Strakonice — Bezdomovci, drogově závislí, osoby pod vlivem alkoholu a jiná individua dokáží běžným lidem velmi znepříjemnit cestování po železnici. Najdeme je všude – žebrají před vchodem do nádražní budovy, zabírají lavičky v čekárně, potloukají se po veřejných i neveřejných prostorách, spí v odstavených vagonech a obvykle cestují načerno. Tyto osoby mohou být často velmi nebezbečné jak cestujícím, tak i zaměstnancům drah. V lednu jsme představili nový koncept ochrany cestujících, kdy České dráhy aktivně přistoupily k zabezpečení stanic. Pro ochranu majetku, bezpečnosti cestujících, čistoty, zajištění klidu a pořádku angažují bezpečnostní agentury.
Inspirací pro tento text byla přítomnost ochranky v jihočeské stanici Strakonice, kterou denně využijí stovky cestujících. Na nádraží se vyskytovali bezdomovci a další podezřelé osoby. Zejména v zimě byla čekárna silně cítit zatuchlinou, potem, močí a rumem. Několik laviček bylo obsazeno lidmi, kteří tam neměli co dělat. Zaměstnanci ČD s nimi nic nezmohli, stejně tak ani občasné návštěvy policie nepomáhaly – bezdomovci byli pár minut po odchodu strážníků opět na „svých“ místech. Žebrající občané byli na denním pořádku a dokázali být i velmi agresivní.
V druhé polovině měsíce března ale přišla změna. Stanici začali hlídat dva muži v černém, s obuškem za opaskem a s visačkou ČD. Cestující se můžou cítit výrazně bezpečněji. Ochranka nejen že kontroluje podezřelé osoby, ale také hlídá, jestli na nádraží někdo nekouří, nevstupuje do kolejiště a do ostatních prostor, kde nemá co dělat. Sice se občas stává, že někoho vyhodí i z míst, která jsou veřejnosti běžně přístupná, ale i přes to si na ně nemohou cestující stěžovat. Ubylo zápachu v čekárně a k dispozici je více volných míst k sezení. Shlukující se skupinky ne moc mírumilovně vypadajících spoluobčanů bývají většinou dotazovány na jízdenky nebo vstupenky na nástupiště, které nemají a jsou proto z prostor stanice vykázáni (přičemž z jejich úst vycházejí proudy vulgárních slov na adresu všech okolo). Je vidět, že se ČD snaží něco dělat se stavem prostor pro cestující.
Strakonice nejsou jediným případem. V jižních Čechách potkáte ochranku například také v Táboře a Českých Budějovicích. České dráhy se postupně snaží zabezpečit všechny větší stanice na síti SŽDC, které jsou v jejich vlastnictví. Navíc od začátku února letošního roku testují speciální dvoučlenné týmy, které se pohybují ve vlacích napříč celou republikou. Tyto týmy pomáhají vlakovým četám při umravňování agresivních či opilých cestující, snaží se vytipovat potenciální kapesní zloděje a jiné problémové cestující, které poté hlídají. Vlakové čety si pochvalují pomoc při vylučování černých pasažérů z přepravy. Jejich další úkol je také poskytnutí první pomoci, pokud je třeba. Procházejí také výchozí a koncové stanice svých vlaků. Zatím jde o zkušební provoz, ale už několikrát se prokázalo, že určitě nejsou nepotřební. Jako příklad uveďme událost, kdy členové agentury zachránili život jedné cestující v nočním rychlíku v úseku mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Žena dostala náhlý epileptický záchvat a opakovaně jí zapadával jazyk. Ochranka jí poskytla první pomoc a přivolala záchranku. Lékaři poté řekli, že by bez první pomoci měla pouze mizivou šanci na přežití.
Jeden z uživatelů ŽelPage dodává své zkušenosti z Moravy: „'Securiťáci' hodně přispěli k eliminaci výskytu bezdomovců, fěťáků a podobných 'zrůd'. Raději jsem čekal na vlak venku, než v čekárně, kde to bylo zatuchlé. Navíc hlídají také přecházení přes služební přechody a místa, kam je cestujícím přístup zakázán – lidé jsou schopní vlézt do kolejiště, i přes to, že na další koleji jede vlak. Přítomnost ochranky určitě přispěla i k zvýšení bezpečnosti strojvedoucích.“
V období do 28. března evidovaly České dráhy 107 zásahů ochranky ve stanicích, především proti opilcům, uživatelům narkotik apod. Ve vlacích bylo v tomto období zaznamenáno téměř 150 zásahů. Už jen z těchto čísel je vidět, že se bezpečnostní agentury společně s Policií ČR a zaměstnanci ČD snaží co nejvíce přispět k bezbečnosti cestujících. To ovšem neznamená, že se nebezpečné jevy podařilo odstranit, a proto se cestující musí mít stále na pozoru, hlavně před kapesními zlodějíčky, kteří mohou zprvu vypadat naprosto neškodně!
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
for Vopička: zrušení OSOŽ byla nutnost, byla to vesměs sebranka toho nejhoršího, co kdy u policajtů "pracovalo" a vaše politická agitka je poněkud navíc, zdá se mi.
Řešit zde, zda bezpečáci můžou do kolejiště nebo ne, mi přijde absurdní. Pokud v něm někdo nemá co dělat a dělá tam bordel, tak ho klepnou přes prsty tam, přece si ho nebudou k sobě volat.
Jistě by si ale zasloužili "slušivější oblečení", ta černá mi přišla depresivní.
Prostě drapnou váguse za límec a vynesou ho z vagonu nebo nádraží a může se jít stěžovat ...
Ušmudlané zapáchající individuum (nezřídka pod vlivem alkoholu) určitě přesvědčí nejbližšího policistu, že se vůči němu SECURITAS (které ani nedokáže popsat) chovali surově a neoprávněně ho vyrazili z vlaku nebo vyvedli z nádraží ...
Je smutné, že dopravce musí platit za SECURITAS (v konečné podobě to započte do ceny vlakového kilometru), aby zajistila pořádek, když to nedokáže nebo nestíhá policie. Na druhou stranu udělá SECURITAS stručně a jasně za policii "špinavou" práci, kterou ten policista nemůže tak stručně a jasně udělat, aniž by riskoval vyšetřování a dočasné postavení mimo službu.
Pokud při zákroku SECURITAS nezpůsobí vágusovi zranění kvalifikovatelné jako újma na zdraví zakládající skutkovou podstatu trestného činu, pak si na nich nikdo nic nevezme. Zejména ten "postižený" vágus ...
Do pohybu v kolejišti nemají SECURITAS co mluvit, protože nemají oprávnění kontrolovat zda má dotyčná osoba doklad, který ji opravňuje k pohybu v kolejišti.
Vzato do důsledku, pokud SECURITAS nemají na sobě vestu výstražné barvy sami nemají co v kolejišti pohledávat ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.