..: Deutsche Bahn kupuje Arrivu, značka zůstane zachována :..

ALEX/Arriva, dvoupatrové vozy, Neumark, 16. 11. 2009, foto: Harald Heinrich Berlín — Německé dráhy pokračují v rychlé expanzi, a to nejen v železniční dopravě. Po ovládnutí několika nákladních dopravců se teď připravují na převzetí britské společnosti Arriva, jednoho z největších evropských hráčů v osobní dopravě. Obchod v hodnotě 1,585 miliardy liber (47 mld. korun) již schválilo vedení obou společností, přičemž nový vlastník bude muset převzít také současné dluhy Arrivy ve výši 960 miliónů eur. Německé dráhy tak díky pobočkám v 12 zemích získají významnou pozici na evropském trhu regionální dopravy, zejména té autobusové. Generální ředitel Německých drah Rüdiger Grube rozhodnutí odůvodňuje rostoucí konkurencí, vyplývající z postupné liberalizace dopravního trhu. I po dokončení miliardového obchodu by však Arriva měla nadále působit pod svou původní značkou; přímo v Německu navíc pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu prodeji kvůli antimonopolním pravidlům.

O podání nabídky k převzetí Arrivy rozhodla dozorčí rada DB na návrh ředitele 22. dubna, načež postup schválil i německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Podkladem pro kladné rozhodnutí bylo podle předsedy rady Utz–Hellmutha Felchteho nezávislé stanovení hodnoty společnosti. Německá nabídka byla akcionářům Arrivy doručena den před konečným termínem nabídkového řízení a počítá s cenou 7,75 libry za akcii, což převyšuje původní hodnotu o třetinu. Již dříve přitom zájem o získání Arrivy projevil francouzský národní dopravce SNCF; vzájemná jednání ale nebyla úspěšná. Obchod teď musí schválit Spolkový antimonopolní úřad a Evropská komise. Budou–li obě stanoviska kladná, doufají DB v dokončení akvizice do konce roku 2010.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef PetrákZatímco zájem soukromých, a dokonce i zahraničních dopravců o provoz regionálních spojů vytrvale roste, v dálkové dopravě měly dosud Německé dráhy fakticky monopol. Pomáhá jim přitom zákon z 30. let minulého století, který zakazuje autobusovým dopravcům konkurovat železnici na dálkových trasách. To by se však mělo změnit nejpozději do konce roku 2011, kdy by měl být i tento tržní segment zcela liberalizován, čímž DB argumentují i v případě nejnovějšího nákupu. Paradoxem je, že v souladu s pravidly na ochranu hospodářské soutěže budou DB pravděpodobně nuceny veškeré aktivity Arrivy na území Německa, včetně lokálních železničních dopravců, odprodat jinému vlastníkovi. Ozývají se proto kritické hlasy, že DB tímto krokem především odvádí pozornost od svých vnitřních problémů a spíše než na upevnění domácí pozice chtějí využít tuto příležitost k proniknutí na zahraniční trhy.

Kdo je Arriva

Logo společnosti Arriva, foto: ArrivaMezi nejznámější projekty Arrivy v Česku patří meziregionální vlaky ALEX, které operují na trasách München – Lindau, München – Obersdorf a München – Hof; včetně mezinárodních rychlíků z bavorské metropole přes Plzeň do Prahy. Dopravce kromě toho vlastní podíl také ve společnostech Vogtlandbahn a WaldBahn, které operují v okolí měst Zwickau, Hof či Berlín, v oblasti mezi Plattlingem a Špičákem nebo okolo Schwandorfu, kde jsou kontraktorem DB. Na české území zajíždějí spoje těchto společností do Chebu, Mariánských Lázní, Karlových Varů nebo Železné Rudy. Pod hlavičkou Arrivy v sousedních zemích působí i lokální dopravce Berchtesgadner Landbahn, jenž provozuje regionální vlaky mezi Berchtesgadenem, Freilassingem a Salcburkem.

Vozový park společnosti jen v Německu tvoří více než 900 autobusů, 38 lokomotiv a na čtyři stovky osobních vozů, z nichž přibližně polovinu představují patrové vagony pro regionální dopravu. Roční proběh lokomotiv činí přes 30 mil. km, u autobusů dokonce dvojnásobek. Celosvětově disponuje dopravce 14 800 autobusy a 587 vlakovými soupravami a její chod zajišťuje přes 42 000 zaměstnanců.

Zdroj: EUrailpress.de, E15, Railway Gazette, Süddeutsche Zeitung


Dominik Jaroš | 5.5.2010 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Evropa Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Sim 
13.05.2010 (9:24)  
Karel Kovářík > ale jo, lenost je hlavni hnaci motor veskereho pokroku :-) A je uplne jedno, jak to nazveme, muzem tomu klidne rikat "ochota udelat neco navic nad ramec toho, co je bezpodminecne nutne" :-)))

Kdyz nad tim tak premyslim, jako urcite pozitivum zlutobusu vnimam i zastaveni u stavebnich stroju v Plzni - mam to bliz nez na hlavni vlakove nebo CAN, je to bliz na socku a da se tam bez problemu parkovat autem (i kdyz je to na parkovisti obchodaku, coz by se nemelo). A rikam si, jestli by hypoteticke staveni vlaku na Prahu v zastavce na Doubravce pomohlo - mam to sice jeste bliz nez na stavebni stroje, ale vzdalenost na mestsky bus je srovnatelna jako na hlavnim vlakovem ... a s parkovanim to tam taky neni zadna slava, i kdyz aspon z auta je to blizko.

Pokud by nekdo z Prahy resil podobnou problematiku ve smeru na Plzen, taky to neni zadna slava. Parkovani u hlavniho vyjde draz nez cesta vlakem a z mestske dopravy je blizko akorat krtek. Smichov je na tom s prestupem na socku podstatne lepe, parkovani si nedovolim hodnotit, nevim zda a za jakych podminek to je mozne. Florenc je v ramci prestupu na mestskou taky dobry, ale parkovani mi prijde podobne napikacu jako na hlavnim nadrazi. A Zlicin je s parkovanim relativne v pohode (jak P+R, tak nedaleky obchodak), pripojeni na socku relativne v pohode (i kdyz na kraji mesta).

Tezko rict, jestli nekdo bydlici treba na Andelu pojede do Plzne spis vlakem nebo zlutobusem - krome osobni naklonnosti k jednotlivym druhum dopravy to asi bude ovlivneno take tim, kam presne potrebuje jet - jestli to bude mit lepsi od vlaku nebo busu.
registrovaný užívateľ Kakov 
12.05.2010 (17:49)  
Sim: muzete tomu rikat lenost.... (ta v tom take je)
ale jestli si mam vybrat zlutobus+metro nebo vlak s prestupem na jednom miste, zvolim vlak, navic D1 take neni zrovna ideal......

me se proste fakt s taskou do metra nechce, kdyz nemusim, takze rozdil mezi nami je, jak velkou vahu prave priradime tomu prestupu
registrovaný užívateľ Sim 
11.05.2010 (20:08)  
Karel Kovářík > ono je to trosku jinak. Jde o to, ze pokud je mym cilem Praha, je mi v principu fuk, jestli me bus vysadi na Zlicine nebo vlak na Hlavnim ci Smichove - snad s vyjimkou navstevy kralovstvi zeleznic ze Smichova pesky dostupneho prakticky pokazde musim jeste nekam vetsi ci mensi kousek popojet sockou (opravdu to nemyslim hanlive, spis sam nevim, jestli to ted je MHD, PID, ROPID nebo jak tomu oficialne rikat; memu vyrazu rozumi zrejme kazdy).

Kazdopadne v tomto pripade je mi proste fuk, kde me to v Praze vysadi. Naopak v pripade, ze nekam potrebuju pokracovat dal, ma smysl resit, cim pojedu a na co budu prestupovat. Pokud pokracuju na Olomouc ci Ostravu, vyhoda rychlejsiho busu do Prahy se vytraci nejen diky nutnemu prestupu na krtka. Naopak porad jeste jsem presvedcen o tom, ze Plzen - Brno je vhodnejsi jet zlutobusem, a to i pres slozitejsi propletani se skrz Prahu sockou.

Cestovani krtkem povazuji stale za nejrozumejsi volbu prujezdu mestem - i kdyz sebevrazi dokazi udelat sve, stejne mam za to, ze z hlediska spolehlivosti nad metro neni.

Martin Michl > me na tom vsem nejvic mrzi fakt, ze kdyz uz se v Plzni aspon na jednom paru vlaku objevi "emzety", je to zrovna takovy vlak, ktery je mi k prdu :-( ve smeru do Prahy vecer, kdy uz ten den clovek moc daleko nedojede (a jak sem psal vys, pro cestu jen do Prahy mi neprijde zrovna vhodne pouzit vlak), ve smeru opacnem jede dopoledne, coz je na navrat z vikendu brzy a ve vsedni den zase pozde do prace :-/

Takze pri tehle situaci jsem rad, ze aspon vozy Alex/Arriva zde zastupuji moderni vlaky ... proste mezi slepymi je jednooky kralem.
registrovaný užívateľ Martin Michl  mail  
11.05.2010 (18:42)  
ani se nemusim koukat... vim co tam jezdi za srot.. to same jezdi od ostravy na brno z brna na prahu pres havlickuv brod.. ty AB A B by do zahranici nemohly ani jet.
na te trati praha plzen nejezdi jak pisete ty Ampeer atd. je to skoda sem tam do plzne jedu a rad bych nejakym pohodlnym vlakem ale toho se asi jeste dlouho nedockam.
registrovaný užívateľ Kakov 
11.05.2010 (12:32)  
Sim: a proc nejedete autobusem, i kdyz pokracujete dal?????
vzdyt preci nechcete jet na nadrazi, jak jste sam tvrdil
a navic to cestovani metrem je tak pohodlne bezproblemove.....
mimo jine jsou to i vase slova....
registrovaný užívateľ Sim 
11.05.2010 (8:40)  
Martin Michl > "Nase Apee Ampeer a dalsi modernizovane vozy prvni tridy pro mezinarodni vozbu jsou na mnohem vyssi urovni jak nejaky alex. :-)"

Souhlasim ... ovsem je tu jeden drobny rozdil... Pokud chci jet treba v jednu* z Plzne do Prahy, tak ABvmz byl zatim razen vzdy ... ale na druhem konci jsem nikdy nic jineho nez A nebo AB nevidel :-)

Aneb je sice super ze jsou pohodlnejsi - ovsem co je mi to platne, kdyz na vlaku, kterym potrebuji jet, nejezdi.


* obvykle pokud jedu vlakem na Prahu (coz mimo jine znamena, ze nekam pokracuji dal, jinak bych jel busem), mam moznost jet cca ve 14 az 16 hodin z Plzne... a protoze na techto vlacich jezdi snad to nejhorsi co mame (jedina klika je, ze to za celou cestu neprekroci stovku), zdrham z prace driv, abych stihl "jediny slusny vlak" na Prahu jedouci v jednu hodinu. Schvalne se podivejte do razeni, co mi jinak CD nabizi za "komfort" :-)

Napadne mi to pripomina jednu vetu Vikiho Cabadaje, kterou si dovolim lehce poupravit do zeleznicni reality: Ta jizda vlakem sice vic drnca, dela vetsi randal a vic to smrdi, ale zato trva o to dyl."
registrovaný užívateľ Martin Michl  mail  
10.05.2010 (20:07)  
samozrejme ze mate pravdu, lepsi VC, lepsi jizdni vlastnosti, to ja neberu., ja taky o techto vecech nepsal, ja jen podotkl ty sedacky ze na moderni vagon by mohly byt aspon v te prvni tride pohodlnejsi, ja chtel zvyrazit predevsim rozdil v teto veci, ktera se zene posledni dobou k drevenym sedackam. viz nove tramvaje pro Prahu, to me fakt dostalo. :-)

Nase Apee Ampeer a dalsi modernizovane vozy prvni tridy pro mezinarodni vozbu jsou na mnohem vyssi urovni jak nejaky alex. :-)
10.05.2010 (10:42)  
Martin Michl: I to je možné, ty ABvmz totiž nejsou všechny stejné. Jinak já z těch arriváckých vozů nějak nadšený taky nejsem, druhá třída je tak na úrovni našich Bmee. Ty vozy Arriva celkem podcenila, když má nové lokomotivy, tak by mohla mít i nové vozy. Ale už se to zlepšuje a má i nové vozy, ty k nám ale bohužel nejezdí.
registrovaný užívateľ Sim 
10.05.2010 (10:40)  
Martin Michl > proc jste v tom pripade zustaval v jednicce Alexu a nepresel si do podle vas pohodlnejsiho Acka (nebo AB) na druhem konci soupravy? Nebo jeste lepe do kozenkoveho Becka, kdyz tvrdite, ze ta Arrivacka jednicka je spis dvojka?

Nehlede na to, ze v techto cizich vozech nepotrebuju spunty do usi pri brzdeni, gumovy rukavice a spunty do nosu pri pouziti toalet a pri nastupovani se nemusim prat s dvermi ...
registrovaný užívateľ Martin Michl  mail  
09.05.2010 (9:44)  
at sem se koukal sebelip, zasuvky na 230 jsem nnenasel ani v tom ABvmz, dobre ze jsi to zminil. Asi to byl zrovna jediny vuz ktery je nema :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko