Praha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.
„ČD railjet“ realitou
Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.
Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.
Cisalpina na prodej
Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).
Přínos i pro ostatní kategorie vlaků
V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.
Zdroj: České dráhy
http://www.novinky.cz/domaci/198523-na-zachod-i-ve-stanici-drahy-slibuji-revoluci.html
Ty CISy bych bral jen zadarmo. Němec by si z nich rval vlasy, páč Cisalpino zkrachovalo právě pro značnou nespolehlivost těchto jednotek. Ale na Ostravu dobrý.
Ale s Railjetama sem a ihned. Dokud ale nebudou stát u nástupiště, propagandě ČD nevěřím.
Rakušáci už kupují
Němci mají své ICE
Poláci - chtějí trakční jednotky, navíc pro 250 km/h. Navíc mají problém s financema a zřejmě místo toho koupí jen obyč jednotky na 160 km/h pro vnitro, protože na to můžu získat dotace z EU
Maďaři - tady nevím, asi jim vyhovuje stav, že to vozí někdo jiný
A ještě potencionálně slováci - ti ale nakupují Xmpeery a víc zatím nepotřebují(?)
Já bych to dogma o nadvlaku nepřecěňoval. Jestli kdy někdy přijdou nějaké railjety, nebude to dřív než v roce 2013 (možná 12). V té době bude českým pendolinům 10 let a nikdo po nich vedle RJ ani neštěkne. Pokud ÖBB opci nevyužijí, ta šance k nákupu tu opravdu je. Mně spíš vrtá hlavou, že po rakouských RJ nejdou taky Maďaři nebo Švýcaři a další?
Cisalpinům moc nevěřím - schvalování, cena, 15 kV a další nevyjasněné otázky.
A i kdyby ne, tak jsou linky jako R-090, kde i červená koženka (nedejbože Najbrplyš) bude pokrok.
Railjet na ceskych kolejich - pokud se tu objevi, bude to pruser pro soucasne Pendolino, protoze uz nepujde proteckne prohlasovat za nadvlak. Na stranu druhou je otazka, zda by to v dane situaci bylo nutne, ale nejak neverim, ze by se propagacni oddeleni otocilo jako korouhvicka, zahodilo vysledky sve dosavadni prace v podobe o vyjimecnosti potemkina presvedcenych lidi a zaclo hlasat railjetovou viru.
Dalsi Pendolina - souhlasim s nazorem, ze poruchovost nemusi byt dana jen konstrukci. Dale je otazka, kam by to jezdilo - pokud se nepletu, provoz klopidel je v principu drazsi nez klasickych vozu, takze nasazovat je nekam, kde nevyuziji sve prednosti nad ostatnimi vlaky mi neprijde zrovna rozumne (v soucasnosti je "prednosti" pro provozovatele aspon jejich priplatek). Takze vyhodnost takoveho nakupu muze byt v konecnem dusledku podstatne komplikovanejsi spocitat, nez by se mohlo zdat i v pripade, ze nakupni cena je vyhodna. Ma smysl si na jezdeni po meste kupovat Fabku s benzinovym dvoulitrem, kdyz je o tretinu zlevnena?
V clanku je dale zminka o predpokladu presunu dustojnost cestujiciho neurazejicich vozu (dale DCNV) z EC/IC na Ex/R ... v poctu cca 100 kusu. Takhle to nezni spatne... ale at pocitam jak pocitam, nejak mi to nevychazi:
- v soucasne dobe maji drahy neco kolem 350ti DCNV (pocital jsem to nekdy pred pul rokem a snad si to pamatuju spravne
- na severni vetvi (Ostrava) vidam v 30 - 50% kozenku tam, kde ma byt DCNV, na ostatnich vetvich je to lepsi, celkove ale pocitam, ze je potreba o cca 20 % DCNV vice, nez jich CD maji, aby pokryly to, co maji nasmlouvane
- pokud bude najednou cca 100 volnych DCNV vozu, vychazi mi to tak akorat na vyrazeni veskere kozenky z EC/IC, ale vic ani prd
- diky tomu by melo byt volnych spis 100 kozenek, ktere muzou z EC/IC prejit na Ex/R
- diky tomu by snad konecne mohly byt aspon Ex a R razeny bez Bt/Bc a podobnych nahrad.
Takze ne ze by nebylo volnych 100 vozu, ony zrejme volne (resp. presunutelne jinam) budou. Ovsem kvalitativni zlepseni proti deklarovanemu stavu ocekavat mi prijde prilis optimisticke, spis bych videl realisticke ocekavat zlepseni proti soucasnosti na stav deklarovany. I to je ovsem zlepseni, podobne jako dehumusace Becek ... ale ani jedno tohle zlepseni by nemelo byt vydavano za pokrok, jako spis za zaplatu dosavadniho pruseru.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.