..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jurik 
29.04.2010 (18:10)  
Možná se to skutečně podaří uskutečnit, a není to klasická kachna ČD. Před 20ti lety bylo pendolino v Česku taky jen fikce, a nakonec, byť to trvalo přes 10 (spíše 15) let, a nebylo jich 10, ale jen 7 souprav, tak se to podařilo a piňďa nám kmitá.

Ale nevěřím, že to bude ve velmi krátkém časovém horizontu (u ČD tak do 5ti let). Spíš bych to viděl tak na rok 2020, nejpozději 2025. No a snad máme divoká 90.léta za sebou, a pánové z vedení (kteří tam ještě sedí) se nám poučí z chyb a nebude žádné vyhazování peněz z oken, předražené soupravy, nesmyslné utrácení za prakticky nezrealizovatelné projekty, upředňostňování a lobbing pro určité subjekty apod.

Rád bych viděl zdravé, živé a stále se zlepšující dráhy, co jako had pravidelně mění kabát za nový, lepší, a ne zkaženého mastodonta, ale jak píšou níže zmínění, dokud to neuvidím (v praxi), tak neuvěřím.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
29.04.2010 (18:09)  
No, a jestli to bude chtít škodovka zatrhnout, tak ať českého railjeta vyrobí v nějaké licenci nebo něco takového...všichni by byli spokojeni, což?
registrovaný uživatel Sim 
29.04.2010 (17:53)  
jonáš > zajimalo by me, jak statisticky vysvetlite, ze se sloni na severu pres tyden nejen objevily ve stejny okamzik, jako zlute motoraky, ale ze i ve stejnou chvili jako zlute motoraky taky zmizi... to je ale nahodicka :-) Podobna, jako kdyz si ke znacce 50 v obci stoupne policajt v reflexni veste s radarem a na zaklade zmerenych udaju bude tvrdit, ze se zde nikdy rychlost neprekracuje ;-)
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (17:42)  
GC: Tak trocha nadsazky by se snad pochopit dala. Faktem je, ze CD posledni dobou slibuji vsechno mozne a faktem take je, ze jako ZDROJ je u teto zpravy uvedeno "Ceske drahy".
Jinak z poctu minusek usuzuji, ze slibem skutecne nezarmoutis a poslouchaji se dobre:-)
registrovaný uživatel Multi 
29.04.2010 (17:41)  
ČD mají zájem o 470 nebo 610? Nějak jsem nepochopil, které jednotky jsou k prodeji a které byly rozděleny mezi italské a švýcarské dráhy? Jak jsou vůbec staré?
29.04.2010 (17:36)  
ČD už konkurenci dávno mají. Pouze se nepohybuje po kolejích, ale silnicích.
Motivaci ke zlepšování služeb tedy mají ČD i bez konkurence na kolejích. Proto mi nepřijde správné, vykládat každou jejich snahu o zlepšení, jako zásluhu hrozby této konkurence.
registrovaný uživatel Multi 
29.04.2010 (17:36)  
Koupit 16 jednotek Railjet je prakticky z říše snů. Pokud to ČD udělají, tak je asi vezmu na milost. :-) Teď vážně, byla by to bomba, stejně tak i ta švýcarská Pendolina (pokud jsou v nějakém dobrém stavu).
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
29.04.2010 (17:33)  
Souhlas s m@rtin - neuvěřím, dokud to přede mnou nebude stát na peróně... Tohle vůbec nezní jako ČD, že by se jim povedlo vychytat a pružně využít takovou šikovnou nabídku, a dokonce ve dvou případech... Já bych čekal, že to se musí vymýšlet 3 roky a pak za to utratit strašně moc peněz - a najednou to vypadá, že by to mohlo jít i jinak, že ÖBB řeknou "máme vlaky navíc a dali bychom je levně" a ČD se hned ozvou a řeknou "my si je vezmem"... Takhle to přece nikdy nebylo, není to v rozporu s nějakou vnitřní směrnicí? :-)
registrovaný uživatel M 
29.04.2010 (17:32)  
Ve velmi kratke dobe X-ta zprava o budoucnosti. PR oddeleni vali na plne obratky. Ted jeste aby se stejnymi dokumenty nekdy pracovali i jejich kolegove z nakupu, resp. nekterej ministr.
Takovych krasnych planu totiz spoustu dokaze vymyslet kazdej z nas. Teda do doby nez padne ta zaludna otazka "kde na to vezmes":)
29.04.2010 (17:24)  
Vypadá to sice solidně, ale já bych bral spíše 150 osobních vozů, které by vnějškem i vnitřkem vábily cestující než 30 Viaggo Comfortů s horším vnitřkem než mají ÖBB RailJet. Pokud bych něco koupil od Cisalpina, tak jsou to osobní vozy, hlavně A a B. Benojte se, s českými jmenovci to nemá nic společného. :-D Posílám odkaz:

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CH/CIS_A-1990-1.php

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CH/CIS_B-2190-1.php

Samozřejmě, tím neříkám, že jsem zásadně proti zvýšení počtu pendolín, spíše naopak, ale tyto osbní vozy mi příjdou jako dokonalé.
  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko