Zlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.
Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.
Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník
Jak jste přišel na myšlenku, že většina kontejnerů z Lípy míří na východ ? Denně jezdící Nexy z Hamburku a Prahy mi vysvětlíte jak ?
Místa na zdvoukolejnění je i z Malenovic do Zlína až až. Zase tolik toho místa druhá kolej nezabere.
vikititor:
Prodloužením trati do Lidečka by trať získala na významu maximálně regionálně. Co by bylo tak super na jednokolejce, která vede městem a nemá zatížení pro nejtěžší vlaky ? Maximálně k vození místní regionální frekvence, na což bohatě stačí busy a nemusí se vyhazovat x miliard Kč do nějakého nesmyslu pro šotouše.
Pokud by byl zájem trať opravdu modernizovat, jistě by stačilo vzít domorodce někam, kde už je moderní svršek možná by je ten rozdíl v hluku přesvědčil.
Takže je sice hezké, že nám EU na něco přispěje (když pominu to, že dotace taky někdo musí zaplatit, protože v Bruselu se peníze netisknou), ale když se musí šetřit, tak se prostě musí šetřit, a že 760mil je pořád suma, za kterou se třeba může udržet v provozu několik hasičských stanic nebo škol na x let dopředu, které by se jinak musely zavřít?
Anebo ještě líp - snížit tím státní dluh a zbavit se tak kousku úroků?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.