..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel R 646  mail  
29.04.2010 (20:10)  
Ale jinak byla by to bomba nemá někdo fotky interiéru RJ? :) Fandím ČD konečně snaha jak zlepšit své služby
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (20:03)  
Jakou ma rakousky RJ kapacitu? Ptam se s ohledm na to, ze 680 prijde Nemcum male
registrovaný uživatel R 646  mail  
29.04.2010 (20:01)  
Vím,že je to debilní otázka,ale jaký je rozdíl mezi trakční a netrakční soupravou?
29.04.2010 (19:57)  
No, pokiaľ by ČD kúpili RJ, bola by to jedna z najlepších vecí, aké by České Dráhy urobili. Keď tak rátam, tak pri počte 16 jednotiek by sa mohol urobiť dvojhodinový takt Wien - Praha - Berlin a dvojhodinový takt Bratislava/Budapest - Praha - Berlin.

Maďari RJ nekúpia, pretože ho nemajú kde použiť. Spojenie s Viedňou na Mníchov majú zabezpečené v dvojhodinovom takte - RJ jednotky dodalo OBB. Do Rumunska alebo do Srbska nie je schválené. Na Ukrajinu... - to bol pokus o vtip. Na Slovensko stačia aj tie 4 EC vlaky denne z Budapešti...
29.04.2010 (19:41)  
Oberleutnant: Ano, doprava jsou spojené nádoby a konkurence ČD bují na silnici. Jenže až dosud se mohly ČD vymlouvat na to, že "autobus není vlak". Celá léta se, pokud vím, snažily zamezit tomu, aby někdo dokázal, že i po kolejích to jde jinak a lépe (převzetím zpět pod vlastní "křídla", tlakem na rušení tratí "když to neumíme jezdit my", a nakonec tichým trpěním několika málo malých dopravců, když už to nešlo jinak). Tento postoj se pomalu, vlivem okolností, mění, a to je podle mě dobře, protože kolejová doprava by měla dostat šanci bez ohledu na to, zda se jedné firmě daří dobře či špatně. Vlaky mají význam pro nás všechny a nelze je odepsat jen pro něčí neschopnost nebo těžkopádnost. Je dobře, že i ČD se dnaží se měnit, byť někde stále zatím jen na papíře. Jen tak dál.
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
29.04.2010 (19:39)  
Mám jeden dotaz ohledně "nákupů Railjetů od fy. Siemens"
To by nakonec ČD vlastnily včetně 380 i Tauruse? Přece jen by Siemens nejspíš nepovolil jako trakční vozidlo těchto "jejich" souprav škodováckou mašinu...
29.04.2010 (19:34)  
"Trakční" vs. "netrakční" soupravy: 1) Srovnávat nyní dosažitelnou cenu klasické soupravy s lokomotivou s částkou utracenou za česká Pendolina během nekonečných let postupného zprovozňování je podle mě poněkud zavádějící. 2) Jednotka s rovnoměrně rozloženým pohonem má lepší využití vlastní hmotnosti k adhezi, není třeba adhezní hmotnost potřebnou pro celou soupravu cpát do lokomotivy, zatěžovat tak trať a zvyšovat spotřebu na přepravu balastu (pokud ovšem celková hmotnost všech motorů nepřevýší potřebnou, respektive skutečnou hmotnost lokomotivy). 3) Rovnoměrně rozložený pohon umožňuje optimální využití vlastní hmotnosti soupravy k adhezi, souorava by se tedy měla snáze rozjíždět (ve skutečně dálkové dopravě, kde jsou překonávány dlouhé vzdálenosti stálou rychlostí, nehraje ovšem tento parametr až tak důležitou roli, nicméně nemělo by se na něj úplně zapomínat). Celkově by mi tedy přišla kombinace obou nákupů vhodná, s využitím naklápění na tratích s vyšším množstvím oblouků. Ovšem raději s jásotem ještě chvíli počkám :).
29.04.2010 (19:32)  
jonáš: pletete různé věci dohromady. Za prvé, ty dva CE jezdí od března o víkendu na U1 jen proto, že v Praze a okolí jich je o víkendu nadbytek a aby nestály celý víkend někde odstavené tak, jako to s nimi ČD dělaly ještě loni. Místo toho jezdí o víkendu na tratích, kde se na ně přes týden nedostane, tj. např. na trati Praha - Benešov. Jak přichází z výroby další CE, tak se o víkendu dostávají i na další tratě, např. zrovna na Děčín - Most (věřím, že by od června možná mohly jezdit i na všech vlacích, nejen na polovině jako od března).
Ty dva CE, které teď na dva týdny nasadily ČD proti RegioJetu nemají s těmi víkendovými vlastně nic společného, jsou vzaté z nově vyrobených CE, které od června budou jezdit na trati Praha - Beroun. Do konce května je tak klidně můžou použít na takovéhle časově omezené reklamní akce. To bylo za druhé. A za třetí, to výběrové řízení na sedm jednotek za cca miliardu, které mají v budoucnu jezdit v Ústeckém kraji, není na CE, ale na jiné elektrické jednotky, jednopodlažní. A to výběrové řízení vypsáno ještě nebylo, takže čekejte, že se ty jednotky na trati objeví tak za tři roky. Čili to také s tím nynějším nasazením CE nemá nic společného.
registrovaný uživatel aron 
29.04.2010 (19:22)  
JB:Špatně četl. Podle článku to má tahat 380.
29.04.2010 (19:21)  
Mám jen otázku, nevím jestli jsem špatně článek nečetl, ale co bude případně RJ tahat?
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko