..: Otrokovice - Vizovice: elektrifikace odložena :..

810.271, Zlín-Střed – Zlín-Prštné, 2. 9. 2008, foto: KuTomZlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.

Vlak plný úsměvů 2008, 471.039 tažená 754.012, Otrokovice - Zlín, foto: KuTom Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.

Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 5.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Zlínský


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
05.08.2010 (13:36)  
zirecek: Pozastavování těchto staveb příliš nechápu.
Pokud jste ve vašem rodinném rozpočtu už (hodně) zadlužený, tak si opět na dluh asi hned tak něco nepořídíte. A konečně se začal brzdit i náš státní dluh. Logicky, pokud máte seškrtat výdaje, tak jako první škrtnete všechno to, co zatím nezačalo stavět - to ještě pár let počká (a pak to bude akorát o inflaci dražší a nebo o něco víc, protože stávající stav se ještě o něco zhorší).
A kofinancování z prostředků EU? Vždyť se teď začíná s přípravou rozpočtu EU od roku 2014 na příští sedmiletku - a je na našich vyjednavačích, jak budou diplomatičtí, přesvědčiví a úspěšní.
05.08.2010 (13:33)  
Lokálka.... Kdyby se k tomu dráhy nechovaly jako k lokálce - 810 v počtu převyšujícím chápání zdravého rozumu a vlaky končící kdesi u fabriky, jízdní doba 20 minut na 9 km (schválně, za jak dlouho se to dá ujet na kole?), tak by ta trať asi lidi přitáhla. On ten meziměstský trolejbus je k ničemu, pokud musí stát v koloně osobáků, je pak šíleně pomalý.
Dnes nic nebrání vedení přímých spěšňáků Zlín - Kroměříž, lidí tam cestuje dost (na spoj se dvěma! přestupy) a vlaky v úseku Hulín - Kroměříž jsou přecpané - další důvod proč jet po (ucpané) silnici autem. Na ostatní směry to vychází celkem dobře s přestupem v Otrokovicách, ale to by tam ten vlak musel dojet za nějaký rozumný čas.
Takže buď něco se zrychlením šaliny, Vmax 80 km/h a zastavovat všude, nebo spěšné vlaky se zastavením Vizovice až Zlín vše, Malenovice, Otrokovice a dál jeden do Kromcu a druhý do Hradišťa. To první znamená dráty a dvě koleje Zl-Ot, to druhé jenom výhybky ve výhybnách na 80 km/h do odbočky a na trati provést řádnou opravu a upravit ZZ na 100 km/h.

Problém všech těchto relací a nejenom v případě Zlína je řada 810, 30 km vzdálenost a cestovní doba za hodinu. Když to vyjde. Ono to totiž jde, 32 km, 29 minut a není to koridor.
05.08.2010 (13:32)  
Škoda, ale je to lepší než jednokolejná elektrifikace a vyhazování peněz na polovičatá řešení, když si přihlouplá většina v referendu hlasujících obyvatel myslí že by jim nová dvoukolejná trať případně doplněná o tichý svršek nebo nějakou protihlukovou stěnu ze 4/5 zaplacená Unií zhoršila životní úroveň uvidíme jak budou reagovat v okamžiku kdy současná trať přestane sloužit a dopravu převezmou "tiché" kamiony a busy... pak třeba změní názor, jen jestli už nebude pozdě - ochota EU zaplatit a zhoršující se stav trati v dané chvíli budou rozhodující faktory
registrovaný uživatel Kakov 
05.08.2010 (13:31)  
IR: Což by se jistě nelíbilo dopravnímu podniku města ZL. domníváte se, že nejpodstatnější je co se líbí dopravnímu podniku???
DP to dostane jako příkaz od objednatele a hotovo....

ad vlakotramvaj: myslím si, že trasa Otrokovice-Zlín, střed je polovičaté řešení, opravdu by to chtělo projet celým Zlínem, nebo aspoň větší částí, tj. někam k nemocnici.... to by pak mělo opravdu velký význam,
dojet na střed, kde je veškeré MHD daleko a nutit všechny lidi přestupovat na trolejbus není to pravé ořechové,
samozřejmě je potřeba zamyslet se na novými zastávkami, případně přesunem těch stávajících, nelze se držet jen těch současných železničních
registrovaný uživatel Kakov 
05.08.2010 (13:15)  
ad 2. tratova kolej/vykup pozemku: podle informaci mistnich uradu (zlin 2009) je prostor pro tuto stavbu (2TK) zanesen do uzemniho planu a na prislusnych nemovitostech je stavebni uzavera, takze ono to pro ty notoricky potizisty nebude tak einfach, muzou se sice hadat, ale pozemek jim stejne k nicemu nebude
registrovaný uživatel optus 
05.08.2010 (12:57)  
KUBZE: O dostavbě trati z Vizovic do Val Pol se mluví hodně. O těch kontajnerech mi říkal človek ze SŽDC, který dozoroval instalaci reklamního panelu na źelezniční most ve Val. Meiříčí. Nemám důvodu mu nevěřit.Navíc se ziňoval o finanční spoluúčasti provozovatele kontajnerového terminálu.
Místa pro 2Tk v úseku Malenovice Zlín-střed zas tolik není. Samozřejmě by se tam vešla, ale za cenu výkupů nemovitosí a bourání. CO třeba v úseku od Louky (Terno) - Prštné a co v areálu bývalého Svitu? Vzhledem k průtahům při výkupu několika metrů plošných k dostavbě dálnice D11 jsem vůči tomuto poměrně skeptický
05.08.2010 (12:34)  
Celá trať 323 se měla taky už kdysi dávno zadrátovat až do Valmezu :D
05.08.2010 (12:19)  
Však u nás se měla také už začít dělat eletrifikace, a to od Ostravy-Kunčic do Frýdku-Místku a pak z Frýdku do České Těšína (na této trati bydlím). A stále nic, i když v KJŘ je o tom zmínka, že je plánována stavba atd.

To je tak prostě všude, všude chybí peníze. Eletrifikace má sice mnoho výhod, ale to, že se u nás nestaví má taky plno výhod :-)
05.08.2010 (12:14)  
kubze:
:-) ano to jsem tím chtěl říct.. :-))
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
05.08.2010 (11:48)  
Přidám slovo do pranice, ježto tou silnicí přes Zlín na Otrokovice co chvíli jezdím. Tedy spíš jezdil jsem. Protože i po té rekonstrukci se už Zlínu vyhýbám a je-li možno, jedu ze VS okreskami směr Fryšták a Hulín nebo ze Zádveřic přes Luhačovice na Buchlov. To je teď vůbec moc pěkná trasa, hezkým prostředím, docela rychlá a nikde není zasekaná frontami. A ta opravená silnice ZL - Otrokovice je i po rekonstrukci zacpaná stále. Zejména když ta reko dodnes není dokončená a přes Malenovice je stále dlouhý úsek pouze se 2 pruhy(!). Mám ale z celého případu takovýto dojem: Jestli tomu správně rozumím, tak ze Zlína je projektovaný dálniční přivaděč k dálničnímu obchvatu Otrokovic. Takže bude-li méně peněz, má asi příslušná silničářská lobby strach, že by po rekonstrukci tratě Otr.-ZL nebyly prachy na ten přivaděč. Kdyby se totiž část cestujících přesunula do nějakého tramvajovlaku a dodělaly další 2 pruhy na silnici přes Malenovice, tak by ten přivaděč možná nebyl potřeba...
K Baťově nemocnici:
Nádraží je sice od ní hódně daleko, ale trať do Vizovic vede kousek od ní a u příslušné křižovatky k nemocnici je zastávka.
K prodloužení tratě do Val. Polanky:
Ač by se mi to velmi líbilo a viděl bych tu trasu jako krásnou rekreační a výletní trať, považuji to za zcela nereálné (i když o tom hejtman občas mluví). Do Pozděchova to ještě jde, i kdž od Jasenné trať jede dost oklikami, aby nabrala výšku (takže silnici nemá šanci konkurovat), ale v Pozděchově byl vrcholový tunel, který se na začátku války částečně zřítil, a poté stavba skončila. A přes Prlov do Polanky vede trasa úzkým údolím, hustě zastavěným, s velkým klesáním, takže tudy trasa vedla těsně kolem chalup a takříkajíc prostředkem zahrádek. A představte si, jak byste dnes přesvědčovali lidi, že jim má jezdit vlak pár metrů ode dveří. Taky mi není jasné, co by se tam dopravovalo. Jedině snad pneumatiky z "Barumu" směr východ, ale soupravy by se musely dělit a v Polance připojovat k průběžným vlakům, čili tolik manipulací, že to nemá smysl. Možná Baťa počítal, že tam bude dopravovat krabice s botami či kůže na boty, což mu vycházelo tak na nejvýš 10 vozů (či 15 s postrkem) a tomu poměry té tratě odpovídají. Vzhledem k hustotě osídlení to tam obslouží autobus ještě s velkou rezervou. Takže ta trať tak leda jako turistická atrakce, ale museli byste tam zaměstnat všechny lidi z Pozděchova a Prlova, jinak by si tam ty koleje prostě nepustili.
K reko trati 331:
Před lety tam ČD zavedly v rámci konkurence s trolejbusy vlaky Otr.-ZL navíc, takže začaly kokurovat MHD. I dnes jezdí v rpacovní dny vlak v půlhodinovém taktu. Takže taková skorotramvaj. a při zdvoukolejnění by mohly jezdit třeba po 15 min. Což by se jistě nelíbilo dopravnímu podniku města ZL. I když by snížením počtu trolejbusů uvolnil tu silnici do Otr. Krom toho vlak by jezil mnohem rychleji. Silnice je už dnes téměř celá až do Otr. jen na 50 km/h a jak porostou ty nákupní šopy, tak zanedlouho bude to omezení průběžné.
Můj závěr:
- Trať 331 zdvoukolejnit po Zlín-střed (2 koleje se spolehlivě vejdou a obytné domy nejsou po celé trase nikde(!) tak blízko, aby to nebylo řešitelné). Do Vizovic trať zrekonstruovat a optimalizovat jako jednokolejku s nějakým typem "lehké" elektrifikace, která by umožnila, aby na to překladiště do Lípy dojela aspoň "žehlička" s nějakou přiměřenou soupravou. Trať Otr. - Vizovice pojmout jako pří/městskou rychlodráhu. Takt Otr. - ZL 15 min., dále 30 až 60 min. 2 páry IC směr ZL-PH by možná měly smysl, ale nevidím to jako prioritní. Možná byl měly smysl přímé spoje do PR a OL(?).
- Prodloužení Vizovice - Polanka nemá žádný smysl; jedině jako turistická atrakce, pokud by dala aspoň sezónní zaměstnání hodně lidem od Pozděchova po Polanku. Snad z Prlovksé pily, kde by se mohla rozšířit dřevovýroba, by to mělo smysl jako vlečka do Polanky.
- A hlavně neškrtat mechanicky rozpočty jako doposud, ale začít stavět jen to opravdu nutné (uvědomme si, co navazujících staveb se při každé dálnici či železnici současně ještě z příslušného rozpočtu dodělá!) a především začít stavět za přiměřené ceny. Téměř VŠE v tomto státě (stavební práce nevyjímaje) je extrémně předražené!
To je asi tak vše, co mě momentálně napadá.
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko