..: Ochrana nádraží a vlaků má dobré výsledky :..

Strakonice — Bezdomovci, drogově závislí, osoby pod vlivem alkoholu a jiná individua dokáží běžným lidem velmi znepříjemnit cestování po železnici. Najdeme je všude – žebrají před vchodem do nádražní budovy, zabírají lavičky v čekárně, potloukají se po veřejných i neveřejných prostorách, spí v odstavených vagonech a obvykle cestují načerno. Tyto osoby mohou být často velmi nebezbečné jak cestujícím, tak i zaměstnancům drah. V lednu jsme představili nový koncept ochrany cestujících, kdy České dráhy aktivně přistoupily k zabezpečení stanic. Pro ochranu majetku, bezpečnosti cestujících, čistoty, zajištění klidu a pořádku angažují bezpečnostní agentury.

Inspirací pro tento text byla přítomnost ochranky v jihočeské stanici Strakonice, kterou denně využijí stovky cestujících. Na nádraží se vyskytovali bezdomovci a další podezřelé osoby. Zejména v zimě byla čekárna silně cítit zatuchlinou, potem, močí a rumem. Několik laviček bylo obsazeno lidmi, kteří tam neměli co dělat. Zaměstnanci ČD s nimi nic nezmohli, stejně tak ani občasné návštěvy policie nepomáhaly – bezdomovci byli pár minut po odchodu strážníků opět na „svých“ místech. Žebrající občané byli na denním pořádku a dokázali být i velmi agresivní.

V druhé polovině měsíce března ale přišla změna. Stanici začali hlídat dva muži v černém, s obuškem za opaskem a s visačkou ČD. Cestující se můžou cítit výrazně bezpečněji. Ochranka nejen že kontroluje podezřelé osoby, ale také hlídá, jestli na nádraží někdo nekouří, nevstupuje do kolejiště a do ostatních prostor, kde nemá co dělat. Sice se občas stává, že někoho vyhodí i z míst, která jsou veřejnosti běžně přístupná, ale i přes to si na ně nemohou cestující stěžovat. Ubylo zápachu v čekárně a k dispozici je více volných míst k sezení. Shlukující se skupinky ne moc mírumilovně vypadajících spoluobčanů bývají většinou dotazovány na jízdenky nebo vstupenky na nástupiště, které nemají a jsou proto z prostor stanice vykázáni (přičemž z jejich úst vycházejí proudy vulgárních slov na adresu všech okolo). Je vidět, že se ČD snaží něco dělat se stavem prostor pro cestující.

Ochranka Strakonice nejsou jediným případem. V jižních Čechách potkáte ochranku například také v Táboře a Českých Budějovicích. České dráhy se postupně snaží zabezpečit všechny větší stanice na síti SŽDC, které jsou v jejich vlastnictví. Navíc od začátku února letošního roku testují speciální dvoučlenné týmy, které se pohybují ve vlacích napříč celou republikou. Tyto týmy pomáhají vlakovým četám při umravňování agresivních či opilých cestující, snaží se vytipovat potenciální kapesní zloděje a jiné problémové cestující, které poté hlídají. Vlakové čety si pochvalují pomoc při vylučování černých pasažérů z přepravy. Jejich další úkol je také poskytnutí první pomoci, pokud je třeba. Procházejí také výchozí a koncové stanice svých vlaků. Zatím jde o zkušební provoz, ale už několikrát se prokázalo, že určitě nejsou nepotřební. Jako příklad uveďme událost, kdy členové agentury zachránili život jedné cestující v nočním rychlíku v úseku mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Žena dostala náhlý epileptický záchvat a opakovaně jí zapadával jazyk. Ochranka jí poskytla první pomoc a přivolala záchranku. Lékaři poté řekli, že by bez první pomoci měla pouze mizivou šanci na přežití.

Jeden z uživatelů ŽelPage dodává své zkušenosti z Moravy: „'Securiťáci' hodně přispěli k eliminaci výskytu bezdomovců, fěťáků a podobných 'zrůd'. Raději jsem čekal na vlak venku, než v čekárně, kde to bylo zatuchlé. Navíc hlídají také přecházení přes služební přechody a místa, kam je cestujícím přístup zakázán – lidé jsou schopní vlézt do kolejiště, i přes to, že na další koleji jede vlak. Přítomnost ochranky určitě přispěla i k zvýšení bezpečnosti strojvedoucích.“

Policie, foto: Dennis Hübsch V období do 28. března evidovaly České dráhy 107 zásahů ochranky ve stanicích, především proti opilcům, uživatelům narkotik apod. Ve vlacích bylo v tomto období zaznamenáno téměř 150 zásahů. Už jen z těchto čísel je vidět, že se bezpečnostní agentury společně s Policií ČR a zaměstnanci ČD snaží co nejvíce přispět k bezbečnosti cestujících. To ovšem neznamená, že se nebezpečné jevy podařilo odstranit, a proto se cestující musí mít stále na pozoru, hlavně před kapesními zlodějíčky, kteří mohou zprvu vypadat naprosto neškodně!

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 6.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
06.05.2010 (17:55)  
Na R Pha-Cb je skutečně policejní hlídka poměrně častým jevem a to chválím. Nádraží v Brně a jeho osazenstvo - to je kapitola sama pro sebe, smradlavější místo snad neznám. Představa znovuvytvoření OSOŽ je doufám naprosto zcestná.
registrovaný uživatel R 646  mail  
06.05.2010 (15:56)  
to ChechDave:Já zatím muže v černém nepotkal jen policii a to 2x i,když nevím proč a můžu potvrdit v R Praha-ČB klid naštestí je tuto trasu využívám často
06.05.2010 (15:51)  
Zkušenosti u hlídek v Olomouci, Zábřehu na Moravě, Hranicích na Moravě a Přerově: Určitý přínos je nesporný. Záleží na lidech. Někteří jen hlídkují a chodí bez většího efektu na inkriminované osoby, někteří však domlouvají "cílovým" osobám tak dlouho, až opustí nádražní prostor a nevrací se po dlouhou dobu. Zakázané přecházení kolejí neřeší hlídky v těchto stanicích vůbec - myslím si, že cílené obtěžování a vykazování "civilistů" z kolejiště by prospělo situacím na nádraží. Též řešení problematiky nepovoleného kouření jsem nezaznamenal.
Myslím, že by bylo vhodné udělat informační kampaň, aby cestující veděli, že tito pracovníci tady jsou a mohou je požádat o případnou pomoc (žádné informace ve stanicích, vlacích jsem nezaznamenal).
Snad se podaří činnost těchto pracovníků ještě vylepšit a bude mít ruch ve stanici určitý řád jak je tomu u jiných žel. správ, :-).
06.05.2010 (14:30)  
Takže zavedeme znova SOOŽ jejíž hlavní starostí bylo aby se nefotilo pokud možno nikde a aby si nikdo neopisoval čísla lokomotiv a vozů. V Kralupech ochranka kouří při výkonu služby a doprovází jí malý černý pes bez vodítka a náhubku, který značkuje sloupy.
06.05.2010 (14:29)  
CzechDave: na budějických rychlících byl vždy klid. - to neznamená, že se tam v klidu nekradlo. Podle mne se ale také hledají hledané osoby.
registrovaný uživatel Frava  mail  
06.05.2010 (14:05)  
Opět se ukazuje realita našeho státu. Dopravce vlastně musí na své náklady suplovat práci policie (státu). Když příjde na věc, tak stejně po právní stránce nemůže ochranka (soukromí subjekt) nic udělat (např. vyvést nežádoucí osobu z nádraží), protože nemají status veřejného činitele. Zásadní chyba je zrušení železniční policie narozdíl od Slovenska kde funguje na nádražích bez problémů.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
06.05.2010 (13:51)  
Hodně často potkávám trojčlennou hlídku policistů v uniformách a plné polní ve vlacích, pendlujících mezi Prahou a ČB. Zvlášť jeden z nich mi utkvěl v paměti - starší šedovlasý pán. Během jízdy procházejí soupravou a už jsem je jednou viděl, jak pacifikovali jakousi fetku. Přesto mi jejich přítomnost připadá zvláštní, na budějických rychlících byl vždy klid.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
06.05.2010 (13:26)  
Je to dobře, že se trochu udělá pořádek. V Brně neustále somráci chtěji pětku, v HK ted po mě někdo chtěl prachy na WC a v Pardubicích místní trafikantka z 3.nástupiště si udělala vandr rovnou přes koleje na 4. nástupiště a zpět :P
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko