..: Otrokovice - Vizovice: elektrifikace odložena :..

810.271, Zlín-Střed – Zlín-Prštné, 2. 9. 2008, foto: KuTomZlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.

Vlak plný úsměvů 2008, 471.039 tažená 754.012, Otrokovice - Zlín, foto: KuTom Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.

Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 5.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Zlínský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   
05.08.2010 (19:09)  
Busman: Ani ne tak Horní Lideč, jako spíš Valašská Polanka a Vsetín, jakožto odvrácená část Zlínského kraje. Ono zdvojkolejnění by pak napomohlo meziměstskému spojení Zlín-Otrokovice, kde by se uživil i takt 10 minut (samozřejmě by se to muselo udělat ve spolupráci s IDS a oslabit trolejbusy, které jsou pro takové spojení nevhodné).
05.08.2010 (18:10)  
Další nesmyslný krok od současné vlády. Podnikatelé respektive firmy nemají zakázky, musejí propouštět lidi, které pak financuje stát. Tím, že firmy nemají zakazky a zisky, tak také odvádějí málo a někdy skoro nic do státního rozpočtu. Kroky podobné těmto akorát zhoršují ekonomickou situaci ČR, prodraží všechny infrastrukturní projekty, které se dříve nebo později budou muset zrealizovat. Nerealizace mnoha projektů může dopadnout tak, že nebudou v budoucnu kofinancovány z EU. Dnes rozestavěné projekty se budou konzervovat, aby se "slavnostně" za rok či dva za vysokých nákladů opětovně rozbíhaly atd... Pokud chce vláda řešit fiskální situaci veřejných rozpočtu, tak ať se to líbí někomu nebo ne, tak by měla jít zejména cestou příjmové strany rozpočtů (tedy třeba dílčí zvýšení daní), aby se mohly investice realizovat, firmy měly zakázky, mohly zaměstnávat lidi a odvádět do rozpočtů potřebné prostředky. Jsme v situaci, kdy podnikatelé nepotřebují nízké daně (dnes jsou pod průměrem s námi srovnatelných zemí), ale potřebují mít zakázky, aby se mohly realizovat. Vláda postupuje pod mantrou jakési podivné odpovědnosti, které udělá víc škody než užitku... Vemte si příklad rodiny. Když budete mít nedostatek peněz, tak asi budete primárně vyvíjet snahy si opatřit další zdroje na uspokojování základních potřeb a nepůjdete cestou (analogicky převedeno na postup dnešní vlády), že omezíte stravu na tři dny v týdnu, abyste ušetřili...
registrovaný uživatel Busman 
05.08.2010 (17:56)  
Ad Elektrifikace
Narozdíl od jiných elektrifikací bych drátizaci 331 podpořil až do Vizovic, a to ne kvůli rychlíkům přes Olomouc do Prahy (souměstí Zlín-Otrokovice má terminál dálkové dopravy v Otrokovicích), ale kvůli taktu osobních vlaků Vizovice - Přerov - Olomouc.
Po nutném a nevyhnutelném zdvojkolejnění 300 Brno - Přerov (z dlohodobého pohledu např. jako části VRT Praha - Brno - Ostrava) a navazující elektrifikaci trati 303 z Kojetína do Hulína by se do Zlína daly vozit rychlíky od Brna.

Ad Zdvojkolejnění
Trať bych ponechal jednokolejnou, elektrické jednotky by měly větší kapacitu, takže by stačil hodinový takt, možná ve špičce proložený na 30 min.

Ad Horní Lideč
Naděje se rozplynuly v roce 1993 rozpadem Československa. Přepravní proud směřuje do vnitrozemí, nikoli na Púchov.

Ad Ostatní
Ačkoliv bych byl jinak příznivcem obecných referend, v české reklamokracii jsem zásadně proti. V ČR se argumentuje pomocí hesel a bilbordů, nikoliv pomocí objektivních informací zaslaných každému voliči jak ve Švajcu.

Evropské stavby bych v zásadě nezastavoval. DPH je způsobilý výdaj, takže to, co stát zaplatí na vlastním podílu, unie zaplatí na DPH přímo do státní pokladny jako čistý příjem. Rozpočtově je to tedy neutrální, a to nemluvím o multiplikačních efektech. Ten mizivý hospodářský růst, co se předpovídá, mají na svědomí právě evropské fondy a investice do infrastruktury, možná ještě spotřeba domácností. Tohle když se škrtne, klesne HDP, propadnou se daňové příjmy, v roce 2012 přijde další dno - a budem škrtat zas. Šetřit bychom uměli, ale umíme taky hospodařit?
05.08.2010 (17:48)  
A co byste čekali od vlády rozpočtové neodpovědnosti (členové této vlády si samozřejmě myslí opak neb každá liška chválí svůj ocas jako nejkrásnější na světě).

Nemají ve vládě / ministeriu dopravy peníze na dopravní infrastrukturu ? Tak proč se nesnaží zvýšít příjmy státního rozpočtu nebo příjmy institucí udržujících pozemní komunikace a díru v rozpočtu se nesnaží zalátat tím, že porodné se bude vyplácet jen na prvního potomka a to ještě „chudým" ...

Absolvent policejní akademie s titulem JUDr. hodlá dosáhnout snížení nákladů na stavby dopravní infrastruktury jednáním, které lze by bylo možno označit jako trestný čin vydírání > zakázky dostanou ty firmy, které nabídnou výraznou slevu ...
Jakto, že ministr vnitra pod hlavičkou „padni komu padni" nepodal na svého soudruha ještě trestní oznámení ...

Nelze mít peníze např. na dálnice, když denní paušál za používání dálnic pro vozidla do 3,5 tuny činí 3,28 Kč. Za ty peníze se řidič nekoupí ani deci nealkoholického nápoje.

Chápu, že vláda rozpočtové neodpovědnosti nemá chuť do výkonového zpoplatnění „krabičkami", pokud nejsou nějaké věci vyjasněny, ale nechápu, proč vláda prostě nezvýší roční paušální mýtné na nějaké 4 000 Kč (denní paušál směšných 10,95 Kč) Z toho 3 650 Kč pro provozovatele dálnic, 350 na pokrytí výrobních nákladů a provize prodejci.

U krátkodobých známek zvýšení ceny v témže poměru (3,33) a zvýšení výkonového mýtného minimálně o 50 %. K tomu citelná sankce pro šikulky, kteří by vyrazili na dálnici bez známek. Sankce ve výši trojnásobku roční známky není likvidační, ale zabolí.
Provozovatel dálnic by ovšem musel z takto zvýšených tržeb hradit náklady spojené s činností dálničních oddělení dopravní policie (fakticky refundace). Tudíž by ušetřila i Policie ČR, resp. rezort ministra vnitra. Rovněž náklady na činnost hasičů na dálnicích, které nebudou uhrazeny z pojistky „povinného ručení" by zaplatil provozovatel dálnic z mýtného.
Výnos ze silniční daně placené kamiony, lze prostě zvýšit tím, že se zruší nesmyslné ekologické slevy. Nákladní vozidlo těžké 20 tun dynamicky zatěžuje pozemní komunikaci stejně bez ohledu na to, jak „ekologický" má motor. Ekologičnost motoru zakládá nárok slevu z daně ekologické, nikoli silniční ...
Pokud by „daňový spravedlivý" Kalousek s plamennými slovy o nutnosti odstranit daňové výjimky - neb každá daňová výjimka je na úkor jiného - našel politickou odvahu odstranit největší daňovou diskriminaci v oblasti daně silniční, získal by ročně minimálně o 30 miliard ročně na silniční infrastrukturu víc ... jenže odvaha mu chybí (takže má na svědomí absenci cca 100 miliard korun ve státním rozpočtu) a tak hodlá dohánět chybějící miliardy zdaňováním stravenek ...

Tak zlínským obyvatelům se nelíbí hluk vlaků... a mají problémy s tím, že by tam jezdila elektrická trakce.
Proto bychom se měli vrátit do začátku sedmdesátých let minulého století. Když jsem měl možnost zajezdit si s T 478.1122, tak jsem si na nočním manipuláku (tuším 88050 nebo 88052) s odjezdem cca 1.50 z Otrokovic, norma 1 500 tun, dával obzvláště velký pozor, aby při průjezdu kolem sídliště v Malenovicích jela lokomotiva (bez tlumiče výfuku) na osmý stupeň a zvláště pečlivě jsem u každého z mnoha „pískáčků dával opakovaně návěst „Pozor", jak ukládá předpis D1... Podobně pak při pokračování vlaku do Vizovic ... Ať si „ševci" užijí o víkendu nerušeného spánku ...A stěžoval si tehdy někdo... Pískání velkých bejčků, čtyřkoláku, papouška nebo štokra bývalo slyšet do širého okolí, houkání vozidel rodiny 81x, kocouří nebo brejlovčí či hluk spalovacího motoru není skoro slyšet ... Resp. prostě se ten hluk naučíte nevnímat ...
To jsou falešné předsudky ... městský hluk ve Zlíně je nesrovnatelný s městským hlukem v Praze ...

aron : ty miliardy by měly taky zahrnovat modernizaci zlínského nádraží. Ono nejde jen o elektrifikaci, ale o to, jak se vyřeší křížení dvou drah, resp. trolejového vedení těchto drah. Podle „platných" norem nelze křížít tyto dráhy úrovňově, i když ve Švýcarsku to lze a vozidla obou drah projíždí místa křížení „pod napětím". Jednou z možností je nadjezd v Otrokovicích, kde by ovšem muselo být podle propočtů stoupání 33 promile nebo (moje myšlenka) zahloubení trati (částečně tunelová varianta) ...
Podobný způsob řešení ve Zlíně v úseku - za „nádražím" až bývalé Uhelné sklady „Příluky" naráží na problém infrastruktury pod zemí, včetně přepadové kanalizace ústící do Dřevnice ... Viděl jsem negativní stanoviska MÚ Otrokovice k problému křížení dráhy „OZV" s pozemní komunikací v prostoru křižovatky silni I/49 a I/55.
Městu se taky nelíbí, že by v oblasti Podvesná měla být estakáda. Když se estakáda (ve výši asi 10 metrů) vizualizovala, bylo vedení města zděšeno ... no zděšen byl každý, kdo to viděl.

optus : zájem o postavení mostku v Malenovicích byl, stejně jako lidí dívající se do budoucnosti chtěli „protáhnout" otrokovické zhlaví v Malenovicích, chtěli k tomu využít jednu vlečkovou kolej - vlečkař byl ochoten tu kolej za příslušnou úhradu pustit ... takže vjezdové návěstidlo bylo někde v prostoru odbočné koleje ne vlečku celé by se to předelalo), stávající vjezd by byl jako cesťák, takže vlaky by se nemusely křižovat v Malenovicích „před dopravou", ale někde „u Mlýna", čímž by se zvýšila propustnost.
Jenže na „TO" nebyly peníze ... takže se tento záměr nerealizovat. Na rozdíl od „továrníků rodu Baťů:, kteří nebyli tak bohatí, aby si mohli dovolit kupovat levné věci nebo stavět „levné" stavby, je český stát tak bohatý, že si může dovolit stavět levné ( = moc nefunkční) stavby ... Elektrifikace do Vizovic má ten význam, že nemusíte držet vozidla motorové trakce a celé naftové zázemí ve „strojovce" Otrokovice. Pravda, mohly by se pořídit hybridy. Pro švýcarského Stadlera by nebyl problém dodat trojdílná vozidla se dvěma pohonnými jednotkami - jedna motorová, druhá elektrická. Ale tím neřešíte problém naftového hospodářství.
S tím prostorem pro druhou kolej bych si zase takový problém nedělal. Předpokládám, že firma Baťa počítala s možností stavby druhé koleje, potřebné pozemky vykoupila pro OZVD no a když se OZVD postátnila, tak pozemky přešly do vlastnictví státu, resp. ČSD a následně ČD / SŽDC. Pokud na nich něco stojí, tak patrně na základě nájemní smlouvy ...

IR : z čeho usuzujete, že by se společnosti DSZO nelíbilo zvýšení kapacity tratě a vedení vlaků v 15 minutovém intervalu ? Proč považujete vlaky ČD za konkurenci MHD, pokud se jezdí v rámci IDS ve vlaku na jízdenky MHD. To je totéž, jako kdybyste v Praze považoval vlaky z Radotína za konkurenci autobusům MHD.
„Zlínský DP" je naopak rád, že tam ty vlaky jezdí, protože odvezou část frekvence od vlaků přímo do Zlína nebo odvezou frekvenci ze sídliště Trávníky ...
Když jsem se před desítkami let snažil domutit zlínský (tehdy gottwaldovský) DP k posílení spojů linek 1 a 2 od pátečního R 605 Šohaj (spoje jezdily v intervalu 20 minut) a na odvezení frekvence bylo třeba tří vozidel, takže poslední nešťastníci čekali na odvoz i 30 minut mi tehdejší DP napsal, že předmětem činnosti DPMG není odvoz osob, které si ČSD přivezou do Otrokovic s tím, abych se obrátil na ČSD. Byl tam dovětek, který si dodnes pamatuji „je zoufalý pohled na prázdné vlaky" a současně přeplněné trolejbusy... Počet osobních vlaků se dal v té době spočítat na prstech obou rukou a vůbec nenavazovaly na vlaky na ferdinandce. I přímé vozy z Prahy, které přijely do Otrokovic na osobáku z Bohumína cca 20.00, tak stály v Otrokovicích hodinu a pak jely prázdné do Zlína, zatímco veškerá frekvence z těchto vozů svedla „boj o trolejbus" ... včetně cestující omladiny do internátů ...

Jan Antonín Baťa ve své vizionářské knize „Budujeme stát pro 40 milionů" trať přes Zlín neplánoval jako lokálku, ale jako páteřní železnici na Slovensko vedenou z Třebovic v Čechách přes Prostějov, Tovačov a Kroměříž ....

Zastávka na Podvesné je sice nedaleko křižovatky trati a ulice Podvesná XVII vedoucí k nemocnici, ale areál nemocnici je velmi rozsáhlý ...

Smyslem elektrifikace do Zlína je mimo jiné odklon R do Luhačovic s tím, že další přeprava se uskuteční BUSmo, což výrazně zkrátí cestovní dobu.
05.08.2010 (16:28)  
Ahtisaari: V říjnu bude dokončena D1 do Říkovic? A kdy R55 bude napojena s tím kouskem co je okolo Otrokovic až do Hulína? To podle všeho nejspíše jen tak nebude..? A SA podle všeho za chvilku bude jezdit všechny spoje do Zlína přes Kroměříž - jednak díky D1 a taky přes Hradiště nyní jezdí spoje na Slovensko.
05.08.2010 (16:06)  
Dejme tomu, že se nakonec začne stavět a v roce 2013 bude rekonstrukce a elektrifikace (v nyní neznámém rozsahu) dokončena, ví někdo, co po trati vlastně bude jezdit za vlaky? Myslím typ vozidel (Os, R, Ex).
05.08.2010 (15:55)  
Bylo by asi jednodušší napsat článek, které stavby se na železnici v následujících letech realizovat budou... I když v tomhle případě, tedy redukovana varianta jen do Zlína a jednokolejná to zas taková škoda není.
Jinak si myslím, že je to špatná politika a šetření na špatných místech. Zvlášť u staveb výrazně spolufinancovaných EU. Ano, šetřit musíme, ale srovnávat státní rozopočet s rodiným je jen pravicový populismus...(o to víc, když máme zatím vlastní měnu).
05.08.2010 (15:53)  
1. Na hodnocení Bárty je brzo. Zastavit vše jen trochu podezřelé a skutečný stav průšvihu zjistit mimo jiné i z křiku těch, kterým byly zastaveny kohouty je sice drsné, ale účinné. Každopádně je to opravdu spíš metoda ze soukromého sektoru a ve státní správě k jejímu použití zatím nebyla odvaha. Podle mě - opatrná naděje.

2. O smysluplnosti toků peněz ve státním rozpočtu, například v kapitole MD, bychom se mohli bavit hodiny, tedy kdyby byla zveřejnitelná ta podstatná data.
(kolik výzkumných ústavů, metodiků a analytiků MD živí, kolik staveb evidentně nesmyslného charakteru se financuje atd...) Když jsem před X lety vykutal ve státním rozpočtu položky typu "oprava oplocení Finančního úřadu v okresním městě X" za 26 milionů, nedělám si iluze, že podobné perly tam nejsou doteď.

3. Prodlužovat trať až k 280 je jednak ekonomický a dopravní nesmysl, jednak neprůchodné přes místní iniciativy, ekology a spol.

4. Elektrifikovat trať Ot-Zl by bylo využitelné opravdu jen pro ony dva páry R či IC denně. Takže taky trochu zbytečné.

5. Pokud nebude koncepce drážní osobní dopravy ve Zlíně jiná (úloha žst. Zlín-střed, přeložení stávajících zastávek + případné přidání dalších), nemá moc smysl přechod na elektrickou trakci ani u Os (nehledím přitom na ne-dostupnost adekvátních vozidel).

6. Jediný jakž-takž užitek je ve zdvoukolejnění, ALESPOŇ Ot-ZL, vzhledem k nedostatku místa a spoustám nutných vyvlastňovaček to bohužel asi neprojde.

7. Optimum, tedy dvoukolejná elektrifikovaná trať Ot-Lípa, s přidanou zastávkou Zlín-Kvítková (někde u podjezdu KvítkováxHornomlýnská) se špičkovým intervalem 15 minut a něčím jako vlakotramvají je utopie.

8. Pokud se nestane nic mimořádného, v říjnu 2010 se zprovozní úsek D1 Kroměříž-Říkovice a úseky R55 Hulín-Hulín východ-Skalka. V lidské řeči to znamená, že po čtyřpruhu dojede řidič z Prahy až do Malenovic. Tradiční zácpy do Zlína nějak přetrpí, ale na vlak bude kašlat už definitivně. Nehledě na to, že díky tomu Student Agency dostane jízdní dobu spojů přes KR pod 4 hodiny, čímž se busy vyrovnají i Zlínskému Ex s úchvatnými Bmee.

Takže jsem skeptický...
registrovaný uživatel Kubze  mail  
05.08.2010 (15:35)  
optus:

V Loukách u čerpací stanice těsně ? Tak dle mě je to od temena min. 10 metrů a pokud se nepletu, rostou tam i stromy.
V Prštném by se udělala společná zastávka s busem a hned je tam místo. Nynejší zastávka je na původním tělese dvojkolejné trati. Znova opakuji, že těleso je dvojkolejné od ZPS až na nádraží ve Zlíně vyjma přeložky s přejezdem v Malenovicích. Tudíž pozemky bych taky tipoval pořád ve vlastnictví dráhy.
05.08.2010 (15:14)  
O prodloužení tratě do Polanky je zase naprosto jiný názor pokud se na to podíváme z pohledu Vsetína a vůbec Vsacka - viz projekt rekonstrukce a elektrifikace tratě do Rožnova a Karlovic s přímým spojením ze Zlína - projekt je kdesi na netu - snad na stránkách kraje, ale nechce se mi to hledat.
Ale ony ceny ropy udělají časem své :)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko