..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
29.04.2010 (17:12)  
No situace na bojišti se mění každym okamžikem. Prašan už roztál, nedavno přišla nová jednotka, a s úsťákama určitě nedohodli, že to na těch víkendech skončí. Pokud to popohnali, tak jedině dobře -- vy snad těm venkovanům komfort moderních vozidel nepřejete.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
29.04.2010 (17:08)  
(OT) jonáš: Zkuste si, prosím, tu zprávu, na kterou odkazujete, přečíst ještě jednou. Hovoří se v ní o víkendovém nasazení CE.
Pokud tam nyní jezdí CE i v pracovní dny, tak jsou staženy z oběhů z pražského Eska, kde místo CE jsou po dobu dvou týdnů nasazeny žabotlamy.
Studující vysokou školu mohou pro předmět "statistika" spočítat, jaká je pravděpodobnost, že takto předem připravená akce ČD se zcela náhodou shoduje s prezentačními jízdami jiné společnosti (a v úvahu je nutno vzít celou /stejnosměrnou/ síť SŽDC).
29.04.2010 (17:04)  
Cestující: určitě souvisí, byli z něj totiž na nábřeží děsně vytrslí už loni v listopádu .. http://mostecky.denik.cz/podnikani/z-mostu-jezdi-moderni-vlaky20100427.html :-)
registrovaný uživatel m@rtin 
29.04.2010 (17:01)  
Neuvěřím dokud to neuvidím stát na kolejích v barvách ČD. Otázkou je, jestli se nebude kroutit Romanoškoda a všechno to nakonec nezablokuje. Railjet na hlaváku ČD by byl tedy mazec, ale v Najbrtu si ho představovat raději taky nechci.
29.04.2010 (16:58)  
jonáš: Jasně, ty Elefanta ze "záloh" tam přijeli úplně, ale úplně náhodu a s Jančurou to vůbec nesouvisí. :D

Pokud jde o tu vizi ČD o dálkové dopravě, tak v tomto případě veřím, že to přímo se "žlutou hrozbou" nesouvisí a bylo to plánováno dlouhodoběji.
29.04.2010 (16:57)  
Však zpracování oběhů pro Olifanty taky něco zabere. No, citace je zde, http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1652151&p1=84858 a píšou tam něco o zkouškách v listopadu a projednání při uzavírání oněch desetiletých smluv. Ale o to nejde, přece je to jen díky žlutosýrům ;-)
29.04.2010 (16:51)  
Doufám, že plány se změní v realitu, protože vidět railjet jezdit v běžným provozu v ČR, byla ta vůbec nejlepší věc co kdy ČD udělala za svou existenci. A ta pendolina by taky byla skvělá. Jen tak dál ČD ...
29.04.2010 (16:50)  
jonáš: Ano, mluvilo se o Elefantech ještě v zimě, ale mám takový pocit, že se s nimi počítalo jen na víkendy. Pokud vím, jezdí teď celý týden…
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
29.04.2010 (16:49)  
(OT) jonáš: Vy už jste jak ti žurnalisti stálefrontoví. :-D
Leasing souprav, úprava do korporátních barev, projednání dopravní cesty - to se nepřipraví za víkend.
29.04.2010 (16:45)  
RIS: vy už jste jak ti žurnalisti stálefrontoví. Korelace neni ještě kauzalita, a kdyžtak hned nahoře se píše "Na březnové prezentaci", a ta se nepřipraví za víkend, takže je to přesně naopak -- sotva ČD ohlásí modernizaci parku, vyjede Jančura na Kozinu .. jen tak dál ;-)

Ono i ty elefanty do Mostu byly anoncovány z hejtmanství už začátkem března, čili dojednány někdy začátkem roku, ovšem spící novinář se vzbudí, až jak Desiro zatroubí.
  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko