,447)
Registered user Nechic  mail  
22.05.2010 (19:26)  
Wawel je ohrožený? Ten je na takovém kopci, že kdyby ho měla Wisla spláchnout, tak je pod vodou celý Krakow
21.05.2010 (15:38)  
Oprava 326 by měla stát cca 90 milionů, snesení trati by mělo být asi o 10 % levnější ...
Registered user Zel.am  mail  
21.05.2010 (13:01)  
K Vítkovicím, tahal jsem v úterý ráno soupravu ešusu ze škodovácké vagonky ve Vítkovicích, (http://zelam-vzd.ic.cz/kveten2010/740660esus3.jpg) měli dělat nějaké zkoušky pod napětím ve stanici Ostrava-Vítkovice. Po 2 hodinovém čekání kdy stanice Ostrava-Vítkovice nebrala to naši dispečeři vzdali a jednotku jsme šoupli zpět do výrobní haly. To dopoledne byl v dopravě pěkný mazec, spuchla údajně nějaká souprava os. vlaku někde na Polanecké spojce. Do toho ty odklony.....
Registered user Tomik791  mail  
21.05.2010 (12:41)  
Také dokáží zkomlikovat provoz výrazně větrné smrště a nebo sněhové přívaly-možná i více než povodě. Vše jsme nedávno zažily a nyní ty povodně. Teď můžeme jen čekat na to, co zkomplikuje dopravu příště.
21.05.2010 (12:22)  
Nosorožec: Myslím si, že to nebyl problém. Vítkovice kapacitně nezvládaly nápor vlaků, takže stání u vjezdu nebylo v úterý ničím vyjímečným.
21.05.2010 (11:47)  
dvakrát nafotit křižování vlaků - tomu říkám štěstí:)
Registered user M 
21.05.2010 (9:49)  
Co ten tunel u Jablunkova - jak to s vodou vypadalo tam?

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko