..: Deutsche Bahn kupuje Arrivu, značka zůstane zachována :..

ALEX/Arriva, dvoupatrové vozy, Neumark, 16. 11. 2009, foto: Harald Heinrich Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.

O podání nabídky k převzetí Arrivy rozhodla dozorčí rada DB na návrh ředitele 22. dubna, načež postup schválil i německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Podkladem pro kladné rozhodnutí bylo podle předsedy rady Utz–Hellmutha Felchteho nezávislé stanovení hodnoty společnosti. Německá nabídka byla akcionářům Arrivy doručena den před konečným termínem nabídkového řízení a počítá s cenou 7,75 libry za akcii, což převyšuje původní hodnotu o třetinu. Již dříve přitom zájem o získání Arrivy projevil francouzský národní dopravce SNCF; vzájemná jednání ale nebyla úspěšná. Obchod teď musí schválit Spolkový antimonopolní úřad a Evropská komise. Budou–li obě stanoviska kladná, doufají DB v dokončení akvizice do konce roku 2010.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef PetrákZatímco zájem soukromých, a dokonce i zahraničních dopravců o provoz regionálních spojů vytrvale roste, v dálkové dopravě měly dosud Německé dráhy fakticky monopol. Pomáhá jim přitom zákon z 30. let minulého století, který zakazuje autobusovým dopravcům konkurovat železnici na dálkových trasách. To by se však mělo změnit nejpozději do konce roku 2011, kdy by měl být i tento tržní segment zcela liberalizován, čímž DB argumentují i v případě nejnovějšího nákupu. Paradoxem je, že v souladu s pravidly na ochranu hospodářské soutěže budou DB pravděpodobně nuceny veškeré aktivity Arrivy na území Německa, včetně lokálních železničních dopravců, odprodat jinému vlastníkovi. Ozývají se proto kritické hlasy, že DB tímto krokem především odvádí pozornost od svých vnitřních problémů a spíše než na upevnění domácí pozice chtějí využít tuto příležitost k proniknutí na zahraniční trhy.

Kdo je Arriva

Logo společnosti Arriva, foto: ArrivaMezi nejznámější projekty Arrivy v Česku patří meziregionální vlaky ALEX, které operují na trasách München – Lindau, München – Obersdorf a München – Hof; včetně mezinárodních rychlíků z bavorské metropole přes Plzeň do Prahy. Dopravce kromě toho vlastní podíl také ve společnostech Vogtlandbahn a WaldBahn, které operují v okolí měst Zwickau, Hof či Berlín, v oblasti mezi Plattlingem a Špičákem nebo okolo Schwandorfu, kde jsou kontraktorem DB. Na české území zajíždějí spoje těchto společností do Chebu, Mariánských Lázní, Karlových Varů nebo Železné Rudy. Pod hlavičkou Arrivy v sousedních zemích působí i lokální dopravce Berchtesgadner Landbahn, jenž provozuje regionální vlaky mezi Berchtesgadenem, Freilassingem a Salcburkem.

Vozový park společnosti jen v Německu tvoří více než 900 autobusů, 38 lokomotiv a na čtyři stovky osobních vozů, z nichž přibližně polovinu představují patrové vagony pro regionální dopravu. Roční proběh lokomotiv činí přes 30 mil. km, u autobusů dokonce dvojnásobek. Celosvětově disponuje dopravce 14 800 autobusy a 587 vlakovými soupravami a její chod zajišťuje přes 42 000 zaměstnanců.

Zdroj: EUrailpress.de, E15, Railway Gazette, Süddeutsche Zeitung


Dominik Jaroš | 5.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Evropa Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
08.05.2010 (16:09)  
A přesto budu argumentovat - dyť je tam 5 sedadel, což je fajn při plném obsazení. Nikdo nekope protisedícího do kolen. A víte, jak je fajn mít si kam odložit věci, pro které nechcete šahat někam na polici. Stoleček u okna je fajn, ale ne pro lidi na středu/u chodbičky. Plus, v A149 nejsou zásuvky 230 V. Tyhle ABvmz nejsou vůbec špatné, ale to se budeme hádat o subjektivních dojmech.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
08.05.2010 (8:57)  
alex a prumerna evropska souprava?? minuly tyden jsem jel prave alexem co jede z mnichova do prahy. prvni trida fakt nuzna,... kde se hrabe na nase obyc Acka. sedl jsem si myslel jsem ze sedim na drevene lavici... podivam se vzdyt je to plysove to by melo byt trosek meke. i sedacka v tramvaji je pohodlna. a toho nevyuziteho mista mezi sedackami.. vzdyt to snad byla sedacke z druhe tridy o stejne velikosti. hlavne mi neargumentujte tim ze je tam jen 5 sedacek... to se na pohodli nijak neprojevi. do druhe tridy jsem radsi ani nesedal. zlata prvni trida CD pohodlne siroke kreslo plne vyuzivajici prostor kupe
07.05.2010 (18:56)  
Josef Petrák > ptáte se na špatné adrese, já nejsem mluvčí firmy, nemám přístup k výsledkům hospodaření.
Konec konců je jedno, či jsou to dluhy. Pokud dcerenky hospodaří dobře, tak mají zisk po zdanění, který matinka sebere a zacáluje dluhy za nákup dcerušek.
Nebo jsou dcérenky zlobivé, matinku moc neposlouchají a hospodaří tak tak ... a mamá se na dluhy nepřispívá .... A jelikož za dluhy maminy odpovídají její majitelé, tedy akcionáři, kteří by měli ztrátu zaplatit za svého, tak se vyplatí společnost za rozumný peníz prodat ...

Juraj Kováč : z jakých daní ? DB jsou akciovka, tedy soukromoprávní subjekt, takže to zaplatí "ze svého", eventuálně si na to půjčí ...

Je zajímavé, že DB v "balíku Arriva" koupí podbalík "Arriva Deuschland" a v jeho rámci kupují společnost nebo její část, kterou si současně "najímají" . Ta majetková a organizačně provozní (tarifní) provázanost - aby cestující nic nepoznal je patrně tak velká, že začíná být zbytečné nějaké parcelování na různé dopravce, kteří v konečné podobě existují v podobě formálně existující obchodní společnosti, jejíž akcie nebo jiný obchodní podíl vlastní jiný dopravce (případně konkurence) a existují vlastně jen v nostaligicky používaném názvu nebo nápisech na kolejových vozidlech ....
registrovaný uživatel ANKU 
05.05.2010 (23:12)  
Tak ono zatim neni jiste ze DB budou muset prodat nemecke aktivity Arrivy, je to "jenom" pravdepodobne, uvidime jak rozhodne urad na ochranu hospodarske souteze. Nicmene uz jsem tady cet i pravni nazor, ze by se to nutne nemuselo stat, protoze pokud Arriva neco vyhrala v verejne soutezi, tak se zavazala k nejakym podminkam a ty nemuze novy majitel nijak zmenit, takze nehrozi ohrozeni konkurence na zeleznici a navic az ty smlouvy vyprsi muze je vyhrat zase nekdo uplne jiny.
Jinak kdyby se prodavalo, tak se nejvic mluvi o DSB, protoze DB nechce moc posilovat Veolii a Keolis jako svoje nejvetsi konkurenty v Evrope ani Benex jako silne expandujici spolecnost na nemeckem trhu.
registrovaný uživatel Kakov 
05.05.2010 (23:11)  
chybí mi tu zmínka o aktivitách ARRIVY v ČR, ARRIVA tu má tři autobusové dopravce.....

ty také půjdou pod DB?
registrovaný uživatel Martan 
05.05.2010 (22:31)  
DB vůbec žádnou Arrivu Deutschland ani nechtěli, ale bez ní to prostě nešlo :-(

A pokud je mi známo, nakonec i samotné DB dospěli k názoru, že než se snažit Arrivu Deutschland naporcovat a trochu tak rozmělnit konkurenci, je prostě lepší vyinkasovat mnohem víc za prodej německé části en-bloc.

Celý nákup mimoněmeckých aktivit by tak měl být ve výsledku o dost levnější a v samotném Německu se téměř nic nezmění...
05.05.2010 (21:10)  
Proč by tím cílem DB měli být tzv. malí němečtí dopravci, resp. ten jeden největší menší, kterým Arriva Deutschland je? Cílem je těch mnoho trhů s autobusovými firmami po celé Evropě, kde díky jednotným pravidlům lze očekávat obrovské příležitosti a ještě trvalý příjem přijem "přiměřeného zisku". Zachování značky se navíc týká prostoru mimo Německo (tedy v režii DB), ten kdo si odkoupí německé aktivity jim možná bude zas moct říkat Länderbahn, ale určitě ne Arriva.
05.05.2010 (20:27)  
MZ: a z akých peňazí sa ten nákup uskutoční? No predsa z daní! To sa to nakupuje, keď sú za celou transakciou štátne záruky a vlastne nič sa neriskuje. Ja sa popravde nemeckým kritikom až tak veľmi nedivím, že sú z toho rozladení - vysolia sa 2 miliardy € z ich peňazí bez toho, aby z toho priamo v Nemecku niečo mali.
A teda keď sme pri tej ekonomickej výkonnosti, pri štátnych dopravcoch typu ČD alebo ZSSK by som radšej pomlčal. Raz za čas sa do nich niečo naleje bez nádeje na návratnosť a potom sa všetci tvária, aké sú to úspešné spoločnosti...
05.05.2010 (19:41)  
MZ) Jen drobná otázka: jsou to dluhy jednotlivých dopravců jako BLB, VGB, ALEX a nebo je to dluh centrální anglické Arrivy? Tzn. že dílčí dopravci vlastnění Arrivou mohou hospodařit dobře, ale centrála, která si v nich koupila podíl, si na něj rozpůjčovala a není schopna to splácet.
05.05.2010 (19:36)  
Jakpak je možné, že "soukromý" dopravce - ten politicko-ekonomický ideál (učebnicový = teoretický), hospodařící lépe (učebnicově, teoreticky) než "státní dopravce (moloch)" dokáže vyprodukovat dluhy ...
Není "nákup" qazikonkurenční ARRIVY - včetně dluhů - jinou formou bankrotu soukromého dopravce ???
Podobnost se zánikem švýcarské společnost MThB opravdu čistě náhodná.

Nepochybně zajímavá bude autobusová konkurence v dálkové dopravě např. na trase Hamburg - Frankfurt, kde je spojení vlakem v konečném důsledku rychlejší než letecky ...
Před lety, po povodních, jezdily mezi Chemnitz a Dresden po dálnici autobusy, nicméně z jízdního řádu neplynulo, že by jízda po dálnici byla rychlejší než vlakem ...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko