České Budějovice — Bez jakékoliv publicity ze strany dopravce byla od letošního jízdního řádu v hlavní cyklistické sezóně zavedena povinná rezervace místa pro jízdní kolo v rychlících na trase (Plzeň -) České Budějovice – Jihlava – Brno. Tento krok navázal na již dříve zavedenou povinnou rezervaci v rychlících na tratích 220 (Praha – Tábor – České Budějovice) a 170 (Praha – Plzeň – Cheb). Vedle potřeby vázat se na konkrétní spoj tento krok přináší i faktické zdražení cestování s jízdním kolem: cena rezervace pro jedno jízdní kolo, jejíž součástí je i rezervace místa pro cestujícího, činí 70 Kč. Rezervaci je nezbytné zakoupit před nastoupením jízdy, v opačném případě je cestujícímu účtována přirážka 100 Kč. Důvodem k zavedení povinné rezervace místa pro jízdní kolo byl dle sdělení Českých drah v době přípravy jízdního řádu SŽDC plánovaný rozsah stavební činnosti a s tím spojené výlukové činnosti na trati 240 (Brno – Jihlava).
Na začátku května pak České dráhy zavedly samostatnou rezervaci místa pro jízdní kolo ve službě úschova během přepravy s cenou 15 Kč. Tato akviziční sleva platí od 5. května 2010 do konce letošního jízdního řádu, nelze ji uplatnit ve vlacích kategorie SuperCity, ale může ji využít každý cestující bez ohledu na prokázání nároku na slevu Rail+. Zavedení této akviziční slevy opět proběhlo zcela v tichosti a dopravce k tomu nevydal ani tiskovou zprávu.
Ceník rezervačních dokladů pro jízdní kolo | |
---|---|
Místenka do vlaku SuperCity k sezení + rezervace pro jízdní kolo | 200 Kč / 100 Kč * |
Místenka k sezení + rezervace pro jízdní kolo nebo samostatná rezervace pro jízdní kolo ** | 70 Kč / 35 Kč * |
Samostatná rezervace pro jízdní kolo v úschově během přepravy (** akviziční sleva platná od 5. května do 11. prosince 2010) | 15 Kč |
- * cena pro držitele slevy Rail+
- ** neplatí ve vlacích kategorie SuperCity
Za pozornost stojí i to, že ve vybraných rychlících na trati 220 Praha – Tábor – České Budějovice nebude od druhé změny jízdního řádu v polovině června tohoto roku možné využívat v pracovních dnech službu úschova během přepravy i přesto, že vůz určený k přepravě kol bude ve vlaku nadále řazen. Dle dostupných informací není důvodem neposkytování této služby ani to, že by dopravce plánoval v tomto období zeslabit vlakové čety na jednočlenné. Jako jediné logické vysvětlení se jeví snaha nezajišťovat u vybraných spojů přepravu kol při koridorových výlukách s pojených s náhradní autobusovou dopravou. Pak je ale jen těžko k pochopení, proč opatření bylo aplikováno plošně (podobně jako rezervace v rychlících z Plzně do Brna) na celou trasu a kola nebude možné přepravovat ani v úsecích z Českých Budějovic do Tábora či z Benešova do Prahy.
Zdroj: České dráhy
Kola tam jsou opět nalepována. Už proto, že ten pablb debilní, co to vymyslel, už nerespektoval, že ta samá Bp jezdí i na vlacích, kde je nabízena rozšířená přeprava spoluzavazadel, a to právě v těch Bp.
- nechápu, proč není možné využít úschovu během přepravy bez rezervace např. v úseku ČB - Tábor nebo Benešov - Praha (zde se momentálně nestaví)
- přijde mi zatraceně předražená cena za rezervaci. Místenka za 70 Kč + 30 Kč za samotnou přepravu moc lidí do vlaku nenaláká, přitom s kolem ve vlaku cestují i lidé, kteří by jinak vlakem nikdy nejeli. Kolega vyrazil v pětičlenné partě z ČB do Tábora s tím, že zpátky pojedou na kole přes Bechyni a Týn nad Vltavou. Jízdenka na osobu vyšla na méně než 70 Kč, ale další stovku dal každý za kolo.
- připomínám, že od ledna na tratích č. 190 a 220 jezdí o víkendu minimum osobních vlaků, které by byly alternativou.
Pokud mají lidé z vedení ČD zájem o nalákání cyklistů do vlaku, udělali by nejlépe, kdyby:
- povinnou rezervaci nechali pouze v úsecích, kde je to opravdu nutné z důvodu časté výlukové činnosti(např. Tábor - Benešov, od 1.9. České Budějovice - Veselí n/L)
- analyzovali, kdy je v úsecích dotčených plánovanou výlukou zvýšená poptávka po přepravě kol a u těchto vlaků zajistili přepravu např. pomocí dodávky typu Ford Transit; u ostatních vlaků v rezervačním systému nastavili nulovou kapacitu (když je vůz obsazen, nikdo si místenku nekoupí a přepravu není třeba řešit)
- cenu za místenku ponechali na akceptovatelné úrovni - takové, aby pokryla náklady na rezervaci. Navrhuji 20 Kč + 30 Kč za úschovu.
Stávající systém je pro jihočechy dost naprd. Když podobný problém řeší např. Pražák jednou do roka, je třeba naštvaný, ale maximálně si řekne, že příště na kolo pojede do Českého ráje. Já na kolo jezdím jednou až dvakrát týdně a jsem nucenej do zblbnutí dělat okruhy kolem města.
ReActor: To je předpokládám nějaký mně nepochopitelný humor? :-)
Stejně spousta lidí má kolo jako spoluzavazadlo ve vlaku, protože to je levněší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.