..: Otrokovice - Vizovice: elektrifikace odložena :..

810.271, Zlín-Střed – Zlín-Prštné, 2. 9. 2008, foto: KuTomZlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.

Vlak plný úsměvů 2008, 471.039 tažená 754.012, Otrokovice - Zlín, foto: KuTom Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.

Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 5.8.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Zlínský


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
05.08.2010 (15:09)  
No jak jsem se díval na letecké snímky, tak si ani nemyslím, že by to rozšíření da dvojkolejku šlo tak jednoduše. Připadá mi leckde velmi málo místa (jedině za cenu bourání staveb a ubírání soukormých pozemků).
05.08.2010 (14:57)  
Nejsem ze Zlína, nevím :D Proč nemá smysl trať protahovat do Polanky?
05.08.2010 (14:26)  
Snad se to nakonec přece jen povede a rekonstrukce trati Zlín - Vizovice bude zahájena. Pár postřehů:
- prodloužení trati Vizovice - Val. Polanka, nereálné, nemá vůbec smysl tady o tom debatovat. Kdo je ze Zlína tak to ví.

Nejreálnější řešení vidím v rekonstrukci a elektrifikaci trati Zlín - Vizovice, jednokolejka s přidanými výhybnami (dvoukolejka by byla lepší, ale budiž) a to co nejdříve, protože současný stav je katastrofální. Již tato varianta by byla obrovským přínosem pro Zlín a příměstskou dopravu. Proč?
- zvýšení cestovních rychlostí (až 100 km/hod.)
- snížení cestovních dob
- snížení hluku
- možnost vedení přímých vlaků Zlín - Olomouc, Praha atd. v pravidelném taktu
- zrychlení cesty do Prahy - což je pro Zlíňáky velmi důležité - (nyní téměř 4 hod. - a to pouze ranní spoj, jinak hodně přes 4 hod.), při zavedení přímých vlaků, či zkrácení dob na přestup v OLM
- jednokolejná trať s výhybnami je pořád lepší než nic.

Takže tak :-)
05.08.2010 (14:10)  
Ještě jednu připomínku bych měl. Já osobně má pocit, že stát dává dlouhodobě do železnice mnohem míň pěněz než do silnic a dálnic. Takl se pak nemůžeme divit, jak to všechno vypadá....
registrovaný uživatel optus 
05.08.2010 (14:10)  
Kubze: Nevím odkud jste, já se do satelitních map dívat nemusím, trať znám jako vlastní boty. Ve zmiňovaném úseku je několik úzkých míst, která by znamenala relativně složité stavební úpravy. Například v Loukách je kolej vedena těsně vedle opěrné zdi na které je benzínka OMV a z druhé strany je úzká ulice s několika domy. Další úzké místo je Prštném, kdy by musela jít 2 Tk nynějšími jatkami a zároveň rampou u bývalé sýpky..... Slyšel jsem něco o řešení s několika výhybnami, kde by se vlaky křižovaly...A ještě jeden problém, co kžížení trolejí trolejbusu v Otrokovicích a trolejí pro vlak?

a ještě jedno přirovnání co se financí týče. Mám-li napjatý rodinný rozpočet a někdo za mnou přijde, že mi dá 80 z potřebných 100 tisíc na investici, která se mi v budoucnu může dobře vyplatit, asi budu hodně přemýšlet jak to udělat, abych dal 20, ale nakonec měl užitek ze 100 ;)
registrovaný uživatel rpet  mail  
05.08.2010 (14:00)  
@ strejcekms
...Zatím sem od něj neslišel nic jak podpořit drážní dopravu. Škrtat prachy umí každej. Ale koncepce?...

no, jak jsem tak Bartu poslouchal v ruznych debatach na CT, tak mne naopak prijde jako clovek, ktery velice presne vi, co dela. je preci logicke, ze kdyz mi doma prokapava vodovodni baterie, tak jdu nejdriv zastavit vodu, a teprve potom tu baterii rozeberu - opacne bych mel doma potopu.

on se chova stejne: nejdriv zastavi vodu (alias neuveritelne financni ztraty v resortu) a pak zacne opravovat vodovdni baterii (resort dopravy jako takovy). a tam uz jiste koncepci najdeme... s jeho postupem plne souhlasim, po dlouhe dobe to vypada na ministra dopravy, ktery nema v hlave seno, ale rozum.
registrovaný uživatel thingie  mail  
05.08.2010 (13:58)  
„snížili náklady“

Ten článek je psaný zbytečně agresivním tónem, o tom referendu se v žádném odkazovaném zdroji nepíše, takže autor ani podklad pro své tvrzení o ignoranství místních obyvatel nemá. V odkazovaném článku ve Zlínském deníku jsou naopak uváděny celkem rozumné argumenty i proti plánované rekonstrukci, které rozhodně nejsou principiálně zaměřené proti trati jako takové, ale jenom některým dílčím dopadům na místní obyvatele, které nutně nemusí nastat, kdyby se projekt změnil.

Každopádně pokud jde jenom o „se pravděpodobně stane“, tak by smířlivější článek, poukazující spíše na možnost pomoci místním obyvatelům a podporu nákladní železniční dopravy, který rozhodně neopomene zdůraznit výši dotace získatelné z programů EU a škodolibě si vzpomene na některá prohlášení a sliby současné vládní koalice, mohl mít třeba i nějaký vliv, kdyby se propašoval dál. Rozhodně by ale neměl útočit na místní obyvatele, to je strašná chyba.
registrovaný uživatel Kakov 
05.08.2010 (13:53)  
jen si ještě dovolím prohlášení:
trať 331 má do budoucna hlavní význam né jako lokálka, ale jako S-Bahn, skoro si dovolím tvrdit, že trasováním je to už dnes nejlepší S-bahn v ČR, proto slova o "smysluplnosti drátování lokálky" jsou nemístná, jako rychlí, komfortní a dostupný S-bahn má tahle trať potenciál velký.....
samozřejěm elektrifikace sama os sobě nestačí...
registrovaný uživatel Kakov 
05.08.2010 (13:47)  
Vlad: když už sem taháte státní rozpočet, měl by jste se zamyslet nad profilací úspor...

ano zadlužený rodinný rozpočet, malý příklad,
beru 15000 kč, platím hypotéku 4100 kč, byt 3000 kč, jídlo 3000 kč, 4000 kč utratím za zábavu a rozptýlení...

potřebuji ušetřit 2000 kč měsíčně?? z které to vezmu kapitoly??? přestanu platit hypotéku?? jíst?? nebo byt??

ne nadarmo varoval Obama evropu, aby příliš radikální škrty nezabrzdili ekonomický růst....

současná podnikatelská krutovláda bohužel "přestavá platit hypotéky a jídlo a byt"... zatímco stavby jsou enormě predrazené a neustále se tuneluje stát???
proč raději nezmění systém zadádávání zakázek?? nebojují s korupcí a jiné....
registrovaný uživatel Kubze  mail  
05.08.2010 (13:44)  
optus:

Tak ještě jednou. 90 % vlaků z Lípy má cílovou destinaci Hamburg a Rotterdam. Ano, tam se kontejnery nalodí a plují na východ.
Od Terna po Prštné je trať vedena na původním dvojkolejném tělese, ale uprostřed.
Svit neřeším, protože zde je druhá kolej až po vjezdové návěstidlo a dále do Prštného je místa habaděj.
Zkuste se podívat na nějakou mapu v "leteckém" zobrazení.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko