..: Deutsche Bahn kupuje Arrivu, značka zůstane zachována :..

ALEX/Arriva, dvoupatrové vozy, Neumark, 16. 11. 2009, foto: Harald Heinrich Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.

O podání nabídky k převzetí Arrivy rozhodla dozorčí rada DB na návrh ředitele 22. dubna, načež postup schválil i německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Podkladem pro kladné rozhodnutí bylo podle předsedy rady Utz–Hellmutha Felchteho nezávislé stanovení hodnoty společnosti. Německá nabídka byla akcionářům Arrivy doručena den před konečným termínem nabídkového řízení a počítá s cenou 7,75 libry za akcii, což převyšuje původní hodnotu o třetinu. Již dříve přitom zájem o získání Arrivy projevil francouzský národní dopravce SNCF; vzájemná jednání ale nebyla úspěšná. Obchod teď musí schválit Spolkový antimonopolní úřad a Evropská komise. Budou–li obě stanoviska kladná, doufají DB v dokončení akvizice do konce roku 2010.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef PetrákZatímco zájem soukromých, a dokonce i zahraničních dopravců o provoz regionálních spojů vytrvale roste, v dálkové dopravě měly dosud Německé dráhy fakticky monopol. Pomáhá jim přitom zákon z 30. let minulého století, který zakazuje autobusovým dopravcům konkurovat železnici na dálkových trasách. To by se však mělo změnit nejpozději do konce roku 2011, kdy by měl být i tento tržní segment zcela liberalizován, čímž DB argumentují i v případě nejnovějšího nákupu. Paradoxem je, že v souladu s pravidly na ochranu hospodářské soutěže budou DB pravděpodobně nuceny veškeré aktivity Arrivy na území Německa, včetně lokálních železničních dopravců, odprodat jinému vlastníkovi. Ozývají se proto kritické hlasy, že DB tímto krokem především odvádí pozornost od svých vnitřních problémů a spíše než na upevnění domácí pozice chtějí využít tuto příležitost k proniknutí na zahraniční trhy.

Kdo je Arriva

Logo společnosti Arriva, foto: ArrivaMezi nejznámější projekty Arrivy v Česku patří meziregionální vlaky ALEX, které operují na trasách München – Lindau, München – Obersdorf a München – Hof; včetně mezinárodních rychlíků z bavorské metropole přes Plzeň do Prahy. Dopravce kromě toho vlastní podíl také ve společnostech Vogtlandbahn a WaldBahn, které operují v okolí měst Zwickau, Hof či Berlín, v oblasti mezi Plattlingem a Špičákem nebo okolo Schwandorfu, kde jsou kontraktorem DB. Na české území zajíždějí spoje těchto společností do Chebu, Mariánských Lázní, Karlových Varů nebo Železné Rudy. Pod hlavičkou Arrivy v sousedních zemích působí i lokální dopravce Berchtesgadner Landbahn, jenž provozuje regionální vlaky mezi Berchtesgadenem, Freilassingem a Salcburkem.

Vozový park společnosti jen v Německu tvoří více než 900 autobusů, 38 lokomotiv a na čtyři stovky osobních vozů, z nichž přibližně polovinu představují patrové vagony pro regionální dopravu. Roční proběh lokomotiv činí přes 30 mil. km, u autobusů dokonce dvojnásobek. Celosvětově disponuje dopravce 14 800 autobusy a 587 vlakovými soupravami a její chod zajišťuje přes 42 000 zaměstnanců.

Zdroj: EUrailpress.de, E15, Railway Gazette, Süddeutsche Zeitung


Dominik Jaroš | 5.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Evropa Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
05.05.2010 (19:19)  
Tomáš Palíšek > na co konkretne zvedavej? Co se zmeni? Zrejme nic... porad to bude o tom, ze z Nemecka prijede do Plzne prumerna zapadni souprava, v Plzni pred ni najede masina s historickymi vozy a hura na Prahu. A je uplne fuk, jestli to bude souprava Arriva nebo DB, vzdy to bude lepsi, nez to co se v Plzni pripoji.
05.05.2010 (17:31)  
Pochopil jsem dobře, že logo Arrivy na vozech zůstane stále? Jinak, jsem zvědavej na rychlíky Praha - Nürnberg a München.
05.05.2010 (16:18)  
Fučida, Jiří Hovorka: správna pripomienka, zvýraznil som to v texte a doplnil globálne čísla.
05.05.2010 (15:27)  
Fučida - pravděpodobně mícháš hrušky s jabkama. Neboli celkový počet zaměstnanců (za celou skupinu - Evropu) s počtem vozidel v Německu. Celkový počet vozidel pro celou skupinu Arriva uvádí 15 400. Když uvážím, že u řady autobusů dochází ke střídání dvou řidičů kvůli zákonným přestávkám, není počet zaměstnanců až tak vysoký
05.05.2010 (15:20)  
Tak na 900 autobusů a 38 lokomotiv potřebujou víc než 40 tisíc zaměstnanců? tak blbě na tom snad nejsou ani ČD. To se pak jeden nemůže divit, že jsou v dluzích.
05.05.2010 (13:43)  
Ona to Arriva alias DB nemá jednoduché ani v bus dopravě. Např. tahanice Osnada s Královéhradeckým krajem. Jsem zvědavej, jak se to bude vyvíjet dál...
05.05.2010 (13:28)  
No ne tak zcela, Filipe. Zrovna to nejzajímavější – německé žel. dopravce bude muset odprodat konkurenci nebo nechat osamostatnit.
05.05.2010 (13:20)  
naroznej: Vlastně to tak bude, a hlavně, že DB nemají peníze, ale vypláznout 47 mld.Eur na to mají, takže DB bude za chvíli vládnout veřejné dopravě v západní Evropě.
05.05.2010 (13:10)  
Tak koukám , že busovou dopravu v některých regionech ČR nám budou zajišťovat DB (Transcentrum Mlada Boleslav,Bosák Dobříš atd.)
Já už tomu světu vůbec nerozumím.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko