Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.
O podání nabídky k převzetí Arrivy rozhodla dozorčí rada DB na návrh ředitele 22. dubna, načež postup schválil i německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Podkladem pro kladné rozhodnutí bylo podle předsedy rady Utz–Hellmutha Felchteho nezávislé stanovení hodnoty společnosti. Německá nabídka byla akcionářům Arrivy doručena den před konečným termínem nabídkového řízení a počítá s cenou 7,75 libry za akcii, což převyšuje původní hodnotu o třetinu. Již dříve přitom zájem o získání Arrivy projevil francouzský národní dopravce SNCF; vzájemná jednání ale nebyla úspěšná. Obchod teď musí schválit Spolkový antimonopolní úřad a Evropská komise. Budou–li obě stanoviska kladná, doufají DB v dokončení akvizice do konce roku 2010.
Zatímco zájem soukromých, a dokonce i zahraničních dopravců o provoz regionálních spojů vytrvale roste, v dálkové dopravě měly dosud Německé dráhy fakticky monopol. Pomáhá jim přitom zákon z 30. let minulého století, který zakazuje autobusovým dopravcům konkurovat železnici na dálkových trasách. To by se však mělo změnit nejpozději do konce roku 2011, kdy by měl být i tento tržní segment zcela liberalizován, čímž DB argumentují i v případě nejnovějšího nákupu. Paradoxem je, že v souladu s pravidly na ochranu hospodářské soutěže budou DB pravděpodobně nuceny veškeré aktivity Arrivy na území Německa, včetně lokálních železničních dopravců, odprodat jinému vlastníkovi. Ozývají se proto kritické hlasy, že DB tímto krokem především odvádí pozornost od svých vnitřních problémů a spíše než na upevnění domácí pozice chtějí využít tuto příležitost k proniknutí na zahraniční trhy.
Kdo je Arriva
Mezi nejznámější projekty Arrivy v Česku patří meziregionální vlaky ALEX, které operují na trasách München – Lindau, München – Obersdorf a München – Hof; včetně mezinárodních rychlíků z bavorské metropole přes Plzeň do Prahy. Dopravce kromě toho vlastní podíl také ve společnostech Vogtlandbahn a WaldBahn, které operují v okolí měst Zwickau, Hof či Berlín, v oblasti mezi Plattlingem a Špičákem nebo okolo Schwandorfu, kde jsou kontraktorem DB. Na české území zajíždějí spoje těchto společností do Chebu, Mariánských Lázní, Karlových Varů nebo Železné Rudy. Pod hlavičkou Arrivy v sousedních zemích působí i lokální dopravce Berchtesgadner Landbahn, jenž provozuje regionální vlaky mezi Berchtesgadenem, Freilassingem a Salcburkem.
Vozový park společnosti jen v Německu tvoří více než 900 autobusů, 38 lokomotiv a na čtyři stovky osobních vozů, z nichž přibližně polovinu představují patrové vagony pro regionální dopravu. Roční proběh lokomotiv činí přes 30 mil. km, u autobusů dokonce dvojnásobek. Celosvětově disponuje dopravce 14 800 autobusy a 587 vlakovými soupravami a její chod zajišťuje přes 42 000 zaměstnanců.
Zdroj: EUrailpress.de, E15, Railway Gazette, Süddeutsche Zeitung
Konec konců je jedno, či jsou to dluhy. Pokud dcerenky hospodaří dobře, tak mají zisk po zdanění, který matinka sebere a zacáluje dluhy za nákup dcerušek.
Nebo jsou dcérenky zlobivé, matinku moc neposlouchají a hospodaří tak tak ... a mamá se na dluhy nepřispívá .... A jelikož za dluhy maminy odpovídají její majitelé, tedy akcionáři, kteří by měli ztrátu zaplatit za svého, tak se vyplatí společnost za rozumný peníz prodat ...
Juraj Kováč : z jakých daní ? DB jsou akciovka, tedy soukromoprávní subjekt, takže to zaplatí "ze svého", eventuálně si na to půjčí ...
Je zajímavé, že DB v "balíku Arriva" koupí podbalík "Arriva Deuschland" a v jeho rámci kupují společnost nebo její část, kterou si současně "najímají" . Ta majetková a organizačně provozní (tarifní) provázanost - aby cestující nic nepoznal je patrně tak velká, že začíná být zbytečné nějaké parcelování na různé dopravce, kteří v konečné podobě existují v podobě formálně existující obchodní společnosti, jejíž akcie nebo jiný obchodní podíl vlastní jiný dopravce (případně konkurence) a existují vlastně jen v nostaligicky používaném názvu nebo nápisech na kolejových vozidlech ....
Jinak kdyby se prodavalo, tak se nejvic mluvi o DSB, protoze DB nechce moc posilovat Veolii a Keolis jako svoje nejvetsi konkurenty v Evrope ani Benex jako silne expandujici spolecnost na nemeckem trhu.
ty také půjdou pod DB?
A pokud je mi známo, nakonec i samotné DB dospěli k názoru, že než se snažit Arrivu Deutschland naporcovat a trochu tak rozmělnit konkurenci, je prostě lepší vyinkasovat mnohem víc za prodej německé části en-bloc.
Celý nákup mimoněmeckých aktivit by tak měl být ve výsledku o dost levnější a v samotném Německu se téměř nic nezmění...
A teda keď sme pri tej ekonomickej výkonnosti, pri štátnych dopravcoch typu ČD alebo ZSSK by som radšej pomlčal. Raz za čas sa do nich niečo naleje bez nádeje na návratnosť a potom sa všetci tvária, aké sú to úspešné spoločnosti...
Není "nákup" qazikonkurenční ARRIVY - včetně dluhů - jinou formou bankrotu soukromého dopravce ???
Podobnost se zánikem švýcarské společnost MThB opravdu čistě náhodná.
Nepochybně zajímavá bude autobusová konkurence v dálkové dopravě např. na trase Hamburg - Frankfurt, kde je spojení vlakem v konečném důsledku rychlejší než letecky ...
Před lety, po povodních, jezdily mezi Chemnitz a Dresden po dálnici autobusy, nicméně z jízdního řádu neplynulo, že by jízda po dálnici byla rychlejší než vlakem ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.