České Budějovice — Bez jakékoliv publicity ze strany dopravce byla od letošního jízdního řádu v hlavní cyklistické sezóně zavedena povinná rezervace místa pro jízdní kolo v rychlících na trase (Plzeň -) České Budějovice – Jihlava – Brno. Tento krok navázal na již dříve zavedenou povinnou rezervaci v rychlících na tratích 220 (Praha – Tábor – České Budějovice) a 170 (Praha – Plzeň – Cheb). Vedle potřeby vázat se na konkrétní spoj tento krok přináší i faktické zdražení cestování s jízdním kolem: cena rezervace pro jedno jízdní kolo, jejíž součástí je i rezervace místa pro cestujícího, činí 70 Kč. Rezervaci je nezbytné zakoupit před nastoupením jízdy, v opačném případě je cestujícímu účtována přirážka 100 Kč. Důvodem k zavedení povinné rezervace místa pro jízdní kolo byl dle sdělení Českých drah v době přípravy jízdního řádu SŽDC plánovaný rozsah stavební činnosti a s tím spojené výlukové činnosti na trati 240 (Brno – Jihlava).
Na začátku května pak České dráhy zavedly samostatnou rezervaci místa pro jízdní kolo ve službě úschova během přepravy s cenou 15 Kč. Tato akviziční sleva platí od 5. května 2010 do konce letošního jízdního řádu, nelze ji uplatnit ve vlacích kategorie SuperCity, ale může ji využít každý cestující bez ohledu na prokázání nároku na slevu Rail+. Zavedení této akviziční slevy opět proběhlo zcela v tichosti a dopravce k tomu nevydal ani tiskovou zprávu.
Ceník rezervačních dokladů pro jízdní kolo | |
---|---|
Místenka do vlaku SuperCity k sezení + rezervace pro jízdní kolo | 200 Kč / 100 Kč * |
Místenka k sezení + rezervace pro jízdní kolo nebo samostatná rezervace pro jízdní kolo ** | 70 Kč / 35 Kč * |
Samostatná rezervace pro jízdní kolo v úschově během přepravy (** akviziční sleva platná od 5. května do 11. prosince 2010) | 15 Kč |
- * cena pro držitele slevy Rail+
- ** neplatí ve vlacích kategorie SuperCity
Za pozornost stojí i to, že ve vybraných rychlících na trati 220 Praha – Tábor – České Budějovice nebude od druhé změny jízdního řádu v polovině června tohoto roku možné využívat v pracovních dnech službu úschova během přepravy i přesto, že vůz určený k přepravě kol bude ve vlaku nadále řazen. Dle dostupných informací není důvodem neposkytování této služby ani to, že by dopravce plánoval v tomto období zeslabit vlakové čety na jednočlenné. Jako jediné logické vysvětlení se jeví snaha nezajišťovat u vybraných spojů přepravu kol při koridorových výlukách s pojených s náhradní autobusovou dopravou. Pak je ale jen těžko k pochopení, proč opatření bylo aplikováno plošně (podobně jako rezervace v rychlících z Plzně do Brna) na celou trasu a kola nebude možné přepravovat ani v úsecích z Českých Budějovic do Tábora či z Benešova do Prahy.
Zdroj: České dráhy
Vyhánění není až tak cena (15 Kč už nějak jde přežít i ve skupině), ale především ta otravná nutnost vědět odjezd dvě hodiny před výjezdem vlaku (tedy v extrémním případě i den předem). Proč to nejde řešit jako u SC (do odjezdu z dané stanice)? Proč je při volné kapacitě hytláku člověk penalizován, když průvodčí ho už musí tak jako tak odbavit (za přeprava se platí až ve vlaku)?
A ten efekt při výlukách, ani vliv na (ne)řazení Ds navíc to bohužel zatím prokazatelně nemá.
Stejně jako tzy rezervace s největšími výlukovými pracemi taky moc nekrejou (nehledě na to, že pak by stačilo mít ji povinnou např. až za Plzní).
Na osobácích ovšem přeprava takových zásilek probíhá obvykle maximálně na jednom páru denně.
Je vysoce pravdepodobne, ze pokud bude muziky vice (a soucasne bude i vice stat), tak tu svou vetu Canoppy napise znovu. Jeho (pripadne ne jeho, ale mnohych) predstava je totiz, velmi pravdepodobne, takova, ze by vlaky mely jezdit zadarmo, max. za petikorunu kamkoliv a cokoliv vejs je "hrozna cenova politika"...
**Kde v EU jsou vlaky levnejsi?
K dokonalosti tomu chybí ještě nízkopodlažní nástup, no za pár (desítek?) let snad...
První neděli co tu jezdil žlutovlak tak se kolistů nahrnulo hafo (až to přeháněli), kola se vezla zadara a bylo jich špičkově v jednom Desiru až kolem 15, řekl bych že to docela slušno prokazuje vážný zájem o takovou službu. Stačí na to mít přiměřená vozidla a jde to vcelku bez potíží (nebo jen s minimálními) pro dopravce...
Jak tu někdo správně napsal - spadá to do stejné kategorie jako špajzák, též na prosté vožení lidí není nutný, ale dělá z vlaku něco více užitečného než obvyklý bus. Je rozumně užitečné takovouto niku vyklízet?
Psal jsem o tom, ze budoucnost zeleznice jsou dalkovy trasy (a aglomerace).
Bohužel to nikde v tvém příspěvku nevidím, reagoval jsem jen na to, co jsem si přečetl.
A co se času rezervace týče, tak jedu-li někam dál, tak vím, kterým spojem pojedu a jedu-li na výlet stylem odpoledne vytáhnu kolo a vracím se vlakem, tak se dá jet v 99% osobákem, který rezervaci nikdy povinnou nemá.
A je celkem jasný, že dopravce chce při výluce vědět, kolik kol bude přepravovat, aby to zvládl. Jestli to ale ani díky rezervaci nefunguje, tak pak je to problém, to nevím. A možná je zhovadilost mít povinnou rezervaci na celou trasu vlaku, když postižený je jenom jeden úsek. Za vyhánění lidí z vlaků bych to ale v případě 15 korun nenazýval...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.