..: RegioJet se přesouvá na jih - od Špilberka až po Luhačovice :..

Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBrno — Zatímco z Olomouce do Uničova jezdí žluté Desiro své poslední jízdy, druhá jednotka ve své kampani pokračuje směrem na jih. Ani domovský kraj Student Agency – jižní Morava – se totiž k objednávce veřejné dopravy v prosinci loňského roku nezachoval zcela transparentně, a tak se i v městě pod Špilberkem roztáčí kolotoč propagačních jízd a žlutých letáků. Oproti předešlým dvěma regionům přitom cesta Regiojetu na jihomoravské koleje vypadala dlouhou dobu velice slibně: kraj si zde nabídku přímo vyžádal a koordinátor IDS JMK dokonce navrhovaný provozní koncept přivítal. V rozhodujícím okamžiku nicméně hejtman Michal Hašek couvl, a tak dnes i na nádraží pod Petrovem čekal žlutý motoráček na novináře, kterým RegioJet poprvé podrobněji popsal i tolik diskutované hybridní jednotky, které společně s firmou Siemens pro jihomoravské tratě navrhoval. V následujících dnech se ale Desirem cestující nesvezou pouze ze Skalice nad Svitavou do Šakvic, ale také v Zlínském kraji, kde dopravce o víkendu poskytne své vlaky pro tradiční Jízdu králů.

Žluté drama, dějství třetí: RegioJet vs Jihomoravský kraj

Radim Jančura a Jiří Schmidt, Student Agency - RegioJet, foto: Juraj KováčPříběh nabídky žlutého dopravce na provoz osobních vlaků v Jihomoravském kraji je odlišný od předešlých dvou případů – Ústecka a Olomoucka. Kraj si zde totiž od možných zájemců vypracování závazných nabídek přímo vyžádal a nějakou dobu celý proces vypadal, že skutečně směřuje k otevřenému výběrovému řízení. Zadávací dokumentace přitom požadovala nabídky pouze na dvě linky a nikoli na obslužnost celého kraje, což se později ukázalo jako zajímavý paradox. RegioJet na výzvu reagoval předložením dvou nabídek – jedné závazné, pokrývající požadované linky; a jedné indikativní, jež navrhovala vlastní provozní koncept kraji a KORDISu k posouzení. Jednotná linie hejtmanů ČSSD nicméně nakonec situaci v regionu zvrátila a nabídky alternativních dopravců nebyly posouzeny, přestože se u koordinátora integrované dopravy některé jejich nápady setkaly s pozitivní reakcí.

Brněnská premiéra: hybridní vozidlo

Student Agency několikrát zdůraznila, že její domovský region má nejlepší podmínky pro rozvoj osobní železniční dopravy v Česku. Přispívá k tomu nejen demografická charakteristika kraje a dostupná síť tratí, ale také velice pokročilý integrovaný dopravní systém, který již dnes úspěšně zajišťuje návaznosti jednotlivých druhů dopravy a jednoduše použitelný tarifní rámec. Těmto specifikům proto měl být přizpůsoben i výběr vozidel, na jejichž získání měla být smluvně vyhrazena částka 3,2 mld. Kč.

Siemens Desiro ML, RegioJet - vizualizace, foto: RegioJetPředevším na hlavních tratích Jihomoravského kraje si tak měla svou českou premiéru odbýt jednotka Desiro Mainline z produkce německého Siemensu. Díky možnosti operativního spojování a dobré propustnosti hlavních tratí tady dokonce existoval návrh na 15minutový interval spojů v nejvytíženějších relacích, čímž by Brno získalo svou obdobu rychlého městského spojení. Při absenci metra a nejasném osudu brněnského tramvajového diametru je přitom již dnes doprava uvnitř města značně zahuštěná a pomalá.

Ještě větší novinkou než moderní vozidla však mělo být technické řešení uvažovaných jednotek. Na základě technického návrhu společnosti Siemens zde totiž RegioJet počítal s využitím hybridních elektrických jednotek, schopných provozu v nezávislé trakci s pomocí superkapacitorů. Když žlutý dopravce tuto technologii poprvé zmínil na sklonku loňského roku v rámci tiskové prezentace v Olomouci, vzbudily detaily podobného řešení i jeho samotná proveditelnost bouřlivou diskusi nejen na našem serveru. Právě v rámci své brněnské prezentace však RegioJet poodhalil bližší specifikace myšlenky elektrického provozu na neelektrifikovaných tratích.

Jak před časem potvrdila přímo společnost Siemens, vozidlo s energetickým zásobníkem na bázi superkapacitoru by zvýšilo hmotnost typické jednosystémové jednotky Desiro Mainline o přibližně 6 % při navýšení výrobních nákladů zhruba o 10 %. Taková výbava by mu přitom dala k dispozici nezávislý dojezd 100 km při maximální rychlosti 100 km/h, což jsou dostačující parametry pro většinu lokálních tratí nebo ramen s jinou napájecí soustavou. Podle Student Agency by takové řešení umožnilo zavedení zcela nových spojení bez přestupů, např. v relacích Brno - Tišnov - Nedvědice nebo Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna.

Kampaň v Brně se rozbíhá, tentokrát bez reakce ČD

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Brno hl.n., foto: Juraj KováčKampaň RegioJetu na jižní Moravě se tradičně nese v poměrně ostrém stylu – vedle propagačních jízd bude opět zahrnovat i rozeslání půl milionu informačních letáků, které nešetří kritikou kraje a oponují nařčení hejtmana Haška ze snahy o "vyzobávání rozinek" – zejména v situaci, kdy kraj samotný požadoval nabídky pouze na omezený soubor tratí. Žluté Desiro Classic bude v okolí Brna jezdit převážně sólo a případné zájemce sveze za symbolickou pětikorunu kdekoliv v trase Skalice nad Svitavou – Brno hl.n. – Šakvice.

Až dosud je scénář další kapitoly "žlutého jara" víceméně totožný s předešlými kraji, nicméně kdo by pod Petrovem čekal obligátní reakci Českých drah, bude tentokrát zklamán. Národní dopravce dosud neoznámil žádnou prezentační aktivitu v oblasti vozového parku; částečně nepochybně proto, že CityElefanty by v okolí Brna mohly jezdit leda s přípřeží a jiná koncepčně moderní vozidla se prozatím červené části české železniční sítě vyhýbají. Zdroje blízké ČD přesto říkají, že se ČD pokusily na poslední chvíli získat na následující dva týdny do Brna jednotku 671.001 Železničnej spoločnosti Slovensko, oficiálně za účelem testování; dokončování typových zkoušek a připravovaná prezentace příští týden v Žilině ovšem tomuto plánu nepřály. V širším okolí Brna tak i nadále nejmodernějším vozidlem v regionální dopravě ČD zůstanou řídicí vozy řady ABfbrdtn795 nasazené na ucelených motorových soupravách.

Nástupní rampa pro plynulý přístup z nástupiště ve výšce 550 mm nad TK - Siemens Desiro Classic, foto: Juraj KováčAktuální investiční rámec v rekordní výši 16 miliard přitom ani v následujících letech s úplně novými vozidly na jižní Moravě nepočítá. Celkem 11 dvousystémových nízkopodlažních jednotek bude sice zajíždět i na jižní část Moravy, jejich primárním určením by ovšem měl být Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Desetiletá smlouva s krajem pak předpokládá celkové investice do vozidel v JMK ve výši 1,8 mld. korun, zatím ovšem bez konkrétnějšího určení. Hejtman Michal Hašek ale argumentuje, že obnova vozového parku je i v současnosti prioritou IDS JMK, jehož základem je právě železnice: „Proto obsahuje smlouva s Českými drahami řadu ustanovení, která směřují ke zkvalitnění železniční dopravy v regionu a jednoznačně preferuje obnovu vozidlového parku. Tady mají České dráhy dluh vůči Jihomoravskému kraji, protože srovnatelné aglomerace, jako je pražská nebo ostravská, disponují již delší dobu novými vozovými jednotkami, zatímco v našem regionu jsou srovnatelné výkony realizovány soupravami ze sedmdesátých let.“. Podle jeho slov určuje desetiletá smlouva termín 30. dubna 2010 jako datum, kdy má podoba obnovy vozového parku definitivně určena. Ani téměř měsíc po tomto termínu však zatím neexistují k tomuto tématu žádné podrobnější informace.

10.02 12.02     21.02 Skalice nad Svitavou 8.20 10.20 13.04    
9.54 11.54     20.54 Rájec - Jestřebí 8.29 10.29 13.13    
9.45 11.45     20.45 Blansko 8.37 10.37 13.21    
9.36 11.36     20.36 Adamov 8.46 10.46 13.30    
9.27 11.27     20.27 Bílovice nad Svitavou 8.54 10.55 13.38    
9.21 11.21     20.21 Brno-Židenice 9.01 11.02 13.45    
9.17 11.17 15.57 17.55 19.55 - 20.17 Brno hl.n. 9.05 11.06 13.49 - 13.51 16.02 18.02
    15.50 17.47 19.47 Modřice     13.58 16.09 18.09
    15.43 17.40 19.40 Rajhrad     14.04 16.15 18.15
    15.37 17.33 19.33 Hrušovany u Brna     14.11 16.22 18.22
    15.22 17.25 19.25 Vranovice     14.19 16.30 18.30
    15.05 17.05 19.05 Šakvice     14.29 16.40 18.40
Detailní jízdní řád

Víkendová odbočka: Jízda králů

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Skalice nad Svitavou, foto: Juraj KováčV následujících dnech však šalingradská metropolitní trasa ze Skalice do Šakvic nebude jedinou, kam se žluté Desiro podívá. Již tento víkend nabídne svezení i cestujícím v Zlínském kraji – ne však v rámci krajské propagace, ale jako dopravní prostředek legendární Jízdy králů. Student Agency byla organizátory tradičních slavností oslovena s žádostí o zajištění dopravy účinkujících i návštěvníků při letošním pokusu o zápis do Listiny mistrovských děl ústního a nemateriálního dědictví lidstva UNESCO. První speciální vlak vyjede v sobotu ráno z Kunovic do Luhačovic a v průběhu víkendu bude dále pokračovat pravidelnými jízdami mezi Luhačovicemi a Uherským Hradištěm. Poslední jízda z Luhačovic v neděli večer bude vedena až do stanice Brno hl.n., odkud žluté Desiro další den vyrazí na svou jihomoravskou linku.

Příloha: Jízdní řád Uherské Hradiště , 22. – 23. května 2010

Zdroje: RegioJet, Student Agency, Mediafax, ACRI


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.5.2010 (4:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Zlínský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
24.05.2010 (21:29)  
Mna by hlavne zaujimalo ci RJ vydava listky do celej CR, cize aj na vlaky CD, kedze sami tvrdia ze je to povinnost dopravcu.
registrovaný uživatel Dusanh 
24.05.2010 (21:27)  
toto bude prostě nesplnitelné

Jasně. ČR je prostě zvláštní hyperprostor, kde neplatí to, co jinde. A i kdyby náhodou platit mohlo, tak se o to buď nebudeme snažit (protože modrý paragraf č. 1) anebo najdeme rovnou x způsobů, jak tomu zabránit...
24.05.2010 (20:47)  
K maximálním cenám jízdného:
Měl jsem za to, že max. ceny nejsou určeny, že je jen stanoveno, komu musí dopravce poskytnout slevu. Jaký zákon/nařízení/vyhláška určuje maximální ceny?

K prodeji jízdenek pro vlaky jiných dopravců:
Dopravce je povinen na žádost uzavřít přepravní smlouvu i na úsek dráhy celostátní nebo dráhy regionální provozovaný jiným dopravcem.
Už nyní může být nemožné, aby se něčeho takového cestující dovolal. Pojedu-li z Koutů n.D. do Teplé, tak nevěřím, že ŽD se mnou uzavře přepravní smlouvu na celou cestu. A to jsme se ještě zdaleka nedopracovali ke konkurenčnímu prostředí. Těch dopravců bude přibývat a toto bude prostě nesplnitelné.
Navíc pojem "dopravce provozující úsek dráhy" je nesmysl. Dopravce provozuje dopravu, ne dráhu nebo její úsek.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
24.05.2010 (13:49)  
ad Fucida: Tak nějak jsem čekal, že ČD s tím ešusem taženým plecháčem fakt vyrukuje (s obligátními kecy okolo).


Toto není technicky možné. Střídavé lokomotivy nemají v topném obvodu usměrňovač, takže poskytují topné napětí 3000 V 50 Hz nebo 1500 V 50 Hz. Ešus je na 3000 V =. Takže buď by to musel tahat diesel (749, 750, 754) a nebo tahat by to mohlo 210, 230, 240, 242, 263, 350, 362, 363, ale na soupravě by musela být ještě topná lokomotiva ( 749, 750, 754).
registrovaný uživatel SYN 
24.05.2010 (12:33)  
mic: No když už tak asi spíš 071+071+971 případně ještě o jeden vložák víc, jinak to nemá vejšku. Současné soupravy s kapacitou okolo 300-350 osob bývají ve špičce natřískané...

Asi to měli objednat už dávno, ale když už to teď objednali Slováci tak bude asi vhodné počkat jak dobře to bude fungovat (a pokud dobře tak honem objednat taky nějaké).
Otázka co to má tahat ale není zrovna triviální, nejspíš by byla vhodná nějaká x63 nebo x62, ale ono jich není zrovna nazbyt že. Současné soupravy příměstské okolo Brna tahají převážně plecháče 242, ovšem investovat do úpravy těchhle muzejních kousků mi příjde poněkud divné...
24.05.2010 (12:00)  
mic) Ale ZSSK si ty push–pull soupravy musela objednat v provedení s klasickým spřáhlem, vlastní CZE, překuchat řízení 263 a doufají, že to bude fungovat. Něco k tomu řekl pan Slávik v nedávném rozhovoru:

http://www.zelpage.cz/clanky/rozhovor---milos-slavik-o-sucasnych-a-buducich-vozidlach-zssk
registrovaný uživatel mic 
24.05.2010 (9:52)  
Hehe, a co by tak koštovala úprava nějaké třebas laminátky? Kolik taková sranda bude stát Slováky?
24.05.2010 (9:36)  
mic:
jelikož na střídavině doposud neexistuje lokomotiva, která by se dala z 971 řídit :-)
registrovaný uživatel mic 
24.05.2010 (8:48)  
Možná jen takový rýpavý dotaz: Pokud zatím nejsou chechtáky na 671, proč nelze vyrobit alespoň nějaké 071+971 a provozovat je se stávající loko upravenou pro dálkové řízení? Určitě by to bylo výrazně levnější (ví někdo okolik?) a celkem efektní. Cestující registrují více interiér vozu, než exteriér loko... A v JMK by se tenhle systém více než hodil. Výmluvy, že střídavé ešusy nejsou (není na ně) už jsou trochu otřepané.
24.05.2010 (0:01)  
Staňa Kulatý: ono ani netreba čítať diskusie, stačilo by články.

Ale tak špeciálne pre teba:
RegioJet má Desirá prenajaté cez operatívny leasing, a to vrátane servisu. Nikto to nijako nezakrýva - vlaky sú od začiatku prezentované ako prenajaté prezentačné vozidlá a obe jednotky majú na bočnici nemeckú registráciu a značku Alpha Trains. Servisné zázemie je v Neumarku, strojvedúcich dodáva firma Strojvůdci.cz a palubný personál je prevelený a preškolený z autobusov SA.

Kde dopravca vezme vozidlá, je v zásade úplne jedno. Zmluva ho k tomu viaže a v prípade jej nesplnenia firma prakticky skončila, pretože sa na pokutách nedoplatí. Na operatívny leasing by RegioJet alebo ktoľkovek iný mohol mať do budúceho týždňa v ČR bez problémov pripravených 50 Desir, Talentov, Flirtov alebo Coradii, i keď je pravda, že plošné schválenie má len Desiro Classic, a preto bolo teraz zvolené pre prezentácie.

Dopravca nemusí vozidlá kupovať, aby ich mohol používať - naopak, v rámci operatívneho leasingu môže outsourcovať údržbu, revízie a prípadné výmeny neschopných vozidiel - pre malého dopravcu je to dokonca finančne výhodnejšie ako nákup a vlastné zázemie/personál. Firma navyše na základe dlhodobej zakázky môže získať úver, a to za relatívne dobrých podmienok.
Mimochodom, ČD tiež nekupoujú vozidlá v hotovosti - napr. CityElefanty sú leasované cez Eurofimu, bez ktorej by si prakticky ani neškrtli.

To, aké vozidlá mali byť nasadené, bolo jasne uvedené vo všetkých predložených ponukách - námatkou: pre Olomoucký kraj Siemens Desiro ML hybrid, Stadler GTW 2/8, PESA SA135; Jihomoravský kraj Siemens Desiro ML hybrid, Siemens Desiro Classic. Snáď až na tie SA135 sa všetky dajú získať na operatívny leasing od viac než jednej spoločnosti.

No a ak by súkromný dopravca (RegioJet, Arriva, Veolia, Viamont) krajskú zakázku dostal, tak by to predsa bolo na základe nižšej ceny. To je dobrá správa pre kraj, nie? Akurát hejtmani si povedali, že oni si môžu dovoliť platiť viac a nechať ľudí voziť v Bt, honeckroch, tornádach a krokošoch.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko