Praha — Informační systém pražského hlavního nádraží je mimo provoz. Nefungují cedule s údaji o odjezdech v odbavovací hale, ani podchodech na nástupiště i na nástupištích samotných. České dráhy jakožto operátor dráhy situaci koordinačně nezvládají. Fungují pouze dva monitory pod odjezdovými tabulemi; naopak akustický informační systém poskytoval v této situaci neadekvátní informace o doplňkovém prodeji propagačních předmětů s železniční tématikou v ČD centru. Stejně tak pravidelně cestující nabádal k zvýšené pozornosti v důsledku poruchy informačního systému. Naopak chyběli terénní zaměstnanci dráhy, kteří by cestující operativně informovali a usměrnili při hledání svého spoje. Provozovatel nevyužil ani možností interaktivních informačních panelů na nástupištích, které tak nadále zobrazují pouze obecný výpis příjezdů a odjezdů, místo aby upozornily na aktuální spoj.
Zdroj: ŽelPage
Na druhou stranu by to určitě nemělo vypadat tak, že počítač bude jediná možnost jak vlak řídit. Vždy by měla být zachována možnost ovládat základní funkce (tj. brzdy, motory a dveře) nějak bez počítače. Protože počítač se může dostat do chybového stavu a v tu chvíli by vlak byl neřiditelný. Na YouTube jsem viděl záznam, jak to vypadá u CityElefantu - strojvedoucí musí poslušně počkat, než se počítat restartuje (několik minut) a teprve poté může vlak ovládat. Přitom konkrétně na videu byl kousek od nástupiště na Pha - Mas. n., tedy by za těch pár minut vklidu ručně odřídil k nástupišti a vyložil ty lidi. Raději ani nepřemýšlím, jak by to dopadlo, kdyby se povedlo dostat do stavu, kdy počítač už nebude příjmat pokyny k řízení soupravy, ale neaktivuje nouzovou brzdu... Bohužel teď nevím, jestli Elefanty mají nějaký "nouzový režim", jako x63.
Obdobně by to mělo být s IS na nádraží. Prostě pro případ, že technika selže (otázka není jestli, ale kdy selže) by měl být krizový plán. Na stanici jako Pha - Hl. n. prostě musí být personál vyškolený na komunikaci s cestujícími (i kdyby to měl být ten účetní), popř. by asi nebyl problém tam poslat několik průvodčích z vlaků, kde je jich víc. Jinak předpokládám, že zaškolení těch "ostatních" lidí (účetní, někteří strojvedoucí...) pro komunikaci s cestujícími není vyloženě nákladná záležitost.
Prave v tehle souvislosti me zarazi, ze v takoveto situaci spouste lidi nevadi, ze vlastne delaji neco, na co nemaji opravneni. Delaji to v dobre vire, v zajmu omezeni komplikaci svemu zamestnavateli. A vi, ze pokud neco podelaji, jde prusvih za nima. Pritom pokud podstatne mene rizikova situace nastane na nadrazi, nikomu se nechce jit mezi lidi (nebo tam nekoho poslat) a zacne se ohanet paragrafy. Je jasny, ze cestujici z toho nebudou nadseni, ale rozhodne je lepsi aspon projevit snahu, nez se na to vyprdnout uplne. Je to podobne, jako kdyz si pruvodci po tretim dotazu na duvod zpozdeni radsi zaleze a ani listky nekontroluje, clovek pak nevi, co cekat. Pritom i takova informace jako "spadla trolej, muze to trvat hodinku, nebo taky tri, fakt nevime kdy pojedeme" preci jen cestujiciho uklidni - a minimalne svuj dalsi program muze nejak organizovat po telefonu.
Ja sam jsem kdysi v podobnem duchu mel zadelano na prusvih - vecer prijel dodavatel a ja byl ve firme sam. Byly dve moznosti. Poslat ho do riti s tim, ze ja s nim vlastne nic do cineni nemam, protoze to podelal ten, kdo domlouval objednavku a dodani. Nebo se sebrat, vytahnout ze skladu jesterku a vytahnout z dodavky dve palety.
Problem byl, ze sice klicky od jesterky jsem mel, ale papiry na ni nikoliv. A ze bych to umel ridit, to taky zrovna ne. Vysledkem bylo, ze jsem to zkusil, palety vylozil uspesne... ale pri skladani palet do haly jsem temer zboril regal pri couvani. Druhy den jsem byl kvuli tomu na koberecku u sefa, jak je mozne, ze jezdim s jesterkou po hale, kdyz na to nemam papiry. Kdyz se vse vysvetlilo, sef ponekud zmenil nazor (puvodne to melo byt bububu) a nakonec byl rad, ze jsem to zbozi vylozil.
A prestoze to tenkrat smrdelo pruserem, sam za sebe rikam, ze bych v dane situaci jednal stejne. Mozna by to bylo trochu jine, kdybych ten regal opravdu zboril - ovsem pokud by se za me v danou chvili zamestnavatel nepostavil, sel bych zrejme jinam.
V zakaznicky orientovanej spolocnosti nehrozi, aby za snahu korektne informovat zakaznika, bol ktokolvek postihovany. Vynimkou je jediny pripad, a sice ze niekto vykeca nieco ohrozujuce obchodny zaujem firmy. A o tom prave cela tato diskusia je - preco sa tu o zakaznicky orientovanu spolocnost nikto nesnazi :(
Ad ktory veduci riskne postih... pracoval som aj v nadnarodnej firme a mal som aj takych, ktori by to na 99% urobili. Ale ak si to uz priamy nadriadeny nechce vziat na triko, tak proste sadne ku kompu a napise mail svojmu nadriadenemu, ze "moj zamestnanec v snahe pomoct zakaznikovi urobil to a to, a stalo sa to a to, prosim o povolenie ...". A nie ze posle obet docerta a este jej vynada.
Vacsinou tiez plati, ze ak sa uz stane nejaky pruser, tak vnutri sa sice vieme pohadat do krvi a servitky si neberieme, ale navonok ide o minimalizaciu problemov zakaznika a ludia drzali s firmou.
Takze prosim vsetkych ktori su zamestnancami drah: napiste jeden mail so ziadostou o zmenu predpisu, na zaklade ktoreho je nieco takeho ako popisuje Vousac, mozne.
Pokud tu bylo uvedeno "wo co gou kdyz neslo o zivot" pak odpovidam - A WO CO GOU AZ CD ZRUSI A ROZKULACI? Vzdyt to neustale prubezne visi na vlasku, fakt vam jako zamestnancum (to jsem doufam pochopil spravne) nevadi ze jste k tomu zase o kousicek bliz?
K dopravnepravnim predpisum - nejak tu zapadlo to co uvadel Numo, neni to opravdu nahodou tak ze neproskolena osoba nesmi davat cestujicim pokyny (jako napr "vyklidte peron 7A" nebo "vylucuji Vas z prepravy") ale ze se toto nutne netyka podavani informaci (tedy aspon ze toto nezakazuje zakon)?
Podle mne je spis problem v internim predpisu (a praxi) dopravce CD ktery to praktikuje tak ze svym zamestnancum "nic neda" kdyz nemaji spravnou bumazku?
Jako pokud bych se chtel zachovat relativne rozumne a pritom radeji nic neriskovat, tak bych proskolene osoby (kterych jak vime precejen bylo nekolik k dispozici) poslal na perony a jina podobne rizikova mista (porad jeste mi to prijde smesne rict "rizikova mista" prostorum kde se davy lidi bezne pohybuji - tedy denne riskuji zivot, nemeli by se na to radeji pojistit?) a ty ostatni (pripadne - snad) dostupne osoby poslat do haly a podchodu, kde opravdu to jedine riziko snad muze byt ze jim nekdo da po hube...
Pokud zakonne duvody skutecne jednoznacne zakazuji zamestnavateli CD poskutnout neproskolenemu zamestnanci standartni podporu v pripade inzultace (cemuz stale jeste neverim, jsem presvedcen ze jsou to jen vlastni interni predpisy a smernice co toto zpusobuji) pak bych ocekaval ze patricny hodinovy rychlokurz na tema "jak spravne informovat abych snizil riziko inzultace a hlavne byl kryty zamestnavatelem v plne vysi" ma absolvovano radove 50% zamestnancu CD a v pripade potreby jej lze zorganizovat i na druhy den na zacatek smeny...
Osobne se na nekolik takovychto "proskoleni o bezpecnosti" prilipnutych v mem zamestnani k nejake bezne pracovni porade vzpominam, jednoduche ale ucinne - a jsme proskoleni vsichni, je o tom zapis atd...
Proste - tak nejak nechapu proc tu zavile obhajujete ze "to nijak neslo udelat" kdyz tomu soudny clovek odmita uverit? Tim ze takto za kazdou cenu obhajujete sveho zamestnavatele ("jojo, fakt to neslo") mu mozna cinite medvedi sluzbu, misto toho co by se reklo "no nebylo to idealni ale snazili jsme se, priste to uz bude lepsi" to vypada ze priste to bude nemlich zase takhle stejne protoze jinak to u CD nejde...
Mimochodem, porad mi neni jasna jedna vec. Stale se tu nekdo ohani frazi "nejsou lidi" ... a pritom s zde objevuji informace, ze problem nenastal necekane rano, ale uz den predtim vecer! Chapal bych, ze je ponekud obtizne do hodiny nebo dvou sehnat nekoho, kdo by to mohl jit resit, ale proboha to fakt nejde "na draze" sehnat pres noc par schopnych lidi, aby se dala zvladnout ranni spicka? Jak je to mozne, pokud draha je nejvetsi zamestnavatel v zemi?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.