..: Ochrana nádraží a vlaků má dobré výsledky :..

Strakonice — Bezdomovci, drogově závislí, osoby pod vlivem alkoholu a jiná individua dokáží běžným lidem velmi znepříjemnit cestování po železnici. Najdeme je všude – žebrají před vchodem do nádražní budovy, zabírají lavičky v čekárně, potloukají se po veřejných i neveřejných prostorách, spí v odstavených vagonech a obvykle cestují načerno. Tyto osoby mohou být často velmi nebezbečné jak cestujícím, tak i zaměstnancům drah. V lednu jsme představili nový koncept ochrany cestujících, kdy České dráhy aktivně přistoupily k zabezpečení stanic. Pro ochranu majetku, bezpečnosti cestujících, čistoty, zajištění klidu a pořádku angažují bezpečnostní agentury.

Inspirací pro tento text byla přítomnost ochranky v jihočeské stanici Strakonice, kterou denně využijí stovky cestujících. Na nádraží se vyskytovali bezdomovci a další podezřelé osoby. Zejména v zimě byla čekárna silně cítit zatuchlinou, potem, močí a rumem. Několik laviček bylo obsazeno lidmi, kteří tam neměli co dělat. Zaměstnanci ČD s nimi nic nezmohli, stejně tak ani občasné návštěvy policie nepomáhaly – bezdomovci byli pár minut po odchodu strážníků opět na „svých“ místech. Žebrající občané byli na denním pořádku a dokázali být i velmi agresivní.

V druhé polovině měsíce března ale přišla změna. Stanici začali hlídat dva muži v černém, s obuškem za opaskem a s visačkou ČD. Cestující se můžou cítit výrazně bezpečněji. Ochranka nejen že kontroluje podezřelé osoby, ale také hlídá, jestli na nádraží někdo nekouří, nevstupuje do kolejiště a do ostatních prostor, kde nemá co dělat. Sice se občas stává, že někoho vyhodí i z míst, která jsou veřejnosti běžně přístupná, ale i přes to si na ně nemohou cestující stěžovat. Ubylo zápachu v čekárně a k dispozici je více volných míst k sezení. Shlukující se skupinky ne moc mírumilovně vypadajících spoluobčanů bývají většinou dotazovány na jízdenky nebo vstupenky na nástupiště, které nemají a jsou proto z prostor stanice vykázáni (přičemž z jejich úst vycházejí proudy vulgárních slov na adresu všech okolo). Je vidět, že se ČD snaží něco dělat se stavem prostor pro cestující.

Ochranka Strakonice nejsou jediným případem. V jižních Čechách potkáte ochranku například také v Táboře a Českých Budějovicích. České dráhy se postupně snaží zabezpečit všechny větší stanice na síti SŽDC, které jsou v jejich vlastnictví. Navíc od začátku února letošního roku testují speciální dvoučlenné týmy, které se pohybují ve vlacích napříč celou republikou. Tyto týmy pomáhají vlakovým četám při umravňování agresivních či opilých cestující, snaží se vytipovat potenciální kapesní zloděje a jiné problémové cestující, které poté hlídají. Vlakové čety si pochvalují pomoc při vylučování černých pasažérů z přepravy. Jejich další úkol je také poskytnutí první pomoci, pokud je třeba. Procházejí také výchozí a koncové stanice svých vlaků. Zatím jde o zkušební provoz, ale už několikrát se prokázalo, že určitě nejsou nepotřební. Jako příklad uveďme událost, kdy členové agentury zachránili život jedné cestující v nočním rychlíku v úseku mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Žena dostala náhlý epileptický záchvat a opakovaně jí zapadával jazyk. Ochranka jí poskytla první pomoc a přivolala záchranku. Lékaři poté řekli, že by bez první pomoci měla pouze mizivou šanci na přežití.

Jeden z uživatelů ŽelPage dodává své zkušenosti z Moravy: „'Securiťáci' hodně přispěli k eliminaci výskytu bezdomovců, fěťáků a podobných 'zrůd'. Raději jsem čekal na vlak venku, než v čekárně, kde to bylo zatuchlé. Navíc hlídají také přecházení přes služební přechody a místa, kam je cestujícím přístup zakázán – lidé jsou schopní vlézt do kolejiště, i přes to, že na další koleji jede vlak. Přítomnost ochranky určitě přispěla i k zvýšení bezpečnosti strojvedoucích.“

Policie, foto: Dennis Hübsch V období do 28. března evidovaly České dráhy 107 zásahů ochranky ve stanicích, především proti opilcům, uživatelům narkotik apod. Ve vlacích bylo v tomto období zaznamenáno téměř 150 zásahů. Už jen z těchto čísel je vidět, že se bezpečnostní agentury společně s Policií ČR a zaměstnanci ČD snaží co nejvíce přispět k bezbečnosti cestujících. To ovšem neznamená, že se nebezpečné jevy podařilo odstranit, a proto se cestující musí mít stále na pozoru, hlavně před kapesními zlodějíčky, kteří mohou zprvu vypadat naprosto neškodně!

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 6.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
13.05.2010 (21:44)  
Bohužel musím konstatovat, že jsem chválil a přechválil. Ze Strakonic byla ochranka stažena a individua se pomalu ale jistě vracejí.
08.05.2010 (19:48)  
Řekl bych,že ti dva muži v černém ve strakonicích,kteří tam už dávno nechodí,měli nejprve naučit pořádně česky aby jim bylo rozumět.Musel jsem jim vysvětlovat,že to,na čem s platnou jízdenkou čekám na vlak,je nástupiště,což oni nepoznali.

Asi dva týdny nato sem opět čekal na vlak na tom samém místě,když mě náhle začal vydírat známý strakonický romský ožralý humusák.Ale ochranka když jí potřebuji,nikde.
registrovaný uživatel Frava  mail  
08.05.2010 (17:55)  
RC_czech: Vás argument chápu, že by se mohla ozvat banka, či supermarket, ale ty bych bral zcela privátní subjekt. Ale nádraží by se mělo brát spíš z pohledu veřejného prostoru, ať tam jezdí ČD, Viamont či Student Agency. Letiště taky hlídá policie a v současné době i armáda. A taky by si to mohla správa letišť platit. Je to přehnaný příklad. V tom to pohledu jde o protiteroristické opatření. Princip je však stejný.
registrovaný uživatel JnR 
08.05.2010 (16:55)  
Funguje ta ochranka taky v Brně? Já využívám jen "jihlavská" nástupiště a tam poslední dobou registruji nárůst všech možných i nemožných individuí. Není to důsledek toho, že je ochranka vytlačila z haly a na jihlavská nástupiště už se kašle?
07.05.2010 (17:58)  
to Frava, MZ,..:
Nevidim, na to nic smutneho, ze tuto praci zastava soukromy objekt. Ja jsem přepravce/dopravce a ja jsem poviny zabecpecit bezpecnost (stejne jako poradatel kulturnich a sportnovnich akci).
Zavedeme zeleznicni policii a za chvili se ozvou z banky, ze supermarketu,....
registrovaný uživatel Njorloj  mail  
07.05.2010 (14:15)  
Já myslím, že práva securitas jsou stejná, jako kterékoliv jiné soukromé osoby - samozřejmě Vás nemohou legitimovat, ale můžou vás na ístě zadržet do příjezdu policie, která legitimování provede. Jejich pravomoci par vymezuje dopravní řád společnosti na jejímž území se pohybují jak zákaznící tak ochranka, tedy pokud je v řádu vymezeno, že se nesmíte v úprostorách zdržovat bez jízdenky, můžou každého bez jízdenky vykázat. Samotný řád pak nesmí jít nad rámec zákona. Dle mého na tom není nic divného, pokud si třeba market stanoví, že na prostoru, kterým je vlastníkem se nesmí fotit, ochranka může fotícího kdykoliv vykázat apod. Takže každého smraďocha můžou vykazovat dle ustanovení daného řádu.
07.05.2010 (14:08)  
čunče - doporučuji, přečíst si předpis Op 16.

Zkuste vystrčit v Německu jako "oprávněný" zaměstnanec špičku nosu do kolejiště bez oděvu výstražné vesty ... a zanedlouho se ozve z rozhlasu řev nebo si pro vás dojede Bahnpolizei ...
Je docela úsměvné pozorovat německého průvodčího ve stanici Lindau, který přijede s EC München - Zürich a dělá jednoduchou zkoušku brzdy. Než vstoupí do kolejiště, aby tam u vozu se špalíky zkontroloval přilehnutí a odlehnutí zdrží, tak si obleče vestu výstražné barvy a po návratu ji zase sundá, i když v je v tom kolejišti nejdéle minutu a nic mu tam nehrozí ...
Skutečnost, že se na "TO ..." v podmínkách české železnice dlabe, je smutné. Oděv výstražné barvy nebo bezpečnostní vesta jsou určeny k ochraně zaměstnance, tedy k tomu, aby byli v kolejišti včas strojvedoucím viděni ...
Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne ... Pokud by zaměstnance pohybujícího se v kolejišti bez výstražného vesty (nebo oděvu výstražné barvy) zachytilo vozidlo a on utrpěl úraz, tak zaměstnavatel může úspěšně snížit odškodnění úrazu s odůvodněním, že pracovník nepoužíval - v rozporu s předpisem - oděv výtražné barvy ....
Jestliže dvojice SECURITAS vleze do kolejiště, pak se jedná o pracovní skupinu (Op 16 čl. 25), která musí mít svého "vedoucího práce". Vedoucí práce musí mít oděv výstražné barvy nebo výstražnou vestu ...
Je jistě zajímavé, že policista na silnici má výstražnou vestičku, zatímco v kolejich ji nenosí ...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.05.2010 (11:36)  
Niels: Nádraží patří ČD, tak je snad jejich záležitostí, jak si tam mezi sebou rozdělí pravomoce. Když přijdu do firmy, taky je jejich interní záležitostí, kdo mi uvaří kafe a kdo se mnou podepíše smlouvu. ČD jako celek má právo někoho vykázat z nástupiště, když nemá lístek, a které konkrétně osoby toto právo budou uplatňovat, to je jejich interní záležitost...
07.05.2010 (7:45)  
Velmi výrazně bylo zavedení ochranky poznat na nádražích Ostrava hl.n. a Bohumín. Např. v Bohumíně přítomnost několika smrdících bezdomovců v hale dokázala vzduch tak znehodnotit, že to bylo na zvracení - a to tam jsou velké dveře a vítr neustále profukuje od podchodu. Člověk by si řekl, že se tam tedy zákonitě žádný zápach nemůže být citit, ale byl na omylu.

V Ostravě hl.n. je konečně ticho (hlasití opilí bezdomovci, pomatená blondýna, která obtěžovala kdekoho), somráci nežebrají na každém kroku (hele kámo, nemáš 2 koruny?). Dokud tam SECURITAS nebyli, tak to vypadalo takto: - hala plná bezdomovců, všude jejich tašky, špína, načůráno pod lavičkami. Občas Policie ČR, která je vykázala (např. 5:30ráno). Když si ale policisté předávali služby (obvykle přijeli z Bohumína a šli na služebnu), tak byli okamžitě všichni bezdomovci na "svých" místech. Teď při SECURITAS tam není ani noha. Pomatená blondýna se poslední dobou snažila dostat do vestibulu, ale teď nemá šanci. Postává s taškami před nádražím :-) Zavedení této ochranky je velké plus. Údajně má ale skončit :-(
06.05.2010 (22:34)  
R.U.R.: Teda ve mně hrklo jak ve starejch pendlovkách! Nechat pravomoc jako "čistě interní záležitost", to už je takhle malinkej krůček k anarchii. To snad nemyslíte vážně, proboha!
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko