..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
29.04.2010 (19:12)  
Jo, čet sem, že ČéDé chtěj zlepšit s*rani ve stanici...:-)
http://www.novinky.cz/domaci/198523-na-zachod-i-ve-stanici-drahy-slibuji-revoluci.html

Ty CISy bych bral jen zadarmo. Němec by si z nich rval vlasy, páč Cisalpino zkrachovalo právě pro značnou nespolehlivost těchto jednotek. Ale na Ostravu dobrý.

Ale s Railjetama sem a ihned. Dokud ale nebudou stát u nástupiště, propagandě ČD nevěřím.
registrovaný uživatel Pjetro 
29.04.2010 (19:11)  
George_Couser: Zamýšlel jsem se právě nad tím Polskem a Maďarskem, zvlášť u Maďarů by mě překvapilo, pokud by na tak výhodnou koupí ohrnuli nos.
29.04.2010 (19:05)  
Pjetro, tak schválně - kdo by po om měl jet? Podle států, kde to je schváleno:

Rakušáci už kupují
Němci mají své ICE
Poláci - chtějí trakční jednotky, navíc pro 250 km/h. Navíc mají problém s financema a zřejmě místo toho koupí jen obyč jednotky na 160 km/h pro vnitro, protože na to můžu získat dotace z EU
Maďaři - tady nevím, asi jim vyhovuje stav, že to vozí někdo jiný
A ještě potencionálně slováci - ti ale nakupují Xmpeery a víc zatím nepotřebují(?)
registrovaný uživatel Pjetro 
29.04.2010 (18:59)  
m@rtin: Taky jsem si říkal, proč po té opci jdou jenom ČD, že by geniální tah lidí z nábřeží?
registrovaný uživatel Pjetro 
29.04.2010 (18:56)  
„ČD railjet“ realitou Za tento nadpis bych dal raději otazník, zatím to je všechno kdyby, stejně jako nákup ojetin, kde jsme byli dva roky píár čédé krmeni a jak to dopadlo. A s tou opcí se mi to nějak nezdá. SIEMENS to tedy vyrobí dle stávajících požadavků ÖBB a ti to pak odprodají ČD? To by asi soudruhy v SIEMENSu kapičku nas.ali ne (i když bůh ví, třeba to je dle smlouvy možné)? Každpopádně pokud se dráhy touto myšlenkou už pochlubily, tak neúspěch by byl spíš záležitosti druhé strany, na které to celé záleží. I když, ještě mě napadlo, ono by se z toho dalo vyvléknout, třeba takhle: "ČD nakonec od koupi jednotek RJ ustopily, protože druhá strana nenabídla adekvátní cenu".
registrovaný uživatel m@rtin 
29.04.2010 (18:39)  
Sim:
Já bych to dogma o nadvlaku nepřecěňoval. Jestli kdy někdy přijdou nějaké railjety, nebude to dřív než v roce 2013 (možná 12). V té době bude českým pendolinům 10 let a nikdo po nich vedle RJ ani neštěkne. Pokud ÖBB opci nevyužijí, ta šance k nákupu tu opravdu je. Mně spíš vrtá hlavou, že po rakouských RJ nejdou taky Maďaři nebo Švýcaři a další?

Cisalpinům moc nevěřím - schvalování, cena, 15 kV a další nevyjasněné otázky.
registrovaný uživatel Jurik 
29.04.2010 (18:38)  
Třeba na trati 260 Česká Třebová - Brno by ta úspora času mohla být větší, právě že jde o poměrně zatáčkovitou trať (hlavně v okolí Bílovic n.Svitavou, Adamova, Blanska), myslím že už i v praxi na určitých místech jsou traťové úseky pro vlaky s naklápěcími skříněmi vyšší. A je to dvousystémová trať, tam by pendolino mělo svůj smysl.
29.04.2010 (18:34)  
Sim: Ony jsou také děsivě obrovské rezervy v oběhách (dané nepropojením ramen R a IC, takže opticky "nejsou vozy"). Takže kdyby se to promíchalo a pospojovalo, celková potřeba může taky klesnout o mnoho procent a tím pádem jen 100-200 vozů navrch dokáže udělat zajímavé cvičení i s rychlíky.

A i kdyby ne, tak jsou linky jako R-090, kde i červená koženka (nedejbože Najbrplyš) bude pokrok.
registrovaný uživatel Multi 
29.04.2010 (18:31)  
Nevíte jakou časovou úsporu dokáží "vyrobit" klopidla např. na trati ČT-BRNO? Před Brnem jde o poměrně zatáčkovitou trať, ale nevím jaký je tam rozdíl v max. rychlostech obyč vozů a klopidel.
registrovaný uživatel Sim 
29.04.2010 (18:14)  
No a ted k clanku ... taky se mi to zda jako dobry vtip, ale nejak se nam s tim autori o jeden den od posledniho aprila netrefili.

Railjet na ceskych kolejich - pokud se tu objevi, bude to pruser pro soucasne Pendolino, protoze uz nepujde proteckne prohlasovat za nadvlak. Na stranu druhou je otazka, zda by to v dane situaci bylo nutne, ale nejak neverim, ze by se propagacni oddeleni otocilo jako korouhvicka, zahodilo vysledky sve dosavadni prace v podobe o vyjimecnosti potemkina presvedcenych lidi a zaclo hlasat railjetovou viru.

Dalsi Pendolina - souhlasim s nazorem, ze poruchovost nemusi byt dana jen konstrukci. Dale je otazka, kam by to jezdilo - pokud se nepletu, provoz klopidel je v principu drazsi nez klasickych vozu, takze nasazovat je nekam, kde nevyuziji sve prednosti nad ostatnimi vlaky mi neprijde zrovna rozumne (v soucasnosti je "prednosti" pro provozovatele aspon jejich priplatek). Takze vyhodnost takoveho nakupu muze byt v konecnem dusledku podstatne komplikovanejsi spocitat, nez by se mohlo zdat i v pripade, ze nakupni cena je vyhodna. Ma smysl si na jezdeni po meste kupovat Fabku s benzinovym dvoulitrem, kdyz je o tretinu zlevnena?

V clanku je dale zminka o predpokladu presunu dustojnost cestujiciho neurazejicich vozu (dale DCNV) z EC/IC na Ex/R ... v poctu cca 100 kusu. Takhle to nezni spatne... ale at pocitam jak pocitam, nejak mi to nevychazi:
- v soucasne dobe maji drahy neco kolem 350ti DCNV (pocital jsem to nekdy pred pul rokem a snad si to pamatuju spravne
- na severni vetvi (Ostrava) vidam v 30 - 50% kozenku tam, kde ma byt DCNV, na ostatnich vetvich je to lepsi, celkove ale pocitam, ze je potreba o cca 20 % DCNV vice, nez jich CD maji, aby pokryly to, co maji nasmlouvane
- pokud bude najednou cca 100 volnych DCNV vozu, vychazi mi to tak akorat na vyrazeni veskere kozenky z EC/IC, ale vic ani prd
- diky tomu by melo byt volnych spis 100 kozenek, ktere muzou z EC/IC prejit na Ex/R
- diky tomu by snad konecne mohly byt aspon Ex a R razeny bez Bt/Bc a podobnych nahrad.

Takze ne ze by nebylo volnych 100 vozu, ony zrejme volne (resp. presunutelne jinam) budou. Ovsem kvalitativni zlepseni proti deklarovanemu stavu ocekavat mi prijde prilis optimisticke, spis bych videl realisticke ocekavat zlepseni proti soucasnosti na stav deklarovany. I to je ovsem zlepseni, podobne jako dehumusace Becek ... ale ani jedno tohle zlepseni by nemelo byt vydavano za pokrok, jako spis za zaplatu dosavadniho pruseru.
  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko