..: Tichý a možná definitivní konec vlaků do Kudowy :..

SU42 u Kulina, foto: mRKEF Kudowa Zdrój — V sobotu 20. března vyjely zatím poslední pravidelné vlaky na úseku tratě 230 Kłodzko - Kudowa Zdrój, která v minulosti pokračovala do Náchoda (třebaže přes hranici projelo jen několik pracovních vlaků v roce 1945). Z důvodu velmi nízké poptávky po přepravě, způsobené katastrofálním stavem tratě a odpovídajícími jízdními dobami, zavedl dopravce trvalou náhradu veškerých (dvou párů) vlaků autobusy. Díky výrazně odlišné rychlosti silničních spojů platí pro náhradní autobusy zvláštní jízdní řád.

Jednokolejná neelektrizovaná trať prochází lázněmi Polanica, Duszniki a Kudowa, díky tomu se označuje jako uzdrowiskowy szlak kolejowy (lázeňská dráha). V podhůří Stolových hor překračuje poblíž zastávky Kulin Kłodzki hlavní evropské rozvodí a na její směrově a sklonově náročné trase je patrně nejimpozantnějším dílem kamenný viadukt u Lewina. Trať byla odsouzena k zániku dlouhodobě neuspokojivým technickým stavem, kdy ujetí 44 km úseku trvalo vlaku déle než dvě hodiny. V konkurenci autobusů, vedených po hlavní silnici I/8, byla železnice i v polských poměrech prakticky nepoužitelná. Z tratě se stáhly přímé lůžkové kurzy PKP Intercity k Baltskému pobřeží, ovšem ještě minulý rok jezdil jeden sezónní dálkový vlak v režii PKP PR do Gdyně, k tomu denně šest párů osobních vlaků.

Pro letošní rok byla doprava výrazně omezena, celoročně jezdí vlak číslo 6621/6622 "Kamienczyk" (Poznań Gl. - Kudowa Zdrój), v letní sezóně pak měl přibýt ještě 6722/6725 "Szczeliniec" (stejná trasa). V březnu ovšem dopravce Przewozy Regionalne přehodnotil ekonomičnost provozu vlaků do Kudowy (tvořených motorovou lokomotivou a jedním vozem), čemuž přispěly i časté neschopnosti motorových lokomotiv, a počínaje 21. březnem vyjely do Kudowy náhradní midibusy, pro které platí výlukový jízdní řád. Spoje zastavují před nádražím v Kudowě, Dusznikách, Szczytné, Polanici, Kłodzku Zagórze a Kłodzku Głównem. V Lewině staví autobus na rozcestí silničky do Jarkówa a příjezdové cesty k nádraží, ve Starém Wielisławu na silnici v úrovni nádraží. Zastávka Kłodzko Miasto je na parkovišti u jižního podchodu železniční stanice, na opačné straně kolejí než autobusové nádraží. Zastávky Kulin Kłodzki a Kłodzko Ksiąźek nejsou obsluhovány. Ani náhradní autobusy nejsou trvalým řešením, prozatím mají jezdit do soboty 3. 4. 2010, a mezitím má být budoucnost spojení do Kudowy ještě přehodnocena.

Leták s jízdním řádem NAD do Kudowy, foto: Jan Slavík Provoz vlaků do Kudowy byl ukončen bez tiskové pozornosti dopravce (neaktuální jízdní řád má na webu dodnes), natož s nějakým rozloučením či vzpomínkovou jízdou. Obnovení pravidelného železničního provozu se v nejbližších měsících nepředpokládá, vzhledem k tomu že pro rok 2011 vyhlásil správce infrastruktury (PLK) nulovou traťovou rychlost (zákaz jízdy vlaků) v úseku Polanica Zdrój - Kudowa Zdrój. Zároveň ovšem vznikl klíčový projekt na modernizaci tratě Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój v rámci Regionálních operačních programů Dolnoslezského vojvodství. Kvůli opožděnému podání žádosti a zdlouhavému procesu by měla rekonstrukce tratě začít nejdříve v roce 2011 a trvat do podzimu 2012. V jednání je i rekonstrukce zbylého úseku, která by mohla proběhnout dříve. Nedostatek financí na údržbu tratí se projevuje například i na hlavní trati Wrocław - Międzylesie, kde bylo na příští rok ohlášeno prodloužení jízdních dob o 20 minut.

Zdroj: Nasze Sudety, Rynek Kolejowy, Przewozy Regionalne - jízdní řád vlaků, Dolnyslask.pl


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 29.3.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Andref 
06.04.2010 (11:40)  
V Polsku se tratě otevírají a zavírají poměrně rychle, viz např. tratě kolem Wroclawi, spojení Walbrzych-Klodzko, v Malopolsku atd. Stav tratí v Dolním Slezku je v rámci evropského kontextu skutečným unikátem, jedná se asi o největší regres v dějinách. Vysoce hustá síť z doby před válkou s parádními pantografy v Krkonoších je dnes na úrovni západní Ukrajiny nebo východního Polska. Počet opravených nádraží se dá spočítat na prstech, většinou se ale jedná o opuštěná nádraží, na opravu by neměly peníze ani Němci natož PL. Stav tratí je katastrofální a zavírání dalších bude muset následovat, to prostě jinak nepůjde. Určitou nadějí a ukázkou toho, že jsou lidi co význam kolejový dopravy chápou je vytvoření Kolei Dolnoslaskych, které mají přebírat opuštěné tratě přes PKP a lobbovat za jejich opravu. Metoda je asi efektivní (s PKP se nikdo totiž nedomluví) a vznikají další regionální dopravci vlastněný vojevůdstvama, třeba Poznan (Velkopolsko) a další jsou ve stadiu přípravy. Myslím, že bude zajímavý sledovat další vývoj, protože se bude jednat o sestavu nestandardních řešení, možná se najdou i inspirující momenty.Andref
04.04.2010 (18:12)  
cely stav rozsiahlej PLK je uz teraz smutny, cesta spat je uz nerealna, nasleduje uz len upadok a obavam sa ze o par rokov to caka aj SK/CR, kde sme sa zamerali slepo len na budovanie koridorov a skoro ziadnu obnovu/udrzbu vedlajsich trati(SZDC ma zopar svetlych vynimiek no oproti ZSR ma ovela vacsiu kilometraz). Darmo je nakupovat nove vozidla, to zdaleka nevyriesi v podstate nic, ak niesu na to podmienky zo strany infrastruktury a technologickeho zazemia.
Skoda aj tej trate, v tom kraji som sa viezol pred rokom R Wroclaw-Praha no usek Wroclaw - Klodzko bol tiez v dost biednom stave. No zato velmi sympaticzna cast Polska.
30.03.2010 (14:16)  
Škoda té pěkné tratě..
Pamatuji si, když jsem tu v roce 2008 jel, jak visel na nádraží v Kudowě letáček o úspěšnosti projektu "Navrácení vlaků do Sudet", kde šlo konkrétně o rozšíření provozu na horských tratích Klodzko - Kudowa a J. Góra - Szklarska Poreba. A hle, ani ne 2 roky poté, se provoz na trati do Kudowy zastavil zcela, a většina regionálních vlaků PR má v úseku J. Góra - Szklarska Poreba Górna poznámku, že jedou jen do 30.6. Tak jsem docela zvědav, zda se obnovení provozu do Harrachova letos skutečně dočkáme..
30.03.2010 (12:13)  
Co vím od kamaráda z Varšavy,jaký je v Polsku přístup k železniční dopravě,divím se že ta trať,která je z přírodního a stavebního hlediska velice zajímavá,přežila až doteď.
Poprvé jsem ji navštívil s foťákem o prázdninách r.1979.Za přibližně 4 hodiny jely 2 osobní vlaky,nacpané k prasknutí a 2 nákladní,z toho jeden s postrkem.Všechno řada TKt 48 výtopny Klodzko.
Dnes to zní jako vyprávění z Marsu...
Registrierter Benutzer Rop 
29.03.2010 (20:43)  
Grrr ... v létě jsem tam chtěl podniknout výlet ... :-(
Korrespondent oder ŽP Mitglied mRKEF  mail  
29.03.2010 (18:00)  
taky mě mrzí, že to stopli. V létě sem tam občas jezdil na moto, když už sem měl projžděný HK kraj a je tam moc pěkná krajina a i ten plazící se vlak byl svým způsobem romantika :-). Jsem rád, že jsem tam aspoň pár fotek stihnul nacvakat ...
Registrierter Benutzer SMall42  mail  
29.03.2010 (11:21)  
http://www.koleje.dolnyslask.pl/aktualnosci/co-dalej-z-linia-do-kudowy-zdroju/

Polštinu snad znáte natolik, aby to přečíst. :)

Trať do Kudowy Zdroju je už dlouhé léta problematická. Zrušený provoz měl být už dávno, jenomže regionální samosprávy působily, aby provoz nebyl zastaven, i když tam dlouho skoro nikdo nejezdí.

PKP PLK zaprve není u nás financovaná tak, jak by měla, zadruhé je tunelovaná a tak peníze na opravu všeho prostě nejsou. Teď máme ještě na starosti tratě na EURO, které stejně všechny nestíhneme (hlavně z důvodu špatných zákonů regulujících výběrová řízení), koridory atd. Vedlejší tratě, mezi které patří Kudowská, jsou de facto na starosti vojvodství anebo okresů.

Až teď se samosprávy budí a zjišťují, že existuje Evropska Unie a jiné fondy a že můžou o něco žádat. Anebo, jak v tom případě, až teď se dostávají k penězům, které samé musí mít, aby žádat fondy. Ale to snad vysvětlovat nemusím, protože (aspoň) karlovarský a plzeňský kraj taky ty problémy mají z určitých důvodů.
Registrierter Benutzer SMall42  mail  
29.03.2010 (10:54)  
Vážení pánové, mám snad říci, že je velmi škoda, že jižní část Krušných hor nepatří Německu a že Němci nemůžou se dostat zpět k "jejich" zemi? Když se podívám, jak to vypadá v Německu a jak u Vás v tom regionu, můžu to klidně říct. Spokojení?

V článku chybí informace o tom, že na rok 2011 je plánovana generální rekonstrukce trati v úseku Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój a že (i když 0 km/h bude už od Polanice, ne Duszniků) zatím konec vlaků není vůbec definitivní.
Registrierter Benutzer ivanp  mail  
29.03.2010 (10:24)  
Ad Miroslav Zikmund: Musím Vás trochu poopravit. Trať do Náchoda byla dostavěna v dubnu 1945, stavěli ji převážně sovětští váleční zajatci. Kromě několika zkušebních a vojenských vlaků na ní ale nebyl zahájen pravidelný provoz, začátkem května v souvislosti s přechodem fronty provoz ustal. Brzy po osvobození byla trať demontována sovětskou armádou a koleje odvezeny jako válečná kořist. Most přes Metuji byl dřevěný, takže tam nebylo v podstatě co demontovat. Československo si území Kladska v roce 1945 nárokovalo, stejně tak jako území okolo Glubczyc a Raciborze - tam dokonce v létě 1945 vstoupily na krátkou chvíli naše jednotky. Na druhou stranu Polsko si neustále nárokovalo celé Těšínsko. Tyto územní nároky byly ale vzneseny pozdě (ještě v roce 1943 si na tato území exilová vláda nárok nedělala). Výsledkem byl tedy po intervenci Stalina stav, že se hranice z roku 1937 nezměnila.
29.03.2010 (9:33)  
...a holt nejvetsi skoda, ze to nezustalo nemecke. Kdo pochybuje, at navstivi Görlitz a "Zgorzelec"...

Jen je mi hodne lito, ze jsem to nestihl projet, protoze to vypada ze (narozdil od ceskych trati) se nezastavuje jen pravidelna osobni doprava, ale cele se to v kratke dobe doslova rozpadne.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko